15:49:45 28.03.2024
Stiri

Transportul internațional de mărfuri, în pericol!

Economie 14.03.2014 10:54 Vizualizări3434 Autor: Ziarul National


Transportul internațional de mărfuri, în pericol!

AITA // Cine este dispus să răspundă, dacă țara va fi exclusă din sistemul TIR?

Conflictul dintre unii membri ai Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) a pus în pericol participarea ulterioară a țării în sistemul TIR. Documentele acestui sistem, carnetele TIR, permit transportatorilor să treacă mai rapid procedurile vamale la importul-exportul mărfurilor, deoarece achitarea taxelor vamale într-o țară sau alta este garantată de sistemul TIR. Fiind recunoscut în multe țări, sistemul TIR reduce considerabil cheltuielile transportatorilor atât de timp, cât și cele financiare.

Pentru R. Moldova, pierderea sistemului TIR înseamnă atragerea după sine a cheltuielilor considerabile ale transportatorilor, a comanditarilor și bugetului. Actualmente doar cota ramurii transporturilor în PIB este de 11%, iar veniturile bugetare sunt asigurate în proporție de 75% doar de organele vamale din importul mărfurilor, asigurat tot de aceiași transportatori. Spre exemplu, Turcia, căreia îi revine aproape jumătate din operațiunile de transport din/în R. Moldova, nu va accepta nicio mașină fără carnetul TIR.

Au fost un exemplu, au devenit cei mai buni

Asociația AITA a fost creată în anul 1992. Și anume datorită ei, precum și unui management și logisticii bine puse la punct, R. Moldova a fost ocolită de criza și scandalurile din transport, prin care au trecut țările vecine cum ar fi Ucraina, Rusia și România la mijlocul anilor ’90 ai secolului trecut. Transportatorii moldoveni nu au avut niciodată probleme cu documentele la exportul-importul mărfurilor și niciodată nu au avut dificultăți în activitate, spre deosebire de colegii lor din țările regionale și din CSI.

Conducerea AITA este aceeași de 22 de ani. Și în toată această perioadă, nimeni din transportatori, cei cărora le-au fost create condiții civilizate și clare de activitate, nu au avut pretenții față de ea. Asociația lucra și aduna noi membri. Totodată, și acest lucru este foarte important, AITA este o organizație necomercială, adică are dreptul să facă activitate comercială, dar nu poate împărți veniturile. Toate veniturile erau redirecționate spre dezvoltarea și necesitățile Asociației.

AITA a devenit un exemplu pentru multe țări, nu doar din CSI, dar și din Europa Centrală și de Est. Mulți au preluat sistemul organizatoric și de logistică, care a fost implementat de AITA în R. Moldova. Astăzi, R. Moldova are cei mai buni indicatori din Europa la capitolul organizarea și funcționarea sistemului TIR, fără a avea pretenții din partea vămilor țărilor-membre ale sistemului.

De la fiecare după capacități, tuturor egal?

Se pare că anume acest principiu sovietic a fost preluat de cei care astăzi încearcă să acapareze puterea în AITA. Doar că ei au uitat, probabil, că și puterea sovietică mai târziu a trecut la alte principii: „De la fiecare după capacități, fiecărui după muncă!”. Pentru a înțelege sensul actualului conflict, trebuie făcută o recursiune în trecut. În anul 2004, AITA avea doi fondatori – companiile „Interautotrans” și „Iugintertrans”. De activitatea AITA erau legate 63 de companii. Pentru respectarea principiului echității și în conformitate totală cu legislația în vigoare la acel moment, în cadrul AITA a fost creată o comisiei de conciliere, care a împărțit cotele între membri, aceștia fiind 63 la număr. De facto, cotele sunt „acțiuni cu drept de vot”. Cei care au creat și au dezvoltat AITA au avut cote mai mari în comparație cu cei care au aderat la organizație pe parcurs, chiar cu zeci de ani mai târziu.

Dacă ar fi fost vorba despre SA sau SRL, nimeni nu ar fi avut întrebări privind cotele (acțiuni). Să ne imaginăm doi fondatori-proprietari, care au invitat încă cincizeci de companii să intre în componența proprietarilor, dar în același timp, făcând trimitere la meritele lor în crearea și dezvoltarea acestei SA sau SRL, au distribuit cotele în întreprindere în conformitate cu investițiile reale făcute atât pe parcursul a zeci de ani, cât și cele făcute o singură dată, sau periodic.

Dar AITA este o asociație de persoane juridice, care nu plătește dividende membrilor săi și nu are acțiuni. Iar pentru respectarea principiului echității și în conformitate cu investițiile făcute, legislația moldovenească din anul 2004 a permis introducerea cotelor în cadrul asociației, care sunt aplicate doar în procesul de vot sau la adoptarea deciziilor. În acest an toți au fost de acord – în AITA au fost acceptați noi membri și li s-a acordat dreptul de vot în conformitate cu cotele deținute. Astăzi, în jurul termenului de „cotă” au apărut multiple speculații, dar în anul 2004 toți au fost de acord cu distribuirea lor. Pentru asta a lucrat o comisie de conciliere specială, care s-a condus, de exemplu, de faptul că o companie care a achiziționat 1000 de carnete TIR, iar banii au mers în AITA, trebuie să dețină mai multe drepturi în soluționarea problemelor Asociației, decât cele care cumpără un carnet pe an. Așa au decis și așa au lucrat încă 10 ani.

În anii care au urmat, în Asociație au avut loc mai multe tranzacții: cineva și-a vândut cota, altcineva a cumpărat-o. Totul a avut loc în conformitate cu Regulamentul AITA și legislația în vigoare. Către anul 2013, cei care au cumpărat cotele de la alții, dar care nu au vândut, evident, au devenit proprietari mari de cote. Iar cei care au câștigat financiar de la vânzarea cotelor lor, acum cer „egalitate”, și anume: să fie împărțite toate cotele (acțiunile cu drept de vot) egal între cei 53 de membri actuali ai AITA (în pofida faptului că și-au vândut o parte din cote și au câștigat bani pe asta).

Din anul 2011, în R. Moldova s-a schimba legislația și Asociației AITA, prin scrisori de la Consiliul Concurenței și Ministerul Justiției, i s-a propus să modifice Regulamentul AITA, pentru a-l aduce în conformitate cu legislația în vigoare.

În luna mai 2013, Consiliul AITA a propus, iar adunarea a votat în proporție de 98% reorganizarea Asociației prin transferarea activității comerciale într-o întreprindere separată – AITA – Service, iar Asociația AITA, în calitate de asociație patronală, să rămână fără fondatori, fără capital fondator și fără cote. Din Asociație fac parte toți membrii deținători de TIR-uri, cu drepturi egale: un membru – un vot. De asemenea, în conformitate cu cerințele Regulamentului IRU, toți membrii trebuie să asigure în permanență curse internaționale. Acest lucru corespunde în totalitate legislației în vigoare și în același timp asigură cu drepturi egale toți membrii AITA, le asigură dreptul de vot în cadrul Asociației, în baza principiilor democratice generale.

Folosindu-se de necesitatea modificării Regulamentului, un grup de membri AITA (din cei 53 de membri actuali) a decis să preia conducerea și a propus cote egale pentru cei 53 de fondatori. Adică, toate deciziile în AITA să fie adoptate în continuare de cei 53 de membri, dar deja după principiul un membru – un vot. Grupul a propus ca restul 400 de transportatori să rămână membri asociați și fără drept de vot. O parte din membrii AITA, care dețin cota dominantă, nu au fost de acord cu această propunere, la fel ca și cei 400 de membri asociați, cărora li s-a propus să-și schimbe statutul și să obțină dreptul de vot.

Cei care au decis să schimbe puterea sunt numiți de conducerea AITA „reformatori”, deși sunt și din cei care folosesc un cuvânt popular, dar banalizat în ultimii ani – raider (preluarea ostilă a întreprinderii, fără acordul proprietarilor, care dețin o poziție dominantă în această întreprindere). Adică, să-mi fie iertată comparația, cei care au fost lăsați să intre în grădină încearcă să înlocuiască grădinarul.

Împotrivire legitimă și mai puțin legitimă

Din mai 2013, când a început conflictul între membrii AITA, au avut loc mai multe adunări generale. Unele dintre ele au fost convocate de conducere, altele – de membrii nemulțumiți („reformatorii”). Unele au fost recunoscute legale, altele au fost anulate… Părțile se acuză reciproc de încălcarea legislației… Ca rezultat au fost inițiate mai multe litigii. Astfel, până la urmă dreptatea trebuie să vină din partea instanțelor.

Mult mai important este faptul că acest conflict pune în pericol activitatea sistemului TIR în R. Moldova. La una din adunările generale din acest an a asistat secretarul general al Uniunii Internaționale a Transportatorilor auto IRU (care se ocupă de administrarea sistemului TIR), Umberto de Pretto. În alocuțiunea sa, oficialul a spus că zilnic IRU garantează integritatea încărcăturilor în valoare de 15 mil. USD, pentru toți transportatorii internaționali care folosesc sistemul TIR. Acesta este singurul sistem pentru țările-membre, care garantează că încărcătura care merge din Grecia în Ucraina nu se va pierde, de exemplu, în R. Moldova, dar dacă se va întâmpla acest lucru, atunci se va cere de la IRU, iar IRU va cere în R. Moldova de la AITA. Din aceste considerente, conflictul dintre fondatorii AITA este inacceptabil pentru IRU.

De asemenea, pentru IRU este foarte importantă și componenta personală. Mai bine de 20 de ani, Uniunea lucrează cu președintele AITA, Vladimir Florea, care, apropo, a fost ales și este unul din șase membri ai Consiliului IRU. Umberto de Pretto a propus părților din conflict să nu admită escaladări și să aștepte decizia instanțelor. În caz contrar, s-ar putea întâmpla ce e mai rău – R. Moldova va fi exclusă din sistemul TIR și acest lucru poate fi făcut doar printr-un apel telefonic, a spus Pretto la adunare. Apropo, IRU are exemple negative în acest sens: în Uzbekistan și Kârgâzstan, unde procedura TIR a fost temporar sistată (în primul caz) și schimbată asociația garant (în cel de-al doilea caz).

Astăzi, a ieșit la suprafață și criza dintre asociația rusească și organele vamale, care a dus la anularea TIR pe teritoriul Rusiei. În consecință, au de suferit transportatorii ruși și transportatorii tuturor țărilor. Se vor conforma părțile din conflict deciziei instanței? Conducerea AITA face trimitere la necesitatea soluționării civilizate a conflictului, inclusiv prin instanțele de judecată. Iar „reformatorii” întreprind pași mai activi.

În administrația AITA ne-au povestit că pe 18, 19, 20 februarie curent în sediul AITA au dat buzna mai bine de zece „reformatori”, ridicând panică printre colaboratorii Asociației și cerând ștampila AITA. Ca rezultat, conducerea Asociației a solicitat paza și poliția. De examinarea acestui caz se ocupă organele de drept. Pe data de 5 martie curent a fost întreprinsă o încercare de a organiza o acțiune în susținerea „noii conduceri” a AITA, care a fost aleasă de „reformatori”. La intrarea în Chișinău din direcția sectorului Sculeanca au staționat 12-15 TIR-uri, care au creat ambuteiaje. Poliția de patrulare, care a venit la fața locului, i-a prevenit pe protestatari că acțiunea nu este autorizată și le-a cerut să se retragă. Iar joia trecută, pe data de 6 martie, „membrii noului Consiliu al Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova” au organizat o conferință de presă cu tema „Confruntare în AITA. Scandalul din cadrul asociației amenință oare funcționarea sistemului TIR în Republica Moldova?”.

La întrebarea agenției InfoMarket de ce organizatorii conferinței nu așteaptă decizia instanței privind legitimitatea Consiliului nou sau vechi al AITA și de ce se insistă pe tensionarea situației, scoțând gunoiul din casă… răspunsul a fost că scopul acestei conferințe este de a informa operatorii pieței despre faptul că sistemul TIR nu este în pericol.

Trebuie de menționat că mulți au aflat pentru prima dată de conflictul din AITA anume de la această conferință de presă. Și dacă sistemul nu este în pericol, atunci cum trebuie calificată declarația lui Umberto de Pretto, care a fost spusă în prezența a sute de participanți la adunarea generală?

Instanța de judecată este singura care poate da aprecieri acțiunilor părților din conflict. Dar, situația din AITA deja a ieșit de după ușa asociației și va fi activ discutată în societate și reflectată de mass-media. În primul rând, de cei care direct sau tangențial au legătură cu piața serviciilor de transport internațional din R. Moldova. În activitatea stabilă a AITA trebuie să fie interesați nu doar operatorii pieței, dar și statul, pentru care prăbușirea unui sistem bine pus la punct și știrbirea încrederii în R. Moldova, în calitatea sa de membru IRU, poate costa multe miliarde de lei și avea consecințe sociale negative. Acum este important ca AITA să funcționeze normal, asigurând posibilitatea de muncă pentru zeci de mii de persoane.

Dar în conflictul dintre fondatori doar instanța poate spune cine are dreptate și cine nu… într-o atmosferă calmă și constructivă a unei comunități civilizate, spre care tindem.

Comentariul agenției InfoMarket


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
25.03.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Putin căzut de pe ca...

22.03.2024 09:05 Nicolae Negru Nicolae Negru // De ce ideea referend...

18.03.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Putin și Rusia ca bo...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Sunteți de-acord ca referendumul constituțional privind aderarea R. Moldova la Uniunea Europeană să fie organizat în aceeași zi cu alegerile prezidențiale din anul curent?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md