OPINIE // Imunitatea parlamentară: ce înseamnă abolirea acestui atribut al mandatului parlamentar?
6398
Săptămâna trecută s-a votat pentru scoaterea imunității deputaților. Proiectul legislativ a fost adoptat în prima lectură cu majoritatea simplă și prevede eliminarea alin.3, art. 70 din Constituția R. Moldova, cu scopul asigurării egalității tuturor în fața legii. Autoriisusțin că lipsirea de imunitate nu va limita dreptul la libertatea opiniei și votului (art.71), pentru că deputații nu vor putea fi trași la răspundere penală, civilă sau contravențională pentru voturile sau opiniile exprimate în exercitarea mandatului, deși chiar și în condițiile regimului protejat de imunitate au existat cazuri de rezonanță în care anumiți deputați au ajuns după gratii în urma unor procese judiciare sumare, închise publicului și politizate.
Argumentele „aboliționiștilor” nu i-au convins pe toți. Deputații liberali au declarat că ar putea susține condiționat proiectul, oferindu-se să voteze amendarea Codului Penal, dar să oblige acuzarea și judecătorii care vor lua deciziile în instanță să achite costurile unor procese judiciare pierdute la CEDO, dacă acestea vor avea loc. Alți deputați PCRM și PSRM au afirmat că pierderea imunității crează avantaje numai pentru democrați (PD), cei care dețin aparent o influență clară asupra actualului sistem judecătoresc și al procuraturii. Suspendarea imunității deputaților nu este o chestiune tehnică lipsită de importanță. Este clar că oponenții acestei inițiative au niște frici justificate de concentrarea puterii politice și judiciare în mânile liderului actual al PD. Abolirea imunității are din punctul meu de vedere mai multe scopuri și oportunități pentru PD.
Înainte de toate, ridicarea imunității actuale face parte din pârghiile argumentative ale PD de a susține necesitatea „revocării” deputaților ca avantaj al sistemului majoritar-uninominal, simulând că, atâta timp cât nu mai există o imunitate constituțională, nu mai poate exista nici principiul „orice mandat imperativ este nul” de care se împiedică în acest moment „teoria și practica” autorilor modificării Codului Electoral. Există vreo garanție că suspendarea imunității parlamentare nu va fi folosită abuziv de către procurorii aflați sub controlul direct al PD? Niciuna și cu atât mai mult nu poate garanta acest lucru deputatul Sârbu, al cărui traseism politic a făcut istorie. Este adevărat că și alte partide au flirtat anterior cu ideea abolirii imunității parlamentare sub diverse interese. Astfel, înainte de alegerile anticipate din 28 noiembrie 2010, candidații PLDM s-au arătat dispuși să renunțe la imunitate în scopul combaterii corupției, incluzând ulterior această prevedere în programul de guvernare al AIE, dar evoluțiile din sistemul judecătoresc au dezamăgit în ultimii ani pentru ca scopul acestei inițiative să mai fie sustenabil.
În al doilea rând, ar trebui să revenim asupra conceptului juridic de „imunitate parlamentară”. Imunitatea nu este sub nicio formă o discriminare a cetățenilor simpli de aleșii lor, ci mai degrabă un mijloc de protecție pentru a-i apăra pe aceștia de eventuale abuzuri, procese îndreptate pentru a-i scoate din funcția de prutător al suveranității legislative. Legea cu privire la statutul deputaților din Parlamentul R. Moldova (nr. 39 din 07.04.1994) susține prin art.9 că „imunitatea are drept scop protejarea deputatului împotriva urmărilor judiciare și garantarea libertății lui de gândire și de acțiune, sub paravanul căreia deputatul nu poate fi persecutat sau tras la răspundere juridică sub nicio formă pentru opiniile politice sau voturile exprimate. Sub incidența art.10, deputatul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat, cu excepția cazurilor de infracțiune flagrantă sau trimis în judecată pe cauză penală ori contravențională, fără încuviințarea prealabilă a Parlamentului, după audierea (ascultarea) sa”.
Imunitatea parlamentară reprezintă un mijloc de protecție apărat prin două noțiuni juridice conexe: iresponsabilitate și inviolabilitate. În acest caz, iresponsabilitatea înseamnă dreptul parlamentarilor de a nu răspunde juridic pentru opiniile și voturile exprimate în exercitarea mandatului, însemnând că folosirea mandatului nu este un privilegiu, ci doar o garanție în exercitarea mandatului în calitate de reprezentant delegat al cetățenilor. Totodată, reținem sensul inviolabilitățiii ca un drept al parlamentarilor de a nu fi percheziționați, reținuți sau arestați fără încuviințarea expresă a comisiei de control și imunități, în sensul că deputații răspund penal doar pentru faptele care nu au legătură cu opiniile sau cu voturile exprimate în exercitarea mandatului; astfel, deputații nu pot fi exonerați de răspunderea penală, dar se cere încuviințarea unei comisii parlamentare pentru a se verifica temeiul ce impune luarea măsurilor respective, evitându-se astfel urmăririle judiciare abuzive.
Al treilea lucru care face inițiativa retragerii imunității „curioasă” ține de faptul că aparține partidului de guvernare, ceea ce ridică în mod automat întrebări legate de riscurile care ar putea lovi în opoziție dacă acest proiect ar fi votat în ultima lectură. Autorii proiectului susțin că imunitatea „a fost distorsionată și a devenit un permis de samovolnicie și de ignorare a legii în interes personal” (S.Sârbu, Publika). În realitate, opoziția are nevoie peste tot în lume de imunitate parlamentară pentru a-și exercita în mod liber mandatul de deputat, ca pilon al pluralismului politic. Președintele Turciei are nevoie de ridicarea imunității deputaților pentru a-i pune la punct pe deputații curzi. În 2016, existau 138 de solicitări de suspendare a imunității deputaților turci dintre care 101 reprezentau deputații din opoziție inclusiv de centru stânga și curzi. Președintele Recep Erdogan susține că „poporul turc nu ar dori să aibă un parlament cu deputați vulnerabili, mai cu seamă deputați care ar susține Partidul Muncitoresc al Kurzilor!”. Mai ales după strania lovitură de stat din această țară nu cred că această logică este enigmatică. Nu-i clar însă la ce se gândesc deputații din Parlamentul R. Moldova, care susțin abolirea imunității parlamentare, amăgindu-se cu o retorică populistă, care nu are absolut nicio logică constituțională. Au mai existat în istorie cazuri ciudate în care deputații unor parlamente au încercat să intre în favoruri unei puteri de care se temeau, sperând cumva că vor scăpa. Așa s-au gândit eserii din Duma rusă înainte de revoluția bolșevicilor din Petrograd (1917). Ne proneslo!
În sfârșit – actuala majoritate din Parlamentul R. Moldova are în calitate de aliat Curtea Constituțională. În aprilie 2016, CC a avizat pozitiv inițiativa legislativă a 39 de deputați cu privire la suspendarea imunității, stabilind 6 luni pentru a revizui art.70 al Constituției, cel care prevede în pct.3 că deputatul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat, cu excepția cazurilor de infracțiune flagrantă, sau trimis în judecată fără încuviințarea Parlamentului, după ascultarea sa. Notăm că avizul pozitiv al CC se potrivește ca o mănușă proiectului de modificare a sistemului electoral și a extinderii controlului politic al PD asupra componenței actualului și viitorului legislativ de la Chișinău. Anterior, CC exprimase chiar o opinie separată pe subiectul imunității parlamentare, plină de rezerve judicioase „ținându-se cont de starea justiției din R. Moldova” (p.5). Să înțelegem din acest minunat pasaj că, între timp, starea justiției din R. Moldova a devenit un etalon pe plan internațional și planetar!?? Misterioasă această schimbare de aplomb constituțional. Din păcate, intențiile actualei majorități ar putea afecta dramatic situația juridică a opoziției și nu se încadrează în materia și normele internaționale consacrate în acest domeniu.
Citiți continuarea textului scris de Igor Munteanu, directrul executiv al IDIS „Viitorul” AICI.
18.01.2023
13:32
4171
CUB solicită măsuri URGENTE din partea autorităților „pentru a pune la adăpost cetățenii R. Moldova”. „Trebuie să folosim la maximum participarea la Formatul „Ramstein”. Avem nevoie de sisteme de apărare antiaeriană, de DRONE…”
14.12.2022
15:40
3947
R. Moldova urmează să plătească în 2023 dobânzi de peste 5 MILIARDE de lei la creditele luate. Igor Munteanu: „Avem nevoie de GRANTURI, nu credite. Statele candidate la aderare pot accesa asistență de 6% din PIB, dar R. Moldova a primit sub 1%”
14.12.2022
14:31
3144
CUB critică dur intenția Guvernului de a se băga ADÂNC în buzunarul pensionarilor, care și așa au fost privați de o indexare veritabilă a pensiilor. Formațiunea anticipează că vor avea loc RETRAGERI masive din bănci
28.10.2021
10:26
9340
INTERVIU // Igor Munteanu: „Suntem obligați să căutăm alternative viabile pe piața regională de gaze, să înlocuim vechiul sistem monopolizat cu un sistem liberalizat, concurențial, nediscriminatoriu”
03.06.2020
11:19
5943
INTERVIU // Igor Munteanu: „Nepopularitatea Guvernului Chicu este într-atât de mare, încât schimbarea acestuia este o chestiune de timp”
07.08.2018
10:39
7148
INTERVIU // Igor Munteanu: „R. Moldova se prăvălește vertiginos într-un model de tip african al lumii a treia”
17.07.2018
10:00
5056
INTERVIU // Igor Munteanu: „Adoptarea unei legi Magnitsky ar ajuta la aplicarea unor restricții celor care au fost implicați în fraude bancare şi spălare de bani, la blocarea proprietăților furate și la o reală LUSTRAȚIE a sistemului politic”
03.04.2018
13:19
5115
Ex-consilierul lui Băsescu propune un CANDIDAT UNIC la funcția de primar al Chișinăului: „Decent ca postură și excelent ca profesionist”
27.11.2017
15:53
6777
INTERVIU // Igor Munteanu: „UE nu mai vrea să tolereze situația în care banii săi sunt folosiți de către grupuri oligarhice în scopuri antieuropene”
25.02.2017
20:03
17136
Un fost ambasador, ATITUDINE după ce Dodon a oferit un răspuns obraznic SUA și României: „Se simte mai bine într-o ambasada care-i scrie cuvântările. Ce facem cu el”
07.11.2025
00:05
404
Liderii mondiali recunosc eșecul Acordului de la Paris și cer acțiuni urgente la summitul de la Belem
06.11.2025
20:30
487
Republica Moldova, invitată pentru prima dată la reuniunea fiscală europeană TADEUS: Pas spre integrarea în UE
06.11.2025
20:27
588
Schimbări meteo în Republica Moldova pe 07.11.2025
06.11.2025
20:22
532
Aderarea Moldovei la UE: Victoria finală dorită de Igor Boțan în fața presiunilor externe
06.11.2025
19:35
468
Premierul Munteanu și ambasadorul UE discută despre accelerarea integrării europene a Moldovei
06.11.2025
19:30
604
Militar rus condamnat pe viață în Ucraina pentru executarea unui prizonier de război ucrainian
06.11.2025
18:59
521
Igor Grosu propune un nou Secretar general al Parlamentului: Victor Agrici, omul din interiorul PAS
06.11.2025
18:36
473
CEC oferă finanțări partidelor în funcție de voturi și candidați aleși, dar unele formațiuni rămân fără alocații în noiembrie și decembrie
06.11.2025
18:26
532
Moldova și Ucraina își consolidează parteneriatul pentru integrarea europeană: Întrevedere între Alexandru Munteanu și ambasadorul ucrainean
06.11.2025
18:23
479
România, pilon de sprijin esențial pentru Republica Moldova - Mulțumirile lui Mark Rutte
06.11.2025
17:59
452
Parteneriatul Global pentru Educație sprijină modernizarea sistemului de învățământ din Moldova cu proiecte ambițioase și finanțări semnificative
06.11.2025
17:56
469
Întâlnire strategică moldo-ungară: Modernizarea agriculturii și investiții europene esențiale pentru viitor
06.11.2025
17:44
436
Republica Moldova avansează cu pregătirile pentru gestionarea fondurilor europene: scenarii și pași esențiali discutate într-o ședință consultativă
06.11.2025
17:33
416
Mihai Popșoi discută cu ambasadorii României și Ucrainei despre parteneriatul strategic și cooperarea bilaterală
06.11.2025
17:30
580
Președintele Adunării Populare a Găgăuziei neagă legăturile cu Ilan Șor, dar vizitele și declarațiile sale stârnesc suspiciuni în Comrat
06.11.2025
17:29
451
Cooperare strategică între Moldova, România și Ucraina pentru dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere în cadrul unei reuniuni cheie la Uzhhorod
06.11.2025
16:49
535
Revoluție medicală: Plasturele inteligent care promite regenerarea inimii după infarct, dezvoltat de cercetătorii MIT
06.11.2025
16:48
471
Moldova avansează pe calea integrării europene: Cristina Gherasimov discută reformele cu oficialii de la Bruxelles
06.11.2025
16:30
455
Experți moldoveni redefinesc curriculumul educațional pentru o generație ancorată în valori și competențe europene
457
Moldova și Olanda își unesc forțele pentru a revoluționa sectorul horticol local
06.11.2025
15:51
531
Curtea Constituțională confirmă mandatele pentru opt deputați supleanți aleși pe lista PAS
501
Vicepremierul Valeriu Civeri discută cu ambasadorul Irlandei despre eforturile de reintegrare a Republicii Moldova
485
Agentul Guvernamental Andrei Briceac a vizitat Procuratura Generală: Discuții despre consolidarea cooperării în apărarea intereselor statului la CtEDO
06.11.2025
14:55
672
Sancțiuni pentru partidele care implică biserica în campania electorală, propune Alexandru Tănase
06.11.2025
14:30
564
Polonia pregătește marele program de instrucție militară pentru a antrena 400.000 de cetățeni până în 2026
„Kuliokul” sau Președinția. Dodon, în fața JUDECĂTORILOR la ora când Maia Sandu l-a chemat la consultări vizavi de REFERENDUMUL pentru integrarea europeană a R. Moldova
Un nou protest anunțat de Ilan Șor în fața Procuraturii Generale: „Degrabă, va fi imposibil de reparat situația”. Acțiunea urmează să aibă loc luni, 28 noiembrie
Prima reacție a Partidului „ȘOR”, după ce poliția a DEMONTAT corturile instalate pe bulevardul Ștefan cel Mare: „Noul simbol al PAS este, de astăzi, bâta și cagula”
Un nou protest de amploare în fața Președinției. Partidul „ȘOR" afirmă că la manifestația împotriva guvernării ar participa „peste 45 de mii” de oameni
1 MDL
1 EUR
19.71
1 USD
17.11
1 RON
3.88
1 RUB
0.21
1 UAH
0.41




Inapoi














