EFICIENȚĂ // Mașinile de serviciu, un LUX pentru bugetele locale din R. Moldova
7020
Autoexpert Deși au bugete austere care abia de le permit să asigure strictul necesar pentru activitatea instituțiilor aflate în subordine și de multe ori încheie anul cu deficite bugetare, autoritățile locale din R. Moldova își permit să cheltuiască zeci de milioane de lei pentru confortul funcționarilor care se plimbă cu mașini de serviciu.
Tonele de carburanți înregistrate în evidența contabilă a primăriilor și consiliilor raionale, dar și achizițiile de autoturisme noi au devenit o normalitate chiar și pe timp de criză.
Mașini de zece milioane
Potrivit contractelor înregistrate în baza electronică de date a Agenției Achiziții Publice (AAP), doar în 2016 și primele luni ale anului curent autoritățile locale au cumpărat 51 de mașini care au costat peste 10,5 milioane de lei. În timp ce unii aleși locali s-au mulțumit cu autoturisme noi, dar modeste, alții au plătit pentru o unitate de transport și peste trei sute de mii de lei.
Printre cele șapte primării care și-au cumpărat adevărate „bijuterii” pe patru roți se numără și Hârjăuca din raionul Călărași. Mașina de model „Dacia Duster” a fost achiziționată în octombrie anul trecut cu 333 de mii de lei.
„Ne-am permis s-o cumpărăm, pentru că avem banii noștri în buget. Are toate dotările necesare, de asta e atât de scumpă”, a argumentat primarul Vasile Manuil, adăugând că este pentru prima dată când autoritatea își cumpără o mașină nouă.
Până acum, unitățile de transport au fost luate de la gospodăria agricolă din sat și de la fabrica de vinuri din Călărași. Nu este o problemă pentru primărie să găsească bani și pentru combustibil, dă asigurări alesul local, care merge anual cu mașina de serviciu cam 18 mii de kilometri.
10% din buget pentru transport
Și primarul din Zâmbreni, Ialoveni, se va plimba cu o mașină ce a costat bugetul local 349 900 de lei. Contractul de achiziție a fost semnat pe 10 martie curent. „O mașină bună costă mult. Eu sunt primar din anii '90 și n-am avut deloc mașină de serviciu. Circul cu a mea”, afirmă Daniel Țonu, primarul localității.
În aceeași zi, primăria a semnat și contractul de achiziție a produselor petroliere pentru anul 2017 în sumă de 110 700 de lei. „Carburanții vor asigura și necesarul pentru lucrările de amenajare a localității, cele de la gunoiște, necesitățile pentru cultură și sport sau militărie”, enumeră edilul, adăugând că banii sunt achitați în tranșe, deoarece are relații bune cu agentul economic, care furnizează carburanți „pe datorie”.
Potrivit localbudgets.viitorul.org, în 2014, Primăria Zâmbreni a avut venituri de 4,5 milioane de lei. Dacă acestea s-ar fi menținut și în 2016, cheltuielile pentru transport ar însemna aproximativ 10% din buget.
Cheltuieli suplimentare pentru leasing
Pentru a avea parte de confort, alesul local din Rădeni, Strășeni, a fost gata să încheie și un contract de leasing, în sumă de 350 065 de lei, pentru achiziția unui automobil.
Primarul Petru Răbdău ne-a spus că mașina cumpărată în iulie 2016 a costat11 500 de euro, aproximativ 250 300 de lei, restul banilor reprezentând rata pentru credit. „În orice țară normală se folosește procedura de leasing. Nu se merită de îngropat toți banii odată. Acum primăria achită lunar câte 5 000 de lei și asta ne-a permis să nu perturbăm activitatea instituției”, a argumentat acesta.
Mașină second-hand
La cealaltă extremă se află autoritățile locale care țin cont de bugetul auster și se mulțumesc cu mașini la mâna a doua. De exemplu, Primăria Baroncea din raionul Drochia a achiziționat anul trecut o mașină second-hand. Deși a plătit unui salon auto din Bălți 82 000 de lei pentru o „Skoda Fabia” de șapte ani vechime, mașina s-a defectat după două luni. De atunci, necesită investiții lunare pentru reparații.
„Tot e mai bună decât „NIVA” de 25 de ani pe care o aveam până acum”, zâmbește primărița Rodica Porcescu. Aceasta ne-a dezvăluit că circulă aproximativ 24 de mii de kilometri pe an cu mașina de serviciu, care lunar consumă circa 200 de litri de motorină. Asta ar însemna peste 36 de mii de lei pe an pentru carburanți, în condițiile în care toate veniturile localității sunt de numai 627 de mii de lei, potrivit localbugets.viitorul.org.
Consiliul raional care și-a dublat „parcul auto”
Nici autoritățile raionale nu ezită să-și procure anual autoturisme noi, după ce în 2013 a fost modificată legislația și au primit dreptul să-și stabilească singure numărul de mașini și cantitatea de carburanți necesare pentru activitate. Astfel, Consiliul Raional Ungheni, timp de patru ani, și-a mărit de două ori „parcul auto”. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, în 2011 autoritatea locală avea 14 unități de transport, iar în 2015 – deja 31 de mașini.
Cantitatea de combustibil folosită de acestea a crescut de aproape patru ori, de la 19 tone în 2011 la 72 de tone în anul 2015. În ultimul an, Consiliul Raional Ungheni a cheltuit 1,2 milioane de lei pentru carburanți.
Președinta raionului, Ludmila Guzun, ne-a spus supărată că „nu stă cu actele pe masă” atunci când am întrebat-o despre cheltuielile pentru transport în 2016, iar Direcția Finanțe nu oferă detalii fără avizul președintei.
Achiziții de carburanți pentru 2017 la Rezina
De la începutul anului curent, doar câteva consilii raionale au reușit să încheie contracte de achiziții pentru produse petroliere. De exemplu, Consiliul Raional Rezina a cumpărat de la compania „Lukoil” carburanți în sumă de 273 415 de lei. În 2016, suma a fost cu mult mai mică, doar 91 680 de lei, potrivit datelor Agenției de Achiziții Publice (AAP).
Vicepreședintele raionului, Arcadie Mușinschi, susține că au crescut cheltuielile în acest scop din cauza majorării prețurilor pe piața petrolieră, dar și pentru că autoritatea are de alimentat în anul curent mai multe unități de transport școlar.
„Nu știu exact, dar nu cred că diferența e atât de mare. Anul trecut mai multe direcții au cumpărat carburanți în sume mai mici și nu era nevoie de trecut toată procedura de achiziții. Aceste contracte nu sunt pe site-ul AAP. Avem probleme cu alimentarea transportului școlar, pentru că de la 1 septembrie 2016 am închis mai multe școli din raion. Nu avem bani pentru achiziționarea autobuzelor. Mai scump ne costă arenda anuală a lor, decât dacă le-am cumpăra noi, dar ne conformăm situației. Nu-s bani în buget”, spune tranșant Mușinschi.
Nereguli depistate de auditori
Verificările efectuate anual de către Curtea de Conturi scot la iveală mai multe nereguli admise de autoritățile locale la gestionarea cheltuielilor pentru transport. Adesea funcționarii depășesc parcursul-limită pentru o unitate de transport, cheltuind neregulamentar carburanți, și completează greșit foile de parcurs, fără a indica stocul de combustibil la sosirea mașinii în garaj, data și adresa concretă a deplasării și scopul acesteia.
De asemenea, mai multe autorități indică cheltuieli fictive de carburanți pentru mașini care în anumite perioade nu circulă deloc, aflându-se la reparație. De multe ori sunt indicate cheltuieli pentru reparația unor autoturisme aflate în termenele de garanție stabilite în contractele de achiziții.
Citiți continuarea articolului din Buletinul „Bugete fără secrete” al IDIS „Viitorul” AICI.
25.10.2025
13:54
584
Ministrul Energiei și Secretara de Stat dezvăluie la Bălți planurile ambițioase pentru inovație energetică și colaborare transfrontalieră
24.10.2025
14:09
850
Transformări majore în infrastructura Moldovei: realizările impresionante ale Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale între 2021 și 2025
24.10.2025
12:40
663
Dialog fructuos între piscicultori și autorități pentru viitorul acvaculturii în Moldova 2026-2030
24.10.2025
12:11
790
Festivalul Internațional „Miorița” aduce crescători din 10 țări la Cimișlia pentru tradiții și inovații în oierit
24.10.2025
11:35
655
Eficiența energetică transformă liceele din Moldova: facturi reduse și condiții moderne pentru mii de elevi
24.10.2025
09:58
501
Moldova susține dezvoltarea economică durabilă la Conferința UNCTAD 16 de la Geneva
23.10.2025
17:51
1084
Moldova își consolidează independența energetică: Transformarea spectaculoasă sub mandatul lui Dorin Junghietu
23.10.2025
16:03
804
Republica Moldova face pași importanți spre un viitor energetic sustenabil: Carolina Novac la Săptămâna Europeană a Energiei Durabile 2025
23.10.2025
15:28
817
Transformări majore în agricultura Moldovei: sprijin pentru fermieri și integrarea europeană în ultimii patru ani
22.10.2025
17:41
777
Vinurile moldovenești triumfă la Sélections Mondiales des Vins 2025 cu 46 de medalii!
25.10.2025
20:55
447
Vreme schimbătoare în Republica Moldova, 26 octombrie 2025
25.10.2025
18:55
417
Zelenski solicită aliaților să întărească apărarea aeriană a Ucrainei după noi atacuri devastatoare ale Rusiei
445
Marcel Spatari, favorit pentru conducerea noii Comisii pentru Integrare Europeană în Parlamentul Moldovei
25.10.2025
15:00
789
Igor Grosu: Reglementarea rețelelor sociale, prioritate în noul Legislativ din Republica Moldova
25.10.2025
14:37
545
Atacurile continuă în Ucraina: Vieți pierdute și răniri grave în Dnipropetrovsk și Kiev, în urma bombardamentelor rusești cu drone și rachete
25.10.2025
13:54
582
Ministrul Energiei și Secretara de Stat dezvăluie la Bălți planurile ambițioase pentru inovație energetică și colaborare transfrontalieră
25.10.2025
13:11
598
ULTIMA ORĂ // Premierul desemnat a demarat consultările publice privind programul de guvernare: ,,Scopul acestor discuții este să înțelegem care sunt provocările și prioritățile în domeniul economic"
25.10.2025
12:21
637
UE sprijină dezvoltarea Moldovei: Planul de Creștere de 1,9 miliarde de euro, cea mai mare oportunitate economică de la independență
25.10.2025
12:05
1148
Alexandru Munteanu finalizează discuțiile pentru noua componență a Guvernului: nume noi și confirmări în echipa ministerială
25.10.2025
11:30
524
Chișinăul și Bucureștiul consolidează legăturile parlamentare pentru armonizarea legislației europene
25.10.2025
11:01
582
Maia Sandu va participa la slujba de sfințire a picturii Catedralei Naționale din București și se va întâlni cu președintele României
25.10.2025
08:15
531
Horoscopul zilei 25.10.2025
25.10.2025
07:33
652
Aliații Ucrainei se angajează să elimine petrolul și gazele rusești de pe piața globală pentru a pune presiune pe Rusia
25.10.2025
01:40
933
Emisarul economic al Kremlinului, Kirill Dmitriev, în SUA pentru dialog crucial privind interesele rusești și proiecte îndrăznețe de cooperare cu Elon Musk
24.10.2025
22:20
1015
Maia Sandu, vizită oficială la București pentru sfințirea Catedralei Naționale și întâlnire cu Nicușor Dan
24.10.2025
20:38
1035
Schimbări semnificative de vreme în Republica Moldova pe 25.10.2025
24.10.2025
19:25
1038
Franța se pregătește să trimită trupe în Ucraina în 2026, anunță oficialitățile militare franceze în Parlament
24.10.2025
18:00
723
Elevii se bucură de vacanța de toamnă: timp pentru familie, prieteni și activități recreative
24.10.2025
17:53
968
Orbán sfidează sancțiunile SUA: Ungaria caută soluții pentru a menține importurile de petrol și gaze din Rusia
24.10.2025
17:52
792
Veronica Mihailov-Moraru, din funcția de ministru al Justiției la cea de consilier al președintelui pentru reforma judiciară
24.10.2025
17:41
839
Maia Sandu o numește pe Veronica Mihailov-Moraru consilier prezidențial pentru justiție, consolidând lupta anti-corupție și reformele în domeniu
24.10.2025
17:03
1033
Explozie tragică în gara Ovruci: patru morți și 12 răniți în urma detonării unui dispozitiv exploziv de către un pasager din Harkov
24.10.2025
16:58
753
Republica Moldova își consolidează prezența în rețeaua internațională de educație duală la aniversarea de 10 ani a Atelierului DC dVET în Albania
24.10.2025
16:30
693
Mihai Popșoi: Extinderea rețelei diplomatice a Republicii Moldova, prioritate în mandatul meu
24.10.2025
16:02
727
Profesorii se pregătesc pentru o școală incluzivă: instruiri esențiale în nouă raioane pentru a integra toți copiii
Vreme schimbătoare în Republica Moldova, 26 octombrie 2025
Zelenski solicită aliaților să întărească apărarea aeriană a Ucrainei după noi atacuri devastatoare ale Rusiei
Igor Grosu: Reglementarea rețelelor sociale, prioritate în noul Legislativ din Republica Moldova




Inapoi


