22:25:06 20.02.2020
 
Stiri

Cum putem rămâne fără frână la maşină. Greşelile banale pe care le fac mulţi şoferi

Știri 13.02.2020 17:30 Vizualizări674 Autor: Ziarul National
Cum putem rămâne fără frână la maşină. Greşelile banale pe care le fac mulţi şoferi


Sistemul de frânare este, alături de direcţie, unul dintre cele mai importante componente ale unei maşini. Tocmai de aceea piesele acestuia trebuie verificate constant, astfel încât să evităm producerea unor accidente de circulaţie.

Mulţi şoferi nu dau o prea mare atenţie sistemului de frânare, cu toate că de acesta depinde siguranţa lor, a pasagerilor din maşină şi a celorlalţi participanţi la trafic.

Câteva verificări simple efectuate la un service autorizat sau chiar de către conducătorii auto cu ceva experienţă în ceea ce priveşte mecanica auto pot preveni producerea unor grave accidente de circulaţie. Enumerăm mai jos componentele sistemului de frânare şi problemele care pot apărea la acestea.

Nu e şofer, chiar şi începător, care să nu fi auzit de plăcuţele de frână, mai ales că acestea trebuie înlocuite destul de des. Ce trebuie să ştim este că plăcuţele trebuie înlocuite mereu în pereche şi niciodată nu trebuie cumpărate la mâna a doua.

Nu vă zgârciţi la câţiva lei pentru că riscaţi să aveţi mari probleme în trafic. Nu vorbim numai de uzura prematură a plăcuţelor, ci şi de faptul că acestea pot crăpa dacă sunt de proastă calitate, iar asta poate însemna să rămâneţi fără frână, iar de aici şi până la producerea unui accident nu mai este decât un pas.

De asemenea, e necesar să verificăm constant plăcuţele de frână, de regulă cam la două-trei luni, pentru că se pot ivi tot felul de situaţii şi este mai bine să prevenim decât să fim puşi în faţa faptului împlinit. De pildă, plăcuţele pot intra în contact cu uleiul de la o conductă spartă sau un alt lubrefiant şi nu vor mai face contact cu discul de frână aşa cum ar trebui. Se mai poate întâmpla şi ca atunci când lăsăm maşina în parcare pentru o săptămână sau două, iar frâna de mână a fost trasă, să auzim o trosnitură când plecăm cu autovehiculul.

Acest lucru se întâmplă pentru că una sau ambele plăcuţe au aderat la discul de frână. Dacă avem noroc, vom scăpa cu plăcuţele întregi, dar se poate întâmpla ca una dintre ele să crape. Prin urmare, e necesar să verificăm starea plăcuţelor după o astfel de experienţă pentru a fi siguri că acestea sunt intacte.

Cele mai multe maşini au acum senzori care îi indică şoferului când trebuie înlocuite. Dacă nu o facem, se poate ajunge în situaţia ca plăcuţele să se uzeze atât de mult, încât să ajungă la metalul care le susţine, iar acestea vor strica discurile de frână, care nu sunt deloc ieftine.

Discurile de frână

Cea mai întâlnită problemă la discurile de frână este ovalizarea. Un semn clar al acestui lucru sunt vibraţiile puternice ale volanului, în special când frânăm. Acest lucru se poate întâmpla din mai multe motive. De regulă, o păţesc şoferii care s-au obişnuit să frâneze puternic, iar iarna asta înseamnă o încălzire puternică a discurilor, iar când nimerim cu roata într-o groapă cu apă, se produce o răcire bruscă a acestora, producând ovalizarea acestei componente a sistemului de frânare.

Proasta calitate a materialelor din care sunt făcute discurile poate conduce la o ovalizare rapidă a acestora. De aceea, ca şi în cazul plăcuţelor, este recomandat să cumpăraţi doar discuri de frână originale, niciodată second-hand. Etrierele Mulţi conducători auto nici nu au auzit de etrier, acesta fiind o componentă esenţială a sistemului de frânare. Practic, etrierul ţine plăcuţele de frână, iar cu ajutorul unuia sau a mai multor pistoane, transformă presiunea hidraulică din sistemul de frânare într-o forţă mecanică care presează plăcuţele de frână pe disc.

Etrierele

Mulţi conducători auto nici nu au auzit de etrier, acesta fiind o componentă esenţială a sistemului de frânare. Practic, etrierul ţine plăcuţele de frână, iar cu ajutorul unuia sau a mai multor pistoane, transformă presiunea hidraulică din sistemul de frânare într-o forţă mecanică care presează plăcuţele de frână pe disc.

Din fericire, etrierul nu se strică atât de des, dar e necesară o verificare periodică a acestuia. Cea mai des întâlnită problemă la etriere este blocarea pistonaşului, ce înseamnă că plăcuţele de frână vor avea contact permanent cu discurile, chiar dacă nu avem piciorul pus pe frână.

Într-un asermenea caz, se crează o temperatură extrem de mare, ce poate conduce la compromiterea plăcuţelor de frână şi a discurilor. O verificare a etrierelor odată la şase luni într-un service specializat este suficientă pentru a ne asigura că acestea funcţionează în parametrii optimi, dar şi atunci când auzim un scârţâit permanent, ce poate indica că un pistonaş s-a blocat.

Lichidul de frână

Mulţi şoferi s-au obişnuit să meargă cu maşina fără să schimbe nimic până când diverse componente încep să cedeze. Nu este indicat să faceţi ca ei. Vă va scuti de cheltuieli costisitoare, dar şi de riscul de a rămâne fără frână sau direcţie în trafic, ca să enumerăm doar două dintre cele mai importante componente ale maşinii. Unul dintre lichidele care trebuie înlocuite destul de des la maşină este lichidul de frână.

Depinde mult de calitatea acestuia, dar ideea este că, în timp, lichidul de frână îşi pierde din proprietăţi pentru că acumulează apă, indiferent de cât de performantă este maşina. Acest lucru se întâmplă pentru că atunci când frânăm puternic, se crează o energie termică prin frecarea dintre plăcuţele de frână şi discuri, iar aceasta se transmite lichidului de frână.

Dacă ne-am făcut un obicei din asta, în timp se formează particule de apă în lichidul de frână, care la frânările violente contribuie la formarea unor bule de aer. Aşa ajungem să apăsăm de mai multe ori frâna pentru a opri maşina pentru că atunci când punem frână, aerul se comprimă în loc să strângă etrierul care acţionează plăcuţele de frână.

Conductele de frână

Conductele de frână sunt la fel de importante ca orice altă componentă a sistemului de frânare. În funcţie de maşină, acestea pot fi realizate din metal sau din cauciuc. În timp, cauciucul începe să se deterioreze şi apar crăpături în acesta. Dacă se întâmplă acest lucru, nu vom mai putea opri rapid maşina, iar în unele cazuri nu vom mai putea frâna deloc.

Imaginaţi-vă că apăsaţi frâna, dar din cauza unei crăpături într-una din conducte, s-a scurs bună parte din lichidul de frână. În cel mai bun caz veţi putea apăsa de câteva ori frâna ca să puteţi opri maşina în siguranţă, dar în trafic, de regulă, nu aveţi atât de mult la dispoziţie, fiind nevoiţi de multe ori să acţionaţi în mai puţin de o secundă.

Aşadar, atunci când verificaţi sistemul de frânare, includeţi şi conductele de frână pentru a fi siguri că acestea şi-au menţinut integritatea şi nu vă vor crea surprize neplăcute în trafic.

Sursa: adev.ro/q5m9nv

Prietenii tăi merită să știe ASTA!
loading ..

Stiri relevante

Comentarii
Promo
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
20.02.2020 17:30 Ziarul National Victor Chirilă // „Armata lui Ciocoi”...

17.02.2020 09:19 Nicolae Negru Nicolae Negru // Tătucul Dodon simte ...

14.02.2020 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Primul Ciocoi, primu...

Meteo in Moldova
Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Credeți că ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Aureliu Ciocoi, trebuie să-și dea demisia, după ce a declarat că armata rusă a intervenit în războiul din Transnistria pentru „a opri vărsările de sânge”?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2018. Toate drepturile sunt rezervate

Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md