15:27:33 29.03.2024
Stiri

CNA-ul condus de ex-consilierul lui Dodon CRITICĂ proiectul PSRM, care impune LIMBA RUSĂ în toate instituțiile publice: „E un PERICOL iminent la adresa orânduirii sociale și bazei statalității R. Moldova, ar putea duce la conflicte între etnii”

Actualitate 15.12.2020 18:26 Vizualizări3899 Autor: Ziarul National

CNA-ul condus de ex-consilierul lui Dodon CRITICĂ proiectul PSRM, care impune LIMBA RUSĂ în toate instituțiile publice: „E un PERICOL iminent la adresa orânduirii sociale și bazei statalității R. Moldova, ar putea duce la conflicte între etnii” canal2.md

Proiectul de lege semnat de socialiștii Bogdat Țîrdea, Vlad Batrîncea, Adrian Lebedinschi și Vasile Bolea, care prevede că statul trebuie să asigure „condițiile necesare pentru utilizarea și dezvoltarea limbii ruse ca limbă de comunicare interetnică în R. Moldova” în toate instituțiile publice, inclusiv din domeniul educației sau judiciar, este criticat de Centrul Național Anticorupție (CNA).

Instituția condusă de Ruslan Flocea, fostul consilier al președintelui Igor Dodon, consideră că „proiectul de lege constituie un pericol iminent la adresa orânduirii sociale și bazei statalității R. Moldova, ar putea duce la conflicte între etnii”.

Direcţia legislaţie şi expertiză anticorupţie a CNA constată că proiectul conține numeroși factori de risc și riscuri de corupție generați de concurența normelor de drept, lacune de drept, promovarea intereselor contrare interesului public, norme irealizabile, informează anticorupție.md.

Autorii expertizei susțin că din nota informativă nu poate fi dedus scopul proiectului. Mai mult ca atât, nota informativă se referă la alt proiect și anume la proiectul legii cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul R. Moldova.

„În perspectivă se vede că, sub pretextul susținerii și promovării intereselor minorităților naționale, de fapt proiectul susține refuzul, ignorarea acestora în ceea ce privește cunoașterea limbii oficiale a statului în care s-au născut și locuiesc, prin ce intimidează majoritatea populației R. Moldova, vorbitoare de limbă română. Prin urmare, promovarea intereselor menționate supra este în detrimentul interesului public general”, constată autorii expertizei.

În același timp, proiectul actului normativ nu dispune de argumentare juridică.

„Autorii proiectului de lege n-au prezentat informații relevante, concludente și justificative, argumentate din punct de vedere juridic, cu exemple statistice, care să demonstreze existența unei/unor probleme a reprezentanților minorităților naționale, pe motivul apartenenței acestora la o anumită naționalitate cu care se asociază, manifestate prin: marginalizarea în cadrul societății; imposibilitatea comunicării cu organele administrației publice; neînțelegerea informației care li se comunică; intimidarea intenționată a limbii ruse, interzicerea comunicării în limba rusă etc”, se mai arată în expertiza CNA.

Experții de la CNA mai spun că implementarea proiectului implică resurse financiare suplimentare considerabile din bugetul de stat, inclusiv timp de muncă și resurse umane, necesare pentru traducerea în limba rusă a actelor oficiale întocmite/emise/adoptate, resurse care ar putea fi folosite pentru realizarea altor obiective ale entităților publice.

„Totodată, normele proiectului contravin reglementărilor în vigoare, care nu reglementează obligativitatea cunoașterii limbii ruse la încadrarea în serviciul public. Acest fapt, la aplicare, va genera abuzuri din partea angajatorilor. Înțelegerea limbii ruse, fără traducător și capacitatea ținerii unui dialog în această limbă, nu presupune neapărat și posedarea, de către agenții publici, a aptitudinilor necesare pentru întocmirea exactă și corectă (cu respectarea normelor ortografice) a actelor oficiale sau traducerea informațiilor solicitate. Acest lucru poate fi efectuat doar de către traducători autorizați, serviciile cărora sunt prestate contra plată.

Cert este faptul că implementarea normelor propuse de autori în proiect nu va stimula minoritățile naționale de a cunoaște limba oficială a țării în care locuiesc, existând un eventual risc de apariție a conflictelor între etniile de pe teritoriul R. Moldova. Prin urmare, conchidem că implementarea proiectului constituie un pericol iminent la adresa orânduirii sociale și bazele statalității R. Moldova”, conchide CNA.

De menționat că și Consiliul Superior al Magistraturii a avizat negativ proiectul de lege cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul R.Moldova.

Stiri relevante
Top stiri