Cazimir Țino // Starea de urgență și logica măsurilor de securitate
5496
Sine ira et studio
Ultima săptămână a abundat de evenimente politice și de securitate, indicând o agitație neobișnuită, chiar și pentru aceste vremuri de cumpănă. Demisia Guvernului Gavrilița, nominalizarea unui nou premier din garda mai veche, dezvăluirea presupusului plan al Rusiei de destabilizare politică a Republicii Moldova și de schimbare a conducerii reoublicii, până la violarea – a 5-a oară – a spațiului aerian moldovenesc, amenințările voalate ale lui Lavrov la adresa Chișinăului, prelungirea cu încă două luni a stării de urgență - toate acestea au ținut capul de afiș al mai întregii prese basarabene. Câteva considerații se impun însă cu precădere:
În primul rând, Guvernul Natalia Gavrilița a (fost) demisionat nu de bun ce-a fost, ci pentru că a eșuat în misiunea sa de a conduce competent și eficient statul. Degeaba doamna Gavrilița s-a lăudat singură, degeaba președinta Maia Sandu, la două ore distanță, i-a mulțumit din vârful buzelor. Rezultatele guvernării din ultimul an și jumătate sunt mai grăitoare decât orice automăgulire. Eșecurile sunt răsunătoare și în justiție, și în sănătate, și în educație, și în reforma administrativă. Și, mai ales, în tot ceea ce ține de securitatea statului și siguranța cetățenilor. De la securitatea energetică și alimentară, până la cea militară și de informații și contrainformații. Practic, extrema fragilitate a instituțiilor statului moldovenesc reprezintă cea mai mare vulnerabilitate a republicii. Notă: în Indexul Anual al fragilității (lista statelor eșuate), R. Moldova este sub media mondială, împărțind același loc codaș cu țări precum Maldive, Guyana sau Ghana! Și la cât de nepopular devenise guvernul încă în funcție – datorită atât unor acțiuni nefericite, cât și unei comunicări execrabile – președinta Sandu, al cărei rating, deși în oarecare scădere, se menține totuși la cote importante, nu a avut altă soluție decât să devieze riscurile nemulțumirilor pe persoana de serviciu. ,,Maurul și-a făcut datoria, maurul poate să plece”.
Așa încât a fost invitat să intre în scenă Dorin Recean, fost ministru al Internelor în guvernele Filat și Leancă, ulterior secretar al Consiliului Suprem de Securitate. Un om ,,de forță” așadar, s-ar zice potrivit la aceste vremuri deloc pașnice. Numirea domnului Recean – să dea Domnul să fie de bun augur! – dă impresia unei mâini de fier într-un moment tensionat și în R. Moldova, și în vecinătatea ei. S-ar crede că așa ceva era necesar acum mai mult decât oricând. Să sperăm că acest nou guvern nu va cădea în derizoriul modelului românesc actual, cu un general la cârma Executivului care o fi fost bun pe teatrul de operațiuni din Irak, dar este dezastruos ca manager și comunicator. Și care i-a mai și adus pe socialiștii români la putere – aviz amatorilor!
În prezent, multe indicii de riscuri la adresa securității țării sunt mai mult bănuite decât confirmate, sunt exagerate sau poate chiar inventate. Interesant că, deși s-a clamat ,,Patria în pericol”, nu a fost totuși convocată o banală ședință a Consiliului Suprem de Securitate în ultimile 48 de ore. În schimb, sunt luate măsuri față de niște cetățeni străini într-o manieră nediplomatică, ceea ce a dus la solicitarea de explicații din partea ministrului sârb de Externe! Adică, din partea unei țări care negociază deja aderarea la UE, teoretic în aceeași barcă cu Chișinăul, și care, urmând să intre în UE înaintea R. Moldova, va putea să spună ,,Veto!”, după ,,bunul” exemplu al Budapestei la adresa Kievului... Acuzând fără dovezi cetățeni sârbi că ar fi organizați în grupuri diversioniste pentru implicarea într-o tentativă de lovitură de stat, actuala conducere își asumă volens-nolens riscul de a și trebui să pună pe masă dovezi irefutabile sau de a cădea în ridicol. Grea mai e sarcina mincinoșilor... Să notăm în treacăt că în perioada stării de urgență nu se aplică aceleași reguli de transparență și de achiziții publice – de exemplu – ca pe timpuri normale. În spatele acestor prevederi legislative, constatăm că este foarte convenabilă această stare de urgență, pentru tot felul de intervenții, contracte cu dedicație, achiziții directe etc. Ca să dăm doar un exemplu: linia de tensiune Isaccea – Vulcănești – Chișinău a cărei construcție a fost încredințată unei obscure firme indiene cu mari semne de întrebare şi nu unei firme românești cu experiență și expertiză verificate. Adică, frații ne sunt frați doar când ne convine...
Toate cele de mai sus nu înseamnă că nu există pericole reale în Basarabia. Că hidra moscovită nu așteaptă orice greșeală, cât de mică, a Chișinăului. Că nu există nu una, ci mai multe coloane V ale Moscovei, cu o mulțime de cozi de topor. Dar aceste riscuri de securitate pleacă din slăbiciunea statului și a instituțiilor sale, ceea ce este o consecință a prea puținei democrații și a prea multei corupții. Nu invers! R.M. a ajuns, din nefericire, într-un cerc vicios: sugrumarea democrației, a presei independente, inducerea fricii în societate – toate acestea duc de fapt la șubrezirea statului prin instituțiile sale, duc la emigrarea în masă, la dezamăgirea populației și sensibilizarea acesteia la mesajele populiste și a lacrimilor de crocodil. Este exact opusul a ceea ce s-au angajat în campaniile electorale actualii guvernanți! Întărirea structurilor de forță și numirea în funcțiile-cheie a unor persoane provenite din aceste zone militarizate – toate acestea conțin în ele germenii fragilizării pe termen mediu a statului, precum și a alienării populației și, în final, la eșuarea statului. Cui prodest? Soluția strategică rezidă în întărirea democrației, a instituțiilor, a libertăților individuale și a impunerii legii – chiar și prin forța coercitivă a statului. Și mai multă transparență, nu mai puțină! Altminteri, riscăm să avem o îmbinare nefericită între modelul românesc actual (cu generalul Ciucă, salvator al PSD și acuzat de plagiat) și cel turcesc (cu un dictator, Erdogan, care s-a folosit de răzmerița din 2016 ca să-și instituie propriul regim autoritar personal și să-și bage în pușcărie dușmanii personali – reali sau închipuiți... Vă sună cunoscut?).
Măsurile necesare pentru contracararea oricărei ingerințe străine sau tentative interne de subminare a puterii în stat sunt simple și nu necesită stări de urgență, de necesitate sau de pericol galactic! Necesită însă viziune, direcție strategică și curaj. Onestitate și patriotism. Actuala putere poate da măsura și dovada valorii sale, mai ales că deține toate pârghiile necesare, prin votarea unui număr de legi și punerea lor în aplicare. Enumăr doar câteva, pe care le voi dezvolta ulterior:
-Introducerea urgentă și în condiții draconice a vizelor pentru cetățenii Rusiei, Bielorusiei, Iranului, Siriei;
-Verificarea de către organele competente moldovenești a tuturor cererilor de renunțare la cetățenia moldovenească (a celor peste 200.000 care au obținut pașapoarte rusești) și soluționarea lor favorabilă;
-Modificarea Constituției în sensul adoptării Limbii Române, în conformitate cu decizia Curții Constituționale (obligatorii!);
-Renunțarea la invenția aberantă de ,,națiune civică” și recunoașterea răspicată a caracterului românesc al statului moldav;
-Verificarea agenților economici din R.M. care confecționează materiale sensibile pentru armata rusă, retragerea licențelor de export al acestora și anchetarea responsabililor pentru încălcarea embargoului;
-Reforma administrativ-teritorială: revenirea la județe, cu autonomie locală egală pentru acestea, pe principiile egalității în drepturi (inclusiv între minoritățile etnice), ale descentralizării și ale subsidiarității. Aceasta înseamnă inclusiv suprimarea autonomiilor pe criterii teritoriale – ceea ce contravine caracterului unitar și indivizibil al statului;
-Denunțarea formatului ,,5+2" ca model de rezolvare a conflictului din estul Nistrului. Rusia, stat agresor și ocupant care a început în 1992 războiul contra Republicii Moldova, nu poate fi în același timp și jucător, și judecător! Într-o zonă în care, oricum, românii au, ca pondere, majoritatea simplă;
-Întărirea Zonei de Securitate de pe Nistru până la recuperarea teritoriului ocupat;
-Întărirea și profesionalizarea Serviciului de Informații și Securitate pentru a putea avea strategia și instrumentele de apărare a statului, pe ambele dimensiuni: informații și contrainformații;
-Începerea discuțiilor cu România pentru o zonă de securitate comună și de ajutor mutual în caz de agresiune externă;
-Inițierea unor dezbateri serioase, argumentate, cu privire la opțiunea NATO pentru Republica Moldova – ca unică garanție a integrității teritoriale, în contextul actualului război de cucerire a Rusiei;
-O ,,trilaterală” DNA – CNA – EPPO pentru o justiție real independentă, pentru o politică anticorupție cu adevărat eficientă, pentru extrădarea urgentă a tuturor fugarilor care au devalizat țara.
Lista propunerilor rămâne deschisă. Oamenii buni nu sunt doar în PAS. Sunt peste tot în Basarabia. Pe lângă cei buni, mai sunt necesari și profesioniști onești. Care există. Eu i-am cunoscut. Toate acestea nu necesită nici stări de urgență, nici miliarde de dolari, nici trupe străine, nici minciuni sfruntate. Necesită voință politică, viziune, curaj și inteligență. Le poate livra pe toate acestea actuala putere? Ei așa s-au lăudat. Să-i vedem! Îmi doresc să reușească. Dacă nu, lumea moldavă nu se va sfârși cu ei. Doar vor rămâne o altă dezamăgire... Pe care oamenii de aici nu o merită!
03.01.2024
08:59
5230
Cazimir Țino // 2024 - mic ghid electoral
27.12.2023
08:59
5084
Cazimir Țino // Aranjamentele electorale ale lui 2024
20.12.2023
08:59
4798
Cazimir Țino // PAS – condiționalitățile interne
13.12.2023
08:59
4253
Cazimir Țino // PAS – condiționalitățile externe
06.12.2023
08:59
4215
Cazimir Țino // Scena politică a R. Moldova - scurtă analiză
01.12.2023
09:33
3312
Cazimir Țino // Ziua Națională a României și metamorfozele ei
29.11.2023
08:59
4384
Cazimir Țino // Românii regățeni și românii basarabeni - percepția reciprocă
22.11.2023
08:59
3432
Cazimir Țino // China - apocalipsa se amână
15.11.2023
09:00
3637
Cazimir Țino // China și triada răului
08.11.2023
07:15
3496
Cazimir Țino // Dragonul chinez - revendicările (II)
01.11.2023
09:14
3946
Cazimir Țino // Dragonul chinez - revendicările (I)
25.10.2023
09:11
3822
Cazimir Țino // Dragonul chinez - PREMISELE
13.12.2025
19:01
65
Alertă cu bombă la frontiera Moldovei: Trenul București-Kiev vizat, măsuri de securitate activate în Otaci
13.12.2025
16:49
387
Erdogan și Putin discută despre pacea între Ucraina și Rusia și își doresc implicarea SUA în soluționarea conflictului
13.12.2025
16:45
331
SUA ridică sancțiunile pentru potasa din Belarus, Minsk eliberează zeci de deținuți politici după negocieri cu Donald Trump
13.12.2025
16:37
343
Statele Unite ridică sancțiunile asupra potasei din Belarus după eliberarea a 123 de deținuți politici, inclusiv laureatul Nobel Ales Bialiațki
13.12.2025
16:00
331
Germania sprijină Polonia cu soldați pentru fortificarea frontierei estice în fața amenințării rusești
13.12.2025
14:48
520
Viitorul prim-ministru ceh, Andrej Babis, respinge sprijinul financiar pentru Ucraina și cere alternative Comisiei Europene
13.12.2025
13:22
448
Orașul Odesa și regiunea înconjurătoare, paralizate de pene de curent după un atac rusesc semnificativ asupra infrastructurii energetice a Ucrainei
13.12.2025
08:33
528
Horoscopul zilei 13.12.2025
13.12.2025
07:28
592
Administrația Biden a întrerupt temporar schimbul de informații cu Israel din cauza conflictului din Gaza
13.12.2025
01:58
714
UE îngheață activele rusești pe termen nelimitat pentru sprijinirea Ucrainei: Planul de 165 miliarde de euro și acordul cu Belgia în prim-plan
13.12.2025
01:35
826
Rusia lovește porturile Odesa și Ciornomorsk: Trei nave turcești avariate în urma atacului
13.12.2025
00:02
782
Zelenski vizitează Kupiansk după recucerirea unor părți strategice de către forțele ucrainene
12.12.2025
23:05
761
Atac ucrainean asupra unei rafinării de petrol din Rusia provoacă suspendarea producției la Slavneft-YANOS
12.12.2025
23:01
730
Ucraina intensifică atacurile asupra platformelor petroliere rusești din Marea Caspică, perturbând producția Moscovei
12.12.2025
22:30
845
Tunel secret la granița Belarus-Polonia: 180 de imigranți trec pe neașteptate granița în Polonia
12.12.2025
22:01
632
Cipru promite sprijin decisiv pentru aderarea Moldovei la UE pe durata președinției Consiliului European
12.12.2025
20:22
788
Schimbări meteorologice semnificative pe 13 decembrie 2025
12.12.2025
20:12
812
Întâlnirile confidențiale dintre FBI și negociatorul Ucrainei cresc tensiunile diplomatice în Occident
12.12.2025
18:21
911
Kremlinul condiționează armistițiul de retragerea trupelor ucrainene din Donbas și pregătește desfășurarea Gărzii Naționale Ruse în regiune
567
Nou centru multifuncțional sprijină persoanele vulnerabile din Copceac cu servicii esențiale
12.12.2025
17:35
761
Judecătorii și procurorii din România denunță abuzurile din justiție, iar ritmul anchetelor anticorupție scade după ridicarea MCV-ului
12.12.2025
15:52
697
Peste jumătate dintre elevii testați în Moldova și-au demonstrat abilitățile digitale avansate la prima evaluare națională
12.12.2025
15:29
758
Republica Moldova și România își unesc forțele pentru a combate criminalitatea organizată transfrontalieră
12.12.2025
15:29
690
13 ani de transformare agricolă în Moldova: Proiectul MAC-P redefinește siguranța alimentară și crește exporturile
12.12.2025
14:46
679
Universitatea din Cahul, pe cale să devină un pol educațional de referință sub umbrela UTM
Erdogan și Putin discută despre pacea între Ucraina și Rusia și își doresc implicarea SUA în soluționarea conflictului
SUA ridică sancțiunile pentru potasa din Belarus, Minsk eliberează zeci de deținuți politici după negocieri cu Donald Trump
Statele Unite ridică sancțiunile asupra potasei din Belarus după eliberarea a 123 de deținuți politici, inclusiv laureatul Nobel Ales Bialiațki
Germania sprijină Polonia cu soldați pentru fortificarea frontierei estice în fața amenințării rusești
1 MDL
1 EUR
19.85
1 USD
16.94
1 RON
3.90
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40


Inapoi














