Cazimir Țino // PAS – condiționalitățile interne
4768
Sine ira et studio
O condiție necesară, dar nu suficientă. Ca în matematică. Astfel putem sintetiza decizia, istorică de altfel, luată de Consiliul European pe 14 decembrie 2023. Ucraina și Republica Moldova s-au strecurat ca prin urechile acului, dar au reușit. Și asta contează până la urmă. Așadar, prima variantă, cea optimistă, de care vorbeam în episodul anterior, s-a întâmplat. Slavă Domnului! Să încercăm acum să deslușim cețurile situației interne și cum ar putea fi acestea îndepărtate în anul ce urmează.
În primul rând, anul 2024 va fi un super-an electoral, din care R.M. nu va face excepție. În multe dintre țările care contează geopolitic – și de care Chișinăul depinde, într-o măsură sau alta – forțele politice suveraniste, anti-imigrație și contra unei Europe federale (așa-numita „extremă dreaptă”, deși de multe ori termenul devine doar o etichetă pusă greșit) își vor mări, foarte probabil, scorul electoral. Și, deci, și influența politică. În Basarabia, în toamnă (probabil noiembrie) vor fi alegeri prezidențiale. Indubitabil Maia Sandu va candida pentru al doilea mandat. Ea având, încă, prima șansă. Pentru a și-o păstra însă pe parcursul următoarelor 11 luni, sunt necesare cel puțin trei condiții majore:
a)Să nu apară între timp un contracandidat serios și credibil. (Când spunem credibil, nu avem în vedere credibilitatea sa morală, ci „priza” pe care o poate avea la masa alegătorilor). Dacă ne uităm la sondajele de opinie din ultimii doi ani, nu pare a se ivi la orizont o astfel de amenințare pentru Maia Sandu. Niciunul dintre liderii politici actuali, unii dintre ei evident mai bine calificați la funcția de președinte decât deținătoarea actuală, nu are sprijinul popular de care se bucură, încă, șefa statului. Să notăm, totuși, că în 2020 strategia electorală a doamnei Sandu s-a bazat (și) pe o abordare negeopolitică. Ceea ce i-a permis să atragă voturi atât din dreapta spectrului politic (proeuropean și unionist), cât și de la centru. A fost o strategie bună, care a dat rezultate. Și este și meritul doamnei președinte, care a știut să asculte de consilieri profesioniști. Între timp, însă, lucrurile au fost schimbate fundamental de către invazia rusă în Ucraina și nu numai. Ceea ce a obligat establishmentul de la Chișinău să aleagă tabere, să își asume public decizii și direcții majore. Asta face ca să nu mai poată fi jucată cartea, oarecum difuză, a depășirii geopoliticii – cea care nu doar Maiei Sandu i-a asigurat succesul electoral, ci și lui Volodimir Zelenski.
Conducerea R.M. a fost nevoită să migreze de la o strategie de comunicare de tip catch all la una în care se aliniază destul de pronunțat (deși nu încă total) la principiile și abordările Lumii libere (adică a Occidentului). Această deplasare dinspre nebulos spre concret – altminteri extrem de necesară, încă demult – lasă inevitabil un loc gol în ceea ce, convențional, numim centrul politic. Aici, cel care pare a se putea înstăpâni, mai ales în lumina viitoarelor alegeri prezidențiale, este actualul primar al Chișinăului, Ion Ceban. Deși acesta declara, în februarie 2022 la RTR-Moldova, că nu are nicio ambiție prezidențială pentru 2024, nu este obligatoriu să-l și credem. Mai ales în politică se aplică zicala niciodată să nu spui niciodată. Dacă, totuși, va candida, ar putea avea șanse să ajungă în turul doi. Dacă nu, va da dovadă de simț politic și de înțelepciune strategică.
Desigur, mai contează și pe ce pedală vor apăsa comanditarii de la Kremlin. Dar tocmai datorită acestora, credem că zilele (politice) ale lui Igor Dodon sunt deja apuse. O abordare conflictuală deschisă din partea actualei conduceri la adresa lui Ion Ceban nu va face decât să-i ridice acestuia mingea la fileu. S-a văzut acest lucru la alegerile locale. Dimpotrivă, o ignorare a MAN-ului și a lui Ion Ceban personal ar putea fi o tactică de moment mai potrivită. Până la urmă, lumea s-a cam săturat de veșnice scandaluri și de acuze peste acuze. De aceea, vor avea câștig de cauză cei care vor veni cu propuneri concrete, cu soluții, cu proiecte de viitor.
b)Să nu facă gafe majore sau declarații greu de reparat ulterior. Și corolarul acestui lucru: să continue și să intensifice reformele și schimbările absolut necesare, pe baza cărora au și câștigat alegerile (atât președinta, cât și PAS-ul). Ușor de spus, greu de făcut. Dar nu imposibil. În acest sens, restanțele majore, fără a căror rezolvare nu se va putea înainta pe drumul european, sunt cele legate în primul rând de reformarea justiției și de aducerea ei în albia funcționalității și predictibilității. Este, deocamdată, cel mai mare eșec al actualei guvernări. Iar ceasul ticăie...
În raportul din 8 noiembrie pe anul 2023 pentru R. Moldova, Comisia Europeană notează cu nota 2 (din maximum 5) capitolele de negociere nr. 23 (Sistem judiciar și Drepturi fundamentale) și 24 (Justiție, Libertăți și Securitate). De notat că aceeși Comisie, în analiza sa, nu consemna niciun progres al Chișinăului la aceste două capitole de-a lungul ultimelor 12 luni. Ceea ce, desigur, e grav. Dacă la acestea adăugăm și derapajele procedurale (a se vedea, de exemplu, interdicția electorală aplicată partidului Șansă – corectă pe fond, dar greșită pe formă) sau remarcile publice inacceptabile la adresa actului de justiție atât ale prim-ministrului, cât și ale președintei (deci, ingerința puterii executive în atributele puterii judecătorești), vom înțelege de ce, cel puțin pe justiție, mai e mult până departe.
De asemenea, în ceea ce privește descentralizarea administrativă, autonomia locală reală, reforma teritorial-administrativă – toate acestea reprezintă tot atâtea restanțe care se rostogolesc din ce în ce mai amenințător. O altă provocare imensă a situației interne din Republica Moldova este cea a regiunii separatiste Transnistria. Rezolvarea acesteia este o condiție sine-qua-non a integrării R.M. în structurile europene. Permanentizată, este ceea ce va ține pe loc R.M. în drumul său european. La fel ca și separatismele din Georgia și din Ucraina. În plus, perpetuarea unei situații de fapt ilegale și aberante va da în permanență apă la moară inamicilor Uniunii Europene, cei din interior care însă au drept de veto. Ne referim, desigur, la un Viktor Orban, la un Karl Nehammer, la un Robert Fico, sau la cine știe ce lider prorus care ar putea fi adus la putere de multiplele alegeri de la anul.
Iată de ce, sugestia președintei Maia Sandu de aderare a R.M. „în doi pași” (după modelul cipriot) nu este doar nefezabilă, politic și juridic, dar chiar contraproductivă. Secesiunea transnistriană trebuie lichidată pur și simplu. Nu neapărat cu aceleași mijloace cu care Azerbaidjanul a rezolvat problema Karabahului de Munte. Se poate și pașnic, prin sufocare economică. Cu atât mai mult cu cât fereastra de oportunitate permisă de o Ucraină prietenoasă și interesată este posibil să nu dureze la nesfârțit. Dacă frontul ucrainean va colapsa, atunci va fi prea târziu. Desigur, o astfel de soluție ar deranja multe interese economico-financiare atât de la stânga, cât și de la dreapta Nistrului. Dar asta e viața: nu poți fi și cu slănina-n pod, și cu sufletul în rai. Chișinăul va trebui să facă ceea ce îi displace cel mai mult: să ia hotărâri clare, curajoase, și să le ducă până la capăt. Cu cât va întârzia mai mult, cu atât va fi mai dureros și mai dificil.
c)Să își identifice, ba chiar să își cultive potențiali aliați politici pentru următoarele alegeri. 2024 și 2025 nu vor mai semăna deloc cu 2020 și 2021. Privind la ultimele sondaje, la rezultatul de la alegerile locale și la tendințele electorale actuale de la vest de R. Moldova, este ușor de observat că nici Maia Sandu, nici PAS-ul nu vor mai beneficia de toate condițiile favorabile din trecut. Pe de altă parte, o schimbare de garnitură, respectiv de direcție politică la Chișinău ar echivala cu stoparea de facto a oricăror eforturi de reformare internă, respectiv de integrare. Situația Turciei este un exemplu grăitor, repetabil, din păcate, mai ales în estul fost sovietic.
Drumul spre libertate, democrație și prosperitate al R.M. nu este încă fără întoarcere. Ceea ce ar trebui să-i facă pe decidenții politici și pe consilierii lor să pună, măcar o dată în ultimii 33 de ani, interesul național înaintea celui personal sau de grup. Aceasta înseamnă că, place sau nu, o coaliție proeuropeană. Ca orice coaliție, presupune negocieri, compromisuri, chiar „târguieli” politice. Deci, schimbarea mesajului inițial, fie prin diluare – în cazul coalizării cu forțe opuse (de stânga), fie prin adoptarea unor jumătăți de măsură – în cazul coalizării cu cei ce se consideră de centru, fie prin accelerare și asumare deplină a parcursului de integrare – în cazul coalizării cu cei unioniști.
Dar acest ultim punct îl vom dezvolta ulterior. Până atunci, să observăm că sprijinul pentru rezistența ucraineană a intrat în silenzio stampa, că Ungaria amenință din nou cu suspendarea negocierilor de aderare, că rezultatul multor alegeri care contează nu prevestesc nimic bun pentru sprijinul Republicii Moldova și pentru parcursul ei. Așadar, rândurile de mai sus nu trebuie citite ca o critică de principiu la tot ceea ce actuala guvernare basarabeană a făcut și face. Cu atât mai puțin ca o ridicare în slăvi a forțelor proruse, oligarhice sau ipocrite din republică. Ci ca un semnal de alarmă și, eventual, ca puncte de reflecție pentru a împiedica, în următorii doi ani cel puțin, o întoarcere a hidrei de la Răsărit pe pământul românesc al Basarabiei.
03.01.2024
08:59
5201
Cazimir Țino // 2024 - mic ghid electoral
27.12.2023
08:59
5052
Cazimir Țino // Aranjamentele electorale ale lui 2024
13.12.2023
08:59
4222
Cazimir Țino // PAS – condiționalitățile externe
06.12.2023
08:59
4185
Cazimir Țino // Scena politică a R. Moldova - scurtă analiză
01.12.2023
09:33
3278
Cazimir Țino // Ziua Națională a României și metamorfozele ei
29.11.2023
08:59
4347
Cazimir Țino // Românii regățeni și românii basarabeni - percepția reciprocă
22.11.2023
08:59
3399
Cazimir Țino // China - apocalipsa se amână
15.11.2023
09:00
3606
Cazimir Țino // China și triada răului
08.11.2023
07:15
3470
Cazimir Țino // Dragonul chinez - revendicările (II)
01.11.2023
09:14
3913
Cazimir Țino // Dragonul chinez - revendicările (I)
25.10.2023
09:11
3793
Cazimir Țino // Dragonul chinez - PREMISELE
18.10.2023
09:00
3276
Cazimir Țino // Furtuna perfectă
10.11.2025
23:17
55
România își respectă angajamentele: Încălcarea sancțiunilor împotriva Rusiei devine infracțiune gravă în atenția DIICOT
10.11.2025
20:16
630
Schimbări de Vreme în Republica Moldova pe 11 Noiembrie 2025
10.11.2025
17:23
703
Ministrul justiției din Ucraina și fostul partener de afaceri al lui Zelenski, vizați în scandalul de corupție din sectorul energetic
10.11.2025
17:22
474
ULTIMA ORĂ // Autoritățile R. Moldova, PREGĂTITE pentru a prelua infrastructura „LukOil” de la AIC, astfel încât aprovizionarea aeronavelor să nu fie afectată: „Responsabilitatea companiei este de a realiza toate acțiunile în regim URGENT”
10.11.2025
16:22
446
Noul Program național 2027-2030: Educația romilor, prioritate pentru dezvoltare durabilă și egalitate socială
10.11.2025
14:23
433
Viitorul cercetării moldovenești: progres și colaborare pentru dezvoltare durabilă!
10.11.2025
10:28
965
Moldova își consolidează securitatea energetică prin interconectări cu România și Ucraina: Noi proiecte în plin avânt
10.11.2025
09:35
684
Jaf sub mască: 8 ani de închisoare pentru tâlharul care a atacat o instituție financiară din Chișinău
10.11.2025
08:25
604
Horoscopul zilei 10.11.2025
10.11.2025
00:25
1196
Zelenski: Putin ar putea ataca Europa, dar nu mă tem de Trump și am relații bune cu SUA
755
Alertă Meteo: Ceață 09-10 Noiembrie 2025
09.11.2025
18:58
1076
Prognoza Meteo pentru săptămâna 10-16 noiembrie 2025
09.11.2025
14:25
997
Hamas refuză orice capitulare: Luptătorii din Rafah nu se vor preda sub nicio formă
09.11.2025
14:25
830
Ucraina se confruntă cu întreruperi masive de electricitate din cauza atacurilor asupra infrastructurii energetice
09.11.2025
12:23
897
Doi români răniți într-un atac armat în piața Taksim, Istanbul, anunță ministrul Oana Țoiu
09.11.2025
09:06
2830
Dronele ucrainene întrerup temporar curentul și căldura în orașul rus Voronej
09.11.2025
08:24
1223
Moldova pregătește vize pentru cetățenii CSI: Guvernul denunță acordul de liberă circulație
09.11.2025
08:02
860
Horoscopul zilei 09.11.2025
09.11.2025
01:57
1086
Atacuri periculoase asupra centralelor nucleare din Ucraina: Kievul solicită intervenția AIEA pentru a preveni dezastrul!
08.11.2025
23:31
1119
Rusia lovește dur Ucraina: șase morți și pagube semnificative după cele mai masive atacuri balistice asupra infrastructurii energetice de la începutul conflictului
08.11.2025
21:01
1066
Schimbări ușoare de vreme în Moldova în 09.11.2025
08.11.2025
20:37
1437
Lavrov revine în prim-plan: Rusia lucrează la un posibil test nuclear sub conducerea lui Putin, speculații privind poziția sa în guvern
08.11.2025
20:13
1207
Hodorkovski avertizează Europa: Un nou Război Rece cu Rusia este inevitabil, indiferent de deznodământul în Ucraina
08.11.2025
16:48
1276
Planurile de denunțare a regimului fără vize pentru Tadjikistan și Kârgâzstan, clarificate de MAE Chișinău
08.11.2025
15:24
7161
Moldova pregătește o tranziție strategică și graduală către regimul european de vize, explică experții WatchDog
Adrian Dupu, la întâlnirea cu aleșii locali din Cantemir: „Alegerile europarlamentare din 9 iunie sunt la fel de importante atât pentru România, cât și pentru R. Moldova”
VIDEO // Cine a CÂȘTIGAT alegerile parlamentare anticipate. PAS ar fi acumulat 55,1%, iar BeCS - 24%. În viitorul Parlament va fi și Partidul „ȘOR”. Prezentarea rezultatelor prealabile a sondajului AFTER POLL 2021
Cavcaliuc poate fi CERCETAT PENAL în perioada electorală, în pofida faptului că e candidat la funcția de deputat. Cum comentează PACE decizia CSJ
Nicolae Negru // Primul pas, Maia Sandu cu Volodymyr Zelenski
1 MDL
1 EUR
19.69
1 USD
17.04
1 RON
3.87
1 RUB
0.21
1 UAH
0.41


Inapoi














