10:02:11 17.02.2019
 
Stiri

Care a fost PRIMA mașină produsă în România. Nu, nu va grăbiți! Nu e „Dacia”

Economie 08.04.2018 12:00 Vizualizări3905 Autor: Ziarul National
Care a fost PRIMA mașină produsă în România. Nu, nu va grăbiți! Nu e „Dacia”

România nu are o bogată istorie în ceea ce privește construcția automobilelor. Chiar și așa, în câteva zeci de ani, a cultivat o legendă sub forma mașinilor „Dacia”.

În București, primele mașini au apărut destul de devreme, iar primul vehicul înmatriculat a fost un model FN Herstal. Se întâmpla în anul 1900. Cu toate acestea, pentru mulți zeci de ani, România nu a fabricat niciun automobil cap-coadă. Acest lucru s-a întâmplat până la finele celui de-Al Doilea Război Mondial.

Astfel, în anul 1945, lua naștere modelul Malaxa 1C, primul vehicul 100% românesc. Mașina era fabricată în orașul Reșița și la model au lucrat și tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România.

Mașina a fost numită Malaxa 1C după numele inginerului Nicolae Malaxa (1884-1965), un cunoscut întreprinzător al perioadei interbelice. Malaxa 1c putea transporta până la 6 persoane. Forma caroseriei era extrem de elegantă și aerodinamică, iar portbagajul era poziționat în partea din față.

Proiectul autoturismului aparținea unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din București şi IAR din Braşov. Lider era inginerul Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Motorul format un tot unitar cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg.





Ca să asigure răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km.

Timp de doi ani a fost produsă Malaxa 1C și au fost fabricate în jur de 200 de unități. Condițiile economice grele au făcut ca modelul să nu poată trece la producția de serie. Totodată, uzina Malaxa din Reșița a fost mutată la Podgorie, în Urali, se pare, la cererea generalului Brejnev, care a fost extrem de impresionat de automobilul românesc după ce a efectuat un drum București-Sofia.

sursa playtech.ro

Prietenii tăi merită să știe ASTA!



Comentarii
Promo
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.02.2019 09:28 Nicolae Negru Petru Cărare și cele două pălării ale...

11.02.2019 09:13 Nicolae Negru Unde se întâlnesc pro-Moldova lui Pla...

08.02.2019 09:19 Ziarul National „Mama” lui Dodon se numește Șor

Meteo in Moldova
Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Credeți că Procuratura Generală trebuie să deschidă un dosar penal după declarațiile lui Ilan Șor potrivit cărora acesta i-ar fi finanțat două campanii electorale anterioare și i-ar fi pus la dispoziție avionul privat președintelui Igor Dodon?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2018. Toate drepturile sunt rezervate

Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md