Decizia Curții Constituționale: Președintele R. Moldova poate desemna un candidat pentru funcția de prim-ministru numai dacă este ales președintele Parlamentului și organele de conducere ale acestuia. „Moldova, țara absurdului”
1692
Președintele Republicii Moldova nu poate înainta un candidat la funcția de prim-ministru în lipsa organelor de conducere ale Parlamentului.
Curtea Constituțională (CC) a răspuns astăzi la sesizarea anterioară a președintelui Igor Dodon, stabilind că imposibilitatea întrunirii Parlamentului din cauza lipsei organului care îl convoacă presupune imposibilitatea președintelui Republicii Moldova de a desemna un candidat pentru funcția de prim-ministru.
Potrivit verdictului CC, lipsa întrunirii Parlamentului în ședință plenară pentru examinarea chestiunii învestiturii Guvernului, atunci când există organe de conducere ale Legislativului, echivalează cu respingerea solicitării de învestitură.
Totodată, sintagma „cel puțin două solicitări de învestitură” conținută de articolul 85 alin. (2) din Constituție nu presupune, în mod obligatoriu, desemnarea aceleiași candidaturi, îi răspunde Înalta Curte lui Igor Dodon.
„Moldova țara absurdului... Un președinte ales de popor nu poate face un pas fără existența unui președinte al Parlamentului care trebuie ales de majoritatea deputaților. Foarte și foarte stranie hotărâre a Curții”, a comentat Pavel Postică de la Asociația „Promo-LEX”.
Vedeți mai jos decizia Curții Constituționale:
Pe 15 mai 2019, Curtea Constituțională a pronunțat o hotărâre privind interpretarea unor articole din Constituție, ca urmare a unei sesizări depuse de către dl Igor Dodon, Președintele Republicii Moldova.
Autorul sesizării i-a solicitat Curții Constituționale să explice următoarele aspecte:
- dacă Președintele Republicii Moldova este obligat să declanșeze procedura consultării fracțiunilor parlamentare și a înaintării unui candidat la funcția de Prim-ministru în lipsa organelor de conducere ale Parlamentului?
- dacă prin lipsa întrunirii legislativului în ședință plenară pentru examinarea subiectului învestiturii Guvernului sau prin imposibilitatea întrunirii acestuia din cauza lipsei organului care îl convoacă se consideră că a fost respinsă tacit și/sau că nu a fost susținută candidatura propusă a Prim-ministrului? Dacă această situație presupune imposibilitatea acordării votului de încredere pentru învestirea Guvernului?
- dacă Președintele Republicii Moldova poate să înainteze același candidat la funcția de Prim-ministru sau dacă urmează să desemneze o nouă candidatură, după expirarea termenului de 15 zile reglementat de articolul 98 alin. (2) din Constituție, termen în care candidatul pentru funcția de Prim-ministru urmează să ceară votul de încredere al Parlamentului referitor la programul de activitate și la întreaga listă a Guvernului?
Analiza Curții
Cu privire la obligația constituțională a Președintelui de a iniția consultarea fracțiunilor parlamentare în vederea desemnării unui candidat pentru funcția de Prim-ministru, Curtea a subliniat că aceasta decurge din textul clar al articolului 98 din Constituție. Obligația consultării fracțiunilor parlamentare poate fi îndeplinită în mod independent de alegerea Președintelui și, în general, de existența organelor de conducere ale legislativului. Constituirea fracțiunilor parlamentare reprezintă un proces separat de alegerea Președintelui. Mai mult, consultarea fracțiunilor parlamentare de către Președintele Republicii Moldova se poate desfășura înainte, în timpul sau după ce aceleași fracțiuni parlamentare negociază, într-un cadru diferit, alegerea unui Președinte al Parlamentului. Curtea a observat că spre deosebire de obligația consultării fracțiunilor parlamentare în vederea eventualei desemnări a unui candidat pentru funcția de Prim-ministru, obligarea înaintării unui candidat la această funcție depinde de existența organelor de conducere ale Parlamentului.
Curtea a subliniat că pentru a înainta un candidat la funcția de Prim-ministru, Președintele Republicii Moldova trebuie să aibă, în primul rând, un partener de dialog instituțional în persoana Președintelui Parlamentului, ca reprezentant al Parlamentului. Acesta este cadrul stabilit de Regulamentul Parlamentului, la care fac trimitere prevederile articolului 64 alin. (1) din Constituție. În al doilea rând, trebuie să fie alese organele care fac posibilă convocarea Parlamentului în ședințe, i.e. Biroul permanent și Președintele Parlamentului. Potrivit articolului 13 alin. (1) lit. a) din Regulamentul Parlamentului, Biroul permanent al Parlamentului propune Parlamentului data convocării ședințelor plenare, iar potrivit articolului 14 alin. (1) lit. b) din același Regulament, Președintele Parlamentului convoacă sesiunile ordinare, extraordinare sau speciale ale Parlamentului. Așadar, Curtea a scos în evidență două obligații constituționale: Președintele Republicii Moldova are obligația consultării fracțiunilor parlamentare în vederea unei eventuale desemnări a unui candidat la funcția de Prim-ministru, iar membrii Parlamentului au obligația constituțională a alegerii organelor de conducere ale legislativului, inclusiv pentru a se putea realiza în totalitate procesul de desemnare a candidatului la funcția de Prim-ministru.
Lipsa organului care reprezintă Parlamentul, pe de o parte, precum și lipsa organelor care fac posibilă convocarea sesiunilor sale, pe de altă parte, îl împiedică pe Președintele Republicii Moldova să desemneze un candidat pentru funcția de Prim-ministru. Circumstanțele în discuție nu echivalează cu o respingere tacită sau cu o lipsă de susținere a „candidaturii propuse”, pentru că această candidatură nici nu poate fi propusă. Totuși, în situația în care Parlamentul este reprezentat și sunt alese organele sale de conducere, Președintele Republicii Moldova poate desemna un candidat pentru funcția de Prim-ministru. Lipsa întrunirii deputaților în ședință plenară pentru examinarea chestiunii învestiturii Guvernului echivalează, în acest caz, cu o respingere a solicitării de învestitură.
Potrivit articolului 85 alin. (1) din Constituție, în cazul imposibilității formării Guvernului, Președintele Republicii Moldova poate să dizolve Parlamentul, după consultarea fracțiunilor parlamentare. Alineatul al doilea al aceluiași articol stabilește că Parlamentul poate fi dizolvat dacă nu a acceptat votul de încredere pentru formarea Guvernului, în termen de 45 de zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin două solicitări de învestitură.
Una din problemele ridicate de către Președintele Republicii Moldova a vizat identitatea dintre candidații desemnați pentru funcția de Prim-ministru care vin cu solicitările de învestitură.
Curtea a notat că sintagma „două solicitări de învestitură” conținută de cel de-al doilea alineat al articolului 85 din Constituție trebuie interpretată prin prisma articolului 98 alineatele (2) și (3) din Constituție, coroborat cu considerentele enunțate de către Curtea Constituțională în Hotărârea.
În Hotărâreanr. 32 din 29 decembrie 2015, Curtea a menționat că Preşedintele trebuie să desemneze în calitate de candidat pentru funcţia de Prim-ministru o persoană care dispune de sprijinul majorității parlamentare și nu o persoană pe care o preferă, dar care nu se bucură de acest sprijin. Președintele Republicii Moldova poate să deducă existența unei majorități parlamentare din chiar contextul consultărilor cu fracțiunile parlamentare, în condițiile în care fracțiunile parlamentare ale căror deputați formează, împreună, majoritatea necesară pentru acordarea unui vot de încredere Guvernului pot să-i propună Președintelui o candidatură. Totodată, Curtea a subliniat că în cazul în care nu este constituită o majoritate parlamentară absolută, Președintele Republicii Moldova are obligaţia de a desemna, după consultarea fracțiunilor parlamentare, un candidat pentru funcţia de Prim-ministru, chiar dacă fracţiunile parlamentare nu sunt de acord cu propunerea sa.
De regulă, respingerea unei solicitări de învestitură de către Parlament nu reprezintă o respingere a persoanei candidatului, ci o respingere a programului de activitate și a listei de membri ai Guvernului cu care se prezintă acesta în fața Parlamentului. Posibilitatea unei a doua solicitări de învestitură reflectă șansa acestui candidat de a opera modificări la programul de activitate sau la lista membrilor Guvernului cu care se prezintă în fața Parlamentului, astfel încât să i se acorde un vot de încredere, potrivit articolului 98 alin. (2) din Constituție.
Totuși, în practică pot apărea situații neprevăzute la data consultărilor, cu referire la persoana unui candidat. În cazul în care respingerea unei solicitări de învestitură s-ar baza, cu caracter de excepție, pe persoana candidatului, ar putea fi înaintată o altă candidatură, însă numai după inițierea unei noi runde de consultări cu fracțiunile parlamentare și cu respectarea condițiilor care decurg din Hotărârea Curții Constituționale nr. 32 din 29 decembrie 2015.
Concluziile Curții
Pornind de la cele menționate, Curtea Constituțională a hotărât că:
- Președintele Republicii Moldova nu poate înainta un candidat la funcția de Prim-ministru în lipsa organelor de conducere ale Parlamentului. Imposibilitatea întrunirii Parlamentului din cauza lipsei organului care îl convoacă presupune imposibilitatea Președintelui Republicii Moldova de a desemna un candidat pentru funcția de Prim-ministru.
- Lipsa întrunirii Parlamentului în ședință plenară pentru examinarea chestiunii învestiturii Guvernului, atunci când există organe de conducere ale legislativului, echivalează cu respingerea solicitării de învestitură.
- Sintagma „cel puțin două solicitări de învestitură” conținută de articolul 85 alin. (2) din Constituție nu presupune, în mod obligatoriu, desemnarea aceleiași candidaturi.
Această hotărâre este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
04.11.2025
18:27
285
Premierul Moldovei laudă progresele către integrarea europeană: Raport optimist din partea Comisiei Europene
04.11.2025
18:27
349
Maia Sandu avertizează la summitul Euronews: Rusia încearcă să-și recapete influența la Chișinău fără acțiuni militare directe
04.11.2025
17:47
388
Maia Sandu face apel la creativitatea UE pentru a deschide negocierile de aderare cu Republica Moldova în lunile următoare
04.11.2025
17:44
383
ULTIMA ORĂ // Premierul Munteanu, despre RAPORTUL anual privind extinderea UE: „Progresul remarcabil din ultimul an al R. Moldova, cel mai mare din toate statele candidate, arată că moldovenii nu doar își doresc să fie europeni, ci merită asta”
04.11.2025
16:36
346
UE pregătește deschiderea negocierilor cu Republica Moldova și Ucraina în noiembrie
04.11.2025
16:21
306
Cristina Gherasimov: Aprecierile UE, o recunoaștere a muncii intense depuse pentru integrarea europeană a Moldovei
04.11.2025
15:57
350
Marta Kos subliniază progresele remarcabile ale R. Moldova pe drumul către UE; Maia Sandu mulțumește la Summitul Euronews
04.11.2025
15:20
440
UE pregătește o nouă strategie de aderare: Perioadă de probă pentru viitorii membri, propusă de comisara Marta Kos
04.11.2025
15:00
570
Noul ministru al Culturii, PRIMA decizie curajoasă după învestire. Cristian Jardan propune DENUNȚAREA Acordului cu Rusia privind funcționarea centrelor culturale, care acționează mai mult ca o extensie a serviciilor speciale rusești
04.11.2025
13:27
454
Maia Sandu s-a întâlnit cu Antonio Costa pentru a avansa integrarea Republicii Moldova în UE
04.11.2025
12:52
435
Guvernul Munteanu își începe activitatea: prima ședință oficială, miercuri
04.11.2025
12:36
421
ANRE face pasul decisiv pentru conectarea Moldovei la piața energetică europeană
04.11.2025
18:27
258
Premierul Moldovei laudă progresele către integrarea europeană: Raport optimist din partea Comisiei Europene
04.11.2025
18:27
306
Maia Sandu avertizează la summitul Euronews: Rusia încearcă să-și recapete influența la Chișinău fără acțiuni militare directe
04.11.2025
18:20
227
Moldova, apreciată de Comisia Europeană pentru progresele energetice remarcabile în drumul spre UE
04.11.2025
17:52
353
Zelenski își încurajează trupele la Pokrovsk, punct fierbinte în luptele de est
04.11.2025
17:47
344
Maia Sandu face apel la creativitatea UE pentru a deschide negocierile de aderare cu Republica Moldova în lunile următoare
04.11.2025
17:44
358
ULTIMA ORĂ // Premierul Munteanu, despre RAPORTUL anual privind extinderea UE: „Progresul remarcabil din ultimul an al R. Moldova, cel mai mare din toate statele candidate, arată că moldovenii nu doar își doresc să fie europeni, ci merită asta”
04.11.2025
17:43
290
Tragedie în Roma: Zi de doliu în memoria muncitorului Octav Stroici, victimă a prăbușirii unui turn medieval lângă Colosseum.
04.11.2025
17:26
283
Descoperire medicală promițătoare: cercetătorii reactivează gene pentru a ajuta inima să se regenereze după infarcturi
04.11.2025
17:03
295
Efes Moldova investește masiv în eficiența energetică și câștigă recunoaștere la Green Award 2025 pentru transformarea sustenabilă a producției de bere
04.11.2025
16:58
303
Secretarul General NATO și Președintele României Participă la Forumul NATO din București: Dialog Strategic și Inovare pentru Apărare!
04.11.2025
16:36
311
UE pregătește deschiderea negocierilor cu Republica Moldova și Ucraina în noiembrie
301
Întâlnire de curtoazie între vicepremierul Chiveri și șefa interimară a Misiunii OSCE în Moldova pentru intensificarea cooperării privind reglementarea transnistreană
04.11.2025
16:21
291
Cristina Gherasimov: Aprecierile UE, o recunoaștere a muncii intense depuse pentru integrarea europeană a Moldovei
04.11.2025
16:19
290
5.000 de pași pe zi ar putea încetini progresia Alzheimerului, sugerează un studiu internațional
04.11.2025
16:07
268
Școlile din Moldova susțin incluziunea și drepturile copilului prin activități educative și artistice în noiembrie
04.11.2025
15:57
340
Marta Kos subliniază progresele remarcabile ale R. Moldova pe drumul către UE; Maia Sandu mulțumește la Summitul Euronews
04.11.2025
15:20
422
UE pregătește o nouă strategie de aderare: Perioadă de probă pentru viitorii membri, propusă de comisara Marta Kos
04.11.2025
15:00
557
Noul ministru al Culturii, PRIMA decizie curajoasă după învestire. Cristian Jardan propune DENUNȚAREA Acordului cu Rusia privind funcționarea centrelor culturale, care acționează mai mult ca o extensie a serviciilor speciale rusești
04.11.2025
13:30
530
Utilizarea îndelungată a melatoninei poate crește riscul de insuficiență cardiacă, arată un nou studiu.
04.11.2025
13:27
449
Maia Sandu s-a întâlnit cu Antonio Costa pentru a avansa integrarea Republicii Moldova în UE
04.11.2025
13:25
448
Infrastructura energetică din Odesa, grav afectată de atacurile nocturne ale Rusiei
04.11.2025
13:08
530
Cercetătorii fac un pas înainte în lupta împotriva diabetului și bolilor de inimă cu un nou medicament revoluționar
04.11.2025
12:52
428
Guvernul Munteanu își începe activitatea: prima ședință oficială, miercuri
04.11.2025
12:44
366
Programul Facilitatea de Creditare în Agricultură finanțează 203 afaceri în 10 luni: credite avantajoase și granturi generoase pentru fermieri
04.11.2025
12:36
415
ANRE face pasul decisiv pentru conectarea Moldovei la piața energetică europeană
Premierul Moldovei laudă progresele către integrarea europeană: Raport optimist din partea Comisiei Europene
Maia Sandu avertizează la summitul Euronews: Rusia încearcă să-și recapete influența la Chișinău fără acțiuni militare directe
Moldova, apreciată de Comisia Europeană pentru progresele energetice remarcabile în drumul spre UE
Zelenski își încurajează trupele la Pokrovsk, punct fierbinte în luptele de est


Inapoi


