De ce trenurile nu ajung într-unul dintre cele mai celebre orașe europene
2119
Străzi cu marmură albă alunecoasă, cele mai groase ziduri de apărare, cea mai lată stradă de final de Ev Mediu și una dintre cele mai vechi farmacii europene sunt câteva dintre lucrurile care uimesc în celebrul oraș Dubrovnik din sudul Croației. Partea și mai uimitoare ține de faptul că acum trei decenii, un asediu inutil a făcut ca trei sferturi dintre clădiri să fie lovite de obuze, iar multe străzi erau în ruine. Orașul a fost refăcut și atrage peste un milion de turiști pe an, dar un amănunt mai puțin cunoscut este că trenul nu ajunge aici, deși vorbim de unul dintre cele mai vizitate orașe din sudul Europei. Mai jos puteți citi despre trenurile din Croația, despre frumosul Dubrovnik și despre lipsa legăturii feroviare.
Moștenirea austro-ungară și un accident teribil
Primele trenuri au circulat pe teritoriul croat la 1860, pe doar 43 km din linia Budapesta - Trieste construită pentru a lega extremitățile Austro-Ungariei.
Principala magistrală croată, care unește cele mai mari orașe - Zagreb și Split - a fost construită între 1913 și 1925 și a fost reabilitată în anii 2000. Acum, trenurile fac 6 ore pe 435 km, iar cele de noapte fac 8 ore. 
Interiorul unui automotor diesel (foto wagonweb.cz)
0Cea mai neagră zi din istoria trenurilor croate a fost 30 august 1974 când expresul Belgrad - Dortmund a deraiat la nici 1 km de intrarea în gara din Zagreb și peste 150 de oameni au murit, toate cele nouă vagoane răsturnându-se. Ancheta a arătat că trenul a intrat cu 104 km/h într-o zonă în care avea restricție de 40 km/h.
Momente grele au fost și la începutul anilor '90 când războiul din fosta Iugoslavie a adus multe distrugeri, inclusiv infrastructurii feroviare, în special în zone precum Knin și Vukovar. Apoi, în anii 2000 au avut loc lucrări de reabilitare, mai ales pe magistrala principală Zagreb-Split, iar vitezele au putut fi ridicate la niveluri decente.

Acum, Croația are o rețea feroviară de 2.700 km din care aproximativ 1.000 km sunt electrificați. Comparând cu țări vecine precum Austria sau Ungaria rețeaua este mică, dar comparând cu Bosnia sau Muntenegru, Croația stă bine. Orașele din zona continentală sunt bine conectate, marea problemă fiind pe coasta dalmată unde trenul nu prea este o opțiune în "lupta" cu autobuzul, sau mașina personală.
O țară harnică la construcția de autostrăzi
Vitezele medii rar depășesc 80 km/h pe calea ferată, iar porțiunile cu viteze de peste 120 km/h sunt foarte scurte din cauza reliefului muntos și, în consecință, a traseului sinuos. Pe de altă parte, Croația a fost harnică în a construi autostrăzi: când s-a terminat războiul, în 1995, avea 300 km din celebra Autostradă a Prieteniei de pe vremea lui Tito, iar acum are 1.300 km. Dacă nu vi se pare mult trebuie să ne gândim și la faptul că vorbim de o țară cu mai puțin de 5 milioane de locuitori și o suprafață de peste patru ori sub cea a României.

Fiindcă șoselele sunt bune, autobuzul este de bază pe coasta dalmată: vara sunt 18 curse pe zi între Split și Dubrovnik, durata călătoriei fiind între 4 ore și 5 ore și 10 minute.
Partea cu totul specială este că exact cel mai cunoscut și vizitat oraș al țării, Dubrovnik, nu este conectat în niciun fel la rețeaua feroviară.
Cu atât mai specială este situația dacă ne gândim că acum 75 de ani a existat un tren la Dubrovnik, chiar dacă unul modest. În Imperiul Austro-Ungar a fost construită o rețea feroviară cu ecartament îngust, iar una dintre linii lega Sarajevo (Bosnia) de Podgorica (Muntenegru), având și derivații către Dubrovnik (portul Gruz). Această cale ferată făcea parte din rețeaua feroviară sudică a imperiului, fiind gândită să lege porturile de la Adriatică de localitățile montane din nordul Bosniei.

În 1901 au început să circule trenurile, iar viteza maximă rar trecea de 40 km/h, fiind vorba de locomotive cu abur. Erau doar două trenuri pe zi între Sarajevo și Bosnia, iar drumul dura în anii '60 cam zece ore.
A rămas în legendă locomotiva cu aburi botezată Ćiro. În Iugoslavia lui Tito s-a investit în modernizarea infrastructurii feroviare, iar ruta bosniacă Sarajevo - Mostar a fost convertită în ecartament standard în 1966, lucru care permitea viteze mai mari și confort sporit.
De ce trenurile nu mai ajung la Dubrovnik
Doar mici părți din vechea linie au rămas neconvertite în ecartamentul standard, iar printre acestea se număra și "ramura" către Dubrovnik. Această ramură nu a fost considerată o prioritate și trenurile au încetat a mai circula din iunie 1976 între Dubrovnik și Čapljina (Bosnia).
O altă cale ferată avea însă să devină celebră în Iugoslavia: cei 450 km dintre Belgrad și Bar (în prezent port în Muntenegru), plasată în toate topurile printre cele mai frumoase 10 trasee feroviare europene.
17.12.2025
22:36
374
Putin critică dur liderii europeni în discuțiile despre războiul din Ucraina și modernizarea arsenalului nuclear rus
17.12.2025
20:57
557
Vremea se schimbă în Republica Moldova pe 18 decembrie 2025
17.12.2025
19:02
502
SUA pregătesc sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei pentru a forța un acord de pace cu Ucraina
409
Ceață densă între 17-18 Decembrie - Cod Galben
17.12.2025
18:11
435
Elevii se pot înscrie la Concursul Național de Științe și Inginerie „Mold SEF” 2026 până în februarie
17.12.2025
17:53
516
Bombardamentele rusești lasă mii de locuințe din Odesa în beznă: stare de urgență declarată în regiune
17.12.2025
17:37
429
Nou parteneriat între MAIA și CAPA pentru politici agricole mai eficiente la Chișinău
17.12.2025
16:58
491
VIDEO // „Satul German” oferă condiții SPECIALE de plată pentru locuințele cumpărate în perioada sărbătorilor
17.12.2025
16:48
499
Guvernul sprijină IMM-urile moldovenești să adopte energie verde pentru a reduce costurile și a crește competitivitatea
17.12.2025
16:33
583
Putin își menține planul de extindere a „zonei-tampon” în Ucraina și acuză liderii europeni de răspândirea unei amenințări imaginare rusești
17.12.2025
15:54
657
Fondurile obținute de Abramovici din vânzarea Chelsea, alocate Ucrainei: presiuni asupra oligarhului rus pentru deblocare
17.12.2025
15:30
429
Atac aerian rusesc în Zaporojie provoacă rănirea a 26 de persoane, inclusiv un copil
17.12.2025
22:36
342
Putin critică dur liderii europeni în discuțiile despre războiul din Ucraina și modernizarea arsenalului nuclear rus
17.12.2025
20:57
536
Vremea se schimbă în Republica Moldova pe 18 decembrie 2025
17.12.2025
19:02
491
SUA pregătesc sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei pentru a forța un acord de pace cu Ucraina
400
Ceață densă între 17-18 Decembrie - Cod Galben
17.12.2025
18:11
425
Elevii se pot înscrie la Concursul Național de Științe și Inginerie „Mold SEF” 2026 până în februarie
17.12.2025
17:53
505
Bombardamentele rusești lasă mii de locuințe din Odesa în beznă: stare de urgență declarată în regiune
17.12.2025
17:37
419
Nou parteneriat între MAIA și CAPA pentru politici agricole mai eficiente la Chișinău
17.12.2025
16:58
478
VIDEO // „Satul German” oferă condiții SPECIALE de plată pentru locuințele cumpărate în perioada sărbătorilor
17.12.2025
16:48
488
Guvernul sprijină IMM-urile moldovenești să adopte energie verde pentru a reduce costurile și a crește competitivitatea
17.12.2025
16:33
574
Putin își menține planul de extindere a „zonei-tampon” în Ucraina și acuză liderii europeni de răspândirea unei amenințări imaginare rusești
17.12.2025
15:54
649
Fondurile obținute de Abramovici din vânzarea Chelsea, alocate Ucrainei: presiuni asupra oligarhului rus pentru deblocare
17.12.2025
15:30
421
Atac aerian rusesc în Zaporojie provoacă rănirea a 26 de persoane, inclusiv un copil
17.12.2025
15:24
451
Moldova ia atitudine împotriva corupției la Conferința ONU din Qatar: Dialoguri cheie și cooperare internațională în prim-plan
17.12.2025
15:00
765
Lukașenko îndeamnă Ucraina să evite provocarea Rusiei, în timp ce Zaharova întreabă cum s-a ajuns lângă „ursul adormit”
17.12.2025
14:21
511
Fosta președintă a unei filiale a partidului „Șor” condamnată la închisoare pentru finanțare ilegală de către un grup criminal organizat
17.12.2025
13:57
610
Guvernul propune modificări esențiale în Codul urbanismului pentru a facilita înregistrarea construcțiilor și eliminarea restricțiilor temporale
17.12.2025
13:52
495
„Stipendium Hungaricum” deschide noi orizonturi pentru tinerii din Moldova: burse pentru specialiștii de mâine
17.12.2025
13:46
524
Banca Europeană sprijină extinderea și modernizarea drumurilor-cheie din Moldova cu 300 milioane de euro
17.12.2025
13:38
465
Guvernul optimizează distribuirea fondurilor pentru întreținerea drumurilor naționale în 2025
17.12.2025
13:24
451
Moldova și Suedia fac pași pentru un nou acord în transportul rutier de călători și mărfuri
17.12.2025
13:03
624
Foști judecători implicați în megadosarul „Laundromat” condamnați, dar scăpați de pedeapsă din cauza expirării termenului legal
17.12.2025
12:37
506
Carolina Novac prezintă la Cipru viziunea Moldovei pentru tranziția către energie cu emisii reduse până în 2030
17.12.2025
11:46
545
Guvernul finanțează dezvoltarea creșelor pentru părinți activi în muncă în cadrul noii ediții a programului național
17.12.2025
11:46
526
Moldova sprijină IMM-urile: 12 comunități de energie verde în patru țări pentru facturi mai mici și afaceri sustenabile
17.12.2025
11:38
573
Rămășițele unor drone ucrainene au provocat un incendiu la o rafinărie și au avariat rețele electrice în regiunea Krasnodar, Rusia
PROGRAM // Începe Reuniunea Teatrelor Naționale Românești: „La Chișinău vor veni TOATE Teatrele Naționale din Republica Moldova și România!”
VIDEO // Un nou atac armat în Sydney. Patru persoane au fost înjunghiate într-o biserică, în timpul slujbei. Momentul, transmis LIVE
Ce se întâmplă dacă înghiți sâmburii de măsline? Nici nu-ţi imaginezi
Marina Tauber oferă DETALII despre mitingul de duminică. Deputata infirmă că s-ar pregăti destabilizări: „Va fi o acțiune pașnică. Protestele, mitingurile sunt acțiuni democratice”
1 MDL
1 EUR
19.80
1 USD
16.91
1 RON
3.89
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40


Inapoi














