ANALIZĂ // Când vom zbura cu mașinile și cum va arăta transportul peste 20 de ani
1677
Zborul cu automobilul personal ar putea deveni realitate. Ar însemna o altă eră în transport, mai ales în cel urban supraaglomerat. Pentru început, deasupra capetelor noastre va fi destulă liniște, pentru că nu oricine își va permite o asemenea mașinărie. Câțiva excentrici, câțiva oameni de afaceri grăbiți și potenți financiar. Apoi vor apărea din ce în ce mai multe, pentru că principalii clienți ai constructurilor de mașini zburătoare vor fi companiile de taximetrie ridicate pe baza ride-sharing-ului. Cu timpul însă, ambuteiajul de pe șoselele urbelor s-ar putea muta deasupra noastră. Și, ca în filmele SF, vor exista adevărate magistrale pentru circulația aeriană.De la vis la realitate mai sunt, însă, câțiva pași majori de făcut. Unii sunt de natură tehnică.
De pildă, într-o epocă dominată de Green Deal și mașini electrice, nu se vor mai dezvolta proiecte care au la bază combustibili clasici, așa că se va ajunge la eterna problemă a bateriilor.
Apoi, există un vid legislativ și de siguranță aeriană dedicată. Și poate cel mai important, convingerea populației să accepte acest nou tip de transport, în care pe cer vor apărea practic giga-dronele cu oameni.
Mașini zburătoare există deja, în marea lor majoritate, în fază de prototip. La acest moment, nu mai puțin de 15 producători mari sau mici au pregătite modele care să survoleze spațiul aerian.
AeroMobilul slovac
Prima dată am dat cu ochii de o mașină zburătoare la Salonul Auto de la Frankfurt din 2018. În spatele standului unde se lansa noul Duster, o micuță companie slovacă expunea AeroMobil în versiunea 4.0 Stol.
O mașină de şase metri lungime și o greutate de 450 de kg capabilă să ruleze atât pe șosea cât și în spațiul aerian. Primele teste reușite au fost făcute în 2014, iar la finalul lui 2018, compania aplicase la Agenția Europeană pentru siguranța transportului aerian în scopul obținerii atestatului de zbor.
În plan, există intenția de a lansa Aeromobil pe piața comercială în acest an. Pentru a decola, mașina are nevoie de o pistă de cel puțin 595 de metri.
Viteza maximă atinsă în aer este de 360 km/h, iar autonomia este estimată la 700 de kilometri. Consumul ar fi de 7,5 litri/100 de km, combustibil bazat pe hidrocarburi.
Pentru conducerea aeromobilului este nevoie şi de atestat de pilot, carnetul de şofer nefiind suficient. Preţul estimat este de 1,2 milioane de euro.
Compania slovacă a dat deja startul la precomenzi. Din 2025 plănuiește să lanseze versiunea 5.0 care schimbă filozofia de zbor, de la avionul clasic, la VTOL (vertical take-off and landing), adică la aeronave cu decolare pe verticală.
Acesta este un exemplu de dezvoltator independent care se bazează pe diverse granturi pentru dezvoltarea unor mijloace alternative de transport. Însă bătălia pentru o industrie care este estimată la nivelul a 32 de miliarde de dolari până în 2035 se dă între marii actori.
Proiectul Porsche - Boeing
Porsche și Boeing au semnat un parteneriat care are ca scop realizarea unei mașini zburătoare care ar urma să coste circa 1,3 milioane de dolari.
Este mai mult vorba despre drone zburătoare, pentru că acesta este principiul care a înlocuit varianta "clasică", este un model electric, este autonomă și poate fi folosită fără pilot.
Din definiție se poate observa că există multe obstacole tehnice și legislative care ar urma să fie depășite pentru ca Boeing NeXt să devină realitate.
Vorbim despre mișcare autonomă, bazată pe decizii luate de computer, în spațiu aerian restrâns și plin de obstacole. Pentru a avea o dronă autonomă va trebui însă ca pe străzi aceste tipuri de automobile să circule fără probleme.
Bosch estimează că automobilele bazate pe sisteme care vor prelua complet rolul șoferului ar putea fi întâlnite pe străzi peste cinci ani.
Constructorii germani susțin că dețin toate resursele tehnice pentru a lansa un vehicul 100% autonom, fiind nevoie doar de o perioadă de testare a tehnologiei.
Asta se întâmplă după ce o mașină Uber a produs un accident mortal în martie 2018 pe străzile din statul american Arizona. Au trebuit aproape doi ani ca gigantul specializat în raide-sharing să reprimească licență pentru a testa din nou autonomia în condiții de trafic. Și doar în condițiile asistenței permanente din partea unui șofer.
Apoi se pune problema comunicării permanente printr-un flux gigantic de date. Și asta presupune rețele 5G cu acoperire mare capabile să transmite informații cu rapiditate.
Infrastructură dedicată
Există și obstacolul infrastructurii. Pentru a folosi mașini zburătoare care pot circula și pe străzi și prin aer este necesară pistă de aerodrom.
Pentru VTOL vor fi necesare platforme speciale tip heliodrom. Și constructorii noilor clădiri emblematice s-au gândit deja la așa ceva.
De exemplu, în SUA, anul acesta, va fi inaugurat turnul Paramount Miami World Center. Imobilul de 600 de milioane, care are 60 de etaje, va fi prevăzut cu o platformă specială care să permite aterizarea și decolarea VTOL-uri.
Dar poate cea mai mare problemă în viitoarea industrie a autovehiculelor zburătoare va fi cea a acumulatorilor.
Accelerata dezvoltarea a automobilelor electrice va duce la investirea unor sume enrome pentru dezvoltarea unor baterii cât mai eficiente. Și de asta are nevoie și industria automobilelor zburătoare.
Pentru că tehnologia acutală în materie de acumulatori nu este prea ofertantă din punct de vedere al eficienței. "Cel mai bun lucru pe care industria l-a văzut până acum cu un vehicul cu drone electrice care poate zbura 20 de minute.
Acest lucru îl face un avion inutilizabil, deoarece trebuie să aibă o capacitate de rezervă de jumătate de oră. Avem niște perspective mari, dar trebuie să urmărim cum avansează tehnologia putea oferi cu adevărat un termen de așteptare realist", a spus Mark Jennings-Bates, vicepreședinte al companiei PAL-V.
Și are dreptate. Cum ar fi să vezi că, în timp ce zbori, îți scade brusc autonomia pentru că drona ta a fost lovită de un curent rece care a redus temperatura și a afectat astfel capacitatea acumulatorilor.
Citiți continuarea articolului AICI.
03.11.2025
22:19
249
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
03.11.2025
21:33
190
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
03.11.2025
21:33
249
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
03.11.2025
21:25
299
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026
03.11.2025
21:18
306
Consilierul prezidențial Lazurca își exprimă îngrijorarea pentru muncitorii români de la Torre dei Conti din Roma
03.11.2025
20:31
326
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
20:23
541
Putin și regimul său, care săptămânal dă ,,lecții de democrație" R. Moldova, intenționează să rămână la putere până aproape de 100 de ani și să-i pregătească ,,tronul" fiului său
348
BERD își reafirmă angajamentul pentru susținerea fermierilor moldoveni și modernizarea agriculturii
03.11.2025
18:28
459
Maia Sandu discută la Bruxelles despre viitorul european al Moldovei, dar întâmpină obstacole din partea Ungariei în calea aderării la UE
03.11.2025
17:53
469
Regiunea Donețk sub presiunea avansului rusesc: Pokrovsk, punct strategic în pericol
03.11.2025
22:19
274
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
03.11.2025
21:33
205
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
03.11.2025
21:33
266
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
03.11.2025
21:25
304
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026
03.11.2025
21:18
316
Consilierul prezidențial Lazurca își exprimă îngrijorarea pentru muncitorii români de la Torre dei Conti din Roma
03.11.2025
20:31
330
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
20:23
547
Putin și regimul său, care săptămânal dă ,,lecții de democrație" R. Moldova, intenționează să rămână la putere până aproape de 100 de ani și să-i pregătească ,,tronul" fiului său
352
BERD își reafirmă angajamentul pentru susținerea fermierilor moldoveni și modernizarea agriculturii
03.11.2025
18:28
466
Maia Sandu discută la Bruxelles despre viitorul european al Moldovei, dar întâmpină obstacole din partea Ungariei în calea aderării la UE
03.11.2025
17:53
472
Regiunea Donețk sub presiunea avansului rusesc: Pokrovsk, punct strategic în pericol
03.11.2025
17:50
404
Directorii școlari din Moldova, în căutarea inspirației: Vizită în România pentru modele de leadership și transformare educațională
03.11.2025
17:05
421
Muncitor român prins sub ruinele Torre dei Conti în Roma: Două prăbușiri severe afectează turnul medieval aflat în renovare
03.11.2025
16:51
402
Forumul „AgroCunoștințe” deschide porțile pentru a reconecta fermierii cu inovația și cercetarea agricolă în Moldova
03.11.2025
15:59
426
Ministerul Energiei caută reprezentant al societății civile pentru Comisia de licitații în energie verde
03.11.2025
15:40
498
Moldova se apropie de integrarea în spațiul european de roaming: ce presupune etapa finală înainte de 2026
03.11.2025
15:28
431
Donații record pentru școlile din țară: peste 966 mii lei colectați prin platforma MPay
03.11.2025
14:50
576
Trupele ruse avansează în Pokrovsk și atacă obiective strategice ucrainene
03.11.2025
14:30
505
Ministerul Energiei lansează ghidul pentru instalarea centralelor fotovoltaice în Moldova: un pas important spre energie sustenabilă
03.11.2025
14:29
446
Maia Sandu în drum spre Bruxelles: întâlniri cheie pentru viitorul european al Republicii Moldova
03.11.2025
13:51
556
Maia Sandu, voce importantă la Summitul Euronews despre viitorul extinderii UE și progresul Republicii Moldova
03.11.2025
13:39
604
Rețineri de amploare într-un dosar de escrocherie prin investiții fictive: noi suspecți și probe confiscate
03.11.2025
13:29
479
Mihai Popșoi și omologul elvețian analizează reglementarea conflictului transnistrean în cadrul unei întâlniri bilaterale la UNESCO
03.11.2025
12:53
495
Virusurile: soluția inovatoare împotriva infecțiilor greu de tratat cu antibiotice?
03.11.2025
12:52
571
Eugen Osmochescu, noul lider al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, promite reforme mari pentru o economie modernă și sustenabilă în Moldova
03.11.2025
12:50
598
Emil Ceban, noul ministru al Sănătății, prezentat oficial de premierul Alexandru Munteanu
03.11.2025
12:21
466
Israelul recuperează trupurile a trei soldați răpiți de Hamas
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026

Inapoi


