Stiri
Nicolae Negru // Prioritățile fără priorități
Actualitate
19.07.2021
09:28
9437
Autor: Nicolae Negru
Semne diacritice
La sfârșitul săptămânii trecute, Maia Sandu și-a publicat principiile și prioritățile de politică externă pe anii 2021-2022, sub genericul „O politică externă activă pentru o [Republică] Moldovă mai puternică și mai bine guvernată”.
După ce Dodon a zăpăcit lumea cu politica sa externă „echilibrată” antioccidentală și prorusă, Maia Sandu își propune în mod necesar o politică externă „ghidată de principii și priorități clare”.
„Vom comunica într-un mod deschis obiectivele și acțiunile noastre”, subliniază ea, dar, din păcate, textul nu limpezește, ci pare să contribuie la confuzia și deruta pe care a lăsat-o moștenire predecesorul său.
Iată prioritățile pe care le anunță Președinția:
1. Depășirea pandemiei și îmbunătățirea situației în sănătatea publică. Aceasta presupune asigurarea cetățenilor cu vaccin, oprirea, cu ajutorul comunității internaționale, a răspândirii Covid-19, restabilirea „circulației libere pentru cetățenii noștri în baza unui certificat de vaccinare recunoscut peste hotare, în special în țările unde avem mari comunități de cetățeni moldoveni”.
2. Susținerea redresării economice prin „atragerea fondurilor necesare pentru consolidarea stabilității macroeconomice a țării și acoperirea deficitului bugetar”.
3. Combaterea corupției și a practicilor cleptocratice. În acest sens, se va „colabora intens cu partenerii internaționali în vederea urmăririi și recuperării activelor din străinătate ale funcționarilor publici, demnitarilor și oamenilor de afaceri corupți din Republica Moldova”.
4. Încurajarea și susținerea securității și stabilității regionale, menținerea unui mediu regional non-conflictual „pentru a ne putea concentra pe soluționarea problemelor noastre interne și a depăși provocările care ne blochează în prezent potențialul de dezvoltare”. „Acest lucru înseamnă menținerea unor relații de bună vecinătate cu România și Ucraina, precum și cu alte state care au aici interese de securitate directe sau indirecte”, se precizează în documentul publicat pe siteul Președinției.
5. Conectarea mai activă a Republicii Moldova la „agenda priorităților globale”, ca prioritate de durată. Înțelegând „natura provocărilor cu care se confruntă comunitatea internațională”, trebuie să contribuim mai mult, în măsura posibilităților, la găsirea noilor soluții sau la soluțiile deja identificate”.
Deși nu-l identificăm printre priorități, obiectivul integrării europene nu lipsește din text. „Vom urma calea integrării europene ca obiectiv strategic care este cel mai potrivit model de dezvoltare democratică a țării și de asigurare a standardelor înalte de viață pentru cetățeni”, se anunță în preambulul documentului.
Totuși, cei care caută o claritate în strategia de politică externă, care vor să știe dacă Republica Moldova va depune cerere de aderare la UE sau va fi angajată într-o integrare fără sfârșit, din zona de vecinătate a UE, nu se vor putea lămuri.
Se pare că s-a dorit o sterilizare a documentului de orice idee opțională între vest și est: obiectivul redresării economice este țintit fără să se menționeze Acordul de Asociere cu UE și a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător. De asemenea, este neclar cum se va încuraja și susține stabilitatea regionlă, cum se va menține un mediu regional non-conflictual în prezența trupelor ruse și enormului depozit cu muniții și armament de la Cobasna, care e un pericol în sine pentru securitatea cetățenilor de pe ambele maluri ale Nistrului, din Republica Moldova și din Ucraina. Sau se vor face eforturi de a convinge Rusia să le retragă?
Urmărirea și recuperarea din străinătate a bunurilor furate de funcționari nu ține de competența președintelui, ci a organelor de drept, această „prioritate” produce impresie printre alegătorii PAS, dar nu asigură independența energetică, informațională, interconectarea rețelelor electrice, de transport, de gaze naturale cu cele din România și UE, proiecte sabotate până acum. Nu este precizată nici atitudinea față de unele proiecte moldo-ucrainene, inclusiv autostrada Kiev-Chișinău, controlul vamal comun pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene. Cum va răspunde Republica Moldova la ofertele de integrare eurasiatică din partea Moscovei?
Sigur, „conectarea la agenda priorităților globale” e o prioritate mult așteptată de cetățenii hiperpatrioți, dar nu ar strica să știm și despre parteneriatele strategice pe care le va cultiva Președinția. Dacă Maia Sandu a dorit să spună cât mai puțin despre planurile sale în domeniul politicii externe, ea a reușit cu brio. Putem presupune că, adoptând un limbaj abstract, vorbind la modul general, ea nu dorește să provoace supărarea Rusiei, dar în cazul acesta de ce promitem deschidere și claritate în comunicarea obiectivelor și acțiunilor de politică externă?
Viața însăși cere clarificări de poziție. Recenta semnare de către ministrul de Externe Aurel Ciocoi, la Kiev, a unui memorandum de cooperare între cele trei state asociate cu UE – Trio Asociat, Ucraina, Georgia și Republica Moldova, apoi prezența de azi a Maiei Sandu la Conferința Internațională de la Batumi, a 17-ea ediție, „Puterea Atracției Durabile – Când UE Face Diferența”, întâlnirile cu omologii georgian și ucrainean, Salome Zourabichvili și Volodymyr Zelenskyy, dar și cu președintele Consiliului European, Charles Michel, denotă o schimbare de politică externă pe direcția Parteneriatului Estic, care nu se reflectă în lista priorităților prezidențiale.
Până la urmă, ce vrea cu adevărat Maia Sandu? Care sunt prioritățile ei de politică externă? Să ne integrăm în UE, să rămânem în zona gri, adică în sfera de influență a Rusiei, să ne integrăm în Uniunea Eurasiatică? Dacă nu cerem acum retragerea trupelor ruse, atunci când? „Șmecheria” de a ne eschiva de la aceste întrebări, pretextând că luptăm cu corupția, nu poate ține la nesfârșit, dacă suntem stat, dacă avem demnitate. Sau nu suntem, nu avem?
La sfârșitul săptămânii trecute, Maia Sandu și-a publicat principiile și prioritățile de politică externă pe anii 2021-2022, sub genericul „O politică externă activă pentru o [Republică] Moldovă mai puternică și mai bine guvernată”.
După ce Dodon a zăpăcit lumea cu politica sa externă „echilibrată” antioccidentală și prorusă, Maia Sandu își propune în mod necesar o politică externă „ghidată de principii și priorități clare”.
„Vom comunica într-un mod deschis obiectivele și acțiunile noastre”, subliniază ea, dar, din păcate, textul nu limpezește, ci pare să contribuie la confuzia și deruta pe care a lăsat-o moștenire predecesorul său.
Iată prioritățile pe care le anunță Președinția:
1. Depășirea pandemiei și îmbunătățirea situației în sănătatea publică. Aceasta presupune asigurarea cetățenilor cu vaccin, oprirea, cu ajutorul comunității internaționale, a răspândirii Covid-19, restabilirea „circulației libere pentru cetățenii noștri în baza unui certificat de vaccinare recunoscut peste hotare, în special în țările unde avem mari comunități de cetățeni moldoveni”.
2. Susținerea redresării economice prin „atragerea fondurilor necesare pentru consolidarea stabilității macroeconomice a țării și acoperirea deficitului bugetar”.
3. Combaterea corupției și a practicilor cleptocratice. În acest sens, se va „colabora intens cu partenerii internaționali în vederea urmăririi și recuperării activelor din străinătate ale funcționarilor publici, demnitarilor și oamenilor de afaceri corupți din Republica Moldova”.
4. Încurajarea și susținerea securității și stabilității regionale, menținerea unui mediu regional non-conflictual „pentru a ne putea concentra pe soluționarea problemelor noastre interne și a depăși provocările care ne blochează în prezent potențialul de dezvoltare”. „Acest lucru înseamnă menținerea unor relații de bună vecinătate cu România și Ucraina, precum și cu alte state care au aici interese de securitate directe sau indirecte”, se precizează în documentul publicat pe siteul Președinției.
5. Conectarea mai activă a Republicii Moldova la „agenda priorităților globale”, ca prioritate de durată. Înțelegând „natura provocărilor cu care se confruntă comunitatea internațională”, trebuie să contribuim mai mult, în măsura posibilităților, la găsirea noilor soluții sau la soluțiile deja identificate”.
Deși nu-l identificăm printre priorități, obiectivul integrării europene nu lipsește din text. „Vom urma calea integrării europene ca obiectiv strategic care este cel mai potrivit model de dezvoltare democratică a țării și de asigurare a standardelor înalte de viață pentru cetățeni”, se anunță în preambulul documentului.
Totuși, cei care caută o claritate în strategia de politică externă, care vor să știe dacă Republica Moldova va depune cerere de aderare la UE sau va fi angajată într-o integrare fără sfârșit, din zona de vecinătate a UE, nu se vor putea lămuri.
Se pare că s-a dorit o sterilizare a documentului de orice idee opțională între vest și est: obiectivul redresării economice este țintit fără să se menționeze Acordul de Asociere cu UE și a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător. De asemenea, este neclar cum se va încuraja și susține stabilitatea regionlă, cum se va menține un mediu regional non-conflictual în prezența trupelor ruse și enormului depozit cu muniții și armament de la Cobasna, care e un pericol în sine pentru securitatea cetățenilor de pe ambele maluri ale Nistrului, din Republica Moldova și din Ucraina. Sau se vor face eforturi de a convinge Rusia să le retragă?
Urmărirea și recuperarea din străinătate a bunurilor furate de funcționari nu ține de competența președintelui, ci a organelor de drept, această „prioritate” produce impresie printre alegătorii PAS, dar nu asigură independența energetică, informațională, interconectarea rețelelor electrice, de transport, de gaze naturale cu cele din România și UE, proiecte sabotate până acum. Nu este precizată nici atitudinea față de unele proiecte moldo-ucrainene, inclusiv autostrada Kiev-Chișinău, controlul vamal comun pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene. Cum va răspunde Republica Moldova la ofertele de integrare eurasiatică din partea Moscovei?
Sigur, „conectarea la agenda priorităților globale” e o prioritate mult așteptată de cetățenii hiperpatrioți, dar nu ar strica să știm și despre parteneriatele strategice pe care le va cultiva Președinția. Dacă Maia Sandu a dorit să spună cât mai puțin despre planurile sale în domeniul politicii externe, ea a reușit cu brio. Putem presupune că, adoptând un limbaj abstract, vorbind la modul general, ea nu dorește să provoace supărarea Rusiei, dar în cazul acesta de ce promitem deschidere și claritate în comunicarea obiectivelor și acțiunilor de politică externă?
Viața însăși cere clarificări de poziție. Recenta semnare de către ministrul de Externe Aurel Ciocoi, la Kiev, a unui memorandum de cooperare între cele trei state asociate cu UE – Trio Asociat, Ucraina, Georgia și Republica Moldova, apoi prezența de azi a Maiei Sandu la Conferința Internațională de la Batumi, a 17-ea ediție, „Puterea Atracției Durabile – Când UE Face Diferența”, întâlnirile cu omologii georgian și ucrainean, Salome Zourabichvili și Volodymyr Zelenskyy, dar și cu președintele Consiliului European, Charles Michel, denotă o schimbare de politică externă pe direcția Parteneriatului Estic, care nu se reflectă în lista priorităților prezidențiale.
Până la urmă, ce vrea cu adevărat Maia Sandu? Care sunt prioritățile ei de politică externă? Să ne integrăm în UE, să rămânem în zona gri, adică în sfera de influență a Rusiei, să ne integrăm în Uniunea Eurasiatică? Dacă nu cerem acum retragerea trupelor ruse, atunci când? „Șmecheria” de a ne eschiva de la aceste întrebări, pretextând că luptăm cu corupția, nu poate ține la nesfârșit, dacă suntem stat, dacă avem demnitate. Sau nu suntem, nu avem?
Prietenii tăi merită să știe ASTA!
Stiri relevante
18.03.2024
09:13
955
Nicolae Negru // Putin și Rusia ca bombă ce ticăie
15.03.2024
09:11
1670
Nicolae Negru // Raportul lui Dorin Recean, din punct de vedere contabilicesc și strategic
11.03.2024
09:14
2866
Nicolae Negru // Cât de naivă e „șefa Găgăuziei”?
08.03.2024
09:13
3052
Nicolae Negru // O altă scrisoare, unui alt Patriarh
07.03.2024
09:25
1602
Nicolae Negru, despre întrevederea lui Putin cu Guțul din Găgăuzia: „Întâlnirea spune mult despre starea de spirit a Moscovei. Ea e dispusă să facă orice pentru a o înfrânge pe Maia Sandu. Orice, inclusiv acțiuni PENALE”
04.03.2024
09:13
3011
Nicolae Negru // Planul Rusiei și focul prietenesc
01.03.2024
09:14
3509
Nicolae Negru // Spețoperația hibridă informațională, încă un pas
26.02.2024
09:09
5123
Nicolae Negru // După Maria Zaharova, și Valeriu Reniță excită moldovenismul
23.02.2024
09:14
3758
Nicolae Negru // Doi ani de război secular
19.02.2024
09:14
4148
Nicolae Negru // Putin în persoană și Putin colectiv
16.02.2024
09:13
3728
Nicolae Negru // Testul funcțional
12.02.2024
09:14
4568
Nicolae Negru // Relații paradoxale, PAS, PSRM
Top stiri
19.03.2024
07:59
3
Opozantul Mihail Hodorkovski cere să nu fie recunoscută victoria lui Putin
18.03.2024
17:28
777
VIDEO // Tipul de fraudă ONLINE ce continuă să facă victime în R. Moldova: Recomandările Poliției pentru cetățeni
18.03.2024
17:08
477
R. Moldova, reprezentată de ministrul Apărării la cea de-a XX-a Reuniune a Grupului de Contact pentru susținerea Ucrainei de la Ramstein
18.03.2024
16:57
462
Premierul Recean SPRIJINĂ inițiativa Maiei Sandu de a organiza un REFERENDUM privind aderarea R. Moldova la UE. „Este momentul potrivit să fim UNIȚI pentru aderarea la UE”
18.03.2024
16:29
459
MAIA: Peste 610 milioane de lei, bani publici, pe conturile agricultorilor, de la începutul anului curent
18.03.2024
15:56
987
DECLARAȚIE // Federația Rusă are DOI atașați militari în R. Moldova, iar „slujitorii Kremlinului văd o problemă că Franța va avea unul” la Chișinău
18.03.2024
15:29
656
Președintele Consiliului European, Charles Michel: Dacă ne dorim pace, trebuie să ne pregătim pentru război
18.03.2024
15:14
411
Cât de sigur e să aplici la un job anonim pe platforma www.delucru.md?
Actualitate
Descoperă
Actualitate
Opozantul Mihail Hodorkovski cere să nu fie recunoscută victoria lui Putin
VIDEO // Tipul de fraudă ONLINE ce continuă să facă victime în R. Moldova: Recomandările Poliției pentru cetățeni
R. Moldova, reprezentată de ministrul Apărării la cea de-a XX-a Reuniune a Grupului de Contact pentru susținerea Ucrainei de la Ramstein
Premierul Recean SPRIJINĂ inițiativa Maiei Sandu de a organiza un REFERENDUM privind aderarea R. Moldova la UE. „Este momentul potrivit să fim UNIȚI pentru aderarea la UE”
Punct de vedere NAȚIONAL
Meteo in Moldova