23:20:58 30.06.2025
Stiri

Programul „Citește-mi 100 de povești” aduce 56.000 de cărți noi în grădinițele din Moldova, susținând lectura de la vârste fragede.

Actualitate 30.06.2025 19:01 Vizualizări279
Programul „Citește-mi 100 de povești” aduce 56.000 de cărți noi în grădinițele din Moldova, susținând lectura de la vârste fragede.

Programul național de lectură interactivă „Citește-mi 100 de povești” se extinde cu un nou set de 47 de titluri, cuprinzând 56.400 de exemplare de carte. Acestea vor fi distribuite în 1.200 de grădinițe din țară, adăugându-se celor 22 de titluri achiziționate anterior de UNICEF cu sprijinul Guvernului Marii Britanii. Scopul acestui efort este de a consolida cultura lecturii încă din primii ani de viață. Realizarea acestui pas a fost posibilă datorită sprijinului financiar oferit de Guvernul Statelor Unite ale Americii. Cărțile vor îmbogăți fondul de lectură din grădinițe, inclusiv în cele 150 de Centre de Resurse pentru Educația Timpurie, care vor fi lansate în 2024 de Ministerul Educației și Cercetării în colaborare cu UNICEF.

Acest anunț a fost făcut în cadrul unei conferințe de presă. Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării, prezent la eveniment, a mulțumit partenerilor pentru sprijinul acordat, subliniind cât de importantă este extinderea programului pentru dezvoltarea copiilor și educatorilor. „Programul național „Citește-mi 100 de povești” este o inițiativă semnificativă pentru noi, deoarece promovarea lecturii la copii de la o vârstă fragedă este crucială pentru rezultatele lor educaționale viitoare. Cu cât li se citește mai mult, cu atât cresc șansele ca aceștia să-și dezvolte competențele necesare de literație. Totodată, cu sprijinul Asociației OvidiuRO, organizăm sesiuni de instruire pentru educatorii și managerii de educație timpurie, astfel încât lectura să fie cât mai interactivă și atractivă. Prin acest program vrem să transmitem un mesaj clar: lectura este pentru toți, de la mic la mare”, a declarat Dan Perciun.

„Știm că pentru multe familii, mai ales în comunitățile vulnerabile, cărțile rămân un lux. Doar un copil din trei beneficiază de acces la cel puțin trei cărți acasă. Inițiative precum „Citește-mi 100 de povești” sunt cruciale, pentru că pentru mulți copii reprezintă singura ocazie de a beneficia de stimulație timpurie prin lectură. Iar beneficiile sunt evidente: lectura interactivă poate extinde vocabularul cu până la 30 la sută în primii ani de viață, iar accesul la cărți poate dubla scorurile de educație timpurie în medii dezavantajate. Împreună îmbunătățim medii de învățare în care orice copil poate să prospere. Poveștile pe care le spunem copiilor azi vor modela Moldova de mâine”, a menționat Maha Damaj, Reprezentanta de Țară UNICEF în Republica Moldova.

Georgiana Filimon, educatoare și colaboratoare a Asociației OvidiuRO, a subliniat rolul esențial al parteneriatului pentru promovarea lecturii în grădinițe. „Programul „Citește-mi 100 de povești” simbolizează colaborare și parteneriat. Împreună putem defini o misiune esențială pentru promovarea lecturii de la vârste fragede. Prin acest program, ne propunem să oferim oportunități egale tuturor copiilor și să împărtășim cu ei viitorul pe care îl merită. Ne dorim ca fiecare copil să acumuleze un bagaj variat de cunoștințe prin lectură", a spus Georgiana Filimon.

Tatiana Rotaru, directoarea grădiniței nr. 91 din Chișinău, a mulțumit Ministerului Educației și Cercetării, UNICEF și Asociației OvidiuRO pentru eforturile lor. Ea a subliniat importanța lecturii în dezvoltarea copiilor. „Lectura este vitală pentru dezvoltarea copilului. Fiecare copil din Republica Moldova trebuie să crească cu 100 de povești și să devină un cititor activ pe parcursul vieții. Acest program deschide larg ușile către o lume nouă, conectând copiii prin lectură cu voce tare și expresivă”, a spus ea.

Programul „Citește-mi 100 de povești” a fost lansat oficial pe 10 aprilie 2025 de către Ministerul Educației și Cercetării în colaborare cu UNICEF, Asociația OvidiuRO și Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creangă”. Scopul programului este de a stimula lectura în rândul preșcolarilor, atât în instituțiile de educație timpurie, cât și acasă, transformând cititul într-o activitate zilnică și accesibilă fiecărei familii.

Grădinițele sunt de asemenea încurajate să creeze „insule de lectură” - spații dedicate cititului și ascultării de povești, atât interioare cât și în aer liber. MEC, UNICEF, Asociația OvidiuRo și Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creangă” organizează evenimente de promovare a lecturii, susținute financiar de Guvernul Coreei. Printre aceste evenimente se numără festivalul „ReadFest”, desfășurat în cadrul Lunii Parentalității, Ziua Internațională a Taților și a doua ediție a Săptămânii Educației, organizată în mai 2025.

De asemenea, pentru a sprijini implementarea programului, aproximativ 800 de educatoare și cadre manageriale din toată țara au participat la sesiuni de formare alături de Asociația OvidiuRo. Aceste formări au acoperit subiecte precum beneficiile lecturii interactive, alegerea cărților potrivite, amenajarea spațiilor destinate lecturii și implicarea activă a copiilor în activitățile de citit, încă din primii ani de viață.

Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Sondaj
Ce scenariu pare mai realist?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte