La ce te expui de CONSUMI băuturi carbogazoase în fiecare zi? Efectele sunt identice cu ale fumătorilor
2268
zupernews.wordpress.com În ultimii ani, băuturile carbogazoase au fost asociate cu obezitatea, diabetul de tip 2, sindromul metabolic, boli de inimă, carii dentare şi anumite tipuri de cancer.
Un studiu recent, efectuat la Universitatea din California, San Francisco, a corelat consumul a numai 0.5 l de băutură carbogazoase pe zi cu un efecte de îmbătrânire de aproape cinci ani.
Elissa Epel, una dintre autoarele studiului, este de părere că „un consum regulat de băuturi îndulcite cu zahăr poate influenţa evoluţia bolilor, nu numai prin îngreunarea metabolizării zahărului în corp, dar şi prin îmbătrânirea accelerată a ţesuturilor celulare”, scrie viataverdeviu.ro.
Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au analizat mostre de ADN de la 5 309 de voluntari cu vârste cuprinse între 20 şi 65 de ani. Niciunul dintre participanţi nu suferise de boli de inimă sau diabet. Alimentaţia participanţilor a fost monitorizată, iar telomerii măsuraţi.
Telomerii sunt proteine localizate la capătul cromozomilor. Aceştia au rolul de a proteja cromozomul de deteriorare. Când telomerii sunt lungi, celula poate funcţiona corect, dacă nu există factori dăunători. Scurtarea telomerilor, pe de altă parte, este asociată cu inflamația, deteriorarea oxidativă şi rezistenţă la insulină.
În baza scurtărilor telomerilor observaţi la consumatorii de băuturi carbogazoase în cadrul acestui studiu, cercetătorii au calculat că aceste persoane îşi scurtau practic speranţa de viaţă cu până la 4,6 ani.
Este un efect asemănător cu cel al consumului de ţigări. În mod îngrijorător, 21 % dintre participanţii la studiu au declarată că obişnuiesc să consume cel puţin o băutură carbogazoasă de 0.5 l pe zi.
22.01.2026
14:40
02.09.2025
13:56
21.02.2025
16:15
18.03.2024
13:32
24.11.2022
13:44
12.07.2022
18:05
13.06.2022
12:21
04.05.2022
17:56
26.04.2022
10:12
16.02.2022
19:10
12.08.2026
12:32
12.08.2026
12:24
12.08.2026
12:24
12.08.2026
11:50
12.08.2026
11:48
12.08.2026
11:42
12.08.2026
11:38
12.08.2026
11:38
12.08.2026
11:07
12.08.2026
11:07
12.08.2026
11:01
12.08.2026
10:42
12.08.2026
10:37
12.08.2026
10:32
12.08.2026
10:23
12.08.2026
10:02
12.08.2026
09:39
12.08.2026
09:34
12.08.2026
07:26
12.08.2026
07:04
12.08.2026
03:14
12.08.2026
02:26
12.08.2026
02:17
12.08.2026
00:52
11.08.2026
23:41
11.08.2026
23:23
Guvernul aprobă Programul național 2026-2030 pentru apă potabilă și sanitație modernă în toată țara
Guvernul dă undă verde Programului Strategic 2026–2030 pentru dezvoltarea și modernizarea acvaculturii în Republica Moldova
Trump recunoaște schimbarea secretă a avionului după summitul NATO din Turcia, dar neagă implicarea în planul operațiunii
Zelenski anunță că Ucraina a trimis SUA un plan de încheiere a războiului și avertizează asupra unei noi mobilizări ruse după alegeri

















