03:50:16 25.04.2024
Stiri

FOTO // Pandemia de COVID-19 afectează și elevii din R. Moldova: Cum au depășit provocările din ultimele luni tinerii de la Liceul „Orizont”

Actualitate 28.11.2020 19:26 Vizualizări3068 Autor: Ziarul National
FOTO // Pandemia de COVID-19 afectează și elevii din R. Moldova: Cum au depășit provocările din ultimele luni tinerii de la Liceul „Orizont”


„Stând închis în casă, înțelegi mai bine cum funcționează lumea”

Pandemia de COVID-19 a schimbat lumea în anul 2020, iar oamenii au fost puși în situația de a se adapta din mers noilor realități. Printre cele mai afectate categorii s-au pomenit elevii, 1,6 miliarde pe glob, care au fost nevoiți, într-o zi, să meargă acasă și să păstreze luni întregi legătura cu școala, profesorii și colegii doar online.

Elevii din clasele VII - XI de la Liceul Teoretic „Orizont”, filalele Buiucani, Durlești și Ciocana, s-au adunat astăzi într-un local din centrul Chișinăului pentru a vorbi despre viața lor în pandemie și provocările prin care au trecut, ghidați de Eduard Mihalaș, responsabil de programe la UNFPA Moldova, și Olga Pânzari, director adjunct și psiholg școlar la filiala din Durlești a Liceului „Orizont”.

Stările prin care trece un tânăr în pandemie

Criza pandemică i-a „plimbat” pe elevii de la „Orizont” prin toate stările, iar acestea coincid, în mare parte, cu datele studiului „COVID-19 și tinerii”, realizat de UNFPA Moldova în lunile iulie-august curent, prezentate de către Eduard Mihalaș în cadrul evenimentului.

Frică, panică, crize de nervi, insomnii, tristețe îndelungată, lipsa poftei de mâncare etc. sunt stările pe care le-a trăit majoritatea tinerilor din R. Moldova în ultima jumătate de an. Mulți dintre tinerii participanți la studiu au arătat că nu sunt fericiți în această perioadă, iar fetele sunt mult mai afectate ca băieții. Specialiștii au declarat că, dacă unii dintre aceștia nu și-au putut depăși anxietățile, au ajuns chiar la depresie sau au apelat la vicii precum tutunul sau consumul de alcool.

Participanții la dezbateri au căzut de acord că și statul „între patru pereți”, după declararea, în primăvară, a stării de urgență în sănătate publică pe tot teritoriul R. Moldova, a reprezentat o problemă. Gestionarea emoțiilor și menținerea unei atmosfere armonioase în casă a depins de fiecare familie în parte.

Elevii, afectați diferit de pandemie, în funcție de vârstă

Anume în această perioadă am înțeles cât de importantă este familia și am învățat să punem preț pe lucrurile mici, dar care ne fac fericiți, a găsit partea plină a paharului Eduard Mihalaș.

„Stând închis în casă, înțelegi mai bine cum funcționează lumea”, a adăugat Grigore Cerneanu, președintele Senatului elevilor de la Liceul „Orizont”.

Sorin Afanasi, vicepreședintele aceluiași Senat, crede că pandemia a afectat diferit elevii, în funcție de categoria de vârstă a acestora. Astfel, dacă micuții din clasele primare nu depind foarte mult de mediul social, iar confortul lor, inclusiv psihologic, este asigurat în cea mai mare parte de părinți, liceenii se descurcă altfel.

„Tinerii s-au ajutat între ei, comunicând și jucându-se online împreună”, a afirmat Sorin Afanasi, elev în clasa a XI-a.

Psihologul școlar Olga Pânzari a punctat că majoritatea jocurilor online sunt agresive, iar sentimentele provocate pot fi proiectate ulterior în mediul real, ceea ce poate duce la comunicare deficitară, inclusiv în familii. Una dintre soluțiile pentru depășirea unor asemenea situații este ca maturii să renunțe să discute cu copiii lor de pe poziția de părinte și să încerce să găsească împreună compromisuri.

Lecțiile online, mai „stresante” și mai „obosioare”

Învățământul online, devenit obligatoriu în ultimele trei luni din anul de studii precedent, nu a fost pe placul elevilor de la „Orizont”. Eleva Patricia Nistor a afirmat că lecțiile online sunt mult mai stresante și obositoare.

„După lecțiile online, simțeam nevoia să stau o oră în pat să mă odihnesc, deși, dacă eram la școală, după cele șase ore puteam să particip și la activități extrașcolare, iar când ajungeam acasă nu era nicio problemă să mă apuc imediat de teme”, a comparat Patricia.

Totodată, elevii de la „Orizont” au remarcat faptul că, în cadrul lecțiilor online, efortul profesorului este mult mai mare, unii copii s-au plâns de probleme cu vederea după ce au stat zilnic câte șase ore în fața unui monitor, iar online-ul ar tăia și din motivația copiilor în raport cu temele pentru acasă.

Rutina zilnică, empatia și ajutorul oferit celor din jur

Tocmai de aceea, abia au așteptat să revină cu toții la ore de la 1 septembrie, acceptând să poarte mască și să repecte distanța socială, numai să fie prezenți zi de zi la școală, alături de colegi și profesori.

Elevii de la Liceul „Orizont” au fost îndemnați să-și creeze o rutină zilnică ce i-ar ajuta să treacă mai ușor în această perioadă de pandemie, mai ales că autoritățile au impus stare de urgență în sănătate publică pe tot teritoriul R. Moldova până pe 15 ianuarie 2021, să demonstreze mai multă empatie celor din jur și să ajute alte persoane atunci când au posibilitate, în special pe cele din grupul de risc care nu au voie să iasă din case pe timpul stării de urgență.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md