Studiu Yale: gestionarea stresului la părinți reduce riscul de obezitate la copiii mici
654
Gestionarea stresului la părinți poate reduce semnificativ riscul de obezitate la copiii mici, arată un studiu realizat de cercetători de la Universitatea Yale. Rezultatele sugerează că sprijinirea părinților în controlul stresului ar putea îmbunătăți atât comportamentul parental, cât și alimentația copiilor.
Cercetătorii au observat că atunci când părinții sunt copleșiți de stres, rutina familiei are de suferit. În astfel de situații cresc șansele ca adulții să aleagă alimente nesănătoase pentru întreaga familie. În același timp, comportamentele parentale pozitive devin mai rare. Studiul arată că reducerea stresului parental are efecte directe asupra stilului de viață al copiilor, inclusiv asupra alimentației și a riscului de acumulare în greutate.
„Știam deja că stresul este un factor important în apariția obezității infantile. Surpriza a fost că, atunci când părinții au învățat să gestioneze mai bine stresul, s-au îmbunătățit și practicile parentale, iar riscul de obezitate la copii a scăzut”, a declarat Rajita Sinha, coordonatoarea echipei de cercetare.
Cercetarea s-a desfășurat pe parcursul a 12 săptămâni și a implicat 114 părinți proveniți din medii etnice și socio-economice diferite. Toți participanții erau supraponderali sau obezi și aveau copii cu vârste cuprinse între doi și cinci ani. Părinții au fost împărțiți în două grupuri. Un prim grup a participat la un program numit Parenting Mindfully for Health, care a inclus exerciții de mindfulness, tehnici de autoreglare comportamentală, precum și consiliere privind alimentația sănătoasă și activitatea fizică.
Cel de-al doilea grup a primit doar consiliere legată de nutriție și mișcare. Participanții s-au întâlnit săptămânal, timp de până la două ore. Pe toată durata studiului au fost monitorizate atât nivelul de stres al părinților, cât și evoluția greutății copiilor. Astfel, au fost urmărite în paralel modificările de comportament și efectele asupra sănătății copiilor.
Rezultatele au arătat că părinții din programul care a inclus și componenta de gestionare a stresului au raportat niveluri mai scăzute de stres și o îmbunătățire vizibilă a comportamentului parental. Copiii lor au consumat mai puține alimente nesănătoase și nu au înregistrat creșteri în greutate pe durata celor 12 săptămâni. În schimb, în grupul care a primit doar recomandări referitoare la alimentație și activitate fizică, părinții nu au raportat schimbări semnificative. Copiii din acest grup au avut creșteri mai mari în greutate și au fost de șase ori mai predispuși să ajungă în categoria supraponderală sau obeză.
Obezitatea infantilă continuă să crească la nivel global. Potrivit World Obesity Atlas, până în anul 2040 numărul copiilor supraponderali ar putea ajunge la 228 de milioane. Pentru prima dată, se va depăși astfel numărul copiilor subponderali. Excesul de greutate în copilărie crește riscul apariției unor boli cronice mai târziu în viață și poate afecta dezvoltarea sănătoasă încă din primii ani.
Organizația Mondială a Sănătății și statele membre au stabilit obiective globale pentru nutriție până în 2030, care includ reducerea cu 5% a ratei supraponderalității în rândul copiilor, astfel încercând să limiteze impactul pe termen lung al obezității infantile asupra sănătății publice.
09.08.2026
21:18
09.08.2026
18:40
09.08.2026
13:44
08.08.2026
13:19
07.08.2026
11:47
06.08.2026
19:46
03.08.2026
18:45
03.08.2026
09:21
03.08.2026
08:54
01.08.2026
20:17
10.08.2026
06:40
10.08.2026
01:10
10.08.2026
00:57
10.08.2026
00:08
09.08.2026
23:57
09.08.2026
23:52
09.08.2026
22:29
09.08.2026
21:41
09.08.2026
21:18
09.08.2026
20:34
09.08.2026
19:36
09.08.2026
19:06
09.08.2026
18:40
09.08.2026
17:31
09.08.2026
17:21
09.08.2026
16:50
09.08.2026
15:16
09.08.2026
15:02
09.08.2026
14:19
09.08.2026
14:11
09.08.2026
14:08
09.08.2026
13:47
09.08.2026
13:44
09.08.2026
13:44
09.08.2026
13:39
09.08.2026
13:22
Promisiunile marilor șefi din tech despre IA și mai mult timp liber, spulberate de angajați epuizați care muncesc până la 90 de ore pe săptămână
Rusia anunță capturarea a două sate în estul Ucrainei, în timp ce Kievul vorbește de noi atacuri respinse pe frontul din Donețk
Războiul cu Iranul goleşte depozitele SUA: Pentagonul presează industria de apărare să turbo‑accelereze producția de rachete și muniții
Polonezii ies în stradă în zeci de oraşe împotriva violenţelor tot mai dese asupra refugiaţilor ucraineni

















