R. Moldova, PORTAVION RUSESC în coasta UE și NATO: „Un obiect important, pentru care se dau LUPTE GRELE în această operațiune a serviciilor rusești este Aeroportul de la Chișinău. Jocurile sunt făcute prin intermediul lui Dodon”
Moscova își face iscusit jocurile în culisele guvernării cu interfață europeană de la Chișinău. Figura occidentală a Maiei Sandu pare a fi una de ceară. De fapt, în spatele premierului moldovean jocurile puterii sunt făcute la Chișinău de serviciile rusești prin intermediul președintelui-pion al Kremlinului, Igor Dodon, și al Partidului Socialiștilor. Profitând de lupta electorală de la Washington și pasivitatea Bruxelles-ului, Dodon și patronii săi de la Moscova înlătură, pas cu PAS, fiecare element de prezență occidentală la frontiera NATO de la Est de Prut. Federația Rusă reușește să încercuiască Ucraina și să instaleze un cap de pod rusesc la frontiera UE. Un obiect important, pentru care se dau lupte grele în această operațiune a serviciilor rusești este Aeroportul de la Chișinău, se arată într-un material de analiză publicat de portalul stiripesurse.ro.
Aeroportul din capitala moldovenească, cândva lipsit de orice interes economic și tactic din partea marilor puteri ale lumii, a devenit unul de importanță strategică în regiune după anul 2014. Se întâmpla după escaladarea conflictului ruso-ucrainean, când Kievul a blocat pentru Moscova accesul terestru, dar și aerian, prin Aeroportul Odesa, la zona separatistă transnistreană, controlată de Federația Rusă. De câțiva ani, Aeroportul Chișinău a devenit singura punte de acces a Rusiei către enclava sa de la Tiraspol.
Acolo, în stânga Nistrului, e amplasat un important efectiv militar rusesc, dar și o subdiviziune de elită a serviciului de inteligență al armatei ruse, GRU. Este tocmai acel serviciu rusesc care a fost vizat de o recentă investigație din presa occidentală (https://www.nytimes.com/2019/10/08/world/europe/unit-29155-russia-gru.html), care a descoperit o subdiviziune top secret, sarcina căreia este destabilizarea Europei.
Iată de ce Aeroportul Chișinău, aflat de câteva luni sub controlul Occidentului prin concernul investitorului european Nahtaniel Philip Rothschild, este râvnit de Kremlin și serviciile rusești. Este prea importantă pentru Moscova această poartă către enclava rusească de la Tiraspol pentru a fi cedată occidentalilor.
„Aceasta explică de ce imediat după intrarea socialiștilor în arcul puterii de la Chișinău, în lipsa oricărei competențe constituționale, președintele Igor Dodon, controlat de Kremlin și serviciile rusești, s-a arătat foarte preocupat de întoarcerea Aeroportului din custodia companiei lui Rotschild (a se citi Occidentului)”, declară Roman Ticu, expert în securitate.
Într-un interviu recent pentru presa rusească (https://www.kommersant.ru/doc/4101755?from=main_8), Dodon lasă masca jos și spune pe șleau care este adevăratul său scop.
„Nu se dorește întoarcerea Aeroportului Chișinău de la investitorii europeni sub controlul statului moldovean, ci preluarea acestuia de către investitori ruși (a se citi sub controlul serviciilor rusești)”, ne-a explicat cu referire la ultimele evoluții de la Chișinău expertul în securitate.
Deja se fac presiuni și asupra Guvernului condus de Maia Sandu, fiind vizat direct ministrul Economiei, școlit la Harvard, Vadim Brânzan. „Încercările timide ale premierului Maia Sandu și ale ministrului Economiei, Vadim Brânzan, de a se opune planurilor Moscovei de preluare a Aeroportului Chișinău au atras o întreagă campanie de denigrare în presa de propagandă prorusă de la Chișinău. S-a întâmplat cu precădere după întâlnirea acestora cu investitorul european. Mai mult, recent Dodon a atacat Guvernul Maiei Sandu și a făcut aluzie la demisia ministrului Economiei, fără a-i da numele. Motivul este fără nicio îndoială anume dosarul Aeroportului”, a precizat el.
Victoria socialistului Ion Ceban în recentele alegeri locale pentru Primăria Chișinău i-a întărit pozițiile, oferindu-i și mai mult câmp de manevră lui Igor Dodon în chestiunea cu Aeroportul Chișinău.
Nu este de neglijat nici faptul că președintele Igor Dodon are undă verde în culoarele Kremlinului și ține legături strânse cu mediul de afaceri din Rusia. Asta explică interesul sporit al președintelui-politician ca Aeroportul Chișinău să ajungă pe orbita investitorilor ruși. Se vehiculează că holdingul rus „Novaport”, care deține cea mai mare rețea de aeroporturi în regiunile strategice ale Rusiei, este interesat să devină concesionar al Aeroportului Chișinău. Coproprietarul holdingului rus, miliardarul Roman Troțenko, a recunoscut deja acest fapt. Imperiul aviatic al „Novaport” include 16 aeroporturi, iar cel din Chișinău ar putea deveni al 17-lea.
Pentru ca să încline balanța în favoarea lor, rușii sunt gata să vină cu oferte generoase, să investească enorm și să propună un proiect tentant de modernizare a aeroportului din capitala moldoveană. În iulie, presa rusă (https://www.kommersant.ru/doc/4033142) scria că suma evaluată a aeroportului se ridica la peste 200 mil. USD. Roman Troțenko, potențialul cumpărător rus al Aeroportul Chișinău, și-a manifestat interesul față de acest obiectiv strategic și în anii precedenți.
În condițiile în care premierul Maia Sandu deține doar 1/3 din „pachetul de acțiuni” al alianței hibride euro-asiatice de guvernare de la Chișinău, nicio casă de pariuri nu poate da o cotă prea mare șanselor ei de a rezista presiunilor serviciilor rusești, dar și ale celor din interior. Alegerile pentru Primăria Chișinău, care l-au scos învingător pe omul PSRM, le-au fundamentat rușilor pozițiile în Republica Moldova. Iar din moment ce Kremlinul a ajuns să controleze celelalte 2/3 din arcul puterii de la Chișinău, nimeni și nimic din Occident nu-i mai poate sta în cale. Aeroportul Chișinău, Tiraspol, harașo Alianța Aeroasiatică moldovenească. România? Deveselu? NATO? SUA? Vnimanie, gavarit Maskva!
Șeful NATO: Posibilitatea doborârii dronelor care ameninţă Republica Moldova este mai degrabă o chestiune de reglat bilateral, între Bucureşti şi Chişinău
Organizațiile de tineret din R. Moldova pot beneficia de granturi de până la 600 de mii de lei: Programul pentru anul 2025, lansat de MEC
„Săptămâni dificile” din cauza riscurilor asociate aprovizionării cu gaze naturale a regiunii transnistrene, iar Chișinăul caută soluții. Radu Marian: „Asta NU înseamnă că noi trebuie să le plătim tarifele... Să vedem cine va plăti pentru gaze”