Program NAȚIONAL privind învățarea LIMBII ROMÂNE de către minoritățile naționale, aprobat de Guvern


Reprezentanților minorităților naționale din R. Moldova, inclusiv adulților, li se creează noi oportunități de învățare a limbii române, prin intermediul unui program național aprobat astăzi de către Guvern, la inițiativa ministerului Educației și Cercetării.
Programul național privind învățarea limbii române de către minoritățile naționale pentru anii 2023 - 2025 prevede, în comparație cu documentul actual, nu numai instruirea preșcolarilor, elevilor și studenților, dar și a populației adulte.
Potrivit ministrului Educației și Cercetării, Anatolie Topală, prin intermediul Programului aprobat, circa 6 mii de cadre didactice și de conducere vor fi instruite pentru cunoașterea limbii române. Alte 13 mii de persoane adulte din diverse categorii profesionale (justiție, medicină, economie, arte, administrație publică centrală și locală), inclusiv persoane adulte refugiate din Ucraina vor învăța limba română la cursuri.
CITIȚI și OPINII // Teo Chiriac, după votul din Parlament care introduce LIMBA ROMÂNĂ în toată legislația: „Acel blestemat art.13 ne-a umilit pe noi, intelectualii din Basarabia”; Nicolae Osmochescu: „Toate hotărârile Curții Constituționale sunt obligatorii”
De asemenea, circa 4 mii de elevi alolingvi, între care și copiii refugiați din Ucraina, înmatriculați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova, vor participa la diverse programe educaționale în limba română.
Printre elementele noi ale programului pentru anii 2023 - 2025 se numără și implementarea învățământului multilingv, care presupune predarea unor discipline nonlingvistice în limba română și în limba maternă, precum și certificarea nivelului de competență lingvistică de cunoaștere a limbii române pentru populația adultă, în conformitate cu prevederile Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi.
La fel, sunt prevăzute acțiuni concrete pentru extinderea mediului lingvistic de comunicare în limba română prin intermediul activităților extrașcolare, cum ar fi tabere educaționale, concursuri, ateliere, simpozioane didactice, dar și dezvoltarea unor programe speciale care permit îmbunătățirea competențelor lingvistice ale angajaților.











































































