19:45:22 24.10.2025
Stiri

Profesorii se pregătesc pentru o școală incluzivă: instruiri esențiale în nouă raioane pentru a integra toți copiii

Actualitate 24.10.2025 16:02 Vizualizări320
Profesorii se pregătesc pentru o școală incluzivă: instruiri esențiale în nouă raioane pentru a integra toți copiii

Incluziunea școlară a copiilor cu dizabilități, a celor refugiați din Ucraina și a celor din minorități etnice este esențială într-o serie de instruiri ce vor avea loc între octombrie și noiembrie. Aproximativ 60 de cadre didactice din nouă raioane ale țării sunt vizate de aceste instruiri.

Scopul principal al acestor instruiri este formarea de formatori în domeniul educației incluzive. Se va discuta despre cum școala poate deveni un mediu mai prietenos și deschis pentru toți copiii, indiferent de nevoile lor. Agenda atelierului include activități practice, exerciții de grup și studii de caz, axându-se pe implicarea elevilor, cadrelor didactice și părinților în procesul de incluziune a copiilor cu dizabilități, CES, a celor refugiați și din minorități etnice.

După finalizarea sesiunilor, participanții se vor întoarce în școlile lor pentru a deveni formatori pentru colegi, împărtășind cunoștințele și instrumentele dobândite. Ei vor fi monitorizați timp de un an pentru a asigura desfășurarea activităților cu părinții, consolidând astfel comunicarea între părinți și școală.

„Schimbarea atitudinii față de copiii cu dizabilități și CES este un proces lung, uneori dificil, ce începe cu înțelegerea și acceptarea. Noi, cei din sistem, avem rolul de a ne apropia de părinți, de a-i asculta și de a le oferi sprijin. Uneori, chiar și un gest mic sau o vorbă bună pot schimba o perspectivă”, a subliniat Tatiana Lungu, directoare adjunctă a Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică.

Galina Bulat, coordonatoare Programe de Educație, UNICEF Moldova, a subliniat: „Datele arată că mulți părinți încă ezită să accepte copiii cu dizabilități și CES în școlile generale, un semnal de alarmă. Dorim să găsim soluții reale și durabile, care să devină parte a sistemului educațional, făcând incluziunea o realitate pentru fiecare copil.”

Liliana Rotaru, președinta CCF Moldova, a menționat că „Parteneriatul se construiește nu doar prin acorduri semnate, ci și prin relații reale, vii, dintre copii, părinți, cadre didactice și comunitate. Atunci când aceste parteneriate sunt autentice, copilul devine centrul care unește totul - doar așa putem vorbi despre o școală cu adevărat incluzivă.”

Activitățile sunt organizate de CCF Moldova și UNICEF Moldova, alături de Ministerul Educației și Cercetării și Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, în cadrul proiectului „Împuternicirea copiilor, părinților, cadrelor didactice și a comunităților pentru a promova educația incluzivă în Republica Moldova”. Acesta face parte din campania națională „Învățăm împreună”, finanțată de Guvernul Marii Britanii prin Foreign, Commonwealth & Development Office, între iulie 2025 și iunie 2026.

Primul atelier de formare a formatorilor a avut loc pe 23 și 24 octombrie, unde 22 de specialiști din raioanele Soroca, Glodeni, Sângerei și municipiul Chișinău s-au reunit. Următoarele ateliere sunt programate pentru 30-31 octombrie și 06-07 noiembrie, implicând participanți din alte cinci raioane și municipii.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte