Pledoarie pentru teatrul independent
3096
Poziționare// „Teatrul independent opune rezistență teatrului de stat, așa cum teatrul de stat, în epoca de tristă amintire, opunea rezistență la sistem”
Pentru câteva zile, Teatrul „Alexei Mateevici” a găzduit proiectul UN TEATRU CARE NE UNEȘTE , devenind un punct de întâlnire dintre reprezentanții teatrului independent românesc și cel chișinăuean. Proiectul UN TEATRU CARE NE UNEȘTE a fost iniţiat de Teatrul Studio Master Class, cu sprijinul financiar oferit de Biroul Politic al Relaţiilor dintre Românii de Pretutindeni şi îşi propune să sprijine, să promoveze și să impulsioneze mișcarea teatrelor independente, care în ultimul timp a atins o cotă destul de înaltă, atât în Republica Moldova, cât și în România.
În aceste zile, publicul a avut ocazia să vadă un spectacol după I. L. Caragiale mai puțin obișnuit, un altfel de Caragiale, adus la Chișinău de o trupă de teatru independentă din București. Este vorba de spectacolul „A.D. 3874. Cronică Fantastică” în regia lui Marius Costache, în distribuția tinerilor actori Bogdan Costea, Eduard Haris și Eduard Cârlan. Având în vedere că teatrul independent se impune tot mai mult în ultimii ani, iar mișcările teatrale independente sunt în plin avânt, am discutat cu regizorul Marius Costache pe marginea acestui fenomen.
Dragă Marius Costache, prin ce se deosebește teatrul independent de teatrul instituționalizat și ce valențe are în plus față de acesta?
Un teatru independent se deosebește de un teatru de stat prin faptul că are posibilitatea să prezinte niște preocupări, fie ideologice, fie teoretic teatrale, ale celor care fac spectacolele. Teatrele de stat sunt axate foarte mult pe partea de divertisment a teatrului. Un teatru, dacă este de stat, trebuie să aibă o poziție oficială și atunci îi este mai greu să vorbească despre subiecte de care sunt interesate generații mai tinere de actori, de regizori. În teatrele de stat o să vedem mai greu spectacole care abordează problema homosexualității, problema traficului de ființe, problema drogurilor.
De ce ai preferat teatrul independent?
Pentru că într-un teatru de stat ți se spune ce să faci. La teatrul independent ne alegem noi ce să facem. Temele pe care le atingem noi la teatrul independent sunt temele care interesează generația noastră. Când pomenesc de „generație”, nu am în vedere apropierea de vârstă, ci o apropiere de idei și gândire.
Există o luptă între teatrul independent și cel instituționalizat sau cele două ar trebui să-și dea mâna?
Teatrul independent opune rezistență teatrului de stat, așa cum teatrul de stat, în epoca de tristă amintire, opunea rezistență la sistem. Așa și acum, tinerii actori, regizori nu sunt mulțumiți de posibilitățile de exprimare artistică pe care le au în teatrul de stat și merg la teatrul independent. Acolo unde vocea lor poate fi auzită, vocea lor personală. Pentru că au și ei o voce, au și ei o atitudine și vor să se facă auziți. Că de aia s-au făcut artiști.
Teatrul independent e o condiție de supraviețuire pentru un actor tânăr?
Este o condiție de supraviețuire pentru artistul din el. Actor poate să fie și în teatrul de stat, dar va juca greu un rol important, un rol puternic pentru el, un rol în care să-și demonstreze capacitățile sale artistice. Și atunci, fuge către teatrul independent, unde poate să-și facă mendrele.
Există diferențe între modul în care este înțeles teatrul independent în România sau la Chișinău, din ceea ce ați reușit să vedeți în aceste zile la „Foosbook”, Teatru-Spălătorie și felul în care se face în alte părți?
Nu. Aici am o părere foarte clară. Teatrul independent e cumva un teatru de artă, unde tinerii sau cei care fac teatrul independent fac ceea ce fac din pasiune sau pentru că-i interesează. Și atunci nu mai există condiția aceea a teatrului de stat unde trebuie să mulțumești o anumită categorie de public.
Cum supraviețuiește un teatru independent, având în vedere că spectacolele produse în această zonă, chiar și cele mai bune, nu au un succes asigurat la un public mare?
Teatrul independent rezistă foarte-foarte greu. În România, cu foarte puține excepții, un teatru independent trăiește prin proiectele care sunt susținute de alte instituții de stat, care promovează cultura. Până și prezența noastră aici, ca teatru independent, nu ar fi fost posibilă, fără susținerea a două entități: Biroul Politic al Relațiilor dintre Românii de Pretutindeni și Nelly Cozaru. Teatrul independent nu ține de stat, dar tot depinde de ceva.
E un paradox, pentru că, în pofida acestor greutăți financiare, în ultimii ani apar multe teatre independente...
Perseverența teatrului independent este dată de faptul că sunt foarte mulți actori pe care teatrele de stat nu-i pot înghiți. În România sunt 48 de teatre de stat și ies vreo 500 de actori anual. Unde să se ducă să joace? Și atunci, se fac teatre independente. Cele mai multe sunt în București, dar încet-încet se creează trupe și în celelalte orașe. Și a mai apărut un fenomen de câteva luni: cafenelele, cârciumile care au o zi pe săptămână dedicată teatrelor. Sunt cafenele care susțin mișcarea culturală, fie că e teatru, concert, expoziție.
Am impresia că publicul teatrelor trăiește în… lumi paralele. Pe cei care merg la Național nu o să-i vezi la teatrele mici, independente (Teatru-Spălătorie, „Foosbook”) și invers. Fiecare teatru cu publicul său…
E vorba de interes, dacă te interesează un anume subiect. Dacă te duci la teatru doar ca să râzi, când o să auzi că intră în teatrul independent o supercomedie o să mergi să o vezi și pe aia. Doar ca să râzi. Dar cum în teatrele independente se fac cu predilecție spectacole care tratează un anume subiect care îi macină pe cei care realizează spectacolul, se vor duce doar cei care au și ei același interes. Și, până la urmă, mi se pare corect.
Mi se pare fără miză ca un spectacol să se consume între câteva zeci de membri ai unei comunități care împărtășesc aceleași convingeri.
Da, dar acei membri au o mamă, un tată, o soră, un văr, cu care pot să mai vorbească. Și, ca și rădăcinile unui copac care nu stă într-un ghiveci, punctele de vedere se-ntind, se-ntind, ușor-ușor. E un proces evolutiv natural. Ca oameni, nu o să avem coadă decât peste 200 de milioane de ani. La fel e și în teatru.
Piesele lui I. L. Caragiale au avut foarte multe montări. Voi, ca teatru independent, cu ce veniți nou?
Spectacolul a fost de fiecare dată o surpriză pentru public, care se aștepta la ceva și vedea... altceva. Oamenii, când aud de Caragiale, vin la teatru să vadă o comedie. Or, eu personal, ca regizor, nu văd nimic de râs la Caragiale. E trist, e de plâns și de bătut în cap. Noi am făcut spectacolul ăsta în 2012, în perioada în care aveau loc mișcările de stradă din Piața Universității, când au căzut două guverne în două luni. Ce scria Caragiale acum 100 de ani se întâmpla la doi pași de noi. N-aveai cum să nu vezi. N-am fost acolo, în Piața Universității, să manifestăm. Spectacolul ăsta a fost modul nostru de a manifesta.
Îți mulțumesc mult pentru sinceritate și deschidere.
10.10.2018
18:00
2374
O carte pe zi // „Bucurați-vă de fericirea voastră", de Paul Brinkley-Rogers. Un volum fermecător
22.08.2018
16:30
14513
CITATE cu o valoare EXTRAORDINARĂ pentru istoria și identitatea noastră
07.04.2018
12:30
2652
Operă celebră a lui Brâncuși, evaluată la 70 de milioane de dolari, va fi scoasă la licitație
23.02.2018
17:01
3144
„Nu mă atinge-mă”. Adina Pintilie, regizor: La 20 de ani, credeam că știu cum stau lucrurile cu intimitatea
10.03.2017
18:30
2507
Un mare ACTOR a primit un ordin de la președinte
09.01.2017
15:02
3638
FILME care ne fac să PREȚUIM ce avem şi să fim recunoscători
30.12.2016
17:02
2770
Statul polonez a cumpărat o COLECŢIE DE ARTĂ FAIMOASĂ, estimată la peste două miliarde de euro, la un preţ de chilipir
16.09.2016
11:02
3147
Robert de Niro, în rolul Papei într-un film despre un scandal din biserica catolică
03.09.2016
08:00
4678
GALERIE FOTO // Cele mai spectaculoase sculpturi din întreaga lume
01.09.2016
11:00
1857
Pentru achiziționarea sculpturii „Cumintețnia pământului”, statul român trebuie să plătească 11 milioane de euro. Câți bani au fost acumulați până acum
08.11.2015
16:03
3040
Tânără artistă: „Vreau să mă afirm în țara noastră”
05.07.2015
15:00
3333
A colorat drumul de-acasă - acasă
15.12.2025
00:49
60
Zelenski dispus să renunțe la aderarea Ucrainei la NATO în schimbul garanțiilor de securitate occidentale după discuțiile maraton de la Berlin cu emisarii SUA
14.12.2025
23:42
205
Premiul Nobel, scut pentru Ales Bialiațki în infernul detenției din Belarus
14.12.2025
19:01
570
Prognoza meteo pentru săptămâna 15-21 decembrie 2025
14.12.2025
18:53
558
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului acuză pe Zelenski că a renunțat la promisiunile de pace pentru a promova conflictul armat
419
Maia Sandu urează poporului evreu din Moldova un Hanukkah plin de lumină și speranță
14.12.2025
15:27
506
Hamas solicită menținerea arsenalului în Gaza și avertizează asupra instabilității armistițiului după eliminarea unui lider de către Israel
538
Maia Sandu în vizită oficială în Grecia pentru întărirea relațiilor bilaterale și discuții despre parcursul european al Republicii Moldova
14.12.2025
13:51
778
Reacție dură a Kremlinului la declarațiile secretarului general al NATO: Critici vehemente la adresa lui Mark Rutte
14.12.2025
10:02
756
Pierderi uriașe pentru Rusia: peste un milion de soldați și mii de echipamente distruse în Ucraina
14.12.2025
08:34
616
Horoscopul zilei 14.12.2025
14.12.2025
06:37
723
Autoritățile din Germania au dejucat un atentat terorist plănuit pentru un târg de Crăciun din Bavaria
14.12.2025
05:47
768
Zelenski se întâlnește la Berlin cu lideri ai SUA și UE pentru a discuta despre viitorul păcii în Ucraina
14.12.2025
01:51
687
Trenul Przemyśl-Kiev evacuat în Polonia din cauza unei false alerte cu bombă
13.12.2025
20:47
899
Din 13 decembrie 2025: Scăderi semnificative de temperatură și cer noros în întreaga țară
13.12.2025
20:28
933
Rusia atacă o navă turcească cu dronă în largul mării, acuză Ucraina; niciun rănit, nava își continuă drumul spre Egipt
13.12.2025
19:57
745
Ales Bialiaţki, laureat al Premiului Nobel pentru Pace, eliberat din închisoare în urma negocierilor internaționale cu regimul Lukaşenko
13.12.2025
19:01
710
Alertă cu bombă la frontiera Moldovei: Trenul București-Kiev vizat, măsuri de securitate activate în Otaci
13.12.2025
16:49
936
Erdogan și Putin discută despre pacea între Ucraina și Rusia și își doresc implicarea SUA în soluționarea conflictului
13.12.2025
16:45
792
SUA ridică sancțiunile pentru potasa din Belarus, Minsk eliberează zeci de deținuți politici după negocieri cu Donald Trump
13.12.2025
16:37
812
Statele Unite ridică sancțiunile asupra potasei din Belarus după eliberarea a 123 de deținuți politici, inclusiv laureatul Nobel Ales Bialiațki
13.12.2025
16:00
785
Germania sprijină Polonia cu soldați pentru fortificarea frontierei estice în fața amenințării rusești
13.12.2025
14:48
989
Viitorul prim-ministru ceh, Andrej Babis, respinge sprijinul financiar pentru Ucraina și cere alternative Comisiei Europene
13.12.2025
13:22
849
Orașul Odesa și regiunea înconjurătoare, paralizate de pene de curent după un atac rusesc semnificativ asupra infrastructurii energetice a Ucrainei
13.12.2025
08:33
813
Horoscopul zilei 13.12.2025
13.12.2025
07:28
924
Administrația Biden a întrerupt temporar schimbul de informații cu Israel din cauza conflictului din Gaza
Poliția de Frontieră va primi al treilea lot de echipamente de la Asociația Investitorilor din România
În amintirea tatălui meu, Petru Bogatu
Victor Chiriliă // Parteneriatul Strategic între R. Moldova și România pentru integrarea europeană a republicii noastre împlinește 10 ani
Nicolae Negru // „Eu, Filimon Boghiu…”
1 MDL
1 EUR
19.86
1 USD
16.93
1 RON
3.90
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40


Inapoi














