Nicolae Negru // Cenzură, autocenzură, divergențe politice, aghitprop redivivus
5714
Semne diacritice
O sindrofie din afara Chișinăului, la care a luat parte nu demult o colegă, a degenerat într-un scandal, într-o ceartă monstruoasă dintre două surori cu simpatii politice opuse. Nimeni nu a reușit să le împace. Mi s-a întâmplat și mie să fiu martor și chiar participant al unor polemici aprinse, cu diferite ocazii festive, mai cu seamă în primii ani de democrație, când abia începeam să învățăm regulile conviețuirii în pluralism și ne angajam, imprudent, în confruntări politice și ideologice cu atât mai aprige și înverșunate, cu cât acestea se suprapuneau peste campaniile electorale de diferite niveluri. Fenomene similare se înregistrează pretutindeni, nu numai în fostele republici sovietice, presa scrie din când în când despre scandaluri, supărări, divorțuri și chiar recurs la violență fizică pe baza divergențelor de ordin politic și electoral.
La întrebarea „În ultimii patru ani, cât de mult au fost afectate relațiile dumneavoastră cu membrii familiei, din cauza diferențelor politice”, pusă de American National Election Study (ANES), în 2021, aproape șase la sută din respondenții americani au răspuns că „mult” sau „foarte mult”. (https://ifstudies.org/blog/are-american-families-really-being-torn-apart-by-politics) Din păcate, la noi nu se fac asemenea sondaje sau poate nu sunt date publicității, dar putem presupune că cifra celor afectați de conflicte politice nu e mai mică.
xxxx
Conflicte generate de viziuni politice și ideologice se produc nu numai în familii, ci și în celule sociale mai mari. Din acest unghi de vedere merită să fie privit și scandalul recent izbucnit la teatrul Luceafărul, din Chișinău, unde s-a montat un spectacol-document despre corupția locală, bazat pe mărturiile și opiniile mai multor cetățeni de-ai noștri. E un fel de aghitprop redivivus, modern, cu impact nu numai estetic, artistic, ci și ideologic, electoral, cu ținte politice concrete.
Fiindcă textul scenariului transgresa uneori liniile de implicare directă sau indirectă în campania electorală prezidențială și a referendumului din toamnă, conținând referiri la reformarea justiției, la procesul de evaluare a judecătorilor și procurorilor, la refugiații ucraineni și, implicit, la războiul ruso-ucrainean, în colectivul teatrului au apărut semințe de dezacord politic firesc cu regizorul-dramaturg David Schwartz, invitat de la București.
A îndrăznit să-și spună deschis punctul de vedere, citind scenariul, Stela Verebceanu, cunoscută scenografă. (Ca să știrbească întrucâtva încărcătura civică a demersului său, simpatizanții lui David Schwartz scot în evidență presupusa rudenie a ei cu Maia Sandu.) Mai mulți actori s-au expus pe marginea cazului în public abia după izbucnirea scandalului, declarându-se ultragiați de viziunile pro-rusești ale regizorului în legătură cu războiul început de Putin în Ucraina și în legătură cu războiul moldo-rus de pe Nistru, în 1992.
David Schwartz recunoaște, în cadrul unui interviu, că textul său inițial a conținut unele afirmații interpretabile din punct de vedere electoral, pe care le-a eliminat ulterior. Era vorba în special de opinia că prin campania vetting-ului s-ar „da la o parte oamenii bine pregătiți din sistem pentru a face loc celor obedienți față de partid”. Fiți de acord că, spusă de o „persoană proeuropeană”, prin intermediul unui spectacol montat de un regizor român, afirmația poate avea un impact electoral serios pentru partidul de guvernământ, e imposibil să reacționezi la ea doar ca la o mostră de „artă pură”. Spre onoarea regizorului, el a încercat să stingă conflictul apărut, dar emoțiile declanșate nu au mai putut fi stăpânite.
Exista și a rămas în text fraza îndreptată spre întreaga clasă politică, dar ricoșează în reputația Maiei Sandu, înscriindu-se perfect în una din tacticile propagandistice cele mai eficiente - inocularea ideii că toți politicienii „sunt o apă și-un pământ”, că cei de azi nu se deosebesc de cei de ieri: „Eu am încredere că actuala președintă nu este coruptă, nu se vede pe ea, însă dacă aș descoperi peste niște ani că de fapt a participat la acte de corupție, asta nu m-ar mai surprinde, pentru că am căpătat un fel de imunitate”.
Din partea unei persoane „proeuropene”, e o speculație nu prea elegantă, trebuie să recunoaștem, mai cu seamă că implică o candidată la președinție demonizată de Rusia. E cel puțin superfluu să concurezi cu Maria Zaharova în acest sens. Se vede că „imunitatea” a venit peste sensibilitate și, dacă nu am ști, din spusele autorului, că persoana respectivă e bine intenționată, am crede că îi poartă pică Maiei Sandu. Așa se declanșează emoțiile.
În concluzie, există temei să spunem că regizorul-dramaturg nu a fost suficient de atent să mențină o echidistanță necesară, să nu implice trupa teatrului în lupta electorală ce se dă în Republica Moldova pe viață și pe moarte, în contextul unui război hibrid ce-l duce Rusia împotriva Maiei Sandu și a guvernării actuale, în contextul unei bătălii geopolitice continentale la fel de dure, așa încât afectează sensul obișnuit al sintagmei „libertatea de exprimare” (chiar zilele trecute, UE a interzis difuzarea a trei publicații rusești).
Putem fi de acord cu ministrul Culturii, Sergiu Prodan: guvernării nu-i surâde deloc acest scandal. Citind textul publicat, nu găsim motive de cenzură, textul în ultima sa variantă nu vizează puterea din punct de vedere electoral, cu excepția momentului la care ne-am referit mai sus. Unii s-au grăbit să-i atribuie cenzura Maiei Sandu, spunând că ea s-ar fi temut de acest spectacol, fiindcă a eșuat în lupta cu corupția.
Nu este adevărat, Comisia Europeană spune altceva. Sau nu contează ce spune ea? Sigur, PAS nu a reușit pe cât a promis, pe cât a ridicat, din lipsă de experiență, ștacheta așteptărilor, dar totuși s-au făcut pași importanți în acest sens: a fost judecat, în sfârșit, după șase ani de amânări în a doua instanță, Ilan Șor, continuă procesul de verificare a judecătorilor și procurorilor, căci ei, nu președinta, vor trebui să dea verdictele pentru „rechinii” corupției. Se merge încet, pas cu pas, într-o direcție corectă. Nimeni nu a ajuns până aici cu reforma justiției. Dar scenariul spectacolului, deși bazat pe „opinii”, nu reflectă o asemenea opinie, ridicând întrebarea veridicității, a reprezentativității sale. E o carență, care, fiți de acord, e greu de explicat și provoacă emoții. Iar ușurința cu care s-a lovit în Maia Sandu denotă un zel propriu și idioților utili, și celor angajați. Moral, estetic, spectacolul nu are de câștigat nimic din aceasta, decât că dă satisfacție unor resentimente și tulbură apele destul de tulburi.
Cei care îi dau Maiei Sandu lecții de pluralism și libertate de exprimare invocă cu gravitate un misterios telefon al consilierei pe probleme de cultură, Angela Brașoveanu, către directorul artistic al teatrului, Slava Sambriș. Ultimul a replicat însă – și de ce nu l-am crede? – că a fost o discuție amicală, fără sugestii de cenzură. Cenzura putea să vină și din altă parte. În text se vorbește, printre altele, și despre privatizările dubioase de la teatrul „Luceafărul”, în spatele cărora s-ar afla un politician foarte influent acum câțiva ani. Sunt vizați și oameni de afaceri care pot interveni și influența decizii politice.
În același interviu, regizorul-dramaturg, împăciuitor, dar și nedumerit că a fost, în cele din urmă, cenzurat, cu toate că a ținut cont, judecând după text, de aproape toate observațiile Stelei Verebceanu, se referă, surprinzător, fără să fi fost întrebat, și la războiul din Ucraina, ceea ce, iarăși, ar părea să reflecte niște dispute imaginare cu actorii. Poziția sa e „una hotărât pacifistă, care condamnă crimele în masă care au loc, dar în același timp una, să zicem, materialistă, care încearcă să înțeleagă resorturile și cauzele adânci și complexe ale acestui război”. „Însă în niciun caz, absolut în niciun caz, nu cred în legitimitatea agresiunii Rusiei și nu vreau să argumentez sau să susțin în vreun fel nici războiul pe care îl duce această țară în Ucraina, nici provocările și propaganda pe care le desfășoară în Republica Moldova”, se jură David Schwartz. Ar fi fost interesant, totuși, să auzim despre „cauzele adânci și complexe” ale acestui război, dar el evită să ne ofere această ocazie.
Oricum, interdicția spectacolului ar fi justificată, din punctul nostru de vedere, doar dacă se adeverea că regizorul este într-adevăr un putinist camuflat, care nu condamnă războiul din Ucraina, nu cere retragerea armatei ruse, ci pledează pentru „pace” prin capitularea ucrainenilor. Așa cum în Occident au fost invitați să plece din instituțiile de cultură artiștii care au susținut războiul lui Putin, nici în Republica Moldova ei nu au dreptul să apară în fața spectatorilor. E o cenzură legală, admisă de Constituția noastră ce interzice propagarea războiului și a urii. În celelalte situații, spectacolul trebuie inclus în repertoriu și jucat cât mai repede. Numai astfel ne poate convinge directorul artistic că spectacolul nu a fost interzis.
13.08.2025
11:00
1714
Analistul Vladimir Socor, cel care a avut o contribuție SEMNIFICATIVĂ în neadmiterea semnării așa-zisului „Memorandum Kozak”, a MURIT la vârsta de 80 de ani
16.04.2025
14:43
2899
Nicolae Negru, despre vizita-fulger la Chișinău a secretarului general al NATO, Mark Rutte: „A vrut să afle cum se vede APĂRAREA Ucrainei din spatele ei. Mă miră că „pacifiștii” noștri nu au reacționat”
30.12.2024
09:11
59532
Nicolae Negru // Anul politic 2024, în câteva linii
27.12.2024
09:10
39621
Nicolae Negru // Maia Sandu, al doilea mandat
23.12.2024
09:14
22915
Nicolae Negru // Perspectiva unui PSDE „aurit”
20.12.2024
09:13
23158
Nicolae Negru // O carte ca eveniment politic
16.12.2024
09:14
23884
Nicolae Negru // Delirul imperial înainte de armistițiu?
13.12.2024
09:14
24192
Nicolae Negru // Transnistria, ca un cartof fierbinte (sau geamantan fără toartă) sau de ce nu era cazul să fie demis Guvernul
09.12.2024
09:12
24610
Nicolae Negru // Și Ilan Șor era pentru Georgescu
06.12.2024
09:13
24361
Nicolae Negru // Să salvăm România!
02.12.2024
09:11
24280
Nicolae Negru // Perspectiva României arată mai bine
29.11.2024
09:05
24239
Nicolae Negru // Bun pentru România, bun și pentru Republica Moldova, și viceversa
03.11.2025
23:33
311
Incident bizar pe râul Narva: navă rusească sub pavilion Wagner, ironizată de Estonia pe platforma X
03.11.2025
22:19
396
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
03.11.2025
21:33
308
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
03.11.2025
21:33
362
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
03.11.2025
21:25
405
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026
03.11.2025
21:18
399
Consilierul prezidențial Lazurca își exprimă îngrijorarea pentru muncitorii români de la Torre dei Conti din Roma
03.11.2025
20:31
397
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
20:23
634
Putin și regimul său, care săptămânal dă ,,lecții de democrație" R. Moldova, intenționează să rămână la putere până aproape de 100 de ani și să-i pregătească ,,tronul" fiului său
401
BERD își reafirmă angajamentul pentru susținerea fermierilor moldoveni și modernizarea agriculturii
03.11.2025
18:28
537
Maia Sandu discută la Bruxelles despre viitorul european al Moldovei, dar întâmpină obstacole din partea Ungariei în calea aderării la UE
03.11.2025
17:53
519
Regiunea Donețk sub presiunea avansului rusesc: Pokrovsk, punct strategic în pericol
03.11.2025
17:50
452
Directorii școlari din Moldova, în căutarea inspirației: Vizită în România pentru modele de leadership și transformare educațională
03.11.2025
17:05
471
Muncitor român prins sub ruinele Torre dei Conti în Roma: Două prăbușiri severe afectează turnul medieval aflat în renovare
03.11.2025
16:51
466
Forumul „AgroCunoștințe” deschide porțile pentru a reconecta fermierii cu inovația și cercetarea agricolă în Moldova
03.11.2025
15:59
469
Ministerul Energiei caută reprezentant al societății civile pentru Comisia de licitații în energie verde
03.11.2025
15:40
547
Moldova se apropie de integrarea în spațiul european de roaming: ce presupune etapa finală înainte de 2026
03.11.2025
15:28
462
Donații record pentru școlile din țară: peste 966 mii lei colectați prin platforma MPay
03.11.2025
14:50
606
Trupele ruse avansează în Pokrovsk și atacă obiective strategice ucrainene
03.11.2025
14:30
545
Ministerul Energiei lansează ghidul pentru instalarea centralelor fotovoltaice în Moldova: un pas important spre energie sustenabilă
03.11.2025
14:29
476
Maia Sandu în drum spre Bruxelles: întâlniri cheie pentru viitorul european al Republicii Moldova
03.11.2025
13:51
597
Maia Sandu, voce importantă la Summitul Euronews despre viitorul extinderii UE și progresul Republicii Moldova
03.11.2025
13:39
640
Rețineri de amploare într-un dosar de escrocherie prin investiții fictive: noi suspecți și probe confiscate
03.11.2025
13:29
511
Mihai Popșoi și omologul elvețian analizează reglementarea conflictului transnistrean în cadrul unei întâlniri bilaterale la UNESCO
03.11.2025
12:53
521
Virusurile: soluția inovatoare împotriva infecțiilor greu de tratat cu antibiotice?
03.11.2025
12:52
599
Eugen Osmochescu, noul lider al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, promite reforme mari pentru o economie modernă și sustenabilă în Moldova
Incident bizar pe râul Narva: navă rusească sub pavilion Wagner, ironizată de Estonia pe platforma X
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk


Inapoi


