Dosarele din arhiva cadastrală, deschise contra cost: ASP anunță un serviciu NOU pentru cetățenii R. Moldova


Cetățenii Republicii Moldova vor putea consulta și solicita copii de pe dosarele din arhiva cadastrală. Noile servicii cadastrale au fost lansate în regim de pilotare în cadrul centrelor multifuncționale din municipiile Chișinău și Bălți, dar și în orașul Râșcani, urmând ca în anul 2024 să fie extinse pe întreg teritoriul R. Moldova.
Potrivit Agenției Servicii Publice (ASP), cetățenii vor putea consulta dosarul tehnic al bunului imobil ce include planurile, elementele constructive, anul construcției, etc., dar și dosarul cadastral - contracte, decizii ale APL, titluri, încheieri/ hotărâri ale instanțelor de judecată, executorilor judecătorești etc.
Serviciul de consultare a dosarelor din arhiva cadastrală va putea fi solicitat de titularul de drepturi indicat în actele referitoare la bunul imobil sau participantul la tranzacţie sau reprezentantul acesteia, moştenitorul, potenţialul moştenitor sau reprezentantul acestuia, persoana cointeresată în baza încheierii instanţei de judecată, persoana căreia i s-a cesionat dreptul, care s-a subrogat în drepturi, soţul care are notată calitatea dreptului de bun comun al soţilor, creditorul ipotecar, lichidatorul, administratorul procesului de insolvabilitate, gestionarul clădirii, organele de drept și de control etc.
Potrivit CSP, după comandarea serviciului în cadrul Centrului Multifuncțional, solicitantul va fi contactat de către specialistul din cadrul Serviciului cadastral teritorial și se va conveni asupra zilei și orei comode pentru consultarea dosarului din arhivă.
Durata de timp oferită solicitantului pentru consultarea dosarului va varia de la 20 până la 60 de minute, în funcție de tipul bunului imobil și volumul dosarelor existente.
„Solicitantul, pe parcursul examinării dosarelor nu are dreptul să utilizeze mijloace de copiere pe suport magnetic, electronic, mijloace de fotocopiere, înregistrare video sau audio, dar va putea face notițe din document pe colile de hirtie care-i vor fi puse la dispoziție. Informațiile din dosarele cadastrale, de regulă, conțin date cu caracter personal. Astfel, la momentul comandării serviciului, cetățeanul va trebui să justifice necesitatea solicitării serviciului respectiv și să semneze o Declarație pe propria răspundere, precum că datele solicitate vor fi folosite doar în scopurile indicate. După examinarea dosarului, în caz de necesitate, solicitantul va putea solicita un alt serviciu – „Eliberarea copiilor de pe documentele din dosarul unui bun imobil”. Cererea se completează pe loc, plata pentru serviciu poate fi făcută prin Mpay sau la banca. Copia solicitată de pe documentul din arhiva cadastrala va putea fi ridicată doar de la sediul centru multifuncțional din raza de activitate al bunului imobil”, precizează ASP.
Serviciul „Consultarea documentelor din arhiva cadastrală” va fi prestat în termen de 3 zile și va costa 500 de lei pentru bunurile imobile cu destinație locativă - apartament, casă de locuit; sau 300 de lei pentru un teren fără construcții.
Serviciul „Eliberarea copiilor de pe documentele din dosarul unui bun imobil” prestat în termen de 3 zile va costa 140 de lei, iar în termen de o zi - 420 de lei.











































































