22:25:38 12.04.2021
 
Stiri

DOC // Parteneriat public-privat EȘUAT. Statul a pierdut mai multe IMOBILE din capitală, după ce partenerul privat le-a ÎNSTRĂINAT în favoarea altor firme. Încălcările depistate de Curtea de Conturi

Actualitate 08.04.2021 14:29 Vizualizări987 Autor: Ziarul National


DOC // Parteneriat public-privat EȘUAT. Statul a pierdut mai multe IMOBILE din capitală, după ce partenerul privat le-a ÎNSTRĂINAT în favoarea altor firme. Încălcările depistate de Curtea de Conturi

Autoritățile publice locale din Chișinău au pierdut mai multe imobile, după ce au fost inițiate parteneriate publice-private privind reabilitarea unor școli. Cel puțin, așa reiese dintr-un raport al Curții de Conturi a R. Moldova (CCRM), care a realizat un amplu audit privind parteneriatele publice-private încheiate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Academia de Științe a Moldovei, UAT municipiul Chișinău și entitățile din subordine, scrie www. timpul.md.

Potrivit materialului, prin decizia Consiliului Municipal Chișinău (CMC) nr.5/12 din 22 septembrie 2016, a fost inclus în calitate de obiect al parteneriatului public-privat proiectul privind „Reconstrucția capitală a edificiului școlii nr. 85 din str. Constantin Stamati, 10, mun. Chișinău”, cu păstrarea destinației obiectivului și fără dreptul de privatizare a acestuia (în beneficiul partenerului privat).

Condițiile de inițiere a parteneriatului public-privat au presupus darea în locațiune a complexului școlar, cu asigurarea de către potențialul investitor a lucrărilor de reparație capitală și a dotării corespunzătoare a elementelor de infrastructură ale acestuia. În calitate de plată pentru arendă, partenerul public a propus asigurarea investiției pentru executarea lucrărilor de reconstrucție a complexului preșcolar din mun. Chișinău, str. Nicolae Costin 63/3 (fosta grădiniță nr.166). CCRM a constat în raportul său că a fost o decizie incorectă.

Conform unui punct din studiul de fezabilitate, valoarea estimativă a investițiilor necesare pentru implementarea parteneriatului public-privat constituia 79,76 de milioane de lei.

În urma evaluării ofertelor parvenite pentru participarea la concursul de selectare a parteneriatului public-privat din 21 martie 2017, Comisia a stabilit că oferta „Asociației persoanelor juridice” este una avantajoasă, cu întrunirea condițiilor necesare, acumulând un punctaj de 458 de puncte. Prin urmare, oferta a fost desemnată câștigătoare parteneriatului public-privat. „Asociația persoanelor juridice” a fost formată din SRL „Guzun V.E.”, Asociația Obștească Instituția Privată de Învățământ Preșcolar „Grădina Secretă” și Gospodăria Țărănească „Moara lui Ion Guzun”. În calitate de fondator al SRL „Guzun V.E.” și Asociația Obștească Instituția Privată de Învățământ Preșcolar „Grădina Secretă”, se prezintă Valeriu Guzun.

Potrivit constatărilor auditorilor din cadrulCCRM, una din cerințele privind oferta financiară era ca ofertantul să demonstreze că are acces la/sau dispune de active lichide, negrevate, linii de credit și de alte mijloace financiare suficiente pentru a satisface investiția și fluxul de numerar operațional. Totuși, ofertanții nu au putut demonstra acest lucru.

În pofida circumstanțelor expuse, la data de 2 mai 2017 a fost încheiat Contractul de parteneriat public-privat: „Reabilitarea și reluarea activității complexului școlar din mun. Chișinău, str. Constantin Stamati 10”, între primarul general al municipiului Chișinău și SRL „Guzun V. E.”, reprezentând un contract de concesiune, în forma de reabilitare-operare-transfer. De altfel, contractul fost încheiat cu SRL „Guzun V. E.”, care nu a fost ales în calitate de câștigător al parteneriatului public-privat. Or, partener privat a fost aleasă „Asociația Persoanelor Juridice”, formată din trei SRL-uri, inclusiv „Guzun V.E.”, scrie sursa citată.

Mai mult, bunul public a fost transferat partenerului privat, care avea obligația de a-l reabilita, opera și întreține pentru o perioadă ce nu poate depăși 50 de ani. La expirarea contractului, bunul public „se transferă cu titlu gratuit partenerului public în stare bună, funcțional și liber de orice sarcină sau obligație”.

Prin urmare, companiei „Guzun V.E.” SRL i-au fost transmise în posesieComplexul preșcolar din mun. Chișinău, str. Nicolae Costin 63/3 (grădiniță nr.166), cu suprafața de 3918,9 mp (nr. cadastral 0100509168.01) și terenul cu suprafața totală de 1,1713 ha (nr. cadastral 0100509168.)

Totodată, i-au fost transmise în folosință și exploatare Complexul școlar Stamati (Școala medie nr.85 din str. Constantin Stamati nr.10) din 25.05.2017, construcții cu suprafața totală de 4401,4 m2 (nr. cadastral 0100417.604.01 și 0100417.604.02) și terenul cu suprafața de 1,326 ha (nr. cadastral 0100417604).

Ulterior,compania „Guzun V.E.” SRL, a înregistrat la Agenția Servicii Publice,ca proprietate privată două imobile (construcții de învățământ și educație) cu numerele cadastrale 0100417.604.06 (1101,2 m2) și 0100417.604.07 (778,5 m2), situate/construite pe terenul public transmis în cadrul parteneriatului public-privat. Ca temei pentru înregistrarea acestor bunuri s-au indicat: Contractul de Parteneriat public-privat din 2 mai 2017, Decizia nr.5/3 din 10 decembrie 2019, procesul verbal nr.07/1 din 19 aprilie 2019, autorizația de construcție nr.552-c/19 din 17.10.2019.

Reieșind din cele expuse, Valeriu Guzun, a înregistrat dreptul de proprietateprivată a companiei „Guzun. V. E.” SRL asupra imobilelor menționate, construite pe teren proprietate publică a municipiului Chișinău. S-a întâmplat acest lucru în condițiile în care dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile enunțate urmasă fie înregistrat ca proprietate publică, cu notarea dreptului de folosință de cătrepartenerul privat SRL „Guzun V.E.”, pe perioada parteneriatului public-privat.

Dobândind dreptul de proprietate asupra imobilelor enunțate, compania „Guzun. V. E.” SRL a înstrăinat bunul imobil în anul 2020 companiei SRL „Green Construct Com”, iar ulterior Instituției Private Liceul „Da Vinci”, fără o notificare în favoarea partenerului public.

„Reieșind din cele expuse, conform raportului CCRM, Valeriu Guzun a prejudiciat statul, inclusiv prin dobândirea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile sus prenotate, ignorând și încălcând fraudulos normele legale, fapt ce conduce la pierderea dreptului de proprietate a statului asupra terenului pe care se află clădirile nou construite, atribuite în mod samovolnic în proprietate companiei „Guzun. V.E.” SRL”, se arată în materialul publicat de timpul.md.

Mai mult ca atât, prin atribuirea ilegală în proprietate privată companiei „Guzun V.E.” SRL a bunurilor imobile situate pe terenul aferent clădirilor de învățământ și educație, s-a urmărit deposedarea de drepturile de proprietate a statului asupra acestui teren, conchide sursa citată.

Materialul integral AICI.

Prietenii tăi merită să știe ASTA!


Comentarii
României îi pasă
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
12.04.2021 09:09 Nicolae Negru Nicolae Negru // Putin și Cehov

09.04.2021 09:19 Nicolae Negru Nicolae Negru // Unionismul și echili...

05.04.2021 09:23 Nicolae Negru Nicolae Negru // Fața adevărată a Mai...

Meteo in Moldova
Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Credeți că în prezent există circumstanțe pentru dizolvarea Parlamentului R. Moldova, după eșuarea a două tentative de a învesti Guvernul?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2021. Toate drepturile sunt rezervate

Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md