05:42:01 04.05.2024
Stiri

BACALAUREAT // Examene cu handicap

Social 21.06.2014 11:00 Vizualizări4667 Autor: Tatiana Scutaru
BACALAUREAT // Examene cu handicap Sursa: gazetadesud.md


Dificultăți // O elevă cu dizabilități care susține examenele de Bacalaureat în acest an nu a primit permisiunea de la Ministerul Educației de a scrie testele acasă

Ludmila Barancean, o tânără din satul Balatina, raionul Glodeni, este una dintre candidații cu dizabilități de la BAC. Ludmila, care a suferit un ictus cerebral, are gradul I de invaliditate, iar cererea ei de a susține examenul acasă a fost respinsă de către Comisia Națională de Examene. I s-a permis, totuși, să scrie cu o oră mai mult decât ceilalți candidați și să aibă alături, pentru orice eventualitate, un cadru didactic de sprijin. Însă, decizia aceasta a fost luată după anumite „recomandări” făcute de un avocat parlamentar. Cu toate că i s-au creat anumite condiții, efortul pe care îl depune fata pentru a da testele este imens. Pentru a ajunge de dimineață la centrul de examinare, Ludmila plătește un taxi, în care poate călători și își poate întinde piciorul încă inert complet. Mama fetei spune că aceasta nu este pregătită psihologic pentru un asemenea stres și s-ar fi simțit mai bine la ea acasă, însă familia „a închis ochii și a acceptat tot”, numai ca fata să își vadă realizat cel mai mare vis – să dea BAC-ul.

Ministerul Educației face incluziune până la capăt

Atunci când cazul Ludmilei a ajuns la urechile avocaților parlamentari, ministerul a emis un comunicat în care explică decizia Comisiei. În text se face trimitere la metodologia de organizare a examenelor de care se conduce comisia. „La cererea candidatului sau a părinților, examenele se organizează la locul unde se află el, în baza unui document medical și caracteristicilor date de instituția de învățământ”, se arată în comunicat. Cât privește cazul Ludmilei, ministerul are o explicație simplă. „Această decizie a fost luată, deoarece candidatul respectiv a frecventat instituția de învățământ și nu a beneficiat de instruire la domiciliu”. Ministerul nu a precizat câte cazuri similare au mai fost înregistrate în republică, însă a specificat că în toate situațiile „s-a oferit câte o oră suplimentară pentru scrierea lucrărilor de Bacalaureat” acestor candidați. Astfel, autoritățile vor ca elevii cu nevoi speciale să fie incluși până la capăt în rândul celorlalți copii nu doar în zilele obișnuite, ci și la examenele de capacitate.

Metodologia de organizare a BAC 2014, „ambiguă”

Potrivit ombudsmanului Tudor Lazăr, metodologia de organizare a examenelor este foarte neclară atunci când se referă la elevii cu dizabilități. „Nu este concret indicat ce înseamnă „persoană imobilizată”. Se vorbește foarte ambiguu”, crede acesta. „Este discriminatoriu să nu constitui niște comisii speciale de BAC atunci când este nevoie. Este o situație alarmantă. Fetița aceasta a studiat și a fost acceptată să susțină examenele. Când a înțeles că nu va putea merge o distanță de 30 de km, a cerut să le susțină acasă, iar Ministerul Educației a refuzat, pentru că, după metodologia de susținere a examenelor, facilitatea o pot avea doar cei „imobilizați”, iar ea este doar parțial imobilizată”, explică Tudor Lazăr. La rândul ei, mama spune că Ludmila nu a cerut instruire la domiciliu tocmai pentru a face mai multă mișcare și a fi printre elevi, iar examenele le-a cerut acasă pentru a se simți mai comod.

Ce nu știe Ministerul Educației

Ludmila a suferit un ictus cerebral trei ani în urmă, când era elevă în clasa a XII-a și urma să susțină BAC-ul. A rămas paralizată de sus în jos pe toată partea dreaptă a corpului. Boala i-a încremenit corpul, însă nu și visul: de a-și finaliza studiile și a deveni studentă la ASEM. Nu se putea mișca și nici vorbi, iar pentru a da examenele a învățat să scrie din nou, de data aceasta cu mâna stângă. I-au luat trei ani ca să se reabiliteze, iar acum, la 22 de ani, este candidată la BAC. Pentru ca să fie suficient de bună pentru asta, mama ei, care muncea în Italia, a adus-o din Glodeni la Chișinău, unde Ludmila a făcut reabilitare fizică și intelectuală intensivă. A învățat din nou literele și arta vorbirii, a început să își amintească ce studiase timp de 12 ani la școală și a făcut progrese. A luat viața de la zero – a mers și la școală, și la logopezi. Chiar dacă a fost destul de pregătită intelectual, fizicul se reabilitează mai greu. „Ne târâm, iată cum ne deplasăm. Șchiopătează, iar mâna îi cade, grea, în jos. Ca a unui om paralizat, închipuiți-vă”, ne povestește mama acesteia, Angela.

800 de lei pentru taxi

„Fiecare caz trebuie studiat în parte”, crede mama. „Fetei i-a fost afectat jumătate de creier, e un caz particular, care trebuia să fie studiat mai profund. M-aș fi bucurat să vină cineva de la Ministerul Educației să o vadă pe Ludmila. Nu am fost mulțumiți de această decizie, pentru că ei au decis, neștiind care este realitatea, iar pe mine m-a durut. Nu au avut idee despre situația reală. Ea stă cu mare greu așezată și are nevoie de pauze dese ca să se odihnească”, afirmă Angela Barancean. Cu toate că e tristă, mama fetei spune că e mulțumită „măcar și cu asta”, de dragul fetei. „Vă spun cinstit, am închis ochii la multe lucruri, numai pentru că ea își dorește atât de mult să susțină BAC-ul. Sunt mulțumită că măcar un asistent ne-au dat”, zice mama. De dragul Ludmilei, a plătit un taxi care să o ducă și aducă, un automobil în care fata să se poată întinde, pentru că nu este încă recuperată definitiv. A plătit până acum 400 de lei șoferului, iar alți 400 îi va da pentru celelalte două ieșiri din sat până în centrul raional.

„Nu e problema fetei, ci a statului”

Angela Barancean mai spune că indemnizația fetei, de 140 de lei, este fix cât „negrul de sub unghie” pentru bugetul familiei. Părerea mamei e susținută și de Igor Mereacre, președintele Asociației „Motivație”, și el în scaunul rulant de 23 de ani. Acesta consideră că, dacă acea comisie a decis ca fata să fie integrată și la examene în fluxul elevilor, atunci să se facă asta până la capăt. „Trebuia măcar să i se asigure transportul, pentru că uneori părinții nici nu au resurse financiare pentru asta. Altfel, incluziunea asta cade tot pe umerii persoanei cu dizabilități”, crede Mereacre. „Nu este o situație normală. Comisia, dacă a insistat ca eleva să vină la centrul unde se susține BAC-ul, atunci trebuia să găsească și modalități ca ea să ajungă acolo”, mai zice Mereacre. „Nu este problema fetei sau a familiei ei, ci a statului. Trebuiau găsite modalități”, concluzionează Igor Mereacre.

Igor Grosu, viceministrul Educației

În majoritatea cazurilor care vizează persoanele cu dizabilități, candidate la examenele de Bacalaureat, dosarele sunt incomplete. Toți managerii de instituții care au admis greșeli la completarea acestor dosare vor fi sancționați. Pe viitor ne gândim să instituim un centru comun în care toate persoanele cu nevoi speciale să poată susține examenele, așa cum s-a procedat anul acesta cu candidații cu deficiențe de văz.


Stiri relevante

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
03.05.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Să nu ne deprindem, ...

29.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Avatarul Partidului Șor

26.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ion Chicu în fața is...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md