17:48:07 24.04.2024
Stiri

„Air Moldova”, în pragul FALIMENTULUI

Economie 27.04.2014 11:06 Vizualizări4156 Autor: Stela Mihailovici


„Air Moldova”, în pragul FALIMENTULUI airwaysmag.com

DATORII // Unicul transportator aerian de stat din R. Moldova a fost obligat de Curtea Supremă de Justiție să achite Aeroportului Internațional Chișinău zeci de milioane de lei pentru serviciile contractate în ultimii trei ani

Una dintre cele mai mari întreprinderi de stat, compania „Air Moldova”, ar putea intra în faliment, după ce ani la rând a generat pierderi de zeci de milioane de lei. Instituția a ajuns să nu-și mai onoreze obligațiile față de Întreprinderea de stat „Aeroportul Internațional Chișinău”, datoriile pentru deservire depășind suma de 80 de milioane de lei. Aeroportul încearcă să-și recupereze banii prin judecată, iar magistrații i-au dat dreptate.

Acum câțiva ani, conducerea „Air Moldova” declara că-și va concentra forțele pe activităţi de modernizare a flotei și extindere a gamei de servicii pentru a atrage cât mai mulți clienți și a depăși situația de criză în care s-a pomenit. Cu mare fast a fost inaugurată, în aprilie 2013, o nouă aeronavă de model „Embraer 190 Jet”, doar că achiziția a înfundat compania în datorii și mai mari. „Air Moldova” a încălcat toate acordurile încheiate cu „Aeroportul Internațional Chișinău” căruia nu i-a mai plătit taxele de deservire, banii fiind direcționați în alte scopuri.

Decizie irevocabilă la CSJ

Pentru a-și recupera zecile de milioane, aeroportul a apelat la instanțele de judecată. Instituția s-a plâns magistraților că „Air Moldova” nu a plătit taxele pentru decolare/aterizare, securitatea aeronautică, deservirea pasagerilor în terminalul aeroportului și prelucrarea încărcăturii şi poştei pe peronul aeroportului, în total acumulându-se datorii de peste 17 milioane de lei. Potrivit unui acord semnat de cele două instituții, „Air Moldova” trebuia să achite aceste servicii în cel mult 30 de zile de la primirea facturilor. În perioada noiembrie 2012 - aprilie 2013 nu s-a plătit nici taxa pentru modernizarea aeroportului, datoria ajungând la 11 milioane de lei. Deși era vorba doar de câteva zeci de mii de lei, au rămas neplătite și taxele pentru parcarea aeronavelor sau poluarea peronului. Toate aceste datorii s-au adunat la „păcatele” mai vechi pe care le avea „Air Moldova” și suma a devenit una fabuloasă. „Conform actelor de verificare privind efectuarea decontărilor reciproce la data de 20 mai 2013, ÎS „Air Moldova” a recunoscut datoria debitoare vizavi de ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” în sumă totală de 83 891 008 lei”, se spune în decizia de judecată emisă de Curtea Supremă de Justiție pe 12 martie curent. Transportatorul aerian a fost obligat să achite o parte din datorii și penalități pentru fiecare zi de întârziere.

„E ceva obișnuit”

Reprezentanții companiei „Air Moldova” apreciază situația drept una „normală” și promit să rezolve problema. „Nu văd motive să ne facem griji. Este o situație obișnuită, datoriile nu sunt dubioase și au acoperire financiară. Ele sunt față de o altă instituție de stat și nu față de o companie privată. Ne vom înțelege. Va fi stabilit un grafic de eșalonare și se vor plăti datoriile. Decizia CSJ nu se cere a fi executată imediat”, spune optimist Valentin Vdovîi, șeful Departamentului juridic al „Air Moldova”. Acesta nu a putut motiva de ce aeroportul s-a adresat în judecată, odată ce ar exista o înțelegere amiabilă între cele două instituții. „Este dreptul lor, dar nu a fost decât o cheltuială în plus. Noi recunoaștem datoria și nu este atât de mare, încât să afecteze activitatea aeroportului”, adaugă Valentin Vdovîi. Tot el a explicat cum de s-a ajuns la acumularea unor asemenea datorii. „Activitatea de producere nu este întotdeauna profitabilă. Există riscuri. Am făcut achiziții scumpe. Am procurat o aeronavă nouă. Altele s-au defectat, iar reparația este costisitoare. Se iau decizii importante încotro să fie gestionați banii”, punctează juristul.

Consiliul de Administrare nu știe nimic

Chiar dacă există câteva procese de judecată și datorii fabuloase, Consiliul de Administrare al „Air Moldova” nu a ajuns să discute acest subiect la ultimele sale întruniri. Unii membri din Consiliu aud în premieră despre datorii. „Nu îmi amintesc să fi discutat acest subiect la ședințe”, afirmă Iurie Eremia, consilierul ministrului Economiei, delegat în Consiliul de Administrare al „Air Moldova”. „Nu am vorbit despre asta, dar eu am participat doar la trei ședințe de la finele anului trecut”, spune un alt membru al Consiliului, Sergiu Mârzac, reprezentant al Autorităţii Aeronautice Civile. Și actualul viceministru al Finanțelor, Ștefan Creangă, a rămas uimit când i-am vorbit despre datorii de 80 de milioane de lei. „Oho! N-am discutat acest subiect la Consiliu. Chiar o să mă interesez”, promite Creangă.

Conducerea aeroportului a luat apă în gură

Conducerea Aeroportului Internațional Chișinău a refuzat să explice de ce încearcă să-și recupereze banii prin instanțele de judecată, odată ce „Air Moldova” își recunoaște toate datoriile. Instituția ar putea cere executarea silită, după ce CSJ i-a dat dreptate și l-a obligat pe transportatorul aerian să-i întoarcă banii. În asemenea condiții, falimentul „Air Moldova” ar deveni realitate.

„Legal, trebuie anunțat falimentul”

Ministrul Economiei, Valeriu Lazăr, recunoaște că activitatea companiei aeriene este menținută artificial în ultimii ani, doar pentru a proteja cetățenii care nu prea au alternativă să apeleze la serviciile altui transportator. Pe moment, companiei „Air Moldova” îi revine circa 50% din fluxul aerian de pasageri, înregistrat pe piaţa moldovenească, instituția operând zboruri regulate spre 21 de destinaţii. „Datorii există de mai mulți ani și ele cresc. Conform legii, ar trebui să inițiem procedura de faliment, dar nu vrem să punem în pericol compania. Ea deservește foarte mulți consumatori și nu ne putem permite acest lux. Sperăm că, în măsura în care „Air Moldova” va lucra mai bine, gradual se vor achita banii”, a declarat Valeriu Lazăr. Oficialul a precizat că datoria a rămas față de întreprinderea de stat „Aeroportul Internațional Chișinău” și nu a fost transmisă către compania „Avia Invest” care a luat în concesiune aeroportul pentru 49 de ani.

Rămâne în lista de privatizări

Compania „Air Moldova” a fost inclusă pe lista privatizărilor și trebuia să fie scoasă la vânzare în anul curent, contra unei sume de718 milioane de lei. Guvernul urma să apeleze la ajutorul unor consultanți internaționali care să găsească investitori, dar procesul a fost amânat. „Acum, nu putem asigura procedura de privatizare așa cum ne-am dorit, dar „Air Moldova” rămâne pe agenda privatizării pentru anul viitor”, afirmă Lazăr.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md