ABUZUL emoțional la copii, DISCUTAT în grădinițe. Cum au REACȚIONAT micuții


LECȚIE // Conducătorii a 37 de instituții preșcolare din sectorul Râșcani al capitalei au învățat care sunt modalitățile de prevenire și evaluare a abuzului emoțional la copii
Ce pot face atunci când au o problemă sau îi doare ceva, cu cine pot să vorbească, ce să facă atunci când mama nu este lângă ei, cum să-și alunge frica și cum pot să-și exprime emoțiile, asta ne-au demonstrat, ieri, preșcolarii de la grădinița nr.160 „Dumbrăvioara” din Chișinău, prin intermediul mai multor jocuri distractive, teatru și dans. Activitățile micuților au fost urmărite și analizate de mai mulți conducători de grădinițe, educatori și psihologi.
„Păianjenul are venin, acul înțeapă”
Micuții din grupa nr.2 ne-au prezentat prognoza meteo, după care, de pe cele patru mese care reprezentau câte o emoție, și anume „Fericire”, „Teamă”, „Furie”, „Frumusețe”, copiii și-au ales câte un cartonaș pe care era imaginea uneia dintre emoții. În funcție de starea de spirit, dar și emoția aleasă, micuții au fost împărțiți în patru echipe și au participat la câte un joc tematic.
Echipa „fericită” a construit o căsuță a fericirii, echipa care reprezenta frumusețea a analizat drumul și obstacolele pe care le parcurgea un copil până a ajunge la grădiniță, micuții din echipa cu emoția de teamă au modelat câte un obiect care le provoacă frică, iar echipa celor „furioși” ne-a explicat de ce moșul este furios pe cocoș, de ce ursul este supărat pe vulpe sau de ce lupul era furios pe unul dintre cei trei purceluși.
„Am modelat un păianjen, pentru că ei au venin și poți să mori”, ne explică un băiețel, „iar eu am modelat un ac, căci el înțeapă”, ne spune o micuță. „Lupul este furios, deoarece purcelușul cel mic nu a vrut să-l asculte”, ne mai zice o fetiță. „Dacă am o problemă, îi spun mamei sau doamnei educatoare”, continuă un băiețel.
„Copiii trebuie să-și exprime corect emoțiile”
În primul exemplu de joc metodologic, copilașii au analizat drumul spre casă al unui băiețel, care era nevoit să treacă mai multe obstacole. Scopul jocului a fost să-i informeze pe copii că nu trebuie să meargă singuri afară, pentru a preveni potențialele abuzuri, să nu accepte invitații ale persoanelor străine etc.
După exerciții, psihologul Livia Mărgineanu a precizat că toți copiii trebuie să-și conștientizeze emoțiile și să și le poată exprima corect.
Într-un alt joc, copilașii au trebuit să identifice fricile pe care le au și le-au modelat din plastilină. Apoi, copilașii au adunat toate creațiile modelate și le-au aruncat, pentru a scăpa de toate temerile.
„Vrem să identificăm care sunt semnele abuzului, în special ale abuzului emoțional. Au fost organizate activități, în special cu copiii, pentru ca managerii de grădinițe să vadă pe viu cum pot fi gestionate emoțiile, pentru a preveni pe viitor urmările negative”, a precizat psihologul Livia Mărgineanu.
Cauzele fricii la copii și părinții lor
În urma unui studiu realizat de către psihologi în cadrul grădiniței nr.160, s-a constatat că diferența dintre fricile pe care le trăiesc copiii și cele pe care le au părinții este una foarte mare. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 63 de copii cu vârstele cuprinse între 4 și 6 ani, dar au fost intervievați și părinții acestora.
„La această vârstă, este normal să fie o intensificare a fricii pe care o trăiesc copiii. De asemenea, am vrut să identificăm și cauzele fricii și am obținut că, din 63 de copii ai căror părinți au fost interogați, practic 52% dintre părinți au un control ridicat asupra copiilor, 20% de copii primesc însărcinări insuficiente, 33% au prea multe interziceri, 38% sunt copii ai căror părinți sunt insuficient de severi, ceea ce nu dezvoltă siguranța pentru copii, 45% dintre părinți nu au încredere în stilul lor de educație, iar 17% dintre părinți au fobia pierderii copilului. Ca o recomandare pentru grădiniță ar fi organizarea ședințelor cu părinții, căci emoțiile copiilor sunt cumulate dintre emoțiile din familie și cele de la grădiniță”, ne explică psihologul Natalia Rotaru - Sârbu.
„Este un curs de care aveam nevoie”
În cea de-a doua parte a seminarului, managerii de grădinițe au avut parte de un curs teoretico-practic, în cadrul căruia au fost identificate și discutate toate tipurile de abuz, modalitățile de chestionare a unui copil abuzat, dar și modalități de evitare a unui abuz. Conducătorii instituțiilor preșcolare s-au arătat interesați de subiect și au manifestat un interes sporit vizavi de această temă.
„Anul acesta am avut mai multe întruniri metodice, dar pentru prima dată a fost organizat un astfel de seminar teoretico-practic de care cu adevărat aveam nevoie. Prin forma și conținutul seminarului ne activizăm și noi la proiecte mai interesante, obiective pe care trebuie să le realizăm pe parcursul lucrului. Sper că acest seminar ne va fi ca un suport practic în activitatea noastră. Ni s-au oferit și materiale didactice. Cred că le vom afișa în grădiniță și le vom multiplica și pentru părinți, iar noi ne vom îndeplini misiunea de a preveni abuzul emoțional și fizic”, ne-a spus Zinaida Hapco, director la Grădinița Nr.56 din Chișinău.
Încântată a fost și doamna Veronica Rață, care a precizat că va implementa aceste activități în instituția pe care o conduce. „Mi se pare extraordinar. Chiar de la primele activități am fost impresionată. Acest seminar va fi foarte util pentru noi, urmează să facem activități asemănătoare, vom instrui cadrele didactice”, a precizat dumneaei.
„Un copil își poate controla emoțiile, dacă și le poate recunoaște”
Directorul Grădiniței nr.160 „Dumbrăvioara”, Lilia Spânu, a precizat că seminarul este axat în special pe învățarea emoțiilor și evitarea abuzului față de copii. „Dacă un copil știe să-și recunoască emoțiile, să vorbească despre ele, atunci el știe și să-și regleze comportamentul. Această temă este foarte actuală și ne-am axat în special pe abuz. Am organizat cu părinții și cadrele didactice diferite activități despre ce este un abuz, cum se manifestă și cum poate fi prevenit. În grădiniță vorbim în special de abuzul emoțional. Lucrăm pentru ca micuțiii să-și poată valoriza respectul de sine”, a declarat Lilia Spânu.
În același timp, Tatiana Bostan, specialist principal în cadrul Direcției Generale Educație, Tineret și Sport, responsabil pentru instituțiile preșcolare din sectorul Râșcani al municipiului Chișinău, a constatat că în grădinița nr.160 sunt respectate toate actele normative vizavi de tema abuzului.
„În urma evaluărilor pe care le facem, am constatat că în această grădiniță este bine pusă la punct respectarea actelor normative la acest capitol și am decis să extindem această experiență și pentru celelalte instituții preșcolare din sectorul Râșcani. Directorii sunt foarte deschiși pentru tot ce este nou și benefic copiilor și cadrelor didactice pe care le dirijează dumnealor”, a precizat Tatiana Bostan.
Astfel de cursuri sunt organizate deja al treilea an consecutiv. Aceste seminare se desfășoară în toate sectoarele municipiului Chișinău, în baza planului de activitate al Direcției Generale Educație, Tineret și Sport.
În grădinița nr.160 „Dumbrăvioara” sunt înscriși 460 de copii în 14 grupe.











































































