Un deputat de la Chișinău dă ALARMA: „În patru-cinci ani, Nistrul ar putea să SECE din cauza ucrainenilor. Novodnestrovsk reprezintă și o pârghie de ȘANTAJ politic din partea Kievului. Vor să obțină mai multe CEDĂRI din partea Chișinăului”


Deputatul Platformei „DA”, Chiril Moțpan, susține că râul Nistru, care asigură alimentarea cu apă potabilă a 8 000 000 de cetățeni din R. Moldova și Ucraina, poate să sece în următorii patru-cinci din cauza autorităților ucrainene. Moțpan propune crearea unei Comisii parlamentare, care să vină cu soluții pentru „stoparea catastrofei” și anunță că va pune acest subiect pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate (CSS).
„Voi cere ca subiectul legat de hidrocentrala Novodnestrovosk, proiectată și construită în anii 1980, să fie pus pe ordinea de zi a CSS. Scopul inițial al hidrocentralei era să asigure cu energie electrică, împărțită egal, cele două republici. Însă, după destrămarea URSS, hidrocentrala nu a mai fost dată în exploatare. În 2014, Ucraina a instalat pe barajul hidrocentralei Novodnestrovsk (jumătate din baraj este a R. Moldova), fără să consulte partea moldovenească, patru turbine pentru producerea energiei electrice. Urma să mai instaleze încă trei. Acest fapt pune în pericol securitatea ecologică a R. Moldova. Pentru a proteja râul Nistru și ecosistemul acestuia, este necesar ca hidrocentrala să permită curgerea unui anumit flux minim de apă. Însă, pentru funcționarea turbinelor respective, fluxul de apă al râului este redus simțitor, fiind astăzi sub minimumul necesar și riscând o catastrofă ecologică. Riscăm inclusiv alimentarea cu apă potabilă atât a municipiului Chișinău, cât și a altor localități, inclusiv a orașului Odesa, care se alimentează tot din fluviul Nistru”, a explicat astăzi Moțpan, în cadrul unui briefing de presă.
Făcând trimitere la experții din domeniu, Moțpan a precizat că timp de patru-cinci ani râul Nistru poate să sece, iar în al șaselea sau al șaptelea an - să se producă inundații masive în sudul R. Moldova.
„Există și probleme de ordin legal: jumătate din barajul hidrocentralei este amplasat pe teritoriul R. Moldova, iar demarcarea hotarului dintre Moldova și Ucraina pe porțiunea Novodnestrovsk nu este stabilită nici până acum. Lacul de acumulare al hidrocentralei, construit exclusiv din banii alocați de RSSM, este amplasat pe teritoriul Ucrainei, dar a fost destinat și pentru irigarea pământului din raioanele de nord ale R. Moldova. Situația impunea negocieri urgente cu Ucraina, care trebuiau făcute în cunoștință de cauză”, a menționat deputatul.
Sursa citată a dezvăluit că, acum câțiva ani, angajații Serviciului de Informații și Securitate (SIS) au obținut pe cale operativă, de la Moscova, în original, un pachet de documente privind hidrocentrala Novodnestrovsk, datând din anii 1985-1987.
„Este vorba de proiectul tehnic al hidrocentralei; parametrii tehnici privind utilizarea hidrocentralei; planul hidrocentralei, cu harta topografică; estimarea fluxului necesar de apă pe râul Nistru; informația privind contribuția financiară a RSSM la construcția hidrocentralei. Informația respectivă a fost prezentată Guvernului R. Moldova, care, la acea dată, a decis să includă doi experți SIS în grupul de negociere și în procesul de negocieri. Ținând cont de vectorul de integrare europeană asumat atunci atât de Ucraina, cât și de R. Moldova, precum și de faptul că ambele părți erau într-o relație tensionată cu Federația Rusă, SIS a propus la acel moment ca negocierile în această chestiune să fie mediate de Uniunea Europeană, fără implicarea Federației Ruse. Moldova a reușit astfel să obțină monitorizarea de către UE a felului în care partea ucraineană exploatează râul Nistru”, spune acesta.
Pe timpul când deținea mandatul de președinte, Igor Dodon și structurile subordonate lui și-au dorit să obțină în mod oficial din partea Federației Ruse documentele tehnice privind hidrocentrala, care fuseseră obținute deja de SIS, pe cale operativă.
„Probabil, ar fi dorit să impresioneze partea ucraineană prezentându-le drept documente primite oficial, etalând, astfel, sprijinul pe care îl aveau din Rusia. Sarcina de a obține oficial aceste documente de la conducerea Institutului Hidroproiect al Federației Ruse i-a fost propusă Ambasadei de la Moscova, prin intermediul reprezentantului SIS. Ca de obicei, Dodon era gata să promită orice în numele profitului imediat, dar care ar fi fost în detrimentul securității naționale și energetice a R. Moldova. Până în prezent, nu există transparență cu privire la procedurile, discuțiile și așteptările părților. Știm doar că, potrivit experților în domeniul energetic, Nistrul nu este un fluviu cu un volum potențial de apă care ar putea fi utilizat la justa valoare pentru producerea curentului electric.
Novodnestrovsk este o afacere financiară cu impact ecologic pentru ambele state, în care sunt implicate mediile și mogulii ucraineni pe domeniul energetic, care trec de la o guvernare la alta în Ucraina, dar reprezintă și o pârghie de șantaj politic pentru Moldova din partea Kievului pe domeniul de negocieri privind instalarea controlului la frontiera moldo-ucraineană pe segmentul transnistrean, pentru a ne impune și la mai multe cedări. Acest lucru a fost spus neoficial și voalat de reprezentanții Serviciului de grăniceri al Ucrainei în dialog cu omologii din Moldova. Crearea Comisiei parlamentare pe acest subiect sper să ofere soluții pentru prevenirea catastrofei”, a conchis Moțpan.











































































