Ministrul Educației Dan Perciun și Senatul ASEM discută despre viitorul învățământului superior: reforme și investiții strategice


La Academia de Studii Economice din Moldova, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a prezentat reformele și investițiile efectuate în învățământul superior între 2021 și 2025, precum și direcțiile strategice de viitor ale acestuia.
Discuțiile au avut în prim-plan consolidarea calității educației și susținerea cadrelor didactice. Totodată s-a discutat despre valorificarea digitalizării și adaptarea programelor de studii la cerințele pieței muncii.
„Astăzi am avut un dialog deschis, care continuă firesc discuțiile inițiate în cadrul Săptămânii Educației. Fiind un sistem educațional de dimensiuni mici, este cu atât mai important să ne aliniem viziunile, atât la nivelul Ministerului Educației și Cercetării, cât și în cadrul instituțiilor universitare, precum ASEM. Avem atât realizări, cât și provocări, iar pentru a transforma aspirațiile mediului academic în realitate, este esențial să le discutăm împreună și să acționăm coordonat”, a menționat ministrul Dan Perciun.
El a precizat că, în perioada 2021–2025, ASEM a primit aproximativ 300 de milioane de lei din bugetul de stat. Această sumă include finanțarea standard și compensatorie, bursele studenților și întreținerea căminelor. În anul 2025, instituția a beneficiat de peste 75 de milioane de lei, o creștere semnificativă față de 2021, când finanțarea a fost de 45 de milioane de lei.
În aceeași perioadă, ASEM a participat la modernizarea învățământului superior, implementând finanțarea bazată pe performanță, digitalizând procesele prin platforma e-Admitere și diversificând oferta educațională. Accentul a fost pus pe integrarea specialităților cerute pe piața muncii și atragerea fondurilor externe, extinzând Proiectul „Învățământul Superior în Moldova”, susținut de Banca Mondială.
Ministrul a subliniat că provocările sistemului, precum scăderea demografică, urbanizarea rapidă sau exploatarea necontrolată a inteligenței artificiale, necesită adaptări constante ale politicilor educaționale și implicarea tuturor actorilor din domeniul academic.
Membrii Senatului ASEM au apreciat dialogul constructiv și suportul oferit de către Minister, exprimând dorința de a se implica activ în implementarea reformelor, cu focus pe integritatea academică, internaționalizarea studiilor și dezvoltarea profesională a cadrelor didactice.









































































