INTERVIU // George Volceanov, unul dintre cei mai apreciați traducători români ai momentului: „Afilierea Republicii Moldova la circuitul european al festivalurilor Shakespeare este o formă de integrare europeană”
1928
Foto: Simion Buia
George Volceanov: „Am îndrăznit să-i propun domnului Sergiu Prodan, ministrul Culturii, să-și imagineze o ediție viitoare organizată de un consorțiu de două-trei teatre. Dacă vrem să ne unim cu Europa, să fim, în primul rând, uniți între noi”
Irina Nechit: Rețeaua europeană a festivalurilor Shakespeare a fost înființată în martie 2010. Începând cu octombrie 2024, intră și Chișinăul în această rețea. Stimate dle George Volceanov, vă propun să discutăm despre cele patru zile ale FIS din Republica Moldova.
George Volceanov:Recent am publicat în revista literară Viața românească (nr. 7-8/2024) câteva însemnări prilejuite de Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova, desfășurat în luna mai a acestui an. Doar câteva luni mai târziu, am fost invitat la primul festival dedicat Marelui Will de cealaltă parte a Prutului...
Apropierea mea de teatrul moldovenesc i-o datorez regizorului Mihai Țărnă, tot așa cum și el îmi datorează dreptul de a folosi traducerile celei mai recente ediții a integralei Shakespeare în limba română – traduceri eliberate de cenzura și autocenzura practicate în regimul comunist, al „glorioșilor ani” când România încă se mai afla sub ocupația „glorioasei” Armate Roșii.
Am vizionat cu emoție și uimire superbele montări ale lui Țărnă – „Furtuna”, „Regele Lear”, „Restul e tăcere”, „Macbeth”. Colaborarea noastră a dus la momentul întâlnirii cu Nicoleta Cinpoeș (eminent shakespeareolog sucevean cu o strălucită carieră universitară desfășurată în Marea Britanie) și Philip Parr (un distins regizor englez, directorul rețelei festivalurilor Shakespeare din Europa).
Din această întâlnire s-a născut ideea afilierii R. Moldova la circuitul european al festivalurilor Shakespeare: dacă vreți, este și asta o formă de integrare europeană.
Zilele Shakespeare la Chișinău sunt, așadar, rodul eforturilor depuse de frații Mihai și Nicu Țărnă (directorul Teatrului Fără Nume), Nicoleta Cinpoeș și Philip Parr, cu sprijinul generos al Guvernului Republicii Moldova.
Au fost patru zile dense, cu un program bogat în evenimente, cu spectacole dublate de sesiuni de comunicări destinate publicului larg.
La deschiderea Festivalului a avut loc premiera spectacolului „Visul unei nopți de vară” în regia lui Mihai Țărnă, producție a Teatrului Fără Nume...
Acest „Vis...” a fost cea de-a 41-a montare pe textele ediției Shakespeare coordonate de mine, încheiată în noiembrie 2019. Traducerea impecabilă, de un comic savuros, îi aparține lui Horia Gârbea.
În acest spectacol au debutat cei nouă tineri actori angajați cu doar câteva luni în urmă – și trebuie să spun că cu toții au pășit cu dreptul în carieră, debutând tocmai într-o piesă a celui mai mare dramaturg al tuturor timpurilor.
Prima parte, până la antract, a fost un tur de forță, în care imaginația regizorală a demonstrat că replici și cuvinte familiare publicului pot transmite un mesaj nou, nebănuit, prin schimbarea gesticii și a expresiei corporale.
A doua parte a spectacolului a propus un final alternativ, scris de Mihai Țărnă, ce răstoarnă socotelile de acasă ale spectatorului, propunând o viziune proprie, potrivit căreia dragostea dintre muritori și ființele supranaturale este, totuși, posibilă... într-un spectacol solid, bine primit de publicul local și oaspeții străini, o montare căreia îi întrevăd o viață lungă.
Spectatorii au urmărit, în cadrul Festivalului, și reprezentații consacrate unor personaje de referință din opera shakespeariană.
Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște a prezentat spectacolul „Richard 3. Omul”, un one-man show cu Liviu Cheloiu, construit pe un decupaj de replici din „Henric al VI-lea”, Partea a treia și „Richard al III-lea”.
În condițiile crizei economice globale, piesele istorice ale lui Shakespeare, cu zeci de personaje în distribuție, sunt tot mai rar montate ca atare, existând tendința de-a fi înlocuite de recitaluri ale unor actori virtuoși, care aduc în prim-plan caracterul și psihologia protagoniștilor ce dau titlul respectivelor piese.
Un astfel de spectacol (jucat în ziua a treia a Festivalului) a realizat și Philip Parr (Teatrul Parrabbola, Anglia), distribuindu-l pe talentatul actor australian Brett Brown în rolul din „Henric al V-lea. Omul și monarhul”, un colaj de texte decupate din „Henric al IV-lea”, Partea întâi și Partea a doua, „Henric al V-lea” și „Henric al VI-lea”, Partea întâi.
Ce impresii v-a lăsat „Furtuna” adusă din Ucraina?
Tulburătoarea montare a „Furtunii” propusă de Teatrul Național Dramatic Maria Zankovetska din Lvov (regia: Oxana Dmitrieva) este o metaforă a ororilor ce se petrec la doi pași de noi, a brutalei agresiuni rusești din Ucraina. Metafora vizuală dominantă, cornul de rinocer (element de decor și recuzită scenică), reluată în fel și chip, transmitea tocmai ideea violenței oarbe, necontrolate.
„Furtuna” lui Shakespeare este o piesă despre trădare, uzurparea unor drepturi, prigoană, dar și iertare și împăcare. Iertarea și împăcarea lipsesc din spectacolul ucrainean, care se termină brusc, fără o concluzie logică – tot o trimitere la odiosul război al cărui final rămâne incert pentru toată lumea. Publicul din sală, în majoritate ucrainean, nu pare să fi fost pe aceeași lungime de undă cu mesajul transmis de actori: poate că, așa cum crede doamna Zinaida Țărnă, acesta nu a fost transmis într-un mod suficient de clar.
Acum doi ani, „Macbeth”-ul lui Mihai Țărnă a transmis fiori publicului din sală în scenele măcelurilor ce trimiteau la masacrul de la Bucea.
Actori din România, Republica Moldova, Coreea de Sud joacă în „Hamlet liber”. V-a cucerit această versiune a piesei „Hamlet”?
E un experiment dramatic interesant, ni l-a a propus regizorul târgoviștean M.C. Ranin.
„Hamlet liber” este o coproducție româno-moldavo-sud-coreeană jucată în două limbi. Publicul familiarizat cu acțiunea piesei n-a fost deranjat de faptul că replicile din limba română se împleteau cu cele din coreeană, jocul actorilor umplând în chip firesc golurile create de limba necunoscută.
Au strălucit în distribuție Liviu Cheloiu (un Claudiu puternic, expresiv), Hyeongdong Lee (Hamlet), Ion Munteanu (Polonius), Sasa Jeong (Horațio) și formidabila Andreea Stanciu (Ofelia).
V-a binedispus și comedia din finalul Festivalului, „12 șoapte în a 12-a noapte”?
Acest spectacol al Teatrului Fără Nume este inspirat din „A douăsprezecea noapte”. A fost un spectacol antrenant, de un comic debordant, în care au excelat actorii distribuiți în rolurile personajelor comice (Valentin Munteanu – Sir Toby, Vitalie Jacotă – Sir Andrew și Anatol Durbală – Malvolio). Mihai Țărnă a demonstrat încă o dată că este unul dintre marii regizori ai momentului.
Cred că va deveni un regizor și mai mare, de talie mondială, când va înțelege, asemenea unor uriași precursori precum Peter Brook, Yukio Ninagawa sau Alexandru Tocilescu, că rolul regizorului este acela de curea de transmisie între autor (text de spectacol) și spectator.
Nu trebuie neapărat să modifici acțiunea, să propui începuturi sau finaluri alternative, să introduci ALTE texte în textul shakespearian (care abundă, el însuși, în împrumuturi textuale) ca să construiești un spectacol de succes. De altfel, majoritatea regizorilor de azi preferă formula de spectacol „după Shakespeare” în loc de „de Shakespeare”.
Acest complex de superioritate afișat în raport cu Marele Will s-ar putea să trădeze, de fapt, slăbiciunile celor ce recurg la adaptări nelalocul lor. Eu zic așa: să-l lăsăm pe Shakespeare să fie Shakespeare. El rămâne contemporanul nostru și fără să-l „ajutăm” cu găselnițele noastre cu care, de fapt, îi facem o defavoare.
Una peste alta, festivalul a fost un succes, iar organizatorii au mulțumit în ultima seară tuturor celor implicați în susținerea financiară, logistică și artistică a acestui remarcabil eveniment.
Personal, am îndrăznit să-i propun domnului Sergiu Prodan, ministrul Culturii, să-și imagineze o ediție viitoare organizată de un consorțiu de două-trei teatre. Dacă vrem să ne unim cu Europa, să fim, în primul rând, uniți între noi. Și mi-ar plăcea să văd la viitoarea ediție a festivalului și o trupă de limba rusă, fiindcă, indiferent de limba pe care o vorbim, într-o Europă unită se cuvine să avem aspirații și idealuri comune.
În spațiul cultural românesc, trupele de teatru de limbă maghiară, de pildă, sunt extrem de apreciate, invitate în festivaluri și premiate în cadrul Galelor UNITER. Enclavizarea nu folosește nimănui.
Vă mulțumesc mult pentru interviu!

GEORGE VOLCEANOV este un reputat anglist și lexicograf, precum și unul dintre cei mai apreciați traducători români ai momentului, cu peste șaizeci de volume traduse din limbile engleză și maghiară. A inițiat și coordonat proiectul editorial „Un Shakespeare pentru mileniul trei”. Activitatea de traducător i-a fost încununată de numeroase premii acordate de Uniunea Scriitorilor, British Council, Muzeul Național al Literaturii Române etc.
Monografia Întoarcerea la Marele Will sau Reconsiderarea canonului shakespearian (Editura Tracus Arte, 2020) i-a fost distinsă cu Premiul Scriitorul lunii decembrie 2020 acordat de Uniunea Scriitorilor și Premiul pentru literatură comparată pe anul 2020 acordat de Asociația de Literatură Generală și Comparată din România.
22.12.2025
08:04
221
Horoscopul zilei 22.12.2025
22.12.2025
07:02
395
Negocieri fructuoase la Miami între SUA și Ucraina pentru pace și securitate
21.12.2025
22:20
713
Discuții cruciale între Starmer și Trump pentru pacea în Ucraina: Detalii despre noul ambasador în SUA
21.12.2025
20:33
741
Putin nu renunță la ambițiile sale: întreaga Ucraină și fostele teritorii sovietice în vizor, spun serviciile secrete americane
21.12.2025
18:17
790
Prognoza Meteo pentru Săptămâna 22-28 Decembrie 2025
21.12.2025
12:59
728
Kremlinul critică modificările europene și ucrainene la propunerile SUA privind pacea în Ucraina
21.12.2025
12:33
766
Rusia ar fi răpit zeci de ucraineni din regiunea Sumî și i-ar fi dus peste graniță în Rusia
21.12.2025
10:46
909
Fondurile confiscate din conturile lui Andrew Tate utilizate pentru proiecte de combatere a violenței asupra femeilor în Devon
21.12.2025
08:21
863
Horoscopul zilei 21.12.2025
21.12.2025
06:29
807
SUA și Rusia continuă dialogul despre pacea din Ucraina în Florida, cu speranțe de progres în negocieri
21.12.2025
05:49
897
Putin și Macron, pregătiți pentru dialog dacă există voință politică comună, anunță Kremlinul
20.12.2025
21:06
961
Cer Noros și Ceață Ușoară în Republica Moldova, 21.12.2025
22.12.2025
08:04
76
Horoscopul zilei 22.12.2025
22.12.2025
07:02
359
Negocieri fructuoase la Miami între SUA și Ucraina pentru pace și securitate
21.12.2025
22:20
693
Discuții cruciale între Starmer și Trump pentru pacea în Ucraina: Detalii despre noul ambasador în SUA
21.12.2025
20:33
711
Putin nu renunță la ambițiile sale: întreaga Ucraină și fostele teritorii sovietice în vizor, spun serviciile secrete americane
21.12.2025
18:17
777
Prognoza Meteo pentru Săptămâna 22-28 Decembrie 2025
21.12.2025
12:59
721
Kremlinul critică modificările europene și ucrainene la propunerile SUA privind pacea în Ucraina
21.12.2025
12:33
756
Rusia ar fi răpit zeci de ucraineni din regiunea Sumî și i-ar fi dus peste graniță în Rusia
21.12.2025
10:46
898
Fondurile confiscate din conturile lui Andrew Tate utilizate pentru proiecte de combatere a violenței asupra femeilor în Devon
21.12.2025
08:21
859
Horoscopul zilei 21.12.2025
21.12.2025
06:29
800
SUA și Rusia continuă dialogul despre pacea din Ucraina în Florida, cu speranțe de progres în negocieri
21.12.2025
05:49
889
Putin și Macron, pregătiți pentru dialog dacă există voință politică comună, anunță Kremlinul
20.12.2025
21:06
959
Cer Noros și Ceață Ușoară în Republica Moldova, 21.12.2025
20.12.2025
18:45
1302
America lansează un nou format de negocieri pentru pacea dintre Ucraina și Rusia, anunță Zelenski
20.12.2025
18:25
905
Recunoaștere remarcabilă pentru cercetătorii moldoveni la Gala Cercetătorilor 2025: 53 de premianți omagiați pentru inovație și perseverență în știință
20.12.2025
16:08
1068
Negocieri în Florida între oficialii americani și ruși pentru încheierea conflictului din Ucraina
20.12.2025
15:47
953
Ucraina și Portugalia își unesc forțele pentru a produce drone maritime eficiente împotriva amenințărilor rusești
20.12.2025
15:08
1191
Alertă Meteo Cod Galben: 20-21 Decembrie 2025
20.12.2025
14:35
1073
Emisarul lui Putin, întâlniri strategice la Miami pentru planul de pace din Ucraina, fără contacte cu negociatorii ucraineni
20.12.2025
11:47
1065
Ucraina lovește din nou: atac cu drone asupra platformei petroliere rusești din Marea Caspică și a unei nave de patrulare
20.12.2025
08:36
1037
Horoscopul zilei 20.12.2025
20.12.2025
06:48
1135
Statele Unite lansează o ofensivă intensă împotriva Statului Islamic în Siria, după moartea a trei cetățeni americani
19.12.2025
23:26
1020
Ucraina și SUA intensifică negocierile pentru pace, dar problemele teritoriale rămân nerezolvate
19.12.2025
20:34
1285
Vremea se răcește brusc pe 20 decembrie 2025
19.12.2025
19:56
1247
Ministerul Educației inovează educația timpurie cu noul Cadrul de Referință până în 2025 în Republica Moldova
19.12.2025
19:18
1070
Pomul de Crăciun inaugurat la Președinție de Maia Sandu și copiii angajaților: programul vizitelor
19.12.2025
18:49
1115
Investițiile impulsionează relansarea economică a Republicii Moldova în 2025
PROGRAM // Începe Reuniunea Teatrelor Naționale Românești: „La Chișinău vor veni TOATE Teatrele Naționale din Republica Moldova și România!”
VIDEO // Un nou atac armat în Sydney. Patru persoane au fost înjunghiate într-o biserică, în timpul slujbei. Momentul, transmis LIVE
Ce se întâmplă dacă înghiți sâmburii de măsline? Nici nu-ţi imaginezi
Marina Tauber oferă DETALII despre mitingul de duminică. Deputata infirmă că s-ar pregăti destabilizări: „Va fi o acțiune pașnică. Protestele, mitingurile sunt acțiuni democratice”
1 MDL
1 EUR
19.86
1 USD
16.95
1 RON
3.90
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40

Inapoi














