05:39:38 25.09.2021
Stiri

EXPLICAȚIE // Motivul pentru care actuala guvernarea MAJOREAZĂ numărul de ministere: „Reforma administrației publice din perioada 2016-2018 a fost realizată defectuos și netransparent. Această optimizare a dus la slăbirea instituțiilor publice”

Actualitate 04.08.2021 14:56 Vizualizări1305 Autor: Ziarul National
EXPLICAȚIE // Motivul pentru care actuala guvernarea MAJOREAZĂ numărul de ministere: „Reforma administrației publice din perioada 2016-2018 a fost realizată defectuos și netransparent. Această optimizare a dus la slăbirea instituțiilor publice”


Reforma administrației publice centrale, realizată în perioada anilor 2016 -2018 de către Guvernul Filip, când numărul de ministere a fost redus de la 16 la 9, a fost realizată „defectuos și netransparent”, consideră Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), ajuns astăzi la guvernare.

„Optimizarea numărului de ministere și autorități publice centrale nu a fost însoțită de alte elemente importante de bună guvernare, de consolidare a capacităților funcționarilor publici și responsabilizare a administrației publice. În consecință, această optimizare a dus la destabilizarea și slăbirea instituțiilor publice, cu efecte negative asupra vizibilității unor domenii importante cum ar fi mediul și cultura”, argumentează premierul desemnat Natalia Gavrilița necesitatea majorarea numărului de ministere de la 9 la 13 în Cabinetul care va fi învestit vineri, 6 august.

În Guvernul Gavrilița vor fi create ministerele Mediului, Culturii, al Muncii și Protecției Sociale și al Infrastructurii, prin separarea acestor domenii de la ministerele existente.

CITIȚI și OFICIAL // Cabinetul Gavriliță cu 15 miniștri și vicepremieri: Prim-ministrul desemnat a prezentat componența viitorului Guvern

În programul de guvernare al Cabinetului Gavrilița, depus la Parlament, se arată că Guvernul va efectua această restructurare în două etape:

1.Separarea imediată a aparatelor centrale ale ministerelor fără a reorganiza subdiviziunile interne de profil și subordonarea autorităților/instituțiilor publice conform domeniilor de competență ale ministerelor, la această etapă nu se va face reorganizarea internă a aparatelor centrale ale ministerelor și modificarea statelor de personal.

2.Efectuarea unei analize funcționale și reorganizarea ministerelor în mod optim pentru realizarea misiunii și obiectivelor de dezvoltare. Orice modificare a numărului de funcționari publici va fi efectuată în limita numărului total de angajați bugetari în ministere și instituții subordonate.

CITIȚI și PE SCURT // Ce reprezintă fiecare membru propus în Guvernul Gavrilița

Structura nouă a Guvernului, propusă de premierul desemnat Natalia Gavrilița, și responsabilitățile fiecărei entități:

1.Prim-ministru

2.Viceprim-ministru pentru digitalizare: coordonarea eforturilor de digitalizare ale autorităților pentru a îmbunătăți interacțiunea între cetățeni, antreprenori și stat prin intermediul unor instrumente digitale moderne, comode și sigure.

3.Viceprim-ministru pentru reintegrare: derularea de acțiuni diplomatice active cu partenerii externi și de negocieri pașnice, politico-diplomatice pentru reintegrarea țării cu asigurarea suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova în hotarele ei internațional recunoscute.

4.Viceprim-ministru, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: elaborarea și promovarea politicilor în domeniul transportului, construcțiilor, securității și eficienței energetice, tehnologiei informației și comunicațiilor, dezvoltării locale și regionale, promovarea proiectelor de infrastructură naționale pentru creșterea calității vieții.

5.Viceprim-ministru, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene: realizarea politicii externe a Republicii Moldova în concordanţă cu interesele naţionale, inclusiv monitorizarea şi coordonarea procesului de integrare europeană a ţării, participarea la promovarea intereselor economice ale țării, și prestarea serviciilor calitative cetățenilor stabiliți peste hotare.

6.Ministerul Justiției: elaborarea și promovarea politicilor publice în domeniul justiției pentru a asigura un sistem judiciar independent și o justiție transparentă și echitabilă, respectarea și apărarea drepturilor omului, lupta eficientă cu corupția și edificarea statului de drept.

7.Ministerul Finanțelor: realizarea managementului finanțelor publice și elaborarea politicilor privind bugetul și procesul bugetar, datoria sectorului public, activele și patrimoniul statului, taxele și impozitele, vama, evidența contabilă, audit, achizițiile publice, control financiar-public intern, sectorul financiar-bancar și nebancar, salarizarea în sectorul public, valori și activitatea de evaluare.

8.Ministerul Economiei: asigurarea unei orientări strategice a economiei naționale, elaborarea de politici publice pentru dezvoltarea sectoarelor prioritare ale economiei și crearea unui mediu de reglementare stimulativ pentru antreprenoriatul privat.

9.Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare: elaborarea, promovarea și implementarea politicilor publice în domeniile agriculturii şi producţiei alimentare, dezvoltării rurale, precum şi în domeniile conexe, inclusiv, cercetare ştiinţifică de specialitate, irigarea, conservarea şi managementul durabil al solurilor.

10.Ministerul Educației și Cercetării: elaborarea și promovarea politicilor în domeniile educației, cercetării, tineretului și sportului pentru asigurarea unei educații incluzive, echitabile și de calitate, pregătirea cadrelor calificate pentru economia națională, dezvoltarea oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții, sporirea calității cercetărilor științifice și a relevanței rezultatelor științifice pentru mediul de afaceri, dezvoltarea oportunităților pentru tineri, dezvoltarea sportului în masă și a sportului de performanță.

11.Ministerul Culturii: elaborarea și promovarea politicilor în domeniul culturii; asigurarea și promovarea bunei funcționări a industriilor creative; restaurarea, conservarea și promovarea patrimoniului național; promovarea imaginii Republicii Moldova pe plan național și internațional prin realizările culturii; susținerea oamenilor de creație.

12.Ministerul Sănătății: îmbunătățirea sănătății populației prin elaborarea și monitorizarea politicilor, strategiilor și programelor de acțiune în domeniul sănătății care să asigure un acces echitabil la servicii de sănătate de calitate, continue, durabile și cost-eficiente tuturor cetățenilor; susținând și promovând intervențiile de protecție, prevenție și promovare a sănătății și modului sănătos de viață.

13.Ministerul Muncii și Protecției Sociale: definirea, coordonarea și implementarea strategiei și politicilor Guvernului în domeniul muncii, al relațiilor de muncă, al egalității de șanse între femei și bărbați, al familiei, al protecției sociale și al persoanelor vârstnice, în vederea îmbunătățirii calității vieții cetățenilor, asigurării coeziunii sociale și reducerii sărăciei prin asigurarea unui sistem social și de ocupare de calitate, echitabil și accesibil pentru toți cetățenii.

14.Ministerul Mediului: asigurarea dreptului cetățenilor la un mediu sănătos, prin îmbunătățirea calității mediului și utilizarea rațională și responsabilă a resurselor naturale, având în vedere necesitățile generației actuale și celor viitoare, prin decuplarea utilizării resurselor naturale și impactului asupra mediului de creșterea economică și prin consolidarea și excluderea riscurilor de corupere în instituțiile de mediu.

15.Ministerul Afacerilor Interne: prestarea serviciilor de calitate în domeniul ordinii publice şi securităţii pentru protejarea drepturilor şi libertăţilor omului, a proprietății publice şi private, asigurând o calitate mai bună a vieţii într-un mediu sigur şi transparent.

16.Ministerul Apărării: elaborarea politicii de apărare, conducerea și coordonarea procesului de construcție și dezvoltare a Armatei Naționale, determinarea în timp util a riscurilor și amenințărilor cu caracter militar, precum și a necesităților privind pregătirea sistemului național de apărare pentru asigurarea securității militare a statului.

Prietenii tăi merită să știe ASTA!


I.Vasile 04.08.2021 16:00

Interesanta si "exaustiva" explicatie!!! Curios e ca Ungaria s-a"intarit" ca stat cu 8 ministere in ultimii 8 ani... Administratia SUA se descurca cu 500 functionari vs 6000 administratia Rusiei!!! Chiar si managementul biblic nu recomanda mai mult de 12 subordonati dat fiind impisibilitatea comunicarii eficiente. Unele ministere sunt anacronice (din 100 de state cu greu se pot gasi cateva care au ministerul economiei, un manager de proecte in sectorul privat e responsabil de implementarea a unor proiecte de cateva mlrd. euro - la noi minister, e clar pentru toata lumea inutilitatea ministerului apararii, consumator de 2 mlrd. lei cu 100 generali si care nu poate genera protectie externa.. ). 15 ministri cu 15 masini de serviciu, cu 15 cabinete si secretare vor "intari" statul precum s-a mai intamplat...

v. pădureanu 04.08.2021 16:23

Pas-ul vrea să răstoarne prevederea principiului PARETO - 80:20. Adică ce nu s-ar întămpla 80% din funcționari dau și iau mită, 10% consideră aceste fapte un păcat, alte 10% ar lua și ar da dar le este frică. Vom vedea peste un an dacă acest principiu Pareto rămâne valabil.

Comentarii
Promo
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
24.09.2021 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ce înseamnă pentru „...

20.09.2021 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Apatia transnistrean...

17.09.2021 09:09 Nicolae Negru Nicolae Negru // Dilema Maiei Sandu

Meteo in Moldova
Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Credeți că Maia Sandu trebuie să plece la Moscova pentru a-l ruga pe Vladimir Putin să vândă gaze mai ieftine Republicii Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2021. Toate drepturile sunt rezervate

Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md