95 de școli din Republica Moldova primesc echipamente asistive pentru copii cu dizabilități datorită sprijinului internațional


Copiii cu cerințe educaționale speciale din 95 de școli din Republica Moldova urmează să beneficieze de echipamente asistive în valoare de peste 17 milioane lei (aproximativ 1 milion USD sau 870 mii EUR), datorită suportului oferit de UNICEF și partenerii săi: Uniunea Europeană, Parteneriatul Global pentru Educație, Guvernul Japoniei și Guvernul Statelor Unite ale Americii.
Printre echipamentele ce vor fi furnizate se numără mașini de scris și plăci Braille, videolupe și instrumente optice, software de citire a ecranului, aplicații de comunicare augmentativă și tastaturi adaptate.
Valoarea medie a echipamentelor destinate fiecărei școli este de aproximativ 160.000 lei (9.000 USD sau peste 8.000 EUR), ceea ce facilitează un acces echitabil și incluziv la educație pentru copiii cu necesități speciale.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a declarat: „O școală bună este una incluzivă, unde fiecare copil are șansa să învețe și să-și valorifice potențialul. Echipamentele asistive oferite de partenerii noștri UNICEF, Uniunea Europeană, Parteneriatul Global pentru Educație, Guvernul Japoniei și Guvernul SUA pentru 95 de instituții de învățământ din țară vor oferi copiilor cu cerințe educaționale speciale acces la o educație echitabilă și de calitate, pentru că fiecare copil contează.”
Investiții dedicate regiunilor Cahul și Ungheni
În raioanele Cahul și Ungheni, sprijinul a sosit prin programul EU4Moldova: Regiuni-cheie, implementat de UNICEF și PNUD. Aproximativ 500 de seturi de echipamente, în valoare totală de peste 2,32 milioane lei (138.000 USD sau 118 200 EUR), au fost distribuite către 20 de instituții de învățământ din aceste zone.
Iwona Piórko, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, a subliniat: „Educația incluzivă este fundamentul unei societăți echitabile și puternice, iar sprijinul de astăzi înseamnă șanse reale pentru ziua de mâine. Cu echipamentele asistive oferite, procesul de învățare devine mai accesibil și mai echitabil. Aceste investiții le permit copiilor să își atingă potențialul și să își construiască un viitor mai bun.”
Progresul Republicii Moldova în educația incluzivă
În octombrie 2023, conform datelor Ministerului Educației și Cercetării, 10.362 de copii cu cerințe educaționale speciale erau înregistrați în învățământul general, dintre care 4.219 aveau dizabilități. Aceștia reprezintă aproximativ 3% din numărul total de elevi înscriși în această treaptă de învățământ.
Maha Damaj, reprezentantă de țară, UNICEF în Republica Moldova, a afirmat: „Accesul la tehnologia asistivă înseamnă mai mult decât incluziune — înseamnă transformare. Școala de azi reflectă societatea de mâine, iar prin dotarea copiilor cu necesități speciale cu instrumentele necesare, punem bazele unei lumi mai incluzive, inovatoare și echitabile.”
Un angajament pe termen lung
Distribuirea echipamentelor asistive în Centrele de Resurse pentru Educația Incluzivă reprezintă nu doar o simplă livrare de bunuri, ci și o dovadă clară de angajament pentru un viitor în care fiecare copil este sprijinit și valorizat. Această inițiativă completează un efort anterior realizat în perioada 2024-2025, când UNICEF, prin sprijinul financiar al Parteneriatului Global pentru Educație, a livrat aproximativ 40 de tipuri de echipamente asistive în valoare de aproximativ 9 milioane lei (530.000 USD sau 453 150 EUR).
UNICEF, împreună cu Ministerul Educației și Cercetării, susțin implementarea Strategiei „Educația 2030” și a Programului pentru dezvoltarea educației incluzive 2024–2027, care prevede ca, până în 2027, 80% dintre școlile din Republica Moldova să fie echipate cu tehnologie de sprijin.
Așadar, aceste acțiuni contribuie la asigurarea unei educații de calitate pentru toți copiii din Republica Moldova.








































































