Venirea forțelor PRORUSE la putere înseamnă implicarea R. Moldova în RĂZBOI și pierderea dreptului de a mai călători fără vize în UE: „Alegerile din 28 septembrie sunt DECISIVE pentru următorii 30 de ani”


„Alegerile parlamentare din 28 septembrie nu sunt importante doar pentru următorii patru ani, dar sunt decisive pentru următorii 30 de ani. S-au făcut progrese remarcabile, iar pierderea lor ar fi o tragedie”, a estimat comentatorul politi de la București, Cristian Hrițul, fostul consilier al președintelui Traian Băsescu.
Hrițuc a explicat într-un editorial scris pentru IPN ce ar însemna ca, în R. Moldova, să ajungă la putere forțele politice proruse.
„Știm cu toții că forțele proruse din R. Moldova sunt complet dependente de Moscova. Nu au capacitate deplină de decizie și nu fac aproape nimic fără „indicațiile Kremlinului” – nici în politica internă, nici în cea externă. De la momentul în care PSRM își îmbarca deputații spre Moscova (în 2020) până la anii în care Șor își coordonează partidul din capitala Federației Ruse, iar Dodon primește ordine prin telefon, nu s-a schimbat nimic. Așadar, putem spune direct: ce ar însemna ca, în R. Moldova, să ajungă la putere Rusia? Este evident pentru toată lumea că, din punct de vedere politic, s-ar produce o reorientare strategică. Parcursul proeuropean ar fi blocat, iar instituțiile statului ar fi preluate de oamenii Moscovei”, menționează acesta.
Dar cel mai grav este faptul că R. Moldova ar deveni un stat ostil Ucrainei și României.
„Este cunoscut obiectivul Federației Ruse în războiul din Ucraina. Moscova urmărește să încercuiască Kievul ca într-un clește. Faptul că Maia Sandu a făcut publice informații despre intenția aducerii a 10.000 de soldați ruși în Transnistria arată cât de mare este îngrijorarea. Rușii își doresc cucerirea Odesei, iar deschiderea unui nou front – aducerea de trupe în vestul Ucrainei, adică în Transnistria – ar spori considerabil șansele de reușită.
R. Moldova ar fi introdusă în postura de agresor, ar deveni un nou Belarus, chiar dacă Maia Sandu ar rămâne în funcția de președinte. Istoria ne arată că președintele moldovean poate fi suspendat temporar, astfel încât președintele Parlamentului să semneze în locul său documentele necesare. Cetățenii din R. Moldova s-ar trezi, peste noapte, atrași într-un conflict. Probabil, în acel moment, retorica Rusiei s-ar schimba foarte puțin. Cuvântul „pace”, folosit obsesiv, ar fi transformat într-un mesaj de tipul: „R. Moldova trebuie să contribuie la instaurarea păcii în Ucraina, prin permiterea intrării trupelor ruse pe teritoriul său”.
În același timp, Hrițuc a descris ce ar însemna o putere rusă la Chișinău din punct de vedere economic.
„În ultimii patru ani, Uniunea Europeană a oferit R. Moldova un ajutor de 1,6 miliarde de euro – sub formă de granturi și împrumuturi. Banca Mondială a oferit 730 de milioane de dolari, tot prin granturi și împrumuturi. Acești bani au fost direcționați spre dezvoltarea statului, a infrastructurii și pentru sprijinirea populației. Nu au dus neapărat la o schimbare resimțită imediat în nivelul de trai, dar au menținut statul moldovean pe linia de plutire. R. Moldova rămâne un stat care depinde de injecțiile financiare externe.
În timp ce Moscova folosea gazul ca armă de șantaj și creștea prețurile, România și Uniunea Europeană ajutau Chișinăul să facă față crizei energetice.
Un guvern prorus la Chișinău ar duce inevitabil la înghețarea fondurilor europene. Nu poți ajuta financiar un stat care devine ostil. Pe cale de consecință, s-ar reduce și investițiile străine, turismul, iar unele firme care activează acum în R. Moldova s-ar putea retrage din cauza creșterii instabilității.
Ar putea Federația Rusă să susțină financiar Republica Moldova, așa cum a făcut UE? Federația Rusă nu are istoric de programe economice comparabile cu cele ale UE sau FMI. Nu a oferit credite masive după 2022. Nu există precedent în care Rusia să fi adus bunăstare – nici măcar propriei populații. Singura constantă: îmbogățirea oligarhilor.
Poate că Rusia ar livra gaz mai ieftin, dar doar cu condiția ca Moldova să renunțe la diversificarea surselor energetice.
Astfel, un guvern prorus înseamnă pierderea a miliarde din finanțarea occidentală, risc major de sărăcire, dependență energetică severă”, a subliniat Hrițuc.
Cetățenii R. Moldova nu vor mai avea dreptul să circule fără vize în UE, dacă la puterea ajung forțele proruse, a mai adăugat Hrițuc.
„Cetățenii care s-au bucurat de beneficiile Acordului de Asociere și de libertatea de a circula în Vest s-ar trezi peste noapte trăind într-un stat izolat. Dintr-un stat prieten al UE, R. Moldova s-ar transforma într-un stat adversar al valorilor și principiilor europene și românești. Așa cum spuneam la început, aceste alegeri nu sunt importante doar pentru următorii patru ani. Ele sunt decisive pentru următorii 30 de ani. S-au făcut progrese remarcabile, iar pierderea lor ar fi o tragedie. Moldovenii trebuie să dea un vot rațional, nu emoțional. Este firesc să existe nemulțumiri. Dar un vot de supărare poate avea consecințe mult mai grave decât supărarea însăși. Este indiscutabil că PAS are multe greșeli la activ, dar alternativa este incomparabil mai rea. Dacă R. Moldova va fi prinsă într-o reașezare globală de partea Rusiei, asta poate însemna 30–50 de ani pierduți. O întoarcere în anii ’40. O revenire la vremurile URSS. Ar fi 30 de ani de independență irosiți. Iar lagărul lui Putin poate fi mai dur decât cel sovietic”, a conchis sursa citată.







































































