Universitățile din Moldova își îmbunătățesc codurile de etică pentru o educație fără corupție și plagiat


Ministerul Educației și Cercetării, sprijinit de Oficiul Național Erasmus+ și în colaborare cu Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, a organizat un seminar practic pe 23 septembrie. Acest seminar, desfășurat la Academia de Studii Economice din Moldova, a avut ca temă elaborarea codurilor de etică universitare. La eveniment au participat reprezentanții tuturor universităților din țară.
Scopul principal a fost întărirea unei culturi academice fundamentate pe onestitate, responsabilitate și respect. Discuțiile au abordat actualizarea codurilor de etică, crearea planurilor universitare anticorupție și pregătiri pentru studenți. În anul de studii 2025–2026, se preconizează ca peste 10 mii de tineri să ia parte la campanii și sesiuni privind integritatea academică.
Adriana Cazacu, secretar de Stat la Ministerul Educației și Cercetării, a subliniat la eveniment importanța integrității academice ca prioritate instituțională. „Ne dorim ca școlile și universitățile din Republica Moldova să devină spații unde onestitatea, respectul și responsabilitatea sunt reguli de bază. Educația trebuie să fie un model de integritate și excelență. Nu putem vorbi despre calitate în educație dacă nu începem mai întâi cu integritatea”, a menționat Adriana Cazacu.
În această direcție, MEC implementează Planul sectorial anticorupție în educație, care cuprinde sondaje ce verifică respectarea criteriilor de etică în universități și desfășurarea unor campanii de informare, precum „Fii Onest – Nu Copia”, ajunsă la a doua ediție.
Evenimentul este parte a activităților Experților pentru Reforma Învățământului Superior din programul Erasmus+. Este organizat cu suportul Consorțiului SPHERE, ce reunește experți ai Asociației Universităților Europene și consiliilor rectorilor din 33 de țări europene.
Astfel, Republica Moldova adoptă practicile de integritate universitară conforme standardelor europene. Se consolidează astfel încrederea în educație ca un spațiu de responsabilitate și excelență.













































































