Transportatorii reclamă „presiuni fără precedent” din partea autorităților și amenință că vor SISTA rutele raionale și interraionale nu numai în perioada 27 - 29 februarie, dar și ulterior
Transportatorii din R. Moldova nu se tem de amenzile anunțate de Agenția Națională Transport Auto (ANTA) și anunță că în zilele de 27, 28 și 29 februarie vor fi sistate rutele raionale și interraionale.
Aceștia sunt nemulțumiți de modificările efectuate la legislația din domeniul transporturilor, numindu-le „reglementări antieuropene”, în timp ce autoritățile susțin că acestea vor duce la oferirea de servicii mult mai calitative pasagerilor.
Mai mult, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) reclamă presiuni fără precedent din partea autorităților și amenință cu „o serie de proteste ulterioare”.
„Listele negre întocmite cu grijă de gările grupării Vîlcu - Andronachi, în care se conțin denumirile întreprinderilor care vor participa la protest și transmise ministrului Andrei Spînu și ANTA, sunt distribuite reprezentanților Cancelariei de stat în teritoriu, inspectoratelor raionale de Poliție, primarilor afiliați unui partid politic. Conducătorii întreprinderilor de transport au fost amenințați inclusiv cu probleme personale de ordin penal, cu pierderea businessului ș.a.m.d., cu scopul de a-i convinge să renunțe la protest. S-a ajuns chiar și la amenințarea șoferilor care sunt îndemnați de către angajații Poliției să iasă la rute chiar și fără actele eliberate de companiile de transport, fiind date promisiuni că în aceste zile nu vor fi verificați. Însă, dacă nu „vor asculta sfatul”, vor fi persecutați pe viitor. Gările auto contactează transportatorii iliciți pentru a-i atrage în procesul de transportare a călătorilor, iarăși făgăduindu-le că nu vor fi sancționați. Regretăm că autoritățile nu doresc să înțeleagă mesajul nostru care se reduce la dorința de a adapta legislația națională din domeniul transporturilor la cea europeană, excluderea din ramura noastră a schemelor de corupție și a tot felul de grupări care au rolul de căpușe. Autoritățile au ales calea confruntării cu transportatorii și insistă asupra promovării unor scheme ilegale”, se arată într-un mesaj al APOTA transmis presei.
Menționăm că ANTA le-a amintit operatorilor de transport rutier de persoane că și-au asumat angajamente atunci când au solicita și obținut acte permisive pentru această activitate, inclusiv asigurarea plecării în cursă la timp a vehiculelor rutiere.
„Nerespectarea prevederilor Codului transporturilor rutiere al R. Moldova atrage după sine sancționarea cu amendă în mărime de la 240 (12 000 MDL) la 270 (13 500 MDL) de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere și amendă de la 400 (20 000 MDL) la 450 (22 500 MDL) unități convenționale aplicată persoanei juridice, conform art. 197 alin. (29) Cod contravențional”, a transmis ANTA.
Reprezentanții guvernării au arătat anterior că modificările la Codul transporturilor rutiere aduc mai multe beneficii sectorului și pasagerilor.
„În primul rând, facilităm concurență sănătoasă și mai multe opțiuni de deplasare pentru călători. Eliminăm limitările de oră la transportul internațional și reducem intervalul, până la 15 minute, pentru cursele la nivel național. Până acum era practic imposibil ca un nou operator de transport să înceapă să presteze astfel de servicii. E vorba de o măsură care va reduce abuzurile monopoliste ale unor companii. Totodată, modificările le permit autorităților publice locale să le ofere transport locuitorilor. Astfel, primăriile vor putea iniția deschiderea și modificării unei noi curse regulate. În același timp, impunem fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie. Biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic”, a explicat președintele Comisiei economie, buget și finanțe a Parlamentului, Radu Marian.
Șeful NATO: Posibilitatea doborârii dronelor care ameninţă Republica Moldova este mai degrabă o chestiune de reglat bilateral, între Bucureşti şi Chişinău
Organizațiile de tineret din R. Moldova pot beneficia de granturi de până la 600 de mii de lei: Programul pentru anul 2025, lansat de MEC
„Săptămâni dificile” din cauza riscurilor asociate aprovizionării cu gaze naturale a regiunii transnistrene, iar Chișinăul caută soluții. Radu Marian: „Asta NU înseamnă că noi trebuie să le plătim tarifele... Să vedem cine va plăti pentru gaze”