Reglementarea clară a publicității de stat discutată în Parlament: Noi criterii pentru alocarea fondurilor media


Parlamentul a votat în prima lectură un proiect de lege care prevede criterii clare pentru alocarea fondurilor publice către mass-media. Modificarea Legii privind publicitatea introduce conceptul de publicitate de stat și stabilește criterii și proceduri transparente pentru alocarea fondurilor publice către furnizorii de servicii media. Proiectul a fost susținut de 55 de deputați.
Conform inițiativei, publicitatea de stat implică promovarea, publicarea sau difuzarea unui mesaj public sau promoțional în numele unei entități din sectorul public și în schimbul unei plăți. Inițiativa prevede un nou capitol ce reglementează această formă de publicitate, inclusiv modul de finanțare și difuzare, transmite IPN. Fondurile vor fi alocate conform unor criterii precum independența editorială, diversitatea serviciilor media, profilul tematic, limba și publicul țintă, dar și respectarea normelor deontologice și a transparenței surselor de finanțare.
Deputata BCS, Diana Caraman, a cerut clarificări privind aplicarea acestor criterii: „Spuneți, vă rog, cine exact va stabili respectarea acestor criterii? Și cum vom putea ști că într-adevăr corespunde scopului legii?”.
„Noul proiect nu include un mecanism care să limiteze participarea organizațiilor ce îndeplinesc aceste condiții. Entitatea publică trebuie să ceară prezentarea dovezilor, pentru a vedea clar că criteriile sunt respectate. În cazul furnizorilor de servicii media, aspectele sunt vizibile datorită modului de construire a programelor și diversității acestora,” a explicat deputata PAS Liliana Nicolaescu-Onofrei.
O prevedere suplimentară este cerința de a întocmi și publica anual un plan de difuzare a mesajelor de interes public, incluzând obiectivele, bugetul, perioada și canalele de comunicare. Entitățile publice și furnizorii media trebuie să publice anual rapoarte referitoare la publicitatea de stat și mesajele de interes public. Monitorizarea achizițiilor de publicitate de stat va fi responsabilitatea Agenției Achiziții Publice, care va publica un raport anual în acest sens.
Inițiativa a fost creată de un grup de deputați ai Partidului Acțiune și Solidaritate, în colaborare cu experți guvernamentali și europeni. Proiectul va fi evaluat de deputați în lectura a doua.












































































