„Regele” ASFALTULUI din R. Moldova
15831
CONFLICT // Compania care a câștigat anul trecut cele mai multe licitații organizate de Administrația de Stat a Drumurilor îl are astăzi în calitate de angajat pe fostul director al instituției, pe timpul căruia firma a devenit principalul reparator de drumuri din R. Moldova
Aproape un miliard de lei din Fondul Rutier a cheltuit anul trecut Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) pentru reparația și construcția mai multor segmente de drum din republică. Cea mai mare parte din acești bani a ajuns pe conturile a nouă companii din republică. Lider la capitolul licitațiilor câștigate este o companie în care, de la începutul acestui an, activează fostul șef al Administrației de Stat a Drumurilor, Vitalie Panurco, demis din funcție la sfârșitul anului trecut. Panurco susține că acest lucru nu poate avea nicio legătură cu contractele încheiate anterior de ASD cu firma în care lucrează acum.
270 de milioane într-un an
Unsprezece licitații din 46 a câștigat anul trecut compania „Rutador” pentru reparația mai multor segmente de drum, dar și pentru lucrări de marcaj rutier și de instalare a parapetelor pe drumurile publice. Valoarea totală a acestora depășește cifra de 270 de milioane de lei, adică circa 30 de procente din suma totală de 946 de milioane de lei alocați în 2013 din Fondul Rutier pentru reparația și construcția drumurilor din republică. O parte dintre aceste lucrări a fost efectuată cu abateri de la prevederile contractuale, lucru în privința căruia conducerea ASD a închis ochii, se menționează în ultimul raport de audit al Curții de Conturi.
Concurenții, descalificați
Numai pentru construcția a 5,4 km de drum de pe traseul Anenii Noi – Căușeni - Ștefan Vodă, frontiera cu Ucraina, ASD i-a acordat companiei „Rutador” 128,6 milioane de lei, acesta fiind cel mai „scump” contract încheiat în 2013 de instituția de stat. Licitația a fost organizată cu doar două luni înainte ca managerul ASD, Vitalie Panurco, să scrie cerere de concediere. La tender au participat șase agenți economici, iar cel mai mic preț, cu 13 milioane de lei mai puțin decât „Rutador”, l-a oferit o companie cu capital românesc, „Delta MCM 93”. Totuși, membrii grupului de lucru au decis să respingă oferta acestei firme,pentru că nu a putut să prezinte o experiență similară în R. Moldova. În procesul-verbal al licitației se menționează faptul că firma cu capital majoritar românesc a prezentat drept experiență un contract în execuție pentru lucrările de reparație capitală a străzii Alecu Russo din Chișinău, în valoare de 75 milioane de lei, lucru care li s-a părut insuficient specialiștilor de la ASD care au optat pentru oferta „Rutador”.
Licitații cu pretexte
Acesta nu este primul caz în care ASD decide să elimine concurentul cu cea mai bună ofertă în licitațiile la care participă „Rutador”. În aprilie 2012, Administrația de Start a Drumurilor a respins oferta companiei „Loial Impex” pentru achiziționarea lucrărilor de marcaj orizontal pe drumuri, în valoare totală de 33,8 milioane de lei, pretextând faptul că firma a prezentat ca experienţă similară contracte executate pe teritoriul României de un volum mai mic comparativ cu volumul lucrărilor expus la licitaţie. Suplimentar,firma nu a prezentat dovada dispunerii de minimum a două echipe pentru fiecare lot din cele două expuse la licitație. Precizăm că oferta prezentată de „Loial Impex” a fost cu un milion de lei mai mică decât cea prezentată de „Rutador”.
Abateri ignorate
Tot în 2012, „Rutador” a mai câștigat o licitație pentru construcția unui segment din drumul național AneniiNoi – Căușeni - Ștefan Vodă, frontiera cu Ucraina. Pentru construcția a doi kilometri din drumul de la frontiera cu Ucraina, ASD i-a plătit firmei 52,4 milioane de lei. Ulterior, Curtea de Conturi a stabilit că lucrările de amenajare a îmbrăcămintei rutiere au fost executate cu abateri de la Caietul de sarcini. Pe unele porțiuni de drum, „Rutador” a executat lucrări care nu erau prevăzute în contract, iar pe alte porțiuni a neglijat unele lucrări care urmau a fi executate. Cu toate acestea, Panurco a semnat procesul-verbal de recepție a acestor lucrări fără a înainta careva pretenții.
Preț dublat
Nu au existat obiecții nici față de lucrările executate de această companie la instalarea parapetelor din elemente metalice, chiar dacă compania a majorat cu 100% prețul pentru serviciile acordate. Pentru instalarea a 38,4 mii de metri de parapet, ASD i-a plătit „Rutador” 31,9 milioane de lei. Cu toate acestea, auditul Curții de Conturi a arătat că parapetul metalic instalat de firmă a fost importat în republică la prețul de 15,3 milioane de lei. Importator a fost o altă companie -„Cagortatrans”, condusă de soția patronului firmei „Rutador”, Irina Maliu. „Rutador” ar fi cumpărat parapetele de la această firmă, care își are sediul pe aceeași adresă, cu 6,7 milioane de lei mai scump, iar Administrației de Stat a Drumurilor i le-a vândut deja la prețul dublu, de 31,9 milioane de lei.
În pofida acestei situații, în noiembrie 2013, ASD a mai oferit companiei „Rutador” un contract pentru instalarea parapetelor de 50,5 milioane de lei, reducând termenul de garanție de la șase ani, cum era stabilit în documentele de licitație, la un an, în contractul încheiat.
„Nu are nicio legătură”
L-am găsit pe fostul manager al ASD, Vitalie Panurco, pe timpul căruia „Rutador” a semnat toate aceste contracte, chiar la sediul companiei. După ce și-a dat demisia din funcție (la sfârșitul anului trecut – n.r.), acesta s-a angajat în calitate de specialist principal în această firmă. „Faptul că lucrez aici nu are nicio legătură cu aceea că „Rutador” a câștigat anterior mai multe licitații. Concursurile au fost publice și la ele au participat mai mulți agenți economici. Puteți verifica”, ne-a asigurat Panurco.
Potrivit lui, „Rutador” a reușit să câștige atâtea licitații numai pentru că este cea mai importantă companie de construcții din R. Moldova. „Firma are cele mai bune utilaje, cea mai mare fabrică, cele mai bune mașini de asfaltat. Este normal să câștige concursurile. Nu este o firmă de un an-doi. Activează pe piață de 13 ani și lucrează corect”, susține fostul șef de la ASD.
Solicitat să explice încălcările depistate de Curtea de Conturi, Panurco a precizat că acestea sunt „exagerări”.
Vitalie Panurco afirmă că a plecat din proprie inițiativă de la ASD și a primit oferte de angajare de la mai multe companii de profil, dar a ales această firmă, pentru că „este cea mai importantă din R. Moldova”.
Gheorghe Curmei, managerul Administrației de Stat a Drumurilor:
„Domnul Panurco nu avea cum să influențeze licitațiile desfășurate anul trecut, pentru că dumnealui nu a făcut parte din grupul de lucru pentru organizarea și desfășurarea acestor licitații. Din acest grup de lucru au făcut parte reprezentanți ai diferitor instituții de stat. De aceea, nu văd nicio problemă în faptul că firma în care dumnealui activează acum a câștigat mai multe licitații pe când domnul Panurco conducea Administrația de Stat a Drumurilor”.
Un conflict, în afara legii
Vicepreședintele Comisiei Naționale de Integritate, Victor Strătilă, susține că Legea cu privire la conflictul de interese nu conține prevederi care s-ar referi la astfel de situații. „Legea prevede doar interdicția de a activa în instituții subordonate sau aflate sub controlul instituției la care a activat anterior funcționarul public. În acest caz, însă, nu putem vorbi despre o întreprindere subordonată”, ne-a explicat Strătilă.
Precizăm, însă, că Legea cu privire la conflictul de interese din România stabilește că un funcționar public nu are dreptul să se angajeze timp de cinci ani într-o companie cu care instituția în care a activat anterior a avut relații comerciale.
Topul companiilor câștigătoare ale licitațiilor ASD
|
Companie |
Licitații câștigate în 2013 /valoare (lei) |
Licitații câștigate în 2012 /valoare (lei) |
|
Rutador SRL |
11 / 270 mil. |
3 / 63,2 mil. |
|
Lusmecon SRL |
3 / 188,5 mil. |
2 / 121,9 mil. |
|
Badprim SRL |
3 / 67 mil. |
2 /58,3 mil. |
|
Drumuri Bălți SA |
5 / 52 mil. |
|
|
Irinda Prim SRL |
5 / 48,8 mil. |
|
|
Magistrala Nistru SRL |
3 / 45,7 mil. |
2 / 30,4 mil. |
|
Nirom Roz SRL |
3 / 43 mil. |
3 / 39,2 mil. |
|
Ecotehlider SRL |
3/ 27 mil. |
4 / 42,3 mil. |
|
Genesis International SRL |
3 / 12,7 mil. |
|
ASD nu vrea prețuri standard pentru lucrări
În timp ce în majoritatea statelor europene există prețuri standard adoptate la nivel de Guvern pentru diferite tipuri de lucrări de reparație, construcție și întreținere a drumurilor, în R. Moldova acest lucru nu este reglementat oficial.
Astfel, lucrările similare executate de aceleași firme pe aceleași drumuri ajung să coste de câteva ori mai scump de la un caz la altul. Spre exemplu, în decembrie 2013, compania „Lusmecon” s-a angajat să repare îmbrăcămintea rutieră pe 8,3 km din drumul Rezina-Orhei-Călărași contra sumei de 11,7 milioane de lei pe km. Aceleași lucrări, pe același drum, contractate de aceeași firmă în mai 2013 au costat deja 19,73 de milioane de lei pe km.
La construcția drumului Anenii Noi – Căușeni - Ștefan Vodă – frontieră cu Ucraina, „Rutador” a încheiat în 2012 un contract de 26,5 milioane de lei pentru km, iar în 2013 – de 23,8 milioane de lei.
Pentru aplicarea tratamentului bituminos, într-un caz „Rutador” a solicitat 1,4 milioane de lei pentru km, iar peste jumătate de an - 4,1 milioane de lei pentru km.
Estimări pentru fiecare caz în parte
Precizăm că, în România, costul standard pentru construcția unui km de autostradă este de la 5,05 milioane de euro până la 6,1 milioane de euro. Iar în Bulgaria, prețul mediu de construcție a unui km de autostradă este de 2 milioane de euro.
Șeful Administrației de Stat a Drumurilor,Gheorghe Curmei, afirmă că în R. Moldova s-a decis să se meargă pe prețuri estimative elaborate pentru fiecare caz în parte. Curmei a mai explicat că diferențele de cost pentru lucrări sunt generate de spectrul de lucrări care trebuie executate, dar și de prețul la bitum. „Într-un timp, prețul la bitum a crescut foarte mult. Acum s-a stabilizat”, afirmă managerul ASD.
24.12.2025
14:55
456
Сele mai mici prețuri la carburanți din ultimii aproape patru ani de Crăciun. Cât vor scoate din buzunare șoferii pentru benzină și motorină de la miezul nopții
24.12.2025
13:38
443
Producția industrială în ascensiune: avans de 3,9% în primele zece luni ale anului 2025, cu contribuții remarcabile din industria prelucrătoare și energetică
23.12.2025
21:20
906
Strategii energetice inovatoare și integrare europeană: Carolina Novac dezvăluie direcțiile Republicii Moldova la întâlnirea ambasadorilor
19.12.2025
18:49
1526
Investițiile impulsionează relansarea economică a Republicii Moldova în 2025
19.12.2025
16:25
1417
Producția de lapte din Moldova în creștere semnificativă în prima jumătate a anului 2025
19.12.2025
14:55
1770
BERD investește 150 de milioane de euro în modernizarea drumurilor din Moldova, facilitând legătura cu Uniunea Europeană
19.12.2025
13:55
1192
Vești BUNE pentru șeferii din R. Moldova: Motorina coboară sub pragul de 19 lei/litru, iar benzina tot mai aproape de un nou MINIM în ultimii trei ani
19.12.2025
10:01
1449
Lansarea oficială a Pieței Intrazilnice de energie electrică în Moldova: Un pas strategic spre o economie verde
18.12.2025
18:48
1256
Premierul Alexandru Munteanu impulsionează modernizarea educației la Liceul „Nicolai Tretiakov” din Comrat, susținând inovația și incluziunea prin centre educaționale avansate.
1456
Ministrul Vladimir Bolea inspectează șantierele feroviare din sudul țării: progres semnificativ pentru conectivitatea regională
18.12.2025
18:12
1084
Ministerul Dezvoltării finalizează planul pentru sprijinirea antreprenoriatului până în 2027
18.12.2025
13:23
1268
Noua centură a orașului Vulcănești îmbunătățește siguranța și conectivitatea regională
24.12.2025
21:20
67
Sportivii ucraineni refuză salutul rușilor și bielorușilor: un gest simbolic al rezistenței pe terenurile internaționale
24.12.2025
21:05
220
Familii ucrainene creează magie de Crăciun pentru copiii afectați de război, la Kiev
24.12.2025
20:51
244
Temperaturi în scădere și cer senin pe 25 decembrie 2025 în Moldova
24.12.2025
15:28
475
Cod Galben: Scădere abruptă a temperaturii pe 25 decembrie 2025
24.12.2025
14:55
456
Сele mai mici prețuri la carburanți din ultimii aproape patru ani de Crăciun. Cât vor scoate din buzunare șoferii pentru benzină și motorină de la miezul nopții
24.12.2025
13:38
443
Producția industrială în ascensiune: avans de 3,9% în primele zece luni ale anului 2025, cu contribuții remarcabile din industria prelucrătoare și energetică
24.12.2025
09:28
643
Secretarul organizației teritoriale Rîșcani al PP „Șor”, condamnat pentru finanțare ilegală și spălare de bani
24.12.2025
08:06
623
Horoscopul zilei 24.12.2025
24.12.2025
07:04
628
Zelenski subliniază dorința comună a Ucrainei și SUA de a ajunge la un acord de pace final
24.12.2025
06:43
784
Un potențial armistițiu între Rusia și Ucraina ar putea deschide calea pentru discuții sensibile asupra gazului rusesc în Europa
24.12.2025
04:11
930
Explozii zguduie sudul Moscovei în apropierea locului unde a fost ucis generalul Fanil Sarvarov
23.12.2025
21:20
907
Strategii energetice inovatoare și integrare europeană: Carolina Novac dezvăluie direcțiile Republicii Moldova la întâlnirea ambasadorilor
23.12.2025
21:09
966
Armata ucraineană se retrage din Siversk, forțată de atacurile rusești și condițiile dificile
23.12.2025
21:01
839
Prognoza meteo pentru 24.12.2025: Schimbări notabile în Republica Moldova
23.12.2025
19:44
914
Drumuri periculoase spre libertate: Dezertorii ucraineni aleg munții pentru a scăpa de război și a ajunge în România
23.12.2025
19:36
1091
Maia Sandu a premiat cetățeni de onoare pentru contribuții remarcabile în diverse domenii
23.12.2025
18:06
861
Administrator condamnat la închisoare pentru simularea intenționată a insolvabilității unei companii din Chișinău
23.12.2025
17:58
870
Atacurile recente ale Rusiei provoacă victime și întreruperi de curent în vestul Ucrainei, chiar înainte de Crăciun
23.12.2025
17:51
788
Elevii din Moldova strălucesc la Gala Olimpicilor 2025 cu premii internaționale și regionale remarcabile
23.12.2025
15:58
1031
Eșec usturător pentru cei implicați în SCHEMA cu blanchetele pentru pașapoarte, care au provocat un prejudiciu de aproape un MILIARD de lei. Statul NU va plăti firmei din Bulgaria 100 de MILIOANE de lei
23.12.2025
15:46
747
Maia Sandu elogiază excelența olimpicilor și îndeamnă la păstrarea legăturilor cu țara natală
23.12.2025
15:27
779
Inovație și educație avansată la USMF „Nicolae Testemițanu”: patru noi laboratoare în domeniul farmaceutic deschise cu sprijin internațional
23.12.2025
15:26
791
Maia Sandu onorează excelența academică la Gala Olimpicilor 2025: 45 de medalii pentru elevii din Republica Moldova
23.12.2025
15:08
824
Infracțiuni îngrozitoare: Femeie din Rîșcani condamnată la 15 ani pentru exploatarea prin muncă și cerșetorie a doi copii
23.12.2025
12:55
856
Un tânăr chișinăuian se dădea drept lucrător bancar și a păcălit o femeie de 16.999 lei pentru un iPhone 16, condamnat cu suspendare
23.12.2025
11:56
860
Noi PERMISE de conducere începând cu 2026. Cele mai IMPORTANTE schimbări
Oligarhii vechi și noi: Cum a scăpat Vladimir Putin de cei mai influenți bancheri din Rusia și cine sunt magnații care controlează astăzi mass-media
Povestea TRAGICĂ a celor mai cunoscuți cvintupleți din lume: Cele cinci fetițe, separate de familie și expuse ca la grădina zoologică
Moartea misterioasă a geniului Eminescu sau cine a vrut să îl facă nebun?
FOTO // Drumul LUNG al unui test pentru COVID-19, rezultatele căruia sunt gata în cel puțin opt ore: Cum decurge o zi de muncă a angajaților de la laboratorul virusologic al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică
1 MDL
1 EUR
19.84
1 USD
16.82
1 RON
3.90
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40

Inapoi














