15:16:16 01.12.2025
Stiri

Peste 225 de specialiști dezbat viitorul educației incluzive în Moldova la Conferința Națională dedicată echității și protecției în învățământ

Actualitate 01.12.2025 14:32 Vizualizări1
Peste 225 de specialiști dezbat viitorul educației incluzive în Moldova la Conferința Națională dedicată echității și protecției în învățământ

Peste 225 de specialiști, inclusiv cadre didactice și manageriale, copii, părinți și reprezentanți ai autorităților publice s-au întâlnit la cea de-a V-a ediție a Conferinței naționale „Incluziune, echitate și protecție în educație”. Acest eveniment a avut drept scop consolidarea angajamentului național pentru dezvoltarea unui sistem educațional incluziv și aliniat standardelor europene. Conferința marchează, de asemenea, încheierea „Lunarului Incluziunii”, dedicat promovării unui sistem educațional accesibil, unde fiecare copil are posibilitatea să învețe și să se dezvolte fără bariere.

Pe parcursul conferinței, s-au discutat prioritățile cheie pentru un sistem educațional incluziv și echitabil, incluzând parcursul european al educației naționale și asigurarea serviciilor de suport esențiale. De asemenea, au fost puse în lumină oportunitățile egale în învățământul profesional tehnic, precum și extinderea parteneriatelor educaționale prin comunicare eficientă și fortificarea unei comunități incluzive.

„Astăzi sistemul educațional al Republicii Moldova este mai incluziv decât era acum zece ani, dar această transformare nu a fost una ușoară. Ea a necesitat multă deschidere din partea profesorilor și directorilor, un efort considerabil din partea părinților și implicarea tuturor actorilor din sistem. Prin eforturi comune, în pofida provocărilor economice, am reușit să construim un sistem care își propune să asigure incluziunea fiecărui copil”, a afirmat ministrul Educației și Cercetării Dan Perciun.

Ministrul a menționat evoluțiile recente în sprijinirea copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în școli, cum ar fi achiziția de tehnologii asistive și finanțarea din bugetul de stat a noilor state de personal în instituțiile de educație timpurie. Dan Perciun a subliniat, de asemenea, provocările care persistă și inițiativele pe care MEC le va implementa în viitorul apropiat.

„Educația înseamnă a oferi fiecărui copil o sansa egală în viață. Trebuie să ne asigurăm că, indiferent de locul în care se naște un copil sau dacă trăiește cu o dizabilitate, acesta poate visa cu îndrăzneală și are instrumentele necesare pentru a-și transforma visele în realitate. Uniunea Europeană este alături de Republica Moldova investind nu doar în clădiri școlare și tehnologie, ci mai ales în oameni - profesori, profesioniști din domeniul educației și elevi, toți elevii - astfel încât niciun copil să nu fie lăsat în urmă”, a declarat Iwona Piórko, ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.

Maha Damaj, Reprezentanta UNICEF în Republica Moldova, a subliniat importanța cooperării intersectoriale: „Analiza recentă a lacunelor arată că, deși s-au făcut progrese importante, accesibilitatea, resursele umane și cooperarea între sectoare rămân domenii ce necesită investiții continue. Educația incluzivă nu este o destinație fixă, ci un proces în evoluție, determinat de dovezi și nevoile copiilor”.

Un moment emoționant la conferință a fost intervenția lui Maxim Grădinari, student și activist pentru incluziune, care și-a împărtășit experiențele și recomandările referitoare la susținerea tinerilor cu cerințe educaționale speciale. „Povestea mea este doar una dintre miile de povești ale copiilor care au nevoie de acces, susținere și încredere pentru a reuși. Am avut norocul să găsesc oameni care au crezut în mine și care m-au ajutat să dezvolt o dorință imensă de a învăța, de a integra, de a aparține unei comunități”.

În cadrul conferinței, s-au premiat elevii participanți la concursul național „Școala mea e incluzivă. Dar a ta?”. Concursul, desfășurat între 3-15 noiembrie, a implicat realizarea de desene și pliante educative despre școli incluzive. Ministerul Educației, UNICEF, și alte organizatii au sprijinit acest eveniment, cu suportul financiar al Guvernului Marii Britanii.

La final, instituția de educație timpurie „Povestea” din Nisporeni și Gimnaziul nr. 14 din Bălți au primit trofeul „Alexandra Grajdian” pentru excelența în promovarea educației incluzive, iar alte cinci instituții au fost premiate pentru curaj și inovație în acest domeniu. Premiile au fost acordate de Alianța ONG-urilor Active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei, în cadrul unei gale dedicate.

Conferința a fost organizată de Ministerul Educației și Cercetării, UNICEF, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică și alte organizații cu susținerea Uniunii Europene, Parteneriatului Global pentru Educație și Education Out Loud.

Stiri relevante
Top stiri
01.12.2025 08:37 453 Horoscopul zilei 01.12.2025
30.11.2025 08:47 766 Horoscopul zilei 30.11.2025

Parteneri
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Curs valutar
1 MDL   1 EUR 19.67 1 USD 17.00 1 RON 3.86 1 RUB 0.22 1 UAH 0.40
Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte