Mentorat inovator: Educație prin valori pentru viitorul școlilor din R. Moldova


Peste 80 de mentori din întreaga țară au participat, în perioada 25–26 august 2025, la Programul de formare „Educația bazată pe valori”. Evenimentul a fost organizat de Institutul Național pentru Educație și Leadership (INEL) în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, având sprijinul Rețelei Internaționale PractNet din Estonia.
În cadrul atelierului, experții PractNet din Estonia au prezentat un Instrument pentru dezvoltarea competențelor axiologice ale cadrelor didactice. Acesta a fost elaborat împreună cu specialiști din Moldova și Estonia. Mentorii vor implementa acest instrument în toate școlile din țară în următoarele șase luni. Va oferi profesorilor posibilitatea de a discuta despre valorile colective ale școlii, valorile naționale și cele personale, într-un mod interactiv.
Metodologia se bazează pe seria „jocurilor despre valori” create de Centrul de Etică al Universității din Tartu (Estonia). Participanții analizează povești scurte care prezintă dileme etice și aleg soluțiile adecvate, ajungând la consens. Jocurile permit explorarea dilemelor și din perspectivele elevilor sau ale părinților.
Potrivit Valentinei Olaru, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, acest instrument este deosebit de important acum, într-o perioadă de transformare a sistemului educațional.
„Programul are scopul de a sprijini mentorii în dezvoltarea unor strategii inovatoare de mentorat. Acestea promovează o educație bazată pe valori. Accentul este pus pe cum școala de astăzi nu doar transmite cunoștințe, ci contribuie la formarea unor cetățeni responsabili, conștienți de identitatea și valorile lor naționale și universale,” a menționat Valentina Olaru.
La finalul atelierului, mentorii au primit seturile complete de jocuri, care vor fi disponibile în toate școlile din Moldova, atât în limba română, cât și în rusă, pentru a asigura o cât mai largă accesibilitate.
Instrumentul a fost dezvoltat cu sprijinul Centrului de Etică al Universității din Tartu, grupului de cercetare Horizon Europe DIACOMET, organizației PractNet (Estonia) și Centrului de Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării din Moldova. Scenariile jocurilor au fost adaptate de mentorii naționali pentru a se potrivi contextului educațional și cultural local.
Experții estonieni Katri Raik și Irene Käosaar au facilitat activitățile, stimulând dialoguri autentice și oferind exemple de bune practici aplicabile în școlile din Moldova.
Pe parcursul atelierului, mentorii au explorat modalități concrete de integrare a valorilor în activitățile de mentorat, în curriculum și în practica zilnică. Toate acestea contribuie la dezvoltarea personală și civică a elevilor.
Această activitate este parte a unei serii de inițiative ale Ministerului Educației și Cercetării. Sunt menite să susțină transformarea sistemului educațional național prin alinierea valorilor naționale cu cele europene și promovarea bunelor practici internaționale.











































































