Stiri
trm.md
Investiție // În ultimii șapte ani, autoritățile au alocat peste 492,8 milioane de lei din bugetul de stat pentru infrastructura Portului Giurgiulești
Raisa Lozinschi
Un grandios proiect inițiat de guvernarea comunistă – Portul Internațional Liber Giurgiulești, transmis ulterior în proprietate unei firme cu sediul inițial în satul Negrești, raionul Strășeni, a „înghițit” sute de milioane de lei din bugetul de stat. Vladimir Voronin obișnuia să taie panglici de inaugurare pe la Giurgiulești tocmai în ajunul alegerilor - fie parlamentare, fie locale. Potrivit obiectivelor asumate de către Guvernul comunist al R. Moldova în fața „investitorului general” ÎCS „Danube Logistics” SRL, autoritățile continuă să aloce și astăzi bani publici pentru acest port.
În 2008, cele mai mari investiții
Astfel, potrivit datelor Ministerului Finanțelor, din 2006 până în prezent, din bugetul R. Moldova au fost alocate 492 810 400 de lei (peste 38,8 milioane de dolari) pentru infrastructura portului. Cei mai mulți bani, aproape 280 de milioane de lei, au fost transferați în acest scop în anul 2008. Și în 2007, Portul Giurgiulești a „mâncat” 196 449 200 de lei din banii publici. Investiția cea mai costisitoare s-a făcut pentru construcția liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești – 328 103 300 de lei în total. Anterior, presa a scris despre faptul că în construcția acesteia a fost implicată și firma fiului fostului președinte Vladimir Voronin, „Moldconstruct Market”, lucrările de construcție a terasamentelor ridicându-se la 3,5 milioane de euro.
Oamenii nu vor să cedeze pământurile
Și construcția Portului de pasageri Giurgiulești a fost destul de costisitoare – 86 de milioane de lei. Alte peste 30 de milioane de lei au fost cheltuite pentru construcția drumului de acces spre stația Giurgiulești. Linia electrică Slobozia Mare – Giurgiulești a costat bugetul de stat peste 19,6 milioane de lei, iar asigurarea tehnico-materială a Unității de pompieri și salvatori Giurgiulești încă peste 22,6 milioane de lei. Pentru procurarea de la oameni a terenurilor și trecerea acestora în proprietatea statului pentru a putea construi linia de cale ferată, au fost transferate Agenției Relații Funciare și Cadastru în anii 2007, 2008 și 2009 în total 5 757 400 milioane de lei. Problema, însă, nu a fost rezolvată în totalitate nici până în prezent. Unii oameni din regiune nu vor să cedeze pământurile.
Portul de 100 de milioane de dolari
În anul curent, Legea bugetului de stat a fost modificată pentru acordarea a două milioane de dolari pentru construcția remizei de pompieri și salvatori „Giurgiulești”, precum și alte 127 de mii de lei pentru elaborarea documentației și realizarea tranzacțiilor ce țin de exproprierea terenurilor și construcțiilor, proprietate privată, situate pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică din extravilanul satului Giurgiulești. Ministerul Economiei a calculat că investitorul general ÎCS „Danube Logistics” SRL a investit pe întreaga perioadă de activitate a acestuia 46,5 milioane de dolari în Portul Internațional Giurgiulești, iar SC „Trans Cargo Terminal” SRL – 7,3 milioane de dolari. Adică, investițiile totale făcute în Portul Giurgiulești se apropie de cifra de 100 de milioane de dolari. Potrivit datelor aceluiași minister, investitorul a prestat servicii portuare în 2012 în sumă de 18 milioane de lei.
R. Moldova, „țară maritimă”
Cifrele Ministerului Economiei referitoare la activitatea portului în anul 2012 arată următoarele: „În perioada 2012, pe teritoriul terminalului petrolier al Portului Internațional au fost importate 86,2 mii de tone de produse petroliere sau cu 21,6 la sută mai mult decât în 2011. (…) Prin intermediul terminalului cerealier, în 2012 au fost exportate 78,5 mii de tone de producție cerealieră. (…) În luna ianuarie 2012, terminalul de mărfuri a demarat procesul transbordării mărfurilor. Per ansamblu, pe parcursul anului 2012, pe teritoriul portului au fost introduse 56,6 mii de tone de mărfuri, toate fiind aduse din exteriorul țării. (…) Prin intermediul terminalului de produse lichide a fost exportat ulei vegetal din floarea-soarelui, soia și rapiță. Astfel, volumul încărcăturilor transportate prin intermediul Portului Internațional a constituit 282,2 mii de tone. (…) Investitorul general a finalizat lucrările de construcție a terminalului de mărfuri și cargo, acestea fiind deja date în exploatare și oferă R. Moldova o șansă unică de dezvoltare în calitate de țară maritimă”.
Mastodontul de jumătate de miliard de lei
Important
21.07.2013
09:04
3181


Raisa Lozinschi
Un grandios proiect inițiat de guvernarea comunistă – Portul Internațional Liber Giurgiulești, transmis ulterior în proprietate unei firme cu sediul inițial în satul Negrești, raionul Strășeni, a „înghițit” sute de milioane de lei din bugetul de stat. Vladimir Voronin obișnuia să taie panglici de inaugurare pe la Giurgiulești tocmai în ajunul alegerilor - fie parlamentare, fie locale. Potrivit obiectivelor asumate de către Guvernul comunist al R. Moldova în fața „investitorului general” ÎCS „Danube Logistics” SRL, autoritățile continuă să aloce și astăzi bani publici pentru acest port.
În 2008, cele mai mari investiții
Astfel, potrivit datelor Ministerului Finanțelor, din 2006 până în prezent, din bugetul R. Moldova au fost alocate 492 810 400 de lei (peste 38,8 milioane de dolari) pentru infrastructura portului. Cei mai mulți bani, aproape 280 de milioane de lei, au fost transferați în acest scop în anul 2008. Și în 2007, Portul Giurgiulești a „mâncat” 196 449 200 de lei din banii publici. Investiția cea mai costisitoare s-a făcut pentru construcția liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești – 328 103 300 de lei în total. Anterior, presa a scris despre faptul că în construcția acesteia a fost implicată și firma fiului fostului președinte Vladimir Voronin, „Moldconstruct Market”, lucrările de construcție a terasamentelor ridicându-se la 3,5 milioane de euro.
Oamenii nu vor să cedeze pământurile
Și construcția Portului de pasageri Giurgiulești a fost destul de costisitoare – 86 de milioane de lei. Alte peste 30 de milioane de lei au fost cheltuite pentru construcția drumului de acces spre stația Giurgiulești. Linia electrică Slobozia Mare – Giurgiulești a costat bugetul de stat peste 19,6 milioane de lei, iar asigurarea tehnico-materială a Unității de pompieri și salvatori Giurgiulești încă peste 22,6 milioane de lei. Pentru procurarea de la oameni a terenurilor și trecerea acestora în proprietatea statului pentru a putea construi linia de cale ferată, au fost transferate Agenției Relații Funciare și Cadastru în anii 2007, 2008 și 2009 în total 5 757 400 milioane de lei. Problema, însă, nu a fost rezolvată în totalitate nici până în prezent. Unii oameni din regiune nu vor să cedeze pământurile.
Portul de 100 de milioane de dolari
În anul curent, Legea bugetului de stat a fost modificată pentru acordarea a două milioane de dolari pentru construcția remizei de pompieri și salvatori „Giurgiulești”, precum și alte 127 de mii de lei pentru elaborarea documentației și realizarea tranzacțiilor ce țin de exproprierea terenurilor și construcțiilor, proprietate privată, situate pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică din extravilanul satului Giurgiulești. Ministerul Economiei a calculat că investitorul general ÎCS „Danube Logistics” SRL a investit pe întreaga perioadă de activitate a acestuia 46,5 milioane de dolari în Portul Internațional Giurgiulești, iar SC „Trans Cargo Terminal” SRL – 7,3 milioane de dolari. Adică, investițiile totale făcute în Portul Giurgiulești se apropie de cifra de 100 de milioane de dolari. Potrivit datelor aceluiași minister, investitorul a prestat servicii portuare în 2012 în sumă de 18 milioane de lei.
R. Moldova, „țară maritimă”
Cifrele Ministerului Economiei referitoare la activitatea portului în anul 2012 arată următoarele: „În perioada 2012, pe teritoriul terminalului petrolier al Portului Internațional au fost importate 86,2 mii de tone de produse petroliere sau cu 21,6 la sută mai mult decât în 2011. (…) Prin intermediul terminalului cerealier, în 2012 au fost exportate 78,5 mii de tone de producție cerealieră. (…) În luna ianuarie 2012, terminalul de mărfuri a demarat procesul transbordării mărfurilor. Per ansamblu, pe parcursul anului 2012, pe teritoriul portului au fost introduse 56,6 mii de tone de mărfuri, toate fiind aduse din exteriorul țării. (…) Prin intermediul terminalului de produse lichide a fost exportat ulei vegetal din floarea-soarelui, soia și rapiță. Astfel, volumul încărcăturilor transportate prin intermediul Portului Internațional a constituit 282,2 mii de tone. (…) Investitorul general a finalizat lucrările de construcție a terminalului de mărfuri și cargo, acestea fiind deja date în exploatare și oferă R. Moldova o șansă unică de dezvoltare în calitate de țară maritimă”.
Stiri relevante
23.12.2015
19:00
2023
PERICOL // Tot mai multe cazuri de rabie în R. Moldova
21.08.2015
20:45
3002
ALERTĂ în statul vecin! Autoritățile au instituit CARANTINĂ și au ucis sute de animale
08.02.2015
11:41
3782
Medicii dau ALARMA! Sute de moldoveni sunt atacați de animale turbate
20.01.2014
12:53
2819
Alertă de rabie în R. Moldova! Există pericolul infectării populației
03.09.2013
16:53
2989
Prima garnitură de tren pe ecartament european a ajuns în sudul țării
14.02.2016
11:13
8391
Mașini „made in Moldova”? Ce face acest tânăr din Chișinău
10.07.2015
09:22
6365
METEO // Temperaturile SCAD considerabil. Cum va fi vremea în acest week-end
01.03.2015
21:37
6565
Zeci de persoane, inclusiv un deputat ucrainean, ARESTATE în timpul mitingului de la Moscova!
11.10.2014
11:02
7603
Prima grădină orășenească din Moldova. Ce nu ştiai despre Grădina Publică din centrul capitalei
05.10.2014
15:02
9586
DĂRUIRE // Paznicul pictor de la Hansca: În timp ce SUPRAVEGHEAZĂ noaptea instituţia, creează opere
23.09.2014
10:36
6452
Legea Lustrației în Ucraina // Iulia Timoșenko, printre cei AFECTAȚI, scrie presa de la Kiev
21.09.2014
14:02
18210
Iată Castelul de APĂ al Chișinăului
























Top stiri
17.06.2025
12:13
73
PAS solicită demiterea secretarului CMC pentru refuzul de a elimina taxa de salubrizare din Chișinău
17.06.2025
11:58
104
Șoferi, faceți plinul! Carburanții continuă să se scumpească. Cât va costa benzina și motorina de la miezul nopții
17.06.2025
11:41
176
Maia Sandu denunță atacul devastator asupra Kievului: Pierderi umane și distrugeri masive în urma rachetelor rusești
17.06.2025
11:33
180
Guvernul alocă câte 1 000 de lei pentru fiecare elev din clasele I–IX începând cu 2025-2026. Cum veți intra în posesia banilor
17.06.2025
11:07
181
Ziua mondială a eforturilor pentru salvarea solurilor și prevenirea secetei în Moldova
17.06.2025
10:49
224
Începe selecția consilierilor agricoli: iată condițiile și documentele necesare pentru înscriere!
17.06.2025
10:38
206
Fonduri semnificative alocate pentru avansarea cercetării agricole în Republica Moldova
17.06.2025
10:24
220
În Kiev, 14 morți și 55 de răniți după un atac intens cu drone și rachete, spun autoritățile ucrainene
17.06.2025
10:13
256
Vara investițiilor și a viselor împlinite: Cumpără o locuință cu „Proimobil” și poți CÂȘTIGA o vacanță în Palma de Mallorca!
17.06.2025
09:58
295
Captură de droguri de 10 milioane lei, doi suspecți reținuți pe drumul Taraclia-Chișinău
17.06.2025
09:36
268
VIDEO, FOTO // Armata lui Putin continuă să țintească zone rezidențiale din Ucraina și să UCIDĂ copii și oameni nevinovați. 14 morţi şi 55 de răniţi la Kiev, după un atac rusesc masiv cu rachete şi drone
17.06.2025
08:50
372
Un guvern prorus la Chișinău: O amenințare pentru aderarea R. Moldova la UE până în 2030
17.06.2025
07:00
494
Iranul lansează rachete către Israel: interceptări reușite și măsuri de siguranță sporite în nordul țării
17.06.2025
06:17
370
UE insistă pe interzicerea importurilor de GNL din Rusia, în ciuda opoziției Ungariei și Slovaciei
16.06.2025
20:43
569
Premierul Recean laudă sprijinul Germaniei și Italiei în integrarea europeană a Republicii Moldova
16.06.2025
20:35
648
Vremea de marți, 17 iunie 2025: Încălzire considerabilă și averse izolate
16.06.2025
20:20
740
Tensiuni în capitală: BCS acuză guvernarea de politizare, PAS răspunde criticilor privind marșurile de duminică
16.06.2025
19:50
661
Europa preia ștafeta: Ucraina primește mai mult ajutor militar din partea țărilor europene decât din partea SUA
16.06.2025
19:25
729
SUA anulează întâlnirea cu Rusia pe tema ambasadelor: Zaharova nu oferă explicații
16.06.2025
19:01
543
Mihai Popșoi la Tirana: Cooperarea regională, esențială pentru integrarea europeană a sud-estului Europei
16.06.2025
17:18
762
Putin, Erdogan și China critică acțiunile Israelului contra Iranului și se oferă să medieze conflictul
16.06.2025
16:36
744
R. Moldova, gazda primului Congres Mondial al Viei și Vinului: viitorul industriei vitivinicole la răscruce între tradiție și inovație
16.06.2025
16:01
611
Delegatie moldoveană studiază modelele de integrare și incluziune a refugiaților în Bosnia și Herțegovina
16.06.2025
15:59
576
Guvernul prelungește licențierea importurilor de cereale și oleaginoase până la sfârșitul anului 2025
16.06.2025
15:34
672
Dorin Junghietu și conducerea AFD discută despre modernizarea energetică a Republicii Moldova în colaborare franceză-moldovenească
















































Actualitate
Parteneri
Descoperă
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri