Informații despre Acordul de Asociere cu UE, schimb de experiență, lecții practice și defilare de ii pentru femeile antreprenoare din R. Moldova


Peste 230 de femei antreprenoare s-au întâlnit, duminică, 14 decembrie, în cadrul Platformei Femeilor Antreprenoare din R. Moldova, ediția a IV-a, desfășurată de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului IMM în parteneriat cu Comisia Europeană.
Tema reuniunii a fost „Inteligența emoțională – gestiunea situațiilor de stres”, unde femeile de afaceri au aflat metodele de gestionare eficientă a situațiilor de stres și a conflictelor, având-o în calitate de trainer pe dna Claudia Crăciun, specialist în comunicare.
În cadrul Platformei s-a pus în discuție Internaționalizarea IMM-urilor prin prisma Acordului de Asociere cu UE, temă prezentată de Speranța Olaru de la Delegația Uniunii Europene în R. Moldova, care a venit și cu o soluție.
„În primul rând, Acordul de Asociere înlătură tarifele de export între R. Moldova și statele din Uniunea Europeană, cu excepția unor produse senzitive. Inițial, în aceste produse era exclus vinul, dar, datorită embargoului rusesc,a fost acceptat pe lista produselor obișnuite. De asemenea, pentru IMM-uri este site-ul www.exporthelp.europa.eu, care vă oferă orice informație cu privire la condițiile de export, tarife, dacă produsul este sau nu eligibil pe piața UE, cerințe tehnice etc. Pagina web se referă doar la produse, deoarece serviciile au un capitol aparte”, a declarat Speranța Olaru.
Cu scopul de a încuraja spiritul de întreprinzător al femeilor, Elena Sava, directorul unei agenții de turism, și Margareta Deordița, directorul unei companii din R. Moldova, au oferit câteva sfaturi pentru femeile active: „Alege activitatea care-ți place cel mai mult. Puneți mult suflet în ceea ce faceți, dedicație și loialitate față de client. Orice femeie de afaceri trebuie să fie perseverentă, curajoasă, să-și asume riscuri. Comunicarea este indispensabilă, dacă nu știm a comunica cu oamenii n-am făcut nimic”.
Pe tot parcursul întrunirii, femeile au avut posibilitatea să facă networking pentru stabilirea de noi contacte și parteneriate de afaceri. Cei de la Éclair au oferit un master-class de aranjare a mesei de sărbători - corect, simplu și creativ. „Fața de masa trebuie să fie albă. Deasupra folosim bucăți de material colorat. Să nu ne fie frică de masa cu flori, crenguțe de brad, obiecte hand-made, azi nu mai este la modă să se pună farfurii multe cu mâncare. Nu exagerăm cu culorile, folosim nu mai mult de trei culori. Bucatele se aduc din bucătărie și se servesc direct în farfuria oaspeților”, sunt câteva dintre sfaturile specialiștilor.
Conform tradițiilor stabilite de ODIMM, în cadrul fiecărei Platforme, femeile au posibilitatea de a-și prezenta produsele/serviciile în scop de promovare. Astfel, a fost o defilare de ii și rochii tradiționale, produse naturale de îngrijire a tenului, obiecte de decor al casei, produse de patiserie și o miniexpoziție a companiilor administrate de femei.
Reamintim că obiectivele Platformei Femeilor Antreprenoare din R. Moldova sunt de a încuraja spiritul de antreprenor al femeilor, de a facilita comunicarea şi crearea de parteneriate între femeile antreprenoare, de a contribui la dezvoltarea profesională şi personală, de a servi ca instrument de promovare a produselor şi serviciilor companiilor gestionate de către femeile antreprenoare.
Natalia Munteanu











































































