Stiri
Interviu // „Teatrele sunt deja privatizate”
Important
12.08.2013
17:33
2801


S-au împlinit 85 de ani de la primul spectacol radiofonic
Actorul şi regizorul Petru Hadârcă a montat mai multe spectacole radiofonice pentru Radioul Naţional, în contextul „Anului Teatrului Radiofonic” – un proiect demarat de Radio Moldova. Nu are o piesă preferată, dar are un autor preferat: Ion Luca Caragiale, din ale cărui versuri poate să recite minute în şir şi a cărui operă a montat-o aproape integral. În opinia omului de cultură Petru Hadârcă, Caragiale, deşi a trăit la începutul sec. al XX-lea, rămâne actual prin adevărurile pe care le spune şi reflectă cel mai bine realităţile în care trăim.
Dle Hadârcă, dacă ar fi să privim în istorie, când şi cum s-a jucat primul spectacol la microfon?
În 1928 a fost primul spectacol radiofonic în România – „Ce ştia satul” de Ion Valjan. Ştiţi cum s-a jucat? A fost un spectacol pe viu. Sunetul, zgomotul se făceau pe viu, ca şi cum ar fi avut loc cu spectatori în sală, şi se desfăşura fără a înregistra, fără a imprima – nu erau aceste posibilităţi tehnice. Aşa a existat teatrul radiofonic până în anii ’40 şi ceva. Era fenomenal.
Ce diferenţe există din punct de vedere profesional între a lectura la microfon o piesă şi a o juca pe viu?
Pe lângă spectacole de teatru şi scurtmetraje, sunt împătimit, îndrăgostit de teatrul radiofonic pentru că ai posibilitatea să pătrunzi, să meditezi în intimitatea sufletului actoricesc şi să-ţi deschizi propriul suflet, să-ţi descoperi gândurile, să fii tu cu tine însuți. Pentru actori, lectura unei piese la microfon este un foarte bun exerciţiu înainte de a intra în scenă, într-un spectacol. La momentul dat, părerea mea este că mulţi actori duc lipsă de antrenamentul acesta. Când sunt în scenă, se vede că nu toţi au capacitatea de a lucra cu microfonul. Microfonul este foarte sensibil şi sesizezi imediat tonalitatea falsă. De aceea, atunci când se face o distribuţie la teatrul radiofonic, nu poţi lua chiar orice actor. E o şcoală aparte.
Cum îşi antrenează memoria un actor? Trebuie să reţină atâta text, consecutivitatea replicilor...
Niciodată n-am memorizat rolul. În afară de poezii. În teatrul nostru şi în teatrul pe care l-am învăţat la Moscova, comparativ cu cel din România, nu există funcţia de sufleur. În perioada de lucru asupra unei piese, stăm împreună şi lecturăm, lucrăm la dezghiocarea textului, încercăm să pătrundem în esenţa lui şi să găsim mişcarea gândului autorului, să găsim argumentul logic – după punctuaţie, după virgule. Dacă eşti corect şi le găseşti exact, în momentul când citeşti, în memoria ta apar nişte imagini şi asta îţi dă imboldul ca să fii firesc şi să ţii minte textul. Când e vorba de spectacol, e spirit de echipă. Să mă întrebaţi acuma vreo replică, nu v-o pot spune, dar intru în scenă şi, dacă partenerul îmi dă replica, eu îi răspund.
„Teatrul nostru” vizavi de „teatrul pe care l-aţi învăţat la Moscova”. Ce deosebiri există?
Spre deosebire de şcoala pe care am făcut-o noi, în România – nu vreau să fac mare deosebire, dar există – de la primul an, de pe băncile facultăţii, de la prima oră se joacă Shakespeare. Nouă, la Moscova, nu ni se permitea decât la anul patru să ne atingem de Shakespeare.
E bine sau e rău?
E foarte bine. Un copil care se naşte – ca să fac o paralelă –, dacă-l iei şi-l pui din prima zi să meargă pe picioare, îi rupi coloana vertebrală. La fel şi un actor, trebuie să parcurgă o evoluţie, o creştere până a face primii paşi în mizanscenă.
Vă nemulţumeşte ceva în felul cum se face astăzi teatru la Chişinău?
Mi-aţi atins o undă emotivă... Înainte de toate, teatrul ar trebui să aibă pusă la punct o politică repertorială şi cel puţin 60 la sută spectacole cu autori-dramaturgi autohtoni. Totodată, fiecare montare, fiecare proiect propus pentru a fi realizat într-un teatru trebuie să fie argumentat de ce vrem să fie montat anume acest spectacol şi anume în perioada aceasta, pentru că politica repertorială trebuie să aducă în scenă anumite teme. Cu părere de rău, la momentul actual, teatrul care se face este în detrimentul spectatorului. Spectatorul nostru este iubitor de teatru, dar vine o dată la teatru şi vede un spectacol de proastă calitate şi a doua oară nu mai vine. Acuma sunt interese, clanuri care menţin conducerea teatrelor.
Dacă e atât de „proastă” gestiunea teatrelor, poate că iniţiativa Guvernului de a privatiza cele cinci teatre era bună?
Păi ele sunt deja privatizate, sunt deja în clan! La Teatrul „Luceafărul” este clan de familie, la alt teatru se joacă numai spectacole după autorul-directorul teatrului, la alt teatru este altceva. Să nu pătrundem mai adânc...
Cunoscând din interior şi partea putredă, dacă aţi fi ministru al Culturii, cu ce aţi începe reforma în domeniul teatrelor?
În primul rând, birocraţii de la Ministerul Culturii trebuie schimbaţi sută la sută. Mulți dintre ei au jucat tananica şi pe timpul comuniştilor, acuma s-au dat şi cu democraţii, dar sunt aceiaşi.
În ultimii ani sunteţi mai mult în România...
Pentru că aici se întâmplă ceea ce se întâmplă. Până mai ieri a fost un „sinistru” al Culturii care a îndeplinit funcţia de pion şi a servit intereselor cuiva de a privatiza. De ce să nu spunem lucrurilor pe nume? Se bagă în casa noastră de suflet, dar cât putem? Prin cultură, prin teatru nu se fac averi. Aici suntem noi, cei bolnavi de teatru, şi cred că este o boală incurabilă, dar ei au alte interese – urâte, mizere, le-aş spune eu.
Cum e să montaţi un spectacol după un roman celebru? Mă refer la spectacolul „Douăsprezece scaune”…
Scopul pe care mi l-am propus a fost să-l aduc în zona noastră românească, cu escrocii noştri, cu fularele noastre, ale lui Ostap Bender. Le-am văzut perindându-se prin PMAN: când au fost roşii, când oranj, când verzi, când albastre... Acum avem la guvernare politicieni 99 la sută Ostap Bender. Să nu ne facem iluzii şi să nu ne ascundem de acest adevăr.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Aurelia Borzin
Actorul şi regizorul Petru Hadârcă a montat mai multe spectacole radiofonice pentru Radioul Naţional, în contextul „Anului Teatrului Radiofonic” – un proiect demarat de Radio Moldova. Nu are o piesă preferată, dar are un autor preferat: Ion Luca Caragiale, din ale cărui versuri poate să recite minute în şir şi a cărui operă a montat-o aproape integral. În opinia omului de cultură Petru Hadârcă, Caragiale, deşi a trăit la începutul sec. al XX-lea, rămâne actual prin adevărurile pe care le spune şi reflectă cel mai bine realităţile în care trăim.
Dle Hadârcă, dacă ar fi să privim în istorie, când şi cum s-a jucat primul spectacol la microfon?
În 1928 a fost primul spectacol radiofonic în România – „Ce ştia satul” de Ion Valjan. Ştiţi cum s-a jucat? A fost un spectacol pe viu. Sunetul, zgomotul se făceau pe viu, ca şi cum ar fi avut loc cu spectatori în sală, şi se desfăşura fără a înregistra, fără a imprima – nu erau aceste posibilităţi tehnice. Aşa a existat teatrul radiofonic până în anii ’40 şi ceva. Era fenomenal.
Ce diferenţe există din punct de vedere profesional între a lectura la microfon o piesă şi a o juca pe viu?
Pe lângă spectacole de teatru şi scurtmetraje, sunt împătimit, îndrăgostit de teatrul radiofonic pentru că ai posibilitatea să pătrunzi, să meditezi în intimitatea sufletului actoricesc şi să-ţi deschizi propriul suflet, să-ţi descoperi gândurile, să fii tu cu tine însuți. Pentru actori, lectura unei piese la microfon este un foarte bun exerciţiu înainte de a intra în scenă, într-un spectacol. La momentul dat, părerea mea este că mulţi actori duc lipsă de antrenamentul acesta. Când sunt în scenă, se vede că nu toţi au capacitatea de a lucra cu microfonul. Microfonul este foarte sensibil şi sesizezi imediat tonalitatea falsă. De aceea, atunci când se face o distribuţie la teatrul radiofonic, nu poţi lua chiar orice actor. E o şcoală aparte.
Cum îşi antrenează memoria un actor? Trebuie să reţină atâta text, consecutivitatea replicilor...
Niciodată n-am memorizat rolul. În afară de poezii. În teatrul nostru şi în teatrul pe care l-am învăţat la Moscova, comparativ cu cel din România, nu există funcţia de sufleur. În perioada de lucru asupra unei piese, stăm împreună şi lecturăm, lucrăm la dezghiocarea textului, încercăm să pătrundem în esenţa lui şi să găsim mişcarea gândului autorului, să găsim argumentul logic – după punctuaţie, după virgule. Dacă eşti corect şi le găseşti exact, în momentul când citeşti, în memoria ta apar nişte imagini şi asta îţi dă imboldul ca să fii firesc şi să ţii minte textul. Când e vorba de spectacol, e spirit de echipă. Să mă întrebaţi acuma vreo replică, nu v-o pot spune, dar intru în scenă şi, dacă partenerul îmi dă replica, eu îi răspund.
„Teatrul nostru” vizavi de „teatrul pe care l-aţi învăţat la Moscova”. Ce deosebiri există?
Spre deosebire de şcoala pe care am făcut-o noi, în România – nu vreau să fac mare deosebire, dar există – de la primul an, de pe băncile facultăţii, de la prima oră se joacă Shakespeare. Nouă, la Moscova, nu ni se permitea decât la anul patru să ne atingem de Shakespeare.
E bine sau e rău?
E foarte bine. Un copil care se naşte – ca să fac o paralelă –, dacă-l iei şi-l pui din prima zi să meargă pe picioare, îi rupi coloana vertebrală. La fel şi un actor, trebuie să parcurgă o evoluţie, o creştere până a face primii paşi în mizanscenă.
Vă nemulţumeşte ceva în felul cum se face astăzi teatru la Chişinău?
Mi-aţi atins o undă emotivă... Înainte de toate, teatrul ar trebui să aibă pusă la punct o politică repertorială şi cel puţin 60 la sută spectacole cu autori-dramaturgi autohtoni. Totodată, fiecare montare, fiecare proiect propus pentru a fi realizat într-un teatru trebuie să fie argumentat de ce vrem să fie montat anume acest spectacol şi anume în perioada aceasta, pentru că politica repertorială trebuie să aducă în scenă anumite teme. Cu părere de rău, la momentul actual, teatrul care se face este în detrimentul spectatorului. Spectatorul nostru este iubitor de teatru, dar vine o dată la teatru şi vede un spectacol de proastă calitate şi a doua oară nu mai vine. Acuma sunt interese, clanuri care menţin conducerea teatrelor.
Dacă e atât de „proastă” gestiunea teatrelor, poate că iniţiativa Guvernului de a privatiza cele cinci teatre era bună?
Păi ele sunt deja privatizate, sunt deja în clan! La Teatrul „Luceafărul” este clan de familie, la alt teatru se joacă numai spectacole după autorul-directorul teatrului, la alt teatru este altceva. Să nu pătrundem mai adânc...
Cunoscând din interior şi partea putredă, dacă aţi fi ministru al Culturii, cu ce aţi începe reforma în domeniul teatrelor?
În primul rând, birocraţii de la Ministerul Culturii trebuie schimbaţi sută la sută. Mulți dintre ei au jucat tananica şi pe timpul comuniştilor, acuma s-au dat şi cu democraţii, dar sunt aceiaşi.
În ultimii ani sunteţi mai mult în România...
Pentru că aici se întâmplă ceea ce se întâmplă. Până mai ieri a fost un „sinistru” al Culturii care a îndeplinit funcţia de pion şi a servit intereselor cuiva de a privatiza. De ce să nu spunem lucrurilor pe nume? Se bagă în casa noastră de suflet, dar cât putem? Prin cultură, prin teatru nu se fac averi. Aici suntem noi, cei bolnavi de teatru, şi cred că este o boală incurabilă, dar ei au alte interese – urâte, mizere, le-aş spune eu.
Cum e să montaţi un spectacol după un roman celebru? Mă refer la spectacolul „Douăsprezece scaune”…
Scopul pe care mi l-am propus a fost să-l aduc în zona noastră românească, cu escrocii noştri, cu fularele noastre, ale lui Ostap Bender. Le-am văzut perindându-se prin PMAN: când au fost roşii, când oranj, când verzi, când albastre... Acum avem la guvernare politicieni 99 la sută Ostap Bender. Să nu ne facem iluzii şi să nu ne ascundem de acest adevăr.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Aurelia Borzin
Prietenii tăi merită să știe ASTA!
Stiri relevante
19.07.2014
15:00
9675
Afacere de familie cu JUCĂRII DE LEMN
22.02.2014
11:47
4672
FOTO // Pirkka Tapiola s-a prins în HORĂ şi a făcut MĂRŢIŞOARE la Ustia: "Asistenţa UE nu se opreşte aici"
27.08.2013
14:57
2457
Iurie Leancă: „Integrarea europeană nu presupune înrăutățirea relațiilor în cadrul CSI”
26.08.2013
12:40
1902
Încă un semnal pozitiv pentru R. Moldova la Summitul de la Vilnius
01.06.2013
11:34
2159
Dirk Schuebel: „A treia alianţă trebuie să demonstreze că lucrează pentru binele poporului”
14.02.2016
11:13
8309
Mașini „made in Moldova”? Ce face acest tânăr din Chișinău
10.07.2015
09:22
6310
METEO // Temperaturile SCAD considerabil. Cum va fi vremea în acest week-end
01.03.2015
21:37
6524
Zeci de persoane, inclusiv un deputat ucrainean, ARESTATE în timpul mitingului de la Moscova!
11.10.2014
11:02
7524
Prima grădină orășenească din Moldova. Ce nu ştiai despre Grădina Publică din centrul capitalei
05.10.2014
15:02
9535
DĂRUIRE // Paznicul pictor de la Hansca: În timp ce SUPRAVEGHEAZĂ noaptea instituţia, creează opere
23.09.2014
10:36
6384
Legea Lustrației în Ucraina // Iulia Timoșenko, printre cei AFECTAȚI, scrie presa de la Kiev
21.09.2014
14:02
17994
Iată Castelul de APĂ al Chișinăului
























Top stiri
06.05.2025
16:59
15
Polonia acuză Rusia de tentative fără precedent de influențare a alegerilor prezidențiale
06.05.2025
16:31
154
Miturile anti-UE, care revin înainte de alegeri: de la identitate, la agricultură
06.05.2025
16:21
183
Vești bune pentru profesorii care predau aceeași disciplină de cel puțin zece ani și dețin un grad didactic: Nu vor mai trebui să urmeze cursuri de recalificare
06.05.2025
16:05
385
O instanță de la Chișinău va decide a doua zi după scrutinul prezidențial din România dacă George Simion rămâne persona non grata în R. Moldova
06.05.2025
14:33
279
Ministra pentru Afaceri Europene a Suediei, vizită în R. Moldova pentru a participa la evenimentele dedicate Zilei Europei
06.05.2025
14:24
354
Rețea de escroci ce acționa transnațional, destructurată la Chișinău: Prejudiciu de peste 300 000 de euro și doi lideri arestați!
06.05.2025
14:21
353
Lituania investește masiv în întărirea frontierei cu Rusia și Belarus: planuri militare ambițioase pentru securitatea națională
06.05.2025
14:12
281
FOTO // Expoziție inedită la Parlament. Imagini-document din 1990, expuse pentru a marca 35 de ani de la Podul de Flori
06.05.2025
13:02
295
SUCCES // 13 medalii pentru R. Moldova la Campionatul Mondial de haltere
06.05.2025
12:49
304
Sute de fermieri din R. Moldova au primit semințe de sorg, o cultură rezistentă la secetă, din partea FAO și Guvernului Japoniei: „Prin diversificarea culturilor, fermierii vor fi mai bine pregătiți să facă față provocărilor climatice viitoare”
06.05.2025
12:06
578
Un magistrat de la Judecătoria Chișinău, suspendat din funcție: Este cercetat penal pentru că a ascuns sute de mii de euro și lei, dar și un „Mercedes”
06.05.2025
12:03
468
Oaspeți înalți de la Bruxelles, de 9 mai la Chișinău: Vor lansa din PMAN Planul European de Investiții de 1,9 miliarde de euro pentru Republica Moldova
06.05.2025
11:44
547
Detalii despre accidentul de la Bardar, cu implicarea unui microbuz de rută: Victimele traumatizate au între 7 și 68 de ani
06.05.2025
11:44
400
UE propune eliminarea treptată a importurilor de gaze rusești până în 2027, ca răspuns la conflictul din Ucraina
06.05.2025
11:32
582
Nouă persoane din Edineț, inclusiv un fost primar și un poștaș, acuzate de corupere electorală, după ce au mituit alegătorii cu până la 10 000 de ruble pentru a influența voturile la alegerile din toamna anului 2024
06.05.2025
10:36
514
Un bărbat din Edineț, acuzat că a traficat peste hotare 16 persoane: Cum şi-a convins victimele să-i cadă în plasă
06.05.2025
10:00
549
România are un PREMIER interimar, după demisia lui Marcel Ciolacu
06.05.2025
09:57
536
USR își unește forțele pentru a-l sprijini pe Nicușor Dan în turul doi al alegerilor prezidențiale din România
06.05.2025
09:54
1600
Percheziții de amploare într-un dosar de corupție sistemică la vamă
06.05.2025
08:50
332
Programul de finanțare în agricultură atrage 57 de beneficiari în primele două luni de la lansare
06.05.2025
06:48
515
România se confruntă cu o nouă criză politică după demisia premierului Ciolacu în urma alegerilor prezidențiale.
06.05.2025
06:40
1146
Atac surpriză asupra unei substații electrice din Kursk: Reacția guvernatorului rus după noi incursiuni ucrainene
05.05.2025
21:44
813
Ministerul de Interne pregătește măsuri stricte pentru a preveni destabilizările înainte de alegeri în Republica Moldova
05.05.2025
21:14
1029
Alianța de care are nevoie Nicuşor Dan pentru ca să-l ÎNVINGĂ pe George Simion și să ajungă președintele României
05.05.2025
20:19
907
PNL îl susține pe Nicușor Dan pentru a împiedica extremismul să ajungă la Cotroceni în turul doi al alegerilor prezidențiale


















































Actualitate
Parteneri
Descoperă
Social




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri