Dorina Khalil-Butucioc, doctor în studiul artelor și culturologie: „Ne lipsește un Centru de Dramaturgie Contemporană. Circuitul prin Europa culturală e o restartare necesară”
2416
INTERVIU // „Această ediție FNT a cuprins foarte organic și armonios practic toate componentele unuia dintre cele mai largi și mai diverse spații teatrale, aria și ecoul căruia se extind departe peste granițele României...”
Irina Nechit: Ediția curentă a Festivalului Național de Teatru (FNT) din București a inclus modulul „Republica Moldova în FNT”. Dragă Dorina Khalil-Butucioc, prin ce te-a impresionat spectacolul „Domnișoara Iulia” al Teatrului Național „M. Eminescu” de la Chișinău?
Dorina Khalil-Butucioc: Modulul „Republica Moldova în FNT” onorează, motivează și obligă. Spectacolului Luminiței Țâcu, în a doua reprezentație, pe care am văzut-o eu la FNT, i-aș da titlul „Domnișorul Jean”, căci m-a impresionat anume prin această „citire” a piesei lui Strindberg – din perspectiva valetului. Alexandru Pleșca face un rol rotund, cu treceri echilibrate de la slugă la cuceritor și înapoi la slugă, transformări pe care le nuanțează prin stări interioare gradate și mișcări exterioare exacte.
Domnișoara Julia este un rol bun în devenire, Corina Rotaru fiind în căutarea identității atât ca personaj, cât și ca actriță, pe care o va găsi grație potențialului ce debordează. Olga Triboi excelează într-un rol matur, personajul ei Kristin întruchipând femeia care își știe locul în dragoste, dar și în societate.
Or, plasate între furcile caudine ale problemelor egalității genurilor și inegalității claselor, personajele par a nu se asculta, a nu se auzi și deci a nu se înțelege. Însă în scenele călău-victimă și victimă-călău ele interacționează perfect, mărgelele trecute de la Iulia la Jean simbolizând atât puterea, cât și fragilitatea lanțurilor supunerii.
Regizoral, spectacolul e construit logic, simetric, ritmat, frazele-laitmotiv declamate de cele trei personaje punctând ideile-cheie, dar și împărțirea clară în scene și tablouri. Am plecat de la spectacol cu gândul la excelenta rezolvare a scenei finale ca un twin peaks, care m-a urmărit ceva timp, sunt sigură că și pe spectatorii din România.
Câte spectacole ai reușit să vezi în festival? Ce trăsături ale teatrului contemporan se întrevăd în ele?
Din păcate, am ajuns la FNT după dezbaterea „Teatrul ro. Direcții, constrângeri, libertăți...”, unde, cu siguranță, au fost conturate trăsăturile teatrului contemporan românesc văzute din interior. Din exterior, tabloul teatral românesc e original, multiaspectual, interdisciplinar, modern, sincron la toate nivelurile sale de suprafață și de adâncime.
În acest FNT am reușit să văd nu atât de multe, însă spectacole naționale și invitate bune și foarte bune: de la o tragedie existențialistă – subtila „Neînțelegerea”, până la o comedie inteligentă – incomoda „Mobilă și durere”; de la un musical despre (și cu) copii-părinți – magica „Matilda”, până la spectacole pentru copii-părinți din modulul „FNT Educațional”; de la spectacole radiofonice și on-line la spectacole-lectură...
Această ediție FNT a cuprins foarte organic și armonios practic toate componentele unuia dintre cele mai largi și mai diverse spații teatrale, aria și ecoul căruia se extind departe peste granițele României...
Spune-mi trei titluri de spectacole din FNT care te-au tulburat, te-au scos din zona de confort, ți-au dat de gândit.
1. Cine l-a ucis pe tata? – prin regie și joc actoricesc impecabil;
2. Două ore cu pauză – prin teatru în teatru exemplar;
3. Anomalia – prin temă și mijloace artistice futuriste.
A fost în festival și o dezbatere despre dramaturgia românească. Ce-ai reținut din acea discuție? Concluziile tale?
Ca și critic dramatic, nu puteam absenta de la această discuție, care a revelat „splendorile și mizeriile” dramaturgiei românești din ultimii aproape... 30 de ani.
După mai multe proiecte de stimulare a dramaturgiei contemporane din trecut și prezent, cu toate plusurile și minusurile de rigoare, dramaturgia contemporană din România pare a fi intrat într-o etapă de normalitate. Piesele noi se sincronizează cu problemele actualității, iar teatrele se sincronizează cu dramaturgia, care e tot mai prezentă în repertoriul atât al teatrelor independente, cât și de stat, atât în țară, cât și peste hotare. Or, în prezent România teatrală e cunoscută în lume mai mult prin dramaturgi decât prin regizori. Astfel, se propune revizuirea rolului și locului „Autorului dramatic” în politica repertorială, pe afiș, în concursuri, rezidențe, publicații etc. Chiar dacă dramaturgia românească contemporană nu trebuie privită ca bloc, ci ca individualități, se pare că este pe cale de a face Revoluții și de a scrie Manifeste.
În acest context, a fost foarte oportună și actuală întrebarea: „Ce să facă FNT pentru dramaturgia și dramaturgul contemporan?” Or, însuși conceptul acestei ediții e axat pe formula „dramaturgiilor posibilului”,iar modulul de spectacole-lectură a valorizat piese și formule dramaturgice noi din Germania, Portugalia și România.
Acest modul mi-a amintit de Centrul nostru de Dramaturgie Contemporană din Chișinău, unde în 2012, în fiecare marți, grație unei echipe minunate, au fost făcute spectacole-lectură cu dramaturgie contemporană națională și internațională la UNITEM, la teatrele din Chișinău, în diferite spații.
Cred că ne lipsește tuturor un Centru de Dramaturgie Contemporană.
Te-ai stabilit în Germania, dar ești foarte conectată la mișcarea teatrală din România și din Republica Moldova. Cât de important e pentru tine să circuli prin Europa în scopuri culturale?
Vorbind în termeni tehnici, conectarea la mișcarea teatrală din Republica Moldova și România îmi menține energia, tensiunea și frecvența, iar circuitul prin Europa culturală e o reîncărcare a bateriilor, o readaptare și o restartare recomandabilă și necesară.
Când mai vii pe la Chișinău?
Cu gândul sunt mereu acolo. Cu prezența – de sărbători.
Mulțumesc mult, Dorina!
Dorina Khalil-Butucioc – critic de teatru și cercetător științific, doctor în studiul artelor și culturologie.
Născută: 21 noiembrie 1975, comuna Larga, Briceni.
Studii: Specialitatea Limba și literatura română și franceză, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți; studii de doctorat la Institutul de Filologie și la Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei.
Activități: lector la Facultatea de Filologie a Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți; cercetător științific la Institutul Patrimoniului Cultural al AȘM; profesor de teoria dramei la Facultatea Arta teatrală, coregrafică și multimedia a Academiei de Muzică, Teatru și Arte plastice din Chișinău.
Membru al Uniunii Teatrale din Moldova (UNITEM) și al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (IATC / AICT).
Unul dintre fondatorii, alături de regizorul Sava Cebotari și scriitorul Dumitru Crudu, și directorul artistic al Centrului de Dramaturgie Contemporană (CDC) din Chișinău.
Scrie în română, rusă, franceză și germană articole despre dramaturgia și teatrul contemporan universal și moldovenesc. Participă la simpozioane și conferințe științifice, la reuniuni și festivaluri de teatru naționale și internaționale.
Publică monografia Dramaturgia națională din anii ’90 în (con)textul postmodernismului. Chișinău: Editura „Epigraf”, 2020.
24.12.2025
23:53
441
Forțele aeriene ruse au respins cu succes un atac masiv de drone ucrainene asupra Moscovei
24.12.2025
21:20
450
Sportivii ucraineni refuză salutul rușilor și bielorușilor: un gest simbolic al rezistenței pe terenurile internaționale
24.12.2025
21:05
391
Familii ucrainene creează magie de Crăciun pentru copiii afectați de război, la Kiev
24.12.2025
20:51
425
Temperaturi în scădere și cer senin pe 25 decembrie 2025 în Moldova
24.12.2025
15:28
586
Cod Galben: Scădere abruptă a temperaturii pe 25 decembrie 2025
24.12.2025
14:55
570
Сele mai mici prețuri la carburanți din ultimii aproape patru ani de Crăciun. Cât vor scoate din buzunare șoferii pentru benzină și motorină de la miezul nopții
24.12.2025
13:38
549
Producția industrială în ascensiune: avans de 3,9% în primele zece luni ale anului 2025, cu contribuții remarcabile din industria prelucrătoare și energetică
24.12.2025
09:28
737
Secretarul organizației teritoriale Rîșcani al PP „Șor”, condamnat pentru finanțare ilegală și spălare de bani
24.12.2025
08:06
711
Horoscopul zilei 24.12.2025
24.12.2025
07:04
724
Zelenski subliniază dorința comună a Ucrainei și SUA de a ajunge la un acord de pace final
24.12.2025
23:53
405
Forțele aeriene ruse au respins cu succes un atac masiv de drone ucrainene asupra Moscovei
24.12.2025
21:20
434
Sportivii ucraineni refuză salutul rușilor și bielorușilor: un gest simbolic al rezistenței pe terenurile internaționale
24.12.2025
21:05
377
Familii ucrainene creează magie de Crăciun pentru copiii afectați de război, la Kiev
24.12.2025
20:51
410
Temperaturi în scădere și cer senin pe 25 decembrie 2025 în Moldova
24.12.2025
15:28
574
Cod Galben: Scădere abruptă a temperaturii pe 25 decembrie 2025
24.12.2025
14:55
558
Сele mai mici prețuri la carburanți din ultimii aproape patru ani de Crăciun. Cât vor scoate din buzunare șoferii pentru benzină și motorină de la miezul nopții
24.12.2025
13:38
538
Producția industrială în ascensiune: avans de 3,9% în primele zece luni ale anului 2025, cu contribuții remarcabile din industria prelucrătoare și energetică
24.12.2025
09:28
725
Secretarul organizației teritoriale Rîșcani al PP „Șor”, condamnat pentru finanțare ilegală și spălare de bani
24.12.2025
08:06
702
Horoscopul zilei 24.12.2025
24.12.2025
07:04
713
Zelenski subliniază dorința comună a Ucrainei și SUA de a ajunge la un acord de pace final
24.12.2025
06:43
879
Un potențial armistițiu între Rusia și Ucraina ar putea deschide calea pentru discuții sensibile asupra gazului rusesc în Europa
24.12.2025
04:11
1011
Explozii zguduie sudul Moscovei în apropierea locului unde a fost ucis generalul Fanil Sarvarov
23.12.2025
21:20
996
Strategii energetice inovatoare și integrare europeană: Carolina Novac dezvăluie direcțiile Republicii Moldova la întâlnirea ambasadorilor
23.12.2025
21:09
1023
Armata ucraineană se retrage din Siversk, forțată de atacurile rusești și condițiile dificile
23.12.2025
21:01
887
Prognoza meteo pentru 24.12.2025: Schimbări notabile în Republica Moldova
23.12.2025
19:44
975
Drumuri periculoase spre libertate: Dezertorii ucraineni aleg munții pentru a scăpa de război și a ajunge în România
23.12.2025
19:36
1190
Maia Sandu a premiat cetățeni de onoare pentru contribuții remarcabile în diverse domenii
23.12.2025
18:06
921
Administrator condamnat la închisoare pentru simularea intenționată a insolvabilității unei companii din Chișinău
23.12.2025
17:58
926
Atacurile recente ale Rusiei provoacă victime și întreruperi de curent în vestul Ucrainei, chiar înainte de Crăciun
23.12.2025
17:51
847
Elevii din Moldova strălucesc la Gala Olimpicilor 2025 cu premii internaționale și regionale remarcabile
23.12.2025
15:58
1084
Eșec usturător pentru cei implicați în SCHEMA cu blanchetele pentru pașapoarte, care au provocat un prejudiciu de aproape un MILIARD de lei. Statul NU va plăti firmei din Bulgaria 100 de MILIOANE de lei
23.12.2025
15:46
785
Maia Sandu elogiază excelența olimpicilor și îndeamnă la păstrarea legăturilor cu țara natală
23.12.2025
15:27
823
Inovație și educație avansată la USMF „Nicolae Testemițanu”: patru noi laboratoare în domeniul farmaceutic deschise cu sprijin internațional
23.12.2025
15:26
846
Maia Sandu onorează excelența academică la Gala Olimpicilor 2025: 45 de medalii pentru elevii din Republica Moldova
23.12.2025
15:08
869
Infracțiuni îngrozitoare: Femeie din Rîșcani condamnată la 15 ani pentru exploatarea prin muncă și cerșetorie a doi copii
PROGRAM // Începe Reuniunea Teatrelor Naționale Românești: „La Chișinău vor veni TOATE Teatrele Naționale din Republica Moldova și România!”
VIDEO // Un nou atac armat în Sydney. Patru persoane au fost înjunghiate într-o biserică, în timpul slujbei. Momentul, transmis LIVE
Ce se întâmplă dacă înghiți sâmburii de măsline? Nici nu-ţi imaginezi
Marina Tauber oferă DETALII despre mitingul de duminică. Deputata infirmă că s-ar pregăti destabilizări: „Va fi o acțiune pașnică. Protestele, mitingurile sunt acțiuni democratice”
1 MDL
1 EUR
19.84
1 USD
16.82
1 RON
3.90
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40


Inapoi














