Dorina Khalil-Butucioc, doctor în studiul artelor și culturologie: „Ne lipsește un Centru de Dramaturgie Contemporană. Circuitul prin Europa culturală e o restartare necesară”
2382
INTERVIU // „Această ediție FNT a cuprins foarte organic și armonios practic toate componentele unuia dintre cele mai largi și mai diverse spații teatrale, aria și ecoul căruia se extind departe peste granițele României...”
Irina Nechit: Ediția curentă a Festivalului Național de Teatru (FNT) din București a inclus modulul „Republica Moldova în FNT”. Dragă Dorina Khalil-Butucioc, prin ce te-a impresionat spectacolul „Domnișoara Iulia” al Teatrului Național „M. Eminescu” de la Chișinău?
Dorina Khalil-Butucioc: Modulul „Republica Moldova în FNT” onorează, motivează și obligă. Spectacolului Luminiței Țâcu, în a doua reprezentație, pe care am văzut-o eu la FNT, i-aș da titlul „Domnișorul Jean”, căci m-a impresionat anume prin această „citire” a piesei lui Strindberg – din perspectiva valetului. Alexandru Pleșca face un rol rotund, cu treceri echilibrate de la slugă la cuceritor și înapoi la slugă, transformări pe care le nuanțează prin stări interioare gradate și mișcări exterioare exacte.
Domnișoara Julia este un rol bun în devenire, Corina Rotaru fiind în căutarea identității atât ca personaj, cât și ca actriță, pe care o va găsi grație potențialului ce debordează. Olga Triboi excelează într-un rol matur, personajul ei Kristin întruchipând femeia care își știe locul în dragoste, dar și în societate.
Or, plasate între furcile caudine ale problemelor egalității genurilor și inegalității claselor, personajele par a nu se asculta, a nu se auzi și deci a nu se înțelege. Însă în scenele călău-victimă și victimă-călău ele interacționează perfect, mărgelele trecute de la Iulia la Jean simbolizând atât puterea, cât și fragilitatea lanțurilor supunerii.
Regizoral, spectacolul e construit logic, simetric, ritmat, frazele-laitmotiv declamate de cele trei personaje punctând ideile-cheie, dar și împărțirea clară în scene și tablouri. Am plecat de la spectacol cu gândul la excelenta rezolvare a scenei finale ca un twin peaks, care m-a urmărit ceva timp, sunt sigură că și pe spectatorii din România.
Câte spectacole ai reușit să vezi în festival? Ce trăsături ale teatrului contemporan se întrevăd în ele?
Din păcate, am ajuns la FNT după dezbaterea „Teatrul ro. Direcții, constrângeri, libertăți...”, unde, cu siguranță, au fost conturate trăsăturile teatrului contemporan românesc văzute din interior. Din exterior, tabloul teatral românesc e original, multiaspectual, interdisciplinar, modern, sincron la toate nivelurile sale de suprafață și de adâncime.
În acest FNT am reușit să văd nu atât de multe, însă spectacole naționale și invitate bune și foarte bune: de la o tragedie existențialistă – subtila „Neînțelegerea”, până la o comedie inteligentă – incomoda „Mobilă și durere”; de la un musical despre (și cu) copii-părinți – magica „Matilda”, până la spectacole pentru copii-părinți din modulul „FNT Educațional”; de la spectacole radiofonice și on-line la spectacole-lectură...
Această ediție FNT a cuprins foarte organic și armonios practic toate componentele unuia dintre cele mai largi și mai diverse spații teatrale, aria și ecoul căruia se extind departe peste granițele României...
Spune-mi trei titluri de spectacole din FNT care te-au tulburat, te-au scos din zona de confort, ți-au dat de gândit.
1. Cine l-a ucis pe tata? – prin regie și joc actoricesc impecabil;
2. Două ore cu pauză – prin teatru în teatru exemplar;
3. Anomalia – prin temă și mijloace artistice futuriste.
A fost în festival și o dezbatere despre dramaturgia românească. Ce-ai reținut din acea discuție? Concluziile tale?
Ca și critic dramatic, nu puteam absenta de la această discuție, care a revelat „splendorile și mizeriile” dramaturgiei românești din ultimii aproape... 30 de ani.
După mai multe proiecte de stimulare a dramaturgiei contemporane din trecut și prezent, cu toate plusurile și minusurile de rigoare, dramaturgia contemporană din România pare a fi intrat într-o etapă de normalitate. Piesele noi se sincronizează cu problemele actualității, iar teatrele se sincronizează cu dramaturgia, care e tot mai prezentă în repertoriul atât al teatrelor independente, cât și de stat, atât în țară, cât și peste hotare. Or, în prezent România teatrală e cunoscută în lume mai mult prin dramaturgi decât prin regizori. Astfel, se propune revizuirea rolului și locului „Autorului dramatic” în politica repertorială, pe afiș, în concursuri, rezidențe, publicații etc. Chiar dacă dramaturgia românească contemporană nu trebuie privită ca bloc, ci ca individualități, se pare că este pe cale de a face Revoluții și de a scrie Manifeste.
În acest context, a fost foarte oportună și actuală întrebarea: „Ce să facă FNT pentru dramaturgia și dramaturgul contemporan?” Or, însuși conceptul acestei ediții e axat pe formula „dramaturgiilor posibilului”,iar modulul de spectacole-lectură a valorizat piese și formule dramaturgice noi din Germania, Portugalia și România.
Acest modul mi-a amintit de Centrul nostru de Dramaturgie Contemporană din Chișinău, unde în 2012, în fiecare marți, grație unei echipe minunate, au fost făcute spectacole-lectură cu dramaturgie contemporană națională și internațională la UNITEM, la teatrele din Chișinău, în diferite spații.
Cred că ne lipsește tuturor un Centru de Dramaturgie Contemporană.
Te-ai stabilit în Germania, dar ești foarte conectată la mișcarea teatrală din România și din Republica Moldova. Cât de important e pentru tine să circuli prin Europa în scopuri culturale?
Vorbind în termeni tehnici, conectarea la mișcarea teatrală din Republica Moldova și România îmi menține energia, tensiunea și frecvența, iar circuitul prin Europa culturală e o reîncărcare a bateriilor, o readaptare și o restartare recomandabilă și necesară.
Când mai vii pe la Chișinău?
Cu gândul sunt mereu acolo. Cu prezența – de sărbători.
Mulțumesc mult, Dorina!
Dorina Khalil-Butucioc – critic de teatru și cercetător științific, doctor în studiul artelor și culturologie.
Născută: 21 noiembrie 1975, comuna Larga, Briceni.
Studii: Specialitatea Limba și literatura română și franceză, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți; studii de doctorat la Institutul de Filologie și la Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei.
Activități: lector la Facultatea de Filologie a Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți; cercetător științific la Institutul Patrimoniului Cultural al AȘM; profesor de teoria dramei la Facultatea Arta teatrală, coregrafică și multimedia a Academiei de Muzică, Teatru și Arte plastice din Chișinău.
Membru al Uniunii Teatrale din Moldova (UNITEM) și al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (IATC / AICT).
Unul dintre fondatorii, alături de regizorul Sava Cebotari și scriitorul Dumitru Crudu, și directorul artistic al Centrului de Dramaturgie Contemporană (CDC) din Chișinău.
Scrie în română, rusă, franceză și germană articole despre dramaturgia și teatrul contemporan universal și moldovenesc. Participă la simpozioane și conferințe științifice, la reuniuni și festivaluri de teatru naționale și internaționale.
Publică monografia Dramaturgia națională din anii ’90 în (con)textul postmodernismului. Chișinău: Editura „Epigraf”, 2020.
14.12.2025
19:01
397
Prognoza meteo pentru săptămâna 15-21 decembrie 2025
14.12.2025
18:53
385
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului acuză pe Zelenski că a renunțat la promisiunile de pace pentru a promova conflictul armat
315
Maia Sandu urează poporului evreu din Moldova un Hanukkah plin de lumină și speranță
14.12.2025
15:27
422
Hamas solicită menținerea arsenalului în Gaza și avertizează asupra instabilității armistițiului după eliminarea unui lider de către Israel
460
Maia Sandu în vizită oficială în Grecia pentru întărirea relațiilor bilaterale și discuții despre parcursul european al Republicii Moldova
14.12.2025
13:51
664
Reacție dură a Kremlinului la declarațiile secretarului general al NATO: Critici vehemente la adresa lui Mark Rutte
14.12.2025
10:02
669
Pierderi uriașe pentru Rusia: peste un milion de soldați și mii de echipamente distruse în Ucraina
14.12.2025
08:34
550
Horoscopul zilei 14.12.2025
14.12.2025
06:37
648
Autoritățile din Germania au dejucat un atentat terorist plănuit pentru un târg de Crăciun din Bavaria
14.12.2025
05:47
690
Zelenski se întâlnește la Berlin cu lideri ai SUA și UE pentru a discuta despre viitorul păcii în Ucraina
14.12.2025
01:51
636
Trenul Przemyśl-Kiev evacuat în Polonia din cauza unei false alerte cu bombă
14.12.2025
19:01
312
Prognoza meteo pentru săptămâna 15-21 decembrie 2025
14.12.2025
18:53
285
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului acuză pe Zelenski că a renunțat la promisiunile de pace pentru a promova conflictul armat
279
Maia Sandu urează poporului evreu din Moldova un Hanukkah plin de lumină și speranță
14.12.2025
15:27
398
Hamas solicită menținerea arsenalului în Gaza și avertizează asupra instabilității armistițiului după eliminarea unui lider de către Israel
447
Maia Sandu în vizită oficială în Grecia pentru întărirea relațiilor bilaterale și discuții despre parcursul european al Republicii Moldova
14.12.2025
13:51
641
Reacție dură a Kremlinului la declarațiile secretarului general al NATO: Critici vehemente la adresa lui Mark Rutte
14.12.2025
10:02
659
Pierderi uriașe pentru Rusia: peste un milion de soldați și mii de echipamente distruse în Ucraina
14.12.2025
08:34
543
Horoscopul zilei 14.12.2025
14.12.2025
06:37
636
Autoritățile din Germania au dejucat un atentat terorist plănuit pentru un târg de Crăciun din Bavaria
14.12.2025
05:47
681
Zelenski se întâlnește la Berlin cu lideri ai SUA și UE pentru a discuta despre viitorul păcii în Ucraina
14.12.2025
01:51
626
Trenul Przemyśl-Kiev evacuat în Polonia din cauza unei false alerte cu bombă
13.12.2025
20:47
842
Din 13 decembrie 2025: Scăderi semnificative de temperatură și cer noros în întreaga țară
13.12.2025
20:28
871
Rusia atacă o navă turcească cu dronă în largul mării, acuză Ucraina; niciun rănit, nava își continuă drumul spre Egipt
13.12.2025
19:57
687
Ales Bialiaţki, laureat al Premiului Nobel pentru Pace, eliberat din închisoare în urma negocierilor internaționale cu regimul Lukaşenko
13.12.2025
19:01
650
Alertă cu bombă la frontiera Moldovei: Trenul București-Kiev vizat, măsuri de securitate activate în Otaci
13.12.2025
16:49
876
Erdogan și Putin discută despre pacea între Ucraina și Rusia și își doresc implicarea SUA în soluționarea conflictului
13.12.2025
16:45
737
SUA ridică sancțiunile pentru potasa din Belarus, Minsk eliberează zeci de deținuți politici după negocieri cu Donald Trump
13.12.2025
16:37
756
Statele Unite ridică sancțiunile asupra potasei din Belarus după eliberarea a 123 de deținuți politici, inclusiv laureatul Nobel Ales Bialiațki
13.12.2025
16:00
728
Germania sprijină Polonia cu soldați pentru fortificarea frontierei estice în fața amenințării rusești
13.12.2025
14:48
928
Viitorul prim-ministru ceh, Andrej Babis, respinge sprijinul financiar pentru Ucraina și cere alternative Comisiei Europene
13.12.2025
13:22
804
Orașul Odesa și regiunea înconjurătoare, paralizate de pene de curent după un atac rusesc semnificativ asupra infrastructurii energetice a Ucrainei
13.12.2025
08:33
778
Horoscopul zilei 13.12.2025
13.12.2025
07:28
878
Administrația Biden a întrerupt temporar schimbul de informații cu Israel din cauza conflictului din Gaza
13.12.2025
01:58
996
UE îngheață activele rusești pe termen nelimitat pentru sprijinirea Ucrainei: Planul de 165 miliarde de euro și acordul cu Belgia în prim-plan
13.12.2025
01:35
1066
Rusia lovește porturile Odesa și Ciornomorsk: Trei nave turcești avariate în urma atacului
FOTO // Un model din R. Moldova, noua iubită a celebrului actor american Sean Penn. Cei doi au fost suprinși sărutându-se pe străzile din Madrid
Jim Carrey a desenat o caricatură a Melaniei Trump care a pus Twitter-ul pe jar
Cât valorează inelul de logodnă personalizat primit de Maria Sharapova
Cum le-a schimbat trecerea timpului pe cele mai frumoase actrițe de la Hollywood. Imagini vechi de peste 20 de ani
1 MDL
1 EUR
19.85
1 USD
16.94
1 RON
3.90
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40


Inapoi














