Dorina Khalil-Butucioc, doctor în studiul artelor și culturologie: „Ne lipsește un Centru de Dramaturgie Contemporană. Circuitul prin Europa culturală e o restartare necesară”
2219
INTERVIU // „Această ediție FNT a cuprins foarte organic și armonios practic toate componentele unuia dintre cele mai largi și mai diverse spații teatrale, aria și ecoul căruia se extind departe peste granițele României...”
Irina Nechit: Ediția curentă a Festivalului Național de Teatru (FNT) din București a inclus modulul „Republica Moldova în FNT”. Dragă Dorina Khalil-Butucioc, prin ce te-a impresionat spectacolul „Domnișoara Iulia” al Teatrului Național „M. Eminescu” de la Chișinău?
Dorina Khalil-Butucioc: Modulul „Republica Moldova în FNT” onorează, motivează și obligă. Spectacolului Luminiței Țâcu, în a doua reprezentație, pe care am văzut-o eu la FNT, i-aș da titlul „Domnișorul Jean”, căci m-a impresionat anume prin această „citire” a piesei lui Strindberg – din perspectiva valetului. Alexandru Pleșca face un rol rotund, cu treceri echilibrate de la slugă la cuceritor și înapoi la slugă, transformări pe care le nuanțează prin stări interioare gradate și mișcări exterioare exacte.
Domnișoara Julia este un rol bun în devenire, Corina Rotaru fiind în căutarea identității atât ca personaj, cât și ca actriță, pe care o va găsi grație potențialului ce debordează. Olga Triboi excelează într-un rol matur, personajul ei Kristin întruchipând femeia care își știe locul în dragoste, dar și în societate.
Or, plasate între furcile caudine ale problemelor egalității genurilor și inegalității claselor, personajele par a nu se asculta, a nu se auzi și deci a nu se înțelege. Însă în scenele călău-victimă și victimă-călău ele interacționează perfect, mărgelele trecute de la Iulia la Jean simbolizând atât puterea, cât și fragilitatea lanțurilor supunerii.
Regizoral, spectacolul e construit logic, simetric, ritmat, frazele-laitmotiv declamate de cele trei personaje punctând ideile-cheie, dar și împărțirea clară în scene și tablouri. Am plecat de la spectacol cu gândul la excelenta rezolvare a scenei finale ca un twin peaks, care m-a urmărit ceva timp, sunt sigură că și pe spectatorii din România.
Câte spectacole ai reușit să vezi în festival? Ce trăsături ale teatrului contemporan se întrevăd în ele?
Din păcate, am ajuns la FNT după dezbaterea „Teatrul ro. Direcții, constrângeri, libertăți...”, unde, cu siguranță, au fost conturate trăsăturile teatrului contemporan românesc văzute din interior. Din exterior, tabloul teatral românesc e original, multiaspectual, interdisciplinar, modern, sincron la toate nivelurile sale de suprafață și de adâncime.
În acest FNT am reușit să văd nu atât de multe, însă spectacole naționale și invitate bune și foarte bune: de la o tragedie existențialistă – subtila „Neînțelegerea”, până la o comedie inteligentă – incomoda „Mobilă și durere”; de la un musical despre (și cu) copii-părinți – magica „Matilda”, până la spectacole pentru copii-părinți din modulul „FNT Educațional”; de la spectacole radiofonice și on-line la spectacole-lectură...
Această ediție FNT a cuprins foarte organic și armonios practic toate componentele unuia dintre cele mai largi și mai diverse spații teatrale, aria și ecoul căruia se extind departe peste granițele României...
Spune-mi trei titluri de spectacole din FNT care te-au tulburat, te-au scos din zona de confort, ți-au dat de gândit.
1. Cine l-a ucis pe tata? – prin regie și joc actoricesc impecabil;
2. Două ore cu pauză – prin teatru în teatru exemplar;
3. Anomalia – prin temă și mijloace artistice futuriste.
A fost în festival și o dezbatere despre dramaturgia românească. Ce-ai reținut din acea discuție? Concluziile tale?
Ca și critic dramatic, nu puteam absenta de la această discuție, care a revelat „splendorile și mizeriile” dramaturgiei românești din ultimii aproape... 30 de ani.
După mai multe proiecte de stimulare a dramaturgiei contemporane din trecut și prezent, cu toate plusurile și minusurile de rigoare, dramaturgia contemporană din România pare a fi intrat într-o etapă de normalitate. Piesele noi se sincronizează cu problemele actualității, iar teatrele se sincronizează cu dramaturgia, care e tot mai prezentă în repertoriul atât al teatrelor independente, cât și de stat, atât în țară, cât și peste hotare. Or, în prezent România teatrală e cunoscută în lume mai mult prin dramaturgi decât prin regizori. Astfel, se propune revizuirea rolului și locului „Autorului dramatic” în politica repertorială, pe afiș, în concursuri, rezidențe, publicații etc. Chiar dacă dramaturgia românească contemporană nu trebuie privită ca bloc, ci ca individualități, se pare că este pe cale de a face Revoluții și de a scrie Manifeste.
În acest context, a fost foarte oportună și actuală întrebarea: „Ce să facă FNT pentru dramaturgia și dramaturgul contemporan?” Or, însuși conceptul acestei ediții e axat pe formula „dramaturgiilor posibilului”,iar modulul de spectacole-lectură a valorizat piese și formule dramaturgice noi din Germania, Portugalia și România.
Acest modul mi-a amintit de Centrul nostru de Dramaturgie Contemporană din Chișinău, unde în 2012, în fiecare marți, grație unei echipe minunate, au fost făcute spectacole-lectură cu dramaturgie contemporană națională și internațională la UNITEM, la teatrele din Chișinău, în diferite spații.
Cred că ne lipsește tuturor un Centru de Dramaturgie Contemporană.
Te-ai stabilit în Germania, dar ești foarte conectată la mișcarea teatrală din România și din Republica Moldova. Cât de important e pentru tine să circuli prin Europa în scopuri culturale?
Vorbind în termeni tehnici, conectarea la mișcarea teatrală din Republica Moldova și România îmi menține energia, tensiunea și frecvența, iar circuitul prin Europa culturală e o reîncărcare a bateriilor, o readaptare și o restartare recomandabilă și necesară.
Când mai vii pe la Chișinău?
Cu gândul sunt mereu acolo. Cu prezența – de sărbători.
Mulțumesc mult, Dorina!
Dorina Khalil-Butucioc – critic de teatru și cercetător științific, doctor în studiul artelor și culturologie.
Născută: 21 noiembrie 1975, comuna Larga, Briceni.
Studii: Specialitatea Limba și literatura română și franceză, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți; studii de doctorat la Institutul de Filologie și la Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei.
Activități: lector la Facultatea de Filologie a Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți; cercetător științific la Institutul Patrimoniului Cultural al AȘM; profesor de teoria dramei la Facultatea Arta teatrală, coregrafică și multimedia a Academiei de Muzică, Teatru și Arte plastice din Chișinău.
Membru al Uniunii Teatrale din Moldova (UNITEM) și al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (IATC / AICT).
Unul dintre fondatorii, alături de regizorul Sava Cebotari și scriitorul Dumitru Crudu, și directorul artistic al Centrului de Dramaturgie Contemporană (CDC) din Chișinău.
Scrie în română, rusă, franceză și germană articole despre dramaturgia și teatrul contemporan universal și moldovenesc. Participă la simpozioane și conferințe științifice, la reuniuni și festivaluri de teatru naționale și internaționale.
Publică monografia Dramaturgia națională din anii ’90 în (con)textul postmodernismului. Chișinău: Editura „Epigraf”, 2020.
25.10.2025
15:00
264
Igor Grosu: Reglementarea rețelelor sociale, prioritate în noul Legislativ din Republica Moldova
25.10.2025
14:37
202
Atacurile continuă în Ucraina: Vieți pierdute și răniri grave în Dnipropetrovsk și Kiev, în urma bombardamentelor rusești cu drone și rachete
25.10.2025
13:54
305
Ministrul Energiei și Secretara de Stat dezvăluie la Bălți planurile ambițioase pentru inovație energetică și colaborare transfrontalieră
25.10.2025
13:11
281
ULTIMA ORĂ // Premierul desemnat a demarat consultările publice privind programul de guvernare: ,,Scopul acestor discuții este să înțelegem care sunt provocările și prioritățile în domeniul economic"
25.10.2025
12:21
346
UE sprijină dezvoltarea Moldovei: Planul de Creștere de 1,9 miliarde de euro, cea mai mare oportunitate economică de la independență
25.10.2025
12:05
771
Alexandru Munteanu finalizează discuțiile pentru noua componență a Guvernului: nume noi și confirmări în echipa ministerială
25.10.2025
11:30
327
Chișinăul și Bucureștiul consolidează legăturile parlamentare pentru armonizarea legislației europene
25.10.2025
11:01
389
Maia Sandu va participa la slujba de sfințire a picturii Catedralei Naționale din București și se va întâlni cu președintele României
25.10.2025
08:15
418
Horoscopul zilei 25.10.2025
25.10.2025
07:33
506
Aliații Ucrainei se angajează să elimine petrolul și gazele rusești de pe piața globală pentru a pune presiune pe Rusia
25.10.2025
15:00
110
Igor Grosu: Reglementarea rețelelor sociale, prioritate în noul Legislativ din Republica Moldova
25.10.2025
14:37
100
Atacurile continuă în Ucraina: Vieți pierdute și răniri grave în Dnipropetrovsk și Kiev, în urma bombardamentelor rusești cu drone și rachete
25.10.2025
13:54
286
Ministrul Energiei și Secretara de Stat dezvăluie la Bălți planurile ambițioase pentru inovație energetică și colaborare transfrontalieră
25.10.2025
13:11
266
ULTIMA ORĂ // Premierul desemnat a demarat consultările publice privind programul de guvernare: ,,Scopul acestor discuții este să înțelegem care sunt provocările și prioritățile în domeniul economic"
25.10.2025
12:21
333
UE sprijină dezvoltarea Moldovei: Planul de Creștere de 1,9 miliarde de euro, cea mai mare oportunitate economică de la independență
25.10.2025
12:05
740
Alexandru Munteanu finalizează discuțiile pentru noua componență a Guvernului: nume noi și confirmări în echipa ministerială
25.10.2025
11:30
316
Chișinăul și Bucureștiul consolidează legăturile parlamentare pentru armonizarea legislației europene
25.10.2025
11:01
378
Maia Sandu va participa la slujba de sfințire a picturii Catedralei Naționale din București și se va întâlni cu președintele României
25.10.2025
08:15
409
Horoscopul zilei 25.10.2025
25.10.2025
07:33
494
Aliații Ucrainei se angajează să elimine petrolul și gazele rusești de pe piața globală pentru a pune presiune pe Rusia
25.10.2025
01:40
768
Emisarul economic al Kremlinului, Kirill Dmitriev, în SUA pentru dialog crucial privind interesele rusești și proiecte îndrăznețe de cooperare cu Elon Musk
24.10.2025
22:20
880
Maia Sandu, vizită oficială la București pentru sfințirea Catedralei Naționale și întâlnire cu Nicușor Dan
24.10.2025
20:38
942
Schimbări semnificative de vreme în Republica Moldova pe 25.10.2025
24.10.2025
19:25
915
Franța se pregătește să trimită trupe în Ucraina în 2026, anunță oficialitățile militare franceze în Parlament
24.10.2025
18:00
645
Elevii se bucură de vacanța de toamnă: timp pentru familie, prieteni și activități recreative
24.10.2025
17:53
861
Orbán sfidează sancțiunile SUA: Ungaria caută soluții pentru a menține importurile de petrol și gaze din Rusia
24.10.2025
17:52
707
Veronica Mihailov-Moraru, din funcția de ministru al Justiției la cea de consilier al președintelui pentru reforma judiciară
24.10.2025
17:41
757
Maia Sandu o numește pe Veronica Mihailov-Moraru consilier prezidențial pentru justiție, consolidând lupta anti-corupție și reformele în domeniu
24.10.2025
17:03
922
Explozie tragică în gara Ovruci: patru morți și 12 răniți în urma detonării unui dispozitiv exploziv de către un pasager din Harkov
24.10.2025
16:58
661
Republica Moldova își consolidează prezența în rețeaua internațională de educație duală la aniversarea de 10 ani a Atelierului DC dVET în Albania
24.10.2025
16:30
630
Mihai Popșoi: Extinderea rețelei diplomatice a Republicii Moldova, prioritate în mandatul meu
24.10.2025
16:02
644
Profesorii se pregătesc pentru o școală incluzivă: instruiri esențiale în nouă raioane pentru a integra toți copiii
24.10.2025
15:46
657
Ministerul Educației promovează gândirea critică și competențele media la Forumul de Educație Media organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent
24.10.2025
14:50
735
Bilanțul vettingului în justiție: Doar 103 din 287 de candidați au promovat testul de integritate
24.10.2025
14:18
641
Moldova intensifică eforturile de combatere a discriminării rasiale: măsuri aprobate pentru promovarea egalității și toleranței interetnice
Igor Grosu: Reglementarea rețelelor sociale, prioritate în noul Legislativ din Republica Moldova
Atacurile continuă în Ucraina: Vieți pierdute și răniri grave în Dnipropetrovsk și Kiev, în urma bombardamentelor rusești cu drone și rachete
Ministrul Energiei și Secretara de Stat dezvăluie la Bălți planurile ambițioase pentru inovație energetică și colaborare transfrontalieră
ULTIMA ORĂ // Premierul desemnat a demarat consultările publice privind programul de guvernare: ,,Scopul acestor discuții este să înțelegem care sunt provocările și prioritățile în domeniul economic"


Inapoi


