04:31:39 15.08.2025
Stiri

FĂRĂ CONTROL // Ce se întâmplă cu AJUTOARELE UMANITARE venite în R. Moldova

Social 09.08.2014 09:51 Vizualizări3208
FĂRĂ CONTROL // Ce se întâmplă cu AJUTOARELE UMANITARE venite în R. Moldova
Primul autocar adus din Italia a ajuns la Nisporeni pe 15 aprilie curent, la un an după ce deputații au acceptat ca donația să fie importată fără taxe vamale

În R. Moldova sunt aduse anual peste 800 de loturi de ajutoare umanitare, însă în majoritatea cazurilor autoritățile nu verifică dacă acestea sunt repartizate sau utilizate corect

Parlamentul a adoptat în ultimii doi ani peste 30 de proiecte de legi prin care s-a permis introducerea în țară, fără achitarea taxelor vamale, a unor bunuri donate de diverse instituții sau persoane cu cetățenie străină. Unele au ajuns în R. Moldova cu mari întârzieri, altele au fost distribuite cu încălcarea regulilor, iar în alte cazuri bunurile au ajuns corect la destinație doar că, în scurt timp, cineva a decis că le poate folosi în interes propriu.

În vara anului trecut, deputații au permis Uniunii Consiliilor Raionale din Moldova (UCRM) să importe fără taxe vamale 15 autocare de model „Fiat”, produse în anii 1990-1991, pe care le-au primit cu titlu gratuit de la o companie de transport din Torino, Italia. Unele nu au ajuns nici până astăzi la destinație, deși mai multe consilii raionale au achitat, încă anul trecut, zeci de mii de lei pentru ca autobuzele să fie transportate în R. Moldova.

Autocare livrate cu întârziere de un an

„Am transferat din buget 57 de mii de lei pentru un autobuz cu 50 de locuri care urma să ajungă la noi până în luna septembrie 2013. Planificam să transportăm cu el copiii din satele mai mici la școala de circumscripție. Ne-au tot amânat și încă nu l-am primit. Motivează că sunt probleme la vamă. Sperăm că va ajunge până va începe noul an școlar”, susține președinta raionului Leova, Eufrosenia Grețu.

Și raionul Fălești a transferat anul trecut 112 mii de lei către UCRM pentru transportarea a două autocare. Și acestea au ajuns cu mari întârzieri. Directorul executiv al UCRM, Andrei Buzatu, explică de ce donațiile au ajuns cu întârziere. „Nu e simplu să aduci 15 autobuze de la 2 000 de kilometri. Firma transportatoare nu avea experiență. Până acum a adus în țară ambulanțe transportate pe platforme, iar aici au mers pe roți, traversând vămile mai multor state europene. Am perfectat foarte multe documente”, a motivat Buzatu, precizând că săptămâna trecută au fost introduse în țară trei autocare și mai rămân să ajungă la destinație încă două.

Intenții de vânzare a donației

Un alt lot de ajutoare umanitare, o altă problemă. Primăria satului Grozești din raionul Nisporeni a primit, în iunie curent, o donație din partea unei asociații de caritate din SUA. În localitate au fost aduse 475 de biciclete şi 72 de maşini de cusut care urmau a fi împărțite gratuit locuitorilor. Primăria a decis însă să organizeze o tombolă pentru a vinde mărfurile, motivând că donatorul trebuie să-și recupereze cheltuielile de transport. Chiar dacă în decizia Parlamentului privind importul fără taxe a bicicletelor era indicat prețul de 10 dolari pentru o unitate, obiectele urmau a fi vândute la un preț cuprins între 200 și 500 de lei. După ce au aflat de intenția primăriei, reprezentanții Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei au avertizat autoritățile locale din Grozești: „Ferit-a Sfântul să vindeți bicicletele!”.

Verificări selective

„Pentru fiecare lot de ajutor umanitar, ministerul eliberează un aviz pentru import. Atunci se verifică dacă donatorii sunt de încredere și cine sunt cei care vor recepționa donația. Ulterior, verificăm doar selectiv dacă ajutoarele au fost distribuite corect. Nu putem să verificăm 850 de loturi umanitare care vin anual în R. Moldova. Dar trebuie să avem și temei să inițiem o verificare, de exemplu, sesizări de la cetățeni nemulțumiți. Dacă constatăm nereguli, atenționăm organele de drept”, a explicat Mihai Malic, șeful Secţiei ajutoare umanitare din cadrul Ministerului Muncii.

Inspecție la Grozești

După scandal, toate bicicletele au fost împărțite gratuit locuitorilor din Grozești, iar o parte din mașinile de cusut au fost donate școlii și grădiniței din sat. Chiar și așa, locuitorii spun că s-au admis nereguli la repartizare, unele familii primind și câte cinci biciclete. Autoritățile promit să meargă în inspecție la Grozești pentru a verifica dacă sunt adevărate insinuările cetățenilor. „Nu știam că există asemenea sesizări. O să cerem o notă informativă de la primărie și o să ne deplasăm în sat să vedem câte biciclete și cui au fost repartizate. Știu că unele erau defectate. În Grozești, urmează a fi reconstruit drumul central pe care va fi prevăzută o pistă pentru bicicliști. Va fi primul sat din R. Moldova în care vor circula sute de biciclete”, laudă proiectul vicepreședintele raionului Nisporeni, Ion Munteanu, tot el președintele Comisiei teritoriale pentru ajutoare umanitare.

Ajutoare, folosite în interes propriu?

O situație incertă, legată de utilizarea ajutoarelor umanitare, se atestă și în satul Ciuciuleni din raionul Hâncești. Asociația „Prezicere Divină”, cu menirea de „a promova asistența socială și a acorda ajutor material, moral și spiritual orfanilor”, a primit pe parcursul ultimilor ani mai multe donații din Italia. Printre cadouri se numără și câteva unități de transport: două ambulanțe, un tractor, o autospecială pentru pompieri și o mașină de marca „Volkswagen” pentru transportarea persoanelor cu dizabilități. Deși unitățile de transport urmau a fi utilizate de comunitate, „sunt folosite în interes propriu”, spune primarul satului Ciuciuleni, Gheorghe Grigoraș.

Donații nefolosite

„Ambulanțele nici nu se văd prin sat. Am cerut odată ajutorul să transportăm o persoană din familie social-vulnerabilă și ne-au refuzat, motivând că mașina nu are șofer. O ambulanță a fost răsturnată și nu se mai știe nimic de soarta ei. Aceea, în general, a fost importată din numele primăriei, deși nu aveam nimic cu donația. Asociația nici nu prestează servicii pentru persoanele cu dizabilități. În general, instituția și-a schimbat deja de câteva ori tipul de activitate”, precizează alesul local. Cât privește autospeciala pe care asociația a importat-o, motivând că este dotată și cu utilaj pentru curățarea drumurilor de zăpadă și va fi utilizată în toate satele din vecinătatea Ciuciuleniului, unitatea de transport stă parcată. Iarna trecută, primăria a apelat o singură dată la serviciile autospecialei, a dat combustibilul și a fost curățat drumul până la ieșirea pe traseul central.

Centru Național de Antiviolență, pe bani italieni

Managerul Asociației „Prezicere Divină” spune că unitățile de transport sunt utilizate doar în interes de serviciu sau stau parcate, fiindcă se defectează des. „Și atunci când mi-a cerut primarul ambulanța era stricată. Acum le facem reparație capitală și vor fi utilizate când va fi deschis Centrul Național de Antiviolență pe care l-am construit în sat”, dă asigurări directorul asociației, Maria Bezer.

„Am investit 1,8 milioane de euro la Ciuciuleni, în afară de mașinile și echipamentul donat. Imediat ce vom obține actele necesare, vom utiliza toată tehnica și construim și un garaj pentru ea. Dar… nu avem sprijinul autorităților locale”, se plânge Valentina Geamănă, vicepreședintele Asociaţiei „Aktiv Hilfe fur Kinder” din Italia, care implementează proiecte în Ciuciuleni.

Autor: Stela Mihailovici
Stiri relevante
Top stiri

Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte