Ceața de pe piața petrolieră și soluția pentru fermieri


POVARA SCUMPIRII // În timp ce fermierii susțin că au suportat pierderi de sute de milioane de lei în urma scumpirii motorinei, iar petroliștii dau din umeri, un proiect de lege ajuns pe masa Legislativului i-ar putea salva pe agricultori
Tudor Donțu din satul Bulbocii Noi, raionul Soroca, deține 500 de hectare de teren agricol și spune că este îngenuncheat de scumpirea combustibilului, care a generat cheltuieli enorme, în creștere cu până la 50% la unele lucrări agricole.
„Când este vorba despre ieftinire, nu-i nicio reacție”
Producătorii spun că anul trecut plăteau câte o mie de lei pentru prelucrarea unui hectar de teren agricol, iar anul acesta prețul a săltat chiar și la 1,4 mii de lei. „Prețurile trebuie controlate. În ziua când prețurile internaționale cresc, ai noștri fuga scumpesc motorina, deși ei poate au cumpărat-o cu vreo lună în urmă. Când însă este vorba despre ieftinire, nu-i nicio reacție. Anul trecut, motorina s-a scumpit cu 70 de bani, dar când a fost vorba ca să dea înapoi, au ieftinit-o cu cinci bani. Anul acesta va fi și mai grav, iar noi nu cred că mai vedem vreodată soluționată această problemă”, declară pesimist Tudor Donțu.
Prevalează interesele petroliștilor
Reprezentanții fermierilor dau alarma și spun că scumpirile au dus la ratări de venituri de 200 de milioane de lei. Ei cer ca metodologia de calculare a prețurilor să fie modificată și să li se ofere posibilitatea de a importa combustibil direct de la pompă. Președintele Uniunii „UniAgroProtect”, Alexandru Slusari, susține că este imposibil să obții o explicație referitoare la scumpirile operate de petroliști, deoarece se formează un cerc vicios când Consiliul Concurenței arată cu degetul la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, care, la rândul ei, spune că Ministerul Economiei trebuie să elaboreze cadrul legislativ. Referitor la posibilitatea ca fermierii să poată importa direct de la rafinării, președintele Federației Naționale a Fermierilor și ex-ministru al Agriculturii, Valeriu Cosarciuc, susține că interesele petroliștilor prevalează în această situație. „Din propria experiență vreau să vă spun că cei care sunt pe această piață sunt mai puternici decât cei de la guvernare. Nimeni nu vrea să scape din mâini sute de milioane de lei. Dacă agricultorii ar importa direct de la rafinării, prețul ar scădea cu 2-2,5 lei. Cantitatea de motorină utilizată în agricultură este de 200 de mii de tone, care ar valora circa 500 de milioane de lei. Suma este destul de mare pentru a fi direcționată către fermieri”, a precizat Valeriu Cosarciuc.
„Prețurile ar trebui să fie mai mici”
O analiză publicată de „Expert-Grup” arată că 60% din prețul la motorină și 54% din cel al benzinei este format din prețurile de achiziție de la rafinării, plus cheltuielile de transport și fluctuațiile cursului leu-dolar. Astfel, experții constată că operatorii de pe piață reacționează rapid la creșterea cotațiilor internaționale, fapt ce nu se întâmplă în cazul diminuării valorilor respective. Conform metodologiei actuale, ANRE verifică dacă rentabilitatea anuală a companiei nu depășește 10% din suma cheltuielilor. Totuși, experții spun că prevederile permit operatorilor să includă cheltuieli care nu au nicio legătură cu activitatea de bază, ceea ce duce la umflarea artificială a acestei sume pentru a obține o rentabilitate mai mică. Acest fapt a fost confirmat și de ANRE care a depistat că doi petroliști au majorat artificial cheltuielile cu 144 de milioane de lei. Analiștii economici de la „Expert-Grup” susțin că, în condițiile în care accizele și impozitele sunt cele mai mici din regiune, combustibilul ar trebui să fie mai ieftin pe piață și recomandă liberalizarea pieței.
Misterul de la minister
Un proiect privind liberalizarea pieței petroliere a ajuns pe masa Executivului încă în noiembrie anul trecut, autorul fiind Ministerul Economiei. Viceministrul Economiei, Octavian Calmâc, a declarat că subiectul privind liberalizarea acestei piețe este unul delicat și s-a arătat dispus să îl discute cu noi chiar a doua zi la biroul său, pentru ca ulterior să nu mai răspundă la telefon. Responsabilul de acest proiect din cadrul ministerului, Vadim Gumene, a evitat să spună care e soarta documentului, precizând doar că este o variantă redactată, proiectul inițial fiind aprobat de Guvern în 2012.
Inițiativa salvatoare, la Parlament
Deputații liberal-democrați Veaceslav Ioniță și Ion Balan au venit, în noiembrie 2013, cu o inițiativă care ar permite agenților economici să importe combustibil fără licență, în baza unei autorizații de utilizator final. „Astăzi (21 mai – n.r.) proiectul a fost introdus pe ordinea de zi a ședinței Legislativului, însă a fost amânat, pentru că este necesar să obținem câteva avize, care sperăm să fie pozitive, și săptămâna viitoare să îl discutăm. Proiectul va crea condiții pentru ca fermierii să aibă posibilitatea de a aduce combustibil mai ieftin decât pe piață sau cel puțin vor avea o opțiune. Ceea ce este cel mai important este că, prin acest drept care li se va oferi, ei vor avea siguranța că achită un preț just pentru combustibil”, a declarat Veaceslav Ioniță.
Reprezentantul petroliștilor, Victor Ghițu, a refuzat să comenteze acuzațiile fermierilor, precizând că este în situația în care nu poate spune nimic. Și operatorii de pe piață s-au eschivat să răspundă la întrebările agricultorilor, menționând că scumpirile depind de cursul leu-dolar și nu de cotațiile internaționale.
Prețul la motorină a crescut cu un leu de la începutul anului, iar la benzină - cu circa 1,2 lei. De la începutul anului curent, leul s-a depreciat față de dolar cu circa 8%, iar valoarea accizelor a crescut de la începutul anului cu 9%.






































































