Aceleaşi produse, calitate diferită în Est faţă de Vest. Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor din R. Moldova a scos în evidență OPT produse care pot fi întâlnite și pe piața R. Moldova
Mai multe state membre ale UE din Centrul şi Estul continentului s-au plâns că produsele vândute sub aceleaşi denumiri şi etichete au uneori calitate inferioară în ţări est-europene comparativ cu cele din Vest.
Comisarii din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor din România au desfășurat acțiuni de verificare în vederea comparării parametrilor declarați prin etichetare în cazul produselor comercializate în România şi în celelalte state membre ale UE. Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor din R. Moldova a scos în evidență opt produse care pot fi întâlnite și pe piața R. Moldova.
Astfel, din cele 79 de produse verificate s-au constatat devieri la un număr de 18 (22,78%) la care s-au constatat diferențe privind compoziţia (absenţa unor ingrediente, prezența altor ingrediente/aditivi), diferențe privind proporţiile anumitor ingrediente sau diferenţe privind parametrii rezultaţi din declaraţia nutriţională.
Dintre acestea pot fi exemplificate opt produse care pot fi întâlnite și pe piața R. Moldova:
1. Milka - Whole Hazelnuts
Produsul din România prezintă proporţia de alune de 17%, în timp ce în Germania proporţia de alune este de 20% şi în Franţa proporţia de alune este de 22%.
2. Dr. Oetker Pudding Powder Chocolate (praf de budincă cu gust de ciocolată, produs în România de SC Dr Oetker Ro srl, Curtea de Argeș).
După compararea valorilor înscrise în Declarația nutrițională pentru acesta a rezultat că în cazul produsului comercializat pe piața din România și Bulgaria: procentul de grăsimi totale este de 3,1% și de acizi grași saturați este de 1,9%, fiind valorile cele mai mari din grupa de țări analizată. În Germania şi Olanda prezența conţinutul de grăsimi este de 1,5% și de acizi graşi saturaţi de 0,9%, iar în Italia produsul prezenta conţinutul de grăsimi de 1,7% , iar cel de acizi graşi saturaţi de 1,1%.
3. Danone – Activia Nature (producător SC Danone PDPA srl, București)
În raport cu celelalte țări nominalizate în listă, se constată că procentul de Calciu exprimat în % din Valoare Nutriţională de Referinţă al produsului aflat pe piața națională este de 121%, față de 168% în Finlanda şi 148% în Polonia.
În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr.432/2012, Calciul contribuie la menţinerea sănătăţii sistemului osos, este necesar pentru menţinerea sănătăţii dinţilor şi contribuie la funcţionarea normală a sistemului muscular.
Produsul aflat la vânzare pe piață din România are un conținut de proteine de 3,5% și 3,6% în Bulgaria, față de țări ca Malta 3,9%, Germania şi Finlanda 4,9%.
4. Kinder - Pinguin
Produsul din România şi Bulgaria prezintă conţinutul de lapte de 21%, faţă de 24% în cazul produsului comercializat în Germania, Danemarca, Franţa Olanda şi Finlanda.
Produsul comercializat în România şi Bulgaria prezintă conţinutul de proteine de 5,3% faţă de acelaşi produs comercializat în Germania şi Finlanda, care prezintă conţinutul de proteine de 7%.
Produsul comercializat în Germania şi Finlanda prezintă un conţinut de proteine mai mare cu 32% faţă de produsul comercializat în România şi Bulgaria, produs care și prin denumire este adresat copiilor.
5. Knorr Bază pentru mâncăruri Cub de pasare.
Produsul din România prezintă un conţinut de extract de carne de pasăre de 0,1%, iar acelaşi produs comercializat în Franţa Danemarca şi Cipru prezintă în compoziţie 1% carne de pasăre. Produsul din România conţine 2% grăsime de pasăre, iar produs comercializat în Danemarca şi Malta prezintă 3% grăsime de pasăre.
6. The Coca - Cola Company Fanta – Orange
Produsul de pe piața din România prezintă un conținut redus de suc din concentrat de portocale respectiv de 5%, față de Italia 12%, Franţa 10% şi Spania 8%. România este singura țară din listă în care sucul de portocale din concentrat este nominalizat al patrulea în lista de ingrediente (în ordinea descrescătoare a ponderii acestora în produsul finit).
7. Nestle - Nestea Lemon
Produsul comercializat în România prezintă altă reţetă, în lista ingredientelor figurând 0,08% extract de ceai şi utilizează zahăr și fructoză. Produsul din Spania prezintă 0,1% extract de ceai şi utilizează zahăr.
8. Nestle - Nescafe 3 în1 ( Original)
Produsul din România prezintă proporţia de cafea instant de 14,5%, faţă de 10% în Franţa, 9% în Olanda şi 7,9% în Germania şi Spania”, se mai arată în analiza prezentată de Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor din R. Moldova.
„Rusia NU poate învinge Ucraina și probabil va PIERDE războiul”. Cele mai noi perspective despre situația din țara vecină
Separatiștii de la Tiraspol HĂRȚUIESC din nou cele opt școli din stânga Nistrului cu predare în limba română: Percep taxe pentru gaze, energie electrică, dar și pentru apă mult mai mari decât de la alte instituții din regiune. Reacția Chișinăului
FOTO // Veteranul Constantin Cojocari din Sofia, în vârstă de 105 ani, DECORAT de președintele României, Klaus Werner Iohannis