Aceasta e HAINA care nu se demodează niciodată


Trend // „E admirabil faptul că a devenit modern să porți o ie”
Până acum și-au dăruit tot timpul în exclusivitate televiziunii, iar acum – și confecționării iilor pentru copiii lor. Este vorba de un grup de tinere mămici de la Televiziunea publică „Moldova 1”, care participă la primul master-class din programul de acțiuni care anticipează Festivalul Internațional al Iei. Master-class-ul se desfășoară sub genericul „Tinere mămici – pentru cei mici” și este susținut de Meșterul popular în arta broderiei Antonina Rusu.
O rochie în stil național pentru ultimul sunet de clopoțel
Aplecate deasupra bucății de pânză, numărând firele și potrivind ața, făcând ochiuri sau brodând în cruciuliță, într-o atmosferă de voie bună – astfel pot fi văzute mămicile care se adună de câteva ori pe săptămână la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală ca să confecționeze o ie sau o cămașă în stil național. Dincolo de migala și răbdarea pe care le solicită această activitate, plăcerea este cea care le acoperă pe toate. Pentru că bucățile acestea de pânze, de la o lecție la alta, încet-încet se transformă sub mâinile lor începătoare în ale broderiei, dar dibace, în ii viu colorate, în care urmează să defileze copiii acestor tinere femei în Duminica Mare, la cea de-a treia ediție a Festivalului Internațional al Iei, care se va desfășura la Chișinău pe 8 iunie.
Violeta Rotari, asistentul emisiunii „Tezaur” de la „Moldova 1”, este motivată să termine lucrarea mult mai devreme de 8 iunie, chiar dacă pânza ei este cea mai mare. Violeta confecționează la sugestia fiicei sale, elevă în clasa a VIII-a la un liceu din capitală, o rochie în stil național pentru ultimul sunet de clopoțel. Cât despre dragostea față de broderie, aceasta a moștenit-o de la maică-sa. „Ea tot cosea în tinerețe. Apoi, realizând emisiunea „Tezaur”, ne apare și nouă dorința să facem ceva pentru suflet. E un lucru migălos, dar e o plăcere sufletească enormă. Uiți de toate problemele. Iar când vezi rezultatul final, chiar te simți fericit.”
Femeile de altădată și cele din ziua de azi
Ceea ce a motivat-o pe Otilia Lozovanu, producător la „Moldova 1”, să participe la această „școală pentru mămici cu acul”, a fost dorința de a ieși în evidență față de marea majoritate a femeilor din ziua de azi care își împart timpul între serviciu și casă. Deși a confecționat cândva goblenuri, Otilia recunoaște că există o mare diferență între a face un goblen și o ie. „Responsabilitatea este foarte mare. Goblenul îl atârn pe un perete acasă, iar aceasta este o ie pe care o va purta copilul meu. Și implicarea sufletească este mare. Acum îmi dau seama de ce femeile, acum 100-200 de ani, erau atât de captivate de această activitate, la prima vedere plictisitoare. Nu vă închipuiți cât sunt de mândră de mine. Băiatul meu este și el foarte încântat și apreciază mult gestul meu. Până acum îi închiriam o cămașă națională, pentru diferite activități. Aveam de gând să-i iau o cămașă, dar niciodată nu m-am gândit că o să ajung să i-o fac personal.”
„Ornamentica noastră vine din neolitic”
Acest master-class nu ar fi fost posibil fără investiția intelectuală și sufletească a meșterului popular Antonina Rusu. Dincolo de faptul că este un bun cercetător în studierea simbolisticii iilor noastre, este și „o profesoară extraordinară”. Știe să explice de o manieră atractivă, chiar și pe înțelesul unor neinițiați, arta confecționării unei ii. „Alături de doamna Antonina, m-am descoperit. Ea ne-a insuflat această încredere că o să reușim”, își împărtășește emoțiile Otilia Lozovanu.
Pe lângă aceasta, Antonina Rusu este o enciclopedie vie, care a adunat și a păstrat aceste informații și le transmite cu entuziasm generațiilor mai tinere. Bunăoară, unora dintre noi ar putea să ni se pară întâmplătoare alegerea culorilor, formelor pentru confecționarea unei ii, în timp ce fiecare nuanță cromatică, fiecare semn geometric sau floral are semnificația sa și trebuie respectat cu strictețe. „Ornamentica noastră nu este în desen liber. Este geometrizată. Este foarte veche, vine din neolitic, de pe ceramica din neolitic. Acele simboluri au supraviețuit în artă până în zilele noastre. Iar cromatica iilor din zona noastră este una sacră, alcătuită din culorile roșu, negru și alb.”
În pofida prețului, ia este tot mai în vogă
Confecționarea manuală a unei ii e un lucru foarte dificil. Uneori este nevoie de câteva luni de muncă asiduă și chiar de mai multe mâini. Cu toate acestea, imediat ce sfârșesc iile copiilor, tinerele mame se ambiționează să-și brodeze și pentru ele câte una. „Tot mai multe femei moderne apar în ie la diferite evenimente. Ia este ceva cu care nu dai greș niciodată. Dacă unora le pare mare prețul iilor care se vând, adunându-ne aici cu fetele, ne-am zis că ele sunt prea ieftine. Cred că pentru nimic în lume n-aș face o ie pe care să o vând mai apoi”, afirmă Rusalina Russu, realizatoarea emisiunii „O seară în familie”. Iar în opinia Otiliei Lozovanu, „e admirabil faptul că a devenit modern să porți o ie”.
Atât mamele, cât și meșterul popular Antonina Rusu se arată sceptice când vine vorba de ia modernă, făcută la mașina de cusut. „Pe vremuri, nici foarfeca nu era folosită. Ia se confecționa numai cu acul, ața și mâna”, povestește doamna Rusu. „Ia nu poate să fie în variantă modernă, pentru că ea trebuie să păstreze tradiția locului. Cele care se confecționează cu ajutorul mașinii de cusut sunt bluze, inspirate din iile noastre autentice.”






































































