11:42:03 15.08.2025
Stiri

Vinuri moldovenești pentru rafinamentul european: Ce vin a gustat Barroso în R. Moldova

Economie 28.06.2014 13:04 Vizualizări3016
Vinuri moldovenești pentru rafinamentul european: Ce vin a gustat Barroso în R. Moldova

EXPORT // Deschiderea pieței europene pentru vinurile moldovenești este ca o gură de oxigen pentru exportatorii moldoveni, care spun că soiurile tradiționale reprezintă o descoperire plăcută pentru gustul fin al europenilor

Ludmila Gogu administrează cea mai mare vinărie din Orhei de unde au reușit să ajungă vinuri aristocratice practic în toate țările europene. Liberalizarea pieței comunitare pentru vinurile moldovenești a constituit imboldul principal pentru diversificarea piețelor și orientarea spre noi consumatori pentru vinurile „Chateau Vartely”. „Cerințele s-au simplificat, ceea ce ne dă curaj să exploatăm tot ce este nou pe piața europeană. Nu mai achităm acele taxe speciale, nu trebuie să perfectăm teancuri de acte și să pierdem timp pentru anumite proceduri. Economisim timp și bani”, susține Ludmila Gogu.

Europenii, consumatori cu pretenții

Vinificatoarea afirmă că cel mai important este să cunoști așteptările și gusturile europenilor în materie de vin pentru a satisface preferințele fiecărei piețe în parte. Potrivit Ludmilei Gogu, consumatorul european de vinuri este unul cu pretenții, cu mult rafinament și cu gusturi elitare. „Ei apreciază un vin bun pentru aroma inconfundabilă, gustul catifelat și calitatea impecabilă. Totuși, aceste calități nu le caută doar în vinurile deja consacrate pe piața europeană. Europenii sunt mereu gata să fie surprinși cu ceva nou sau inedit. Preferă vinurile seci sau semiseci și apreciază soiurile tradiționale moldovenești. Vedeți, orice european poate avea pe masă un „Merlot” sau un „Chardonnay”, însă o „Fetească Regală” se găsește mai rar. Iată acest exotism în vinificație a aprins curiozitatea celor din Vest, care sunt încântați de soiurile tradiționale de vinuri de la noi”, susține directorul general al companiei vinicole de la Orhei.

Oficial al UE, captivat de ambianța de la vinărie

Licorile îmbietoare l-au impresionat și pe președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, care a vizitat recent vinăria. Oficialul european s-a lăsat prins de atmosfera specială creată de asociația perfectă dintre bucatele tradiționale moldovenești și „Feteasca Regală”. Ludmila Gogu spune că președintele Comisiei Europene s-a lăsat dus de valul unei atmosfere relaxante, deosebite pentru așa o personalitate de rang înalt, și aveai impresia că parcă nu se lasă desprins din această ambianță. Șefa vinăriei din Orhei crede că, astfel, Jose Manuel Barroso va deveni un mesager al vinurilor moldovenești pe piața europeană. Oficialul european a apreciat cadoul primit, o butelie de vin roșu matur din rezerva „Taraboste 2009”, declarând că este unul dintre cele mai bune vinuri roșii din R. Moldova, „un vin puternic, special pentru bărbați”.

Vânzări mai multe și prețuri mai bune

Liberalizarea vinurilor a dus la creșterea volumului de vinuri exportate de companie pe piața europeană. Astfel, din cele trei milioane de sticle livrate anual, 40-45% revin consumatorilor europeni, iar această pondere a crescut cu 8-9% comparativ cu volumul exportat înainte de deschiderea pieței comunitare. „Prețurile sunt direct proporționale cu ceea ce oferim. Cei care caută un vin elitar scot din buzunare și sume frumușele. Comparativ cu piețele tradiționale din Est, valoarea exporturilor este mai mare pe piața europeană. Chiar dacă nu acoperim încă acea cantitate care era livrată pe piețele din Răsărit, valoarea vânzărilor în Europa ne oferă posibilitatea să compensăm acel gol”, a precizat Ludmila Gogu.

Promovarea vinurilor, necesară pentru a cuceri piața

Și frații Alexandru și Igor Luchianov consideră că, odată cu liberalizarea pieței europene pentru vinuri, au fost eliminate toate impedimentele și dificultățile din calea exportului de vinuri pe piața europeană. O mare problemă rămâne a fi promovarea vinurilor moldovenești în afară. Producătorii vinicoli susțin că aceasta necesită investiții mari pe care multe dintre companiile mici le au. „Vinurile sunt practic necunoscute pe piața europeană. Acum, totul depinde de fiecare vinificator în parte. De felul cum se negociază cu importatorii europeni și cum găsește fiecare cheia succesului depinde diversificarea piețelor pentru vinul moldovenesc. Noi suntem în căutare și credem în succesul nostru privind livrarea vinurilor „Et Cetera” pe cât mai multe piețe din UE. Acum, vinurile noastre pot fi găsite în Germania, Austria, Letonia, dar și într-un magazin din Marea Britanie unde cumpără vin doar diplomați”, susține Igor Luchianov.

Uniunea Europeană a decis, în premieră, să liberalizeze integral piața europeană pentru vinurile din R. Moldova începând cu 1 ianuarie curent. Oficiul Național al Viei și Vinului planifică lansarea în curând a unei ample campanii de promovare a vinului moldovenesc în afară, inclusiv pe piețele europene. Vor fi organizate campanii de imagine sau festivaluri, iar pentru fiecare piață va fi elaborată separat tactica și strategia de promovare a vinurilor moldovenești.

Pe când mai multe vinuri în Europa?

„Decizia Uniunii Europene de a liberaliza piața pentru vinurile moldovenești are un impact pe termen mediu și lung și abia din anul viitor vom putea vorbi despre o tendință pozitivă pe acest segment”, a declarat reprezentantul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Tudor Robu.

Potrivit autorităților, vinificatorii noștri încă nu și-au reorientat exporturile pe alte piețe, deoarece se află în procesul de identificare a piețelor, iar totul depinde de cantitate, de soiurile de vin sau de prețurile oferite. Tudor Robu este de acord cu părerea vinificatorilor că există și problema ce ține de promovare. „Încă trebuie să muncim ca vinurile să fie cunoscute consumatorilor europeni. Deci, este necesar ca vinificatorii să se adapteze cu piața, iar europenii - cu vinul moldovenesc”, a afirmat șeful Direcției marketing și relații internaționale din cadrul MAIA.

Tudor Robu este convins că, începând cu anul viitor, va fi înregistrată o evoluție și rezultate pozitive în ceea ce ține de exporturile vinurilor pe piața comunitară.

Paradox: Reguli mai simple, vin mai puțin

R. Moldova exportă cel mai mult vin pe piața europeană în Polonia, Cehia și România. În 2013, volumul livrat Poloniei a crescut cu 16,4%, cel exportat Cehiei – de 1,7 ori, iar cantitatea destinată României – cu 15% față de 2012.

Datele MAIA arată că, de la începutul anului curent, R. Moldova a exportat în Polonia un volum de vinuri mai mic cu 8,7%, în Cehia au fost livrate cu 13,6% mai puține vinuri, iar în România cantitatea a rămas neschimbată comparativ cu primul trimestru al anului curent.

Exporturile totale de vin în 2013 s-au majorat cu 7,6%, atingând valoarea de 226,75 de milioane de dolari.

Autor: Virginia Nica
Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte