Podul de la Ungheni ar putea fi gata în 2026: Autostrada Unirii Târgu Mureș - Iași - Ungheni - Chișinău va costa peste 12 miliarde de euro. Irinel Ionel Scriosteanu: „România este hotărâtă să realizeze această conectare peste Carpații Moldovei”
Autostrada Unirii, cea care va străbate Târgu Mureș - Iași - Ungheni, pe teritoriul României, și Ungheni - Chișinău, pe teritoriul Republicii Moldova, va avea o lungime de 304 kilometri și va moderniza infrastructura care va lega cele două maluri ale Prutului.
Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, a precizat astăzi, în cadrul unor dezbateri organizate de IPN, că lucrarea care urmează a fi realizată, Autostrada Unirii, este una complexă, costurile totale fiind estimate la circa 60 de miliarde de lei românești sau peste 12 miliarde de euro.
„De la Târgu Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni, cei 304 kilometri pe care îi avem de executat reprezintă o lucrare și în zona montană, destul de complexă, destul de dificilă. Dar România este hotărâtă să realizeze această conectare peste Carpații Moldovei”, a declarat oficialul român la dezbaterea cu tema „Autostrada Unirii, interconectarea infrastructurii rutiere din România și Republica Moldova”, citat de IPN.
Secretarul de stat de la București a menționat că ultima parte a Autostrăzii Unirii o reprezintă podul de la Ungheni, podul peste Prut care este la nivel de autostradă. Potrivit lui, acum 12 zile a fost anunțat câștigătorul.
„Am fost acum o lună la Ungheni, pe partea raionului Ungheni, și m-am întâlnit cu autoritățile locale, pentru că avem constituită o comisie mixtă pentru implementarea acestui proiect. Suntem pregătiți, imediat ce semnăm contractul, să mergem în teren, să înceapă proiectarea și în 2026 să avem acest pod dat în trafic la nivel de autostradă, plus conexiunile cu drumurile locale, în așa fel încât să poată să fie folosit până finalizăm pe partea noastră, Autostrada A8, așa cum am descris-o mai devreme. Pe partea Republicii Moldova – conexiunea cu drum rapid până la Chișinău”, a precizat Irinel Ionel Scriosteanu.
Nicolai Mîndra, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, afirmă că Autostrada Unirii, de la Ungheni spre Chișinău, dar și spre Odesa este o autostradă foarte și foarte așteptată de către cetățeni. Potrivit lui, acest coridor este foarte important pentru mărfurile de tranzit pentru Republica Moldova și pentru transportul mărfurilor interne. „Acest drum de categorie înaltă va conecta Ucraina și România prin Republica Moldova. În aceste moment, suntem în proces de elaborare a studiului prefezabilitate și fezabilitate”, a notat secretarul de stat de la MIDR.
Nicolai Mîndra a menționat că aceste lucrări sunt executate cu suportul acordat de Comisia Europeană.
„Până la finele anului, începem licitați pentru lucrările de extindere a drumului existent, a unui kilometru de drum existent, de la Punctul vamal Leușeni, îl extindem la patru benzi. Totodată, acest proiect prevede reabilitarea facilităților vamale în punctul de trecere. A doua parte a acestui proiect este primul sector al autostrăzii de la Ungheni. Aici vorbim de drumul de acces care temporar va lega drumul R1, pe care îl cunoaștem ca drumul de ocolire a orașului Ungheni – adică prima parte a autostrăzii va conecta acest drum existent cu podul care va fi construit de către colegii din România”, a precizat secretarul de stat.
„Termenele de execuție a lucrărilor vor fi identice cu cele efectuate de către colegii din partea română. În momentul în care podul de peste Prut de la Ungheni, la nivel de autostradă cu patru benzi, va fi construit, din partea Republicii Moldova va fi construit și drumul de acces către acest pod, ca el să fie funcțional, până va fi contruită partea care rămâne de la acest drum de acces și până la Odesa”, a mai spus Nicolai Mîndra.
Iurie Calestru, director de programe, Institutul de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor, IDEP- Moldova, a menționat în cadrul dezbaterilor că astfel de proiecte reprezintă pași în sincronizarea planurilor între cele două maluri ale Prutului.
„Aici nu este vorba de autostradă propriu-zis, dar este vorba despre conectivitate, despre integrare europeană. Or, nu putem să facem doar reforme economice, doar reforme din punct de vedere al celorlalte aspecte, dar să nu ne gândim la conectivitate. În momentul în care vom avea un obiectiv de infrastructură de așa nivel, care este, dacă doriți, drumul nostru spre Uniunea Europeană propriu-zis, noi vom putea într-adevăr să ne integrăm în Uniunea Europeană, pentru că simplu – în momentul în care cetățeanul european nu va simți diferența între infrastructura din Uniunea Europeană și cea din Republica Moldova, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană. Drumul spre Uniunea Europeană înseamnă și o conectivitate, îmbunătățită prin infrastructură modernă”, a declarat Iurie Calestru.
Dezbaterea publică „Autostrada Unirii, interconectarea infrastructurii rutiere din România și Republica Moldova”, organizată de Agenția de presă IPN, face parte din proiectul „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova din cadrul Guvernului României.
De ce gazele necesare pentru perioada rece a anului nu au fost procurate din vară, când costau mai puțin? Explicațiile șefului de la „Moldovagaz”: „Am economisit 2,9 milioane de euro pentru consumatori”
DOC // Judecătoarea Mariana Ursachi, fostă Pitic, declarații contradictorii la Comisia de evaluare externă: Casă de milioane, mașini de lux, numeroase călătorii peste hotare și cheltuieli mai mari decât veniturile
FOTO // Încă o DRONĂ rusească a fost găsită lângă o localitate din raionul Orhei