12:56:22 20.12.2025
Stiri

Noul secretar general al Guvernului PICĂ testul de integritate? Ce a făcut în urmă cu trei ani

Anticorupție 29.01.2016 14:49 Vizualizări3810
Noul secretar general al Guvernului PICĂ testul de integritate? Ce a făcut în urmă cu trei ani

Secretarul general al Guvernului Filip, Tudor Copaci, a condus Comisia de concurs pentru darea în concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău.

Comisia condusă de Copaci, pe atunci viceministru al Economiei, a decis să transmită în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău companie „Avia Invest”, după ce mai multe companii europene de renume au refuzat, din motive neclare, să participe.

Din aceeași comisie a făcut parte și actualul ministru al Justiției, Vladimir Cebotari, pe atunci viceministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.

Comisia privind evaluarea contractului de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău, creată la inițiativa premierului Valeriu Streleț, a stabilit mai multe nereguli în activitatea comisiei de concurs. Spre exemplu, raportul confidențial al Comisiei de anchetă arată că a fost admisă o gravă eroare atunci când s-a decis semnarea contratului de concesiune a Aeroportului companiei „Avia Invest”, care nu a participat la concurs. Or, concursul fusese câștigat de Asociația persoanelor juridice „Avia Invest”, fondată de „Habarovski Aeroport” și „Kolomenski Zavod”, pe 2 august 2013.

Nu este clar nici motivul pentru care, nu Copaci, ci vicedirectorul Agenției Proprietății Publice, Angela Susanu, care a fost vicepreședintă a comisiei de concurs, a semnat contractul de concesionare a Aeroportului cu SRL „Avia Invest”, o firmă cu același nume, dar care nu a participat la concurs, în schimb avea în calitate de fondatori aceleași companii rusești.

Ministerul Economiei și Agenția Achiziții Publice păstrează în mare secret numele funcționarilor care au elaborat textul contractului de concesiune despre care CNA afirmă că ar fi fost conceput în dezavantajul statului.

Precizăm că, în doar doi ani de zile, SRL „Avia Invest” și-a schimbat de trei ori proprietarii. La șase luni de la semnarea contractului de concesionare a Aeroportului, din fondatorii „Avia Invest” s-a retras „Kolomenski Zavod”, parte din grupul rusesc „Transmasholding”, cel mai mare producător de locomotive, vagoane şi material rulant feroviar din Rusia.

Printre acţionarii grupului se numără şi Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean. Uzina și-a cedat cele 50 la sută din acțiuni off-shore-ului britanic „TB TEAM Management LLP”. Chiar dacă modificările au fost efectuate în registrul de stat al persoanelor juridice pe 17 februarie 2014, CNA a stabilit că tranzacția de vânzare-cumpărare a părții sociale din „Avia Invest” a avut loc pe 30 august 2013, chiar în ziua în care a fost semnat contractul de concesionare a Aeroportului.

Peste doar două zile, pe 19 februarie 2014, off-shore-ul își cedează pachetul de acțiuni unei companii rusești fondate cu o lună mai înainte, „Komaksavia”, care preia și 45 la sută din acțiunile ce aparțineau „Habarovski Aeroport”.

Astfel, firma de la Moscova, cu un capital social de 1 300 de euro, a devenit peste noapte deținătoarea unui pachet de 95% din acțiunile „Avia Invest”, cu un capital social de 85 de milioane de lei.

Singurul acționar al „Komaksavia” este astăzi același off-shore britanic, „TB TEAM Management LLP”, fondat în septembrie 2012, și care are un capital social de o sută de lire sterline.

Potrivit unui extras al Camerei de Înregistrare din Marea Britanie, fondatori și asociați ai firmei sunt alte două off-shore-uri: „Dylox United LTD” (Insulele Virgine Britanice) și „Valtara A.v.v.” (Olanda), acestea, la rândul lor, fondate de alte off-shore-uri. Chiar dacă raportul de înregistrare a firmei ar trebui să conțină și semnături ale persoanelor autorizate din cadrul companiei, câmpurile respective au rămas goale.

Oficial, astăzi, în calitate de beneficiar al companiei „Avia Invest” este prezentat controversatul businessman Ilan Șor. Surse bine informate din cadrul Guvernului afirmă însă că, în urmă cu câteva luni, „afacerea” ar fi fost cedată altor persoane, iar noii proprietari pot fi intuiți reieșind din modul în care s-au opus miniștrii democrați din Guvernul Streleț anchetei în cazul concesionării aeroportului.

Citiți și DOC, INFOGRAFIC // INVESTIGAȚIE: Aeroportul off-SHOR via Rusia

FOTO, DOC, INFOGRAFIC // Aeroportul off-Shor via Rusia (II)

Autor: Ziarul National
Stiri relevante
Top stiri
20.12.2025 08:36 333 Horoscopul zilei 20.12.2025

Curs valutar
1 MDL   1 EUR 19.80 1 USD 16.89 1 RON 3.89 1 RUB 0.21 1 UAH 0.40
Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte