14:45:06 02.12.2025
Stiri

Ministerul Educației își propune reforme esențiale pentru un sistem incluziv și modern: modificări la Codul Educației pentru diaspora, copii cu dizabilități și rețele școlare

Actualitate 02.12.2025 14:00 Vizualizări1
Ministerul Educației își propune reforme esențiale pentru un sistem incluziv și modern: modificări la Codul Educației pentru diaspora, copii cu dizabilități și rețele școlare

Ministerul Educației și Cercetării a declarat pe 2 decembrie 2025 că va iniția modificări la Codul Educației. Aceste modificări sunt gândite pentru a îmbunătăți programele de studiu al limbii române pentru copiii din diaspora, incluziunea copiilor cu dizabilități grave, evaluarea elevilor din clasa a IV-a, consolidarea rețelei școlare și sprijinirea tinerilor specialiști în educație. De asemenea, sunt prevăzute și schimbări la nivelul instituțiilor de învățământ superior. Ministrul Dan Perciun a detaliat propunerile în cadrul unei conferințe de presă.

„Modificările sunt bazate pe date demografice, analize statistice recente și evaluări ale politicilor educaționale actuale. Este necesar să actualizăm Codul Educației pentru a crea un sistem educațional modern și echitabil, care să îndeplinească așteptările copiilor, profesorilor și părinților”, a subliniat Dan Perciun.

1) Programe de integrare lingvistică pentru copiii din diaspora

Un element cheie este crearea programelor de studiere a limbii române pentru copiii care se întorc din diaspora și pentru copiii cetățenilor străini aflați în Moldova. Deși numărul acestora crește, nu exista o prevedere legală care să sprijine implementarea acestor programe, ceea ce face dificilă finanțarea lor.

„Noile programe vor sprijini nu doar învățarea limbii române ci și adaptarea copiilor la școlile din Moldova”, a declarat Dan Perciun.

2) Organizarea grupelor de suport pentru copiii cu dizabilități

Schimbările includ și formarea grupelor de sprijin pentru copii cu dizabilități severe în școli. Conform Companiei Naționale pentru Asigurări Sociale, la începutul lui 2024, erau înregistrați 11.400 de copii cu dizabilități. Aceste grupe vor începe inițial în regim pilot cu maximum șase copii, fiecare grupă având doi profesori specializați. Acești copii vor continua să participe și la activitățile din clasele lor obișnuite.

„Codul Educației nu menționează explicit organizarea grupelor cu suport specializat, limitând capacitatea școlilor de a răspunde cerințelor acestor copii”, a spus Dan Perciun.

3) Clase de sprijin în școlile auxiliare

Se propune și înființarea unor clase de suport în școlile auxiliare, permițând elevilor să continue studiile timp de trei ani după clasa a IX-a în cadrul educației speciale.

4) Reintroducerea notelor în clasa a IV-a

MEC propune reintroducerea notelor la limba română și matematică începând cu septembrie 2026 pentru elevii de clasa a IV-a, în loc de sistemul curent de descriptori, ca „excelent” sau „foarte bine”. Acest sistem a fost testat deja în câteva școli voluntare.

5) Reglementarea profesiei de antrenor principal și superior

Actualmente, funcțiile de „antrenor principal” și „antrenor superior” nu sunt oficial recunoscute de Cod, deși sunt utilizate în legislația salarizării și în Legea sportului. Schimbările propuse vor recunoaște oficial aceste titluri.

6) Compensația pentru materiale didactice extinsă la învățământul profesional tehnic

Modificările la Cod propun extinderea compensației anuale de 4.000 de lei pentru materiale didactice și la profesorii din sistemul profesional tehnic, beneficiind aproximativ 3.600 de cadre didactice în plus.

7) Extinderea indemnizației de încadrare

Proiectul prevede și acordarea unei indemnizații de 200.000 de lei pentru tinerii profesori care doresc să lucreze în învățământul profesional tehnic, universitar și în cercetare.

8) Autonomie financiară pentru școlile mari

Începând cu 2027, școlile cu peste 400 de elevi își vor putea gestiona singure bugetul. Această inițiativă ar aduce mai multe beneficii pentru instituțiile școlare gestionându-și direct resursele financiare.

9) Încetarea de drept a contractelor nedeterminate pentru directorii adjuncți

Modificările propun noi reguli pentru încetarea contractelor de muncă pe perioadă nedeterminată ale directorilor adjuncți, solicitând concursuri publice pentru aceste posturi.

10) Implicarea MEC în Consiliile de Dezvoltare Strategică ale universităților

Se dorește includerea reprezentanților MEC în Consiliile de Dezvoltare Strategică ale universităților pentru a asigura coerență în utilizarea resurselor publice.

11) Consolidarea rețelei școlare și sprijinirea elevilor și cadrelor didactice

Una dintre reformele principale vizează consolidarea rețelei școlare pentru a îmbunătăți calitatea studiilor. Aproximativ 6% dintre instituțiile publice școlare vor fi reorganizate, iar transportul școlar va fi oferit gratuit. Elevii care vor trebui să călătorească la noile școli vor beneficia de alocații, iar profesorii vor primi sprijin pentru reconversie profesională și relocare.

Aceste propuneri la Codul Educației vor fi discutate public în următoarele două luni și ar putea deveni efective în februarie 2026.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Curs valutar
1 MDL   1 EUR 19.68 1 USD 16.93 1 RON 3.87 1 RUB 0.22 1 UAH 0.40
Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte